Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er hjemme alene, så både behovet for rengjøring og "tilgjengelig mannskap" er redusert. Jeg skal ta en skikkelig handlerunde i dag, skrive handleliste så vi får fyllt opp med alle basistingene, fra servietter til ris og pasta. For ikke å snakke om plumbo, for lageret av det ble tomt før helga gitt...

I går var første dag på lenge der jeg ikke løp rundt på div avtaler, så jeg fikk gjort mye avslapping og litt rydding. Kjørte en maskin klær, ryddet et par hotspot, bakte en porsjon brød, men tok det aller mest heeeelt med ro, for det trengte jeg virkelig.

Jeg er alene frem til torsdag, da kommer mannen hjem, men vi reiser bort samme dag og blir borte over helga. Så jeg skal prøve å lage meny for resten av dagene jeg er alene, pluss at jeg tenker å planlegge en middag eller to som passer å ha i fryseren til vi kommer hjem fra tur. Dessuten skal jeg se om jeg får kjøpt noe pålegg som også kan ligge i fryseren, sånn at vi slipper å handle med en gang vi kommer hjem. Planen er dessuten å ha med en julegave og en bursdagsgave sørover, så slipper vi å sende med posten i desember. Må bare finne ut hva vi skal gi bort først...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har falt helt av dette her, men begynte på ny frisk på lørdag.

Tok oppvasaken, inkl disse tingene som stadig blir stående til "en annen gang med bedre tid", sånn glass som skal til gjennvinning og sånt. Vaska av komfyren og fant igjen kjøkkenbenken. Fikk min mann til å love at fra da av skulle vi igjen gjennomføre dette vi i perioder gjør: at oppvasken er tatt før vi legger oss, og oppvaskmaskina fylles fortløpende, og TØMMES når den er ren, i stedet for de uvanene vi lett legger oss til, med å vaske opp når vi lager middag neste dag (fordi vi trenger ting som ikke er rene) og starte oppvaskmaskina når vi harså mye som venter på plass at vi kan fylle den en gang til når den er ren...

Søndag morgen, glad og fornøyd, ren oppvaskkum møtte meg, og ren stekepanne til å lage en omelettlignende sak til frokosten, og ryddig bord å dekke på. Koselig. Jepp, vi skal definitivt fortsette med dette. Og av erfaring vet jeg jo at det sprer om seg, og at om en ukes tid, så ser både kjøkkenet og stua koseligere ut, og atter i "besøksvennlig modus". Joda...

Så ringer min mann til sin far, det er jo farsdag, og av samtalens forløp skjønner jeg at vi får besøk en eller annen gang om ikke så lenge, så jeg tenker at det var jo bra at vi begynte denne ryddingen i går da. Han avslutter samtalen med "Da ses vi i morgen da". Jepp, svigerfar kommer i kveld han. Bare et kort overnatningsbesøk forid han skal på møte i Bergen i morgen, så han kommer i kveld.

Vi burde nok begynt den prosessen forrige uke, så hadde vi sluppet sånt søndagsstress med å få huset i et noegenlunde presentabelt utseende...

Men i det minste lover jeg meg selv at vi skal nå prøve å holde på disse rutinene nå fremover mot jul, og se om det ikke er mulig å ta i mot førjulsbesøk uten å skjemmes, i alle fall.

Men siden det er lenge siden jeg har drevet med dette, så begynner jeg igjen idet små.

Morgenrutinen er enkel.

Vaske og kle på meg

Spise frokost og lage matpakke.

Sette i oppvaskmaskina, slå av tv'n og dra på jobb.

Ettermiddagsrutinen består av

Å vaske ei maskin med klær, og henge opp

Å legge sammen/bort det som ble vasket i går, gitt at det er tørt

Ta oppvasken etter middagen

Starte oppvaskmaskinen dersom den er full.

Før sengetidsrutinen er også enkel

Sørge for at alt er kommet inn i oppvaskmaskinen

Shine kjøkkenvasken

Ta vitaminer, og legge frem mannens vitaminer (ikke det at han ikke klarer det selv, men når jeg først åpner boksen tar jeg likegreit ut til begge, så er jeg sikker på at han tar dem)

Pusse tenner og krabbe til sengs.

Spesifikt i dag skal jeg vaske de tynne lammeullsgensrene mine, for det var tomt for rene slike (Har tre som er like, bortsett fra i fargen, pluss en som er litt annerledes, og "bor" i disse når det er kaldt...) og finne på noe "godt" til kveldsmat, siden jeg vil spise middag før svigerfar kommer, ettersom han er antatt å komme i sjutiden. I tillegg sette støvsugeren i kjelleren etter å ha støvsuget gangen, og gjerne shine litt over kjøkkenet, siden det jo fortsatt er et "work in prosess" å få orden på det da...

Gