Dunilla Skrevet 20. desember 2007 #2901 Skrevet 20. desember 2007 Ønsker deg god bedring, Vanedis, og skulle gjerne delt mine julemenn med deg Du har virkelig vært flink veldig lenge nå, og kan trygt gå julen i møte selv om du ikke får gjort mer (ref. faren for å bli perfeksjonist). Du får passe på og drikke nok vann siden du er syk. Det er i alle fall noe du fortsatt kan gjøre Kom sent hjem fra jobb. Vasker klær nå og skal ta oppvask før jeg fjerner sminke og går til sengs. God natt!
Fakse Skrevet 21. desember 2007 #2902 Skrevet 21. desember 2007 Så deilig at du er ferdig med det meste nå som du har blitt syk Vanedis! Håper uansett du blir raskt frisk igjen, sånn at du kan nyte førjuls-roen som følge av jevn innsats over tid. Vi er også i rute og vel så det. Liker ikke å pynte før lille julaften, men ellers så er alt som kan gjøres av forberedelser nå ferdig. I dag reiser vi på besøk til foreldrene mine og blir der til lille julaften. Deilig å kunne ta den turen nå, uten å måtte stresse livet av oss når vi kommer tilbake
Gjest Asti Skrevet 21. desember 2007 #2903 Skrevet 21. desember 2007 (endret) Gjennomført. Endret 25. mars 2009 av Asti
Dunilla Skrevet 21. desember 2007 #2904 Skrevet 21. desember 2007 Det blir noen siste-liten-julekaker-baking i helgen, men siden jeg liker å bake er det ikke noe ork. Tvert om så rekker jeg "aldri" å bake lengre, så det skal bli hyggelig. Ellers har jeg fortsatt behov for litt kriserydding iblant pluss 15 minuttersjobber, men jeg har blitt flinkere til å la det bli rutine. "To do" for imorgen er i grunnen bare å pynte inngangspartiet pluss rydde entreen. Ha en fin førjulskveld dere!
Gjest Asti Skrevet 21. desember 2007 #2905 Skrevet 21. desember 2007 (endret) Gjennomført. Endret 25. mars 2009 av Asti
Kara W Skrevet 21. desember 2007 #2906 Skrevet 21. desember 2007 Er det plass til en liten FlyBaby her? Leste FlyLady siden igår, og vil nå gjerne dele med noen Fant som sagt siden igår, og syntes den virket fin. Hadde mange av de vanlige tankene om at jeg skal begynne snart, rett over romjulen er fint. Eller kanskje imorgen? Så kom jeg på at mine mislykkede prosjekt har begynt "imorgen" mens de vellykkede begynner "idag"! Så da leste jeg første dag, og gikk straks avsted for å vaske vasken. Den var jo full av oppvask! Så da måtte jeg først tømme oppvaskmaskinen og så vaske det som ikke kunne gå inn i maskinen. Men vi har bare en veldig liten varmtvannstank på kjøkkenet, så det var bare halvparten. Gikk og vasket en omgang tøy! Kom tilbake en time senere og tok resten. Tomt på varmtvann igjen Så da hang jeg opp tøyet og satte på en ny omgang skittentøy! Skjelden jeg er så flink på en hverdag. Uheldigvis var mannen innom kjøkkenet og klarte å bruke opp det lille som var blitt av varmtvann. Så da fant jeg frem alt jeg trengte til å vaske vasken og gikk og la meg. Dag to av "day one" . Først måtte jeg fjerne restene etter middagen igår. Ryddet kjøkkenet og satte igang oppvaskmaskinen igjen. Vasket grytene og tomt for varmtvann igjen! Begynner å bli lei den lille varmtvannstanken. En time senere kan jeg endelig begynne på vasken! Fylller opp med varmt vann og klor, og tenker at da kan jeg like gjerne vaske benkene med klorvannet. Vasker benken, og fortsetter med vasken. Ny pause i vente på vann. Går og pakker inn alle julegavene. Vasker vasken litt til. Ny pause for å spise middag og vente på vann. Tilbake til vasken for siste etappe. Dette begynner jo å gi resultat! Nå kan jeg faktisk speile meg i vasken (ikke hovedvasken, men den lille vasken og platen vedsiden av)! Men nå er vasken så fin at ingen får lov til å legge skitne ting i den. Får vaske opp på badet fra nå av Nå skal jeg lese hva jeg skal gjøre imorgen, og så skal jeg gå og legge meg med god samvittighet. Dette var gøy. Håper jeg klarer å holde det oppe. Også lover jeg ikke fortsette å skrive så detaljert fremover. Var bare så glad og fornøyd over alt jeg har gjort de to siste dagene. Til vanlig gidder jeg så vidt å lage middag etter jobben, og ihvertfall ikke vaske opp etter den.
Dunilla Skrevet 22. desember 2007 #2907 Skrevet 22. desember 2007 Velkommen som FlyBaby, Kara W! Det var kjempekoselig å lese beskrivelsen din på starten av det som blir et bedre liv med rutiner! Det er DU som må bestemme deg for å gjøre dette for din egen del, men jeg kan avsløre at det er lettere å gjennomføre selv om du ikke alltid henger med, i motsetning til f.eks røykeslutt eller slanking hvor ofte "alt er ødelagt og anstrengelsene bortkastet" dersom man sprekker Du har helt rett i at du like gjerne kan starte idag og gjøre litt, enn å skyve det til en annen dag (hvor man klok fra tidligere ikke gjør det likevel). Been there - done that! Regel nr 2 siterer jeg på originalspråket, for jeg syns den sier det så bra; "You are never behind! Jump in where you are!". Altså; alle flybabies får perioder hvor vi faller tilbake i gamle uvaner. Cluet er at man må starte opp igjen, i steden for å gi totalt opp forsøket på å innarbeide rutiner med FlyLady. Og ikke tro at man "samler opp" en ukes gjøremål som skal utføres før man er ajour igjen. Vi skal ikke plage oss selv med følelsen av å alltid henge på etterskudd, men heller jobbe med små og konkrete oppgaver, litt hver dag. Så vil resultatene synes fortere enn noen hadde drømt om. Og selv om vi av div grunner ikke har gjort noe på en stund, så har man alltid tid til en 5-minuttersrydding, en halv oppvask eller å sette på en klesvask. Jeg håper da inderlig du fortsetter å skrive detaljert! Det er en glede å kunne dele gode øyeblikk og aha-opplevelser, og vi er alltid parat til å skryte og/eller støtte hverandre her, selv om FlyBabies har forskjellig besøksfrekvens her.
Dunilla Skrevet 22. desember 2007 #2908 Skrevet 22. desember 2007 Og siden jeg alt er våken på min første juleferiedag, så takker jeg for inspirasjonen , Kara W, og går og skifter på sengen til jul. Naboen vil sikkert ikke at jeg setter på vaskemaskinen så tidlig, men jeg kan gjøre førsste vask klar i alle fall. Ha en fin dag!
Kara W Skrevet 22. desember 2007 #2909 Skrevet 22. desember 2007 Takk for velkomst og oppmuntrende ord, Dunilla. Jeg håper virkelig jeg klarer å henge med på dette. Alle andre "bli et bedre menneske"-prosjeketer jeg har hatt har dabbet helt av etter to uker, men da har det jo nettop vært det at jeg har prøvd å gjøre for mye og følt at med en gang det har "sprukket" har det ikke vært verdt det å fortsette. Så nå sitter jeg her, fullt påkledd (men uten sko), og spiser frokost, og føler meg klar til å takle dagen! Må innrømme at jeg smilte godt da jeg så vasken i morges Pusset litt ekstra på den for sikker hets skyld. Skifte sengetøy står på planen for idag, men siden mannen fortsatt bruker det setter han neppe pris på at jeg begynner med det akkurat nå Men det er nok andre ting som må gjøres (skal ha middagsgjester), så jeg setter igang, straks jeg er ferdig med brødskiven min. Tror jeg begynner med rydding av alle flatene, så kan mannen få ta gulvene når han står opp.
Kara W Skrevet 22. desember 2007 #2910 Skrevet 22. desember 2007 Et spørsmål til dere som kan dette: Bør man melde seg på mailinglisten med en gang, eller skal man vente til man har vært igjennom de først 30 dagene med "Beginner BabySteps"? Går man glipp av viktig informasjon i begynnelsen når man ikke står der, eller er det sånn at man da blir fristet til å gjøre mye mer, hvis informasjonen er for "avansert" for en FlyBaby? Sliter veldig med å ikke lese videre på alle dagene på en gang, men skal være flink, og bare lese neste dags leksjon på kvelden, når jeg har gjort alt jeg skal for denne dagen. Og nå skal det ryddes!
Gjest Asti Skrevet 22. desember 2007 #2911 Skrevet 22. desember 2007 (endret) .... Endret 15. desember 2009 av Asti
Gjest Asti Skrevet 22. desember 2007 #2912 Skrevet 22. desember 2007 (endret) Gjennomført. Endret 25. mars 2009 av Asti
Dunilla Skrevet 23. desember 2007 #2913 Skrevet 23. desember 2007 Jeg startet også med FlyLady før de 31 Babysteps'ene, og har ingen erfaring. Men slik jeg husker det, så tok det litt tid før jeg skjønte poenget med mailer (brukes som inspirasjon og påminnelse, men skal ikke "spares" dersom du ikke rekker noe en dag.) Jeg tror det er like greit å vente med mailer til første måneden er over. Hvis du er overbegeistret, så vil jeg heller anbefale deg å utforske websiden. Der står det mange fortellinger om hva andre flybabies har opplevd og blitt klokere av. F.eks her: http://flylady.net/pages/superfling_flung5.asp (om rare ting folk endelig har greid å kvitte seg med etter å ha samlet på det i mange år...) Hehe. Idag er jeg i grunnen litt lei av alt som har med jul og gjøre, så jeg har tenkt meg ut på gåtur i skogen for å gjøre noe fornuftig. Har et julekakeslag jeg "må" bake, men det går kjapt etter middag. Smøret står ferdig oppmålt i romstemperatur nå, så det går an å røre smørkrem senere. Og - ja. Bilen må skrapes for is og snø, jeg må rydde baksetet, og så skal bilen tilbake i garasjen.
Dunilla Skrevet 24. desember 2007 #2914 Skrevet 24. desember 2007 (endret) Jeg ønsker alle FlyBabies en riktig fin jul! Endret 24. desember 2007 av Dunilla
Dunilla Skrevet 27. desember 2007 #2915 Skrevet 27. desember 2007 Kjøkkenet ser fortsatt fint ut, og kjøkkenbenkene har nesten ikke "overflødige ting" på seg. Har en liten oppvask stående fra igår siden jeg var på besøk hos familie til sent på kvelden. Oppvasken tar jeg nå, etter å ha drukket opp teen min Hvordan går det med dere, KaraW og Vanedis? Har dere hatt en fin jul sålangt? Jeg har begynt på igjen med 15 minutter decluttering hver dag nå (tenkte juleferien kunne bli en fin kickstart). 1.juledag dro jeg frem gamle tidsskrifter og ukeblader, og bladde gjennom/leste i 2x15 minutter. Jeg samler nå opp returpapir i en pose i gangen. Vår felles papircontainer flommer over av julegaveemballasje, så jeg får heller samle opp inne til over nyttår. Skjønner meg ikke helt på de som ikke kan samle papirretur i boden sin i steden for å fylle containeren så full at alt papir ligger åpent for regn i flere uker og blir gjennomvått. Bare for at de selv "skal bli kvitt" papir og papp. I går fortsatte jeg gjennomlesing av fagtidsskrifter med tanke på kast (de eldste var nesten et år gamle og kunne kastes uleste, gitt...) Jeg satte også på en klesvask og tok en mini crisis cleaning; 15 minutter på kjøkkenet (hovedsakelig oppvask og benker), 15 minutter på badet (rydde gulvet så jeg fikk støvsuget bort hybelbadekaninene+ 2-minutters vasking av do og vask). Idag skal jeg poste et par romjulsbrev som ble skrevet 1.juledag (et par gamle venninner som havnet utenom julekortlisten, og som jeg plutselig fikk julekort fra.) I løpet av romjulen skal jeg få inn et antikt skrivebord (arvegods), så jeg må ommøblere i stuen for å få plass. Det blir litt trangt, men jeg hadde håpet jeg kunne decluttere litt mer der og fjerne en bokhylle som ikke er særlig fin. Dette blir dagens oppgave for meg, i bolker på 15 minutter. Den bokhylla inneholder stort sett alt bortsett fra bøker, men backupløsningen er en pappkasse der alt som er vrient å sortere i første omgang, blir lagt. Så får jeg heller merke kassen godt med "DIV fra bokhyllen" og så kan jeg finne det igjen dersom jeg skulle trenge noe før jeg får ryddet grundig i det som ligger i kassen. Stueplantene trenger også litt stell, kanskje jeg bærer de inn i dusjen og spyler dem hvis jeg har ork? Vinduskarmene trenger nok en aldri så liten vask.
Dunilla Skrevet 27. desember 2007 #2916 Skrevet 27. desember 2007 4 av 8 hyller er rensket og ryddet. Pinlig hvor mye gammelt papir jeg har lagt i hylla i steden for å kaste det i første omgang... Nå har jeg fylt opp en vanlig bærepose med div papir til resirkulering. Da har jeg kapitulert i forhold til å lese gamle magasiner, og dumper dem direkte. Det fra desember har jeg lagt tilside, det får jeg kanskje nok tid til å bla igjennom. Huskelapp: Avslutte 2 abonnement (+ kanskje avisen også hvis jeg ikke får bedre rutine på å lese den). Det er drittvær ute, så jeg brukte gamle kvitteringer som opptenningsmateriale da jeg fyrte opp i ovnen idag. Kvitteringer er litt for privat til at jeg vil legge dem i returpapiret. Og da synes jeg at jeg har gjort nok idag, nå skal jeg krype opp i lenestolen med et pledd, en kopp kaffe og en ønsket julegavebok. Ha en fin dag!
Gjest Asti Skrevet 27. desember 2007 #2917 Skrevet 27. desember 2007 (endret) Gjennomført. Endret 25. mars 2009 av Asti
Dunilla Skrevet 27. desember 2007 #2918 Skrevet 27. desember 2007 Tusen takk, Vanedis! Det er nesten som en julegave å få litt skryt her i FlyLady-tråden når man har gjort noe Jeg har fortsatt dager der jeg ikke gjør noenting og innbiller meg at "jeg ikke har tid" (etter tre år med FlyLady), men prinsippene ligger likevel så langt fremme i hodet at jeg fort tar meg sammen igjen. FlyLady klarte å decluttere hele livet sitt på 9 mnd (syns jeg å huske), men jeg er vel mindre målrettet siden jeg ikke har klart det på tre år. Men det gjør egentlig ikke så mye at det tar tid, så lenge det går fremover. Jeg har virkelig samlet på mye rart i alle år. Noe er lett å bestemme seg for å kvitte seg med, andre ting tar det lang tid å innse at det ikke er vits i å spare på lengre. Av og til virker det ikke så farlig om jeg sluntrer unna decluttering "siden jeg ikke har kjæreste" (Buhu - stakkars meg), men så tar jeg til vettet igjen og tenker at det hadde vært deilig å være ferdig med decluttering til den dagen jeg evt finner den flotte mannen jeg gjerne vil ha med hjem og som helst ikke skal bli skremt bort igjen... Men - ja! Vanedis; Jeg har en veldig god følelse for hver gang jeg kjører decluttering. Jeg har veldig sansen for den måten å tenke rydding på i steden for maratonrydding som jeg aldri orker å gjennomføre, og som jeg hater intenst. For hver gang føler jeg meg litt klokere. Ting er ikke så viktige i livet mitt, så hvorfor la de ta over her hjemme når jeg ikke liker et overfylt hus?
Kara W Skrevet 27. desember 2007 #2919 Skrevet 27. desember 2007 (endret) Jo da, eg er med fortsatt. Er kommet til dag 7 på BabySteps og følger fortsatt planen, bortsett fra julemorgen når jeg bestemte meg for å bare ha på meg morgenkåpe nesten frem til lunch Igår var mannen syk, så jeg vekslet mellom å holde ham med selskap og rydde huset. Veldig deilig med korte økter med mye kos imellom. Fikk virkelig gjort mye. Gårsdagens punkt på listen var Hot Spots, men da jeg skulle ta det før jeg la meg oppdaget jeg at jeg hadde ryddet alle sammen iløpet av dagen! (det er minst et for hvert rom). Da følte jeg meg flink og ryddet isteden bort alle klærne som jeg hadde vasket og gikk og la meg med god samvittighet. Jeg har nettop kommet hjem etter en lang dag, men før jeg legger meg skal jeg: - Rydde et Hot Spot i 2 min (får se etter hvor som er blitt rotete iløpet av dagen) - Shine vasken - Finne frem klær til imorgen - Lese på imorgens liste Vasken har vel aldri sett bedre ut. Den flate biten vedsiden av kan brukes som speil. Den lille vasken ser jeg en klar refleksjon i, og i hovedvasken kunne jeg endelig se en svak refleksjon imorges. Vasker den litt til hver kveld. Også tar jeg jo benkene i samme slengen, så kjøkkenet ser nesten alltid fint ut. Føler meg flink som har klart dette i en hel uke. Den store utfordringen kommer til å være å holde det gående når jeg skal tilbake i jobb over nyttår. Endret 27. desember 2007 av Kara W
Dunilla Skrevet 27. desember 2007 #2920 Skrevet 27. desember 2007 (endret) OJJ, Kara W, greide du alle hotspotsene dine?! Jeg tror ikke jeg har greid å ta alle mine på én gang noen gang, de psyker meg litt ut med alle de vanskelige sorterbare papirene som ligger i dem... Så flink du har vært! Men du skal også vite at du ikke trenger gjøre "alt" for å føle deg flink. Det er deilig å ha den entusiasmen og gleden over å ha funnet noe som virker for deg. Men vit at du fort prøver å gape over for mye og at du da plutselig risikerer å miste piffen. Men det er helt normalt (FlyLady kaller det crash & burn). NÅR du kommer dit (det har vi alle gjort mange ganger, hehe) så er det ingen krise så lenge du klarer å fortsette der du sist slapp. Og å skravle med oss andre i denne tråden, her er det vekslende motivasjon til tider, men alle er flinke til å oppmuntre hverandre. Det fine med dette systemet er at det egentlig ikke tar så lang tid hver dag, så du bør greie det over nyttår også. Den største sperren sitter i vårt eget hode, men vær snill med deg selv og ta babysteps. Endret 27. desember 2007 av Dunilla
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå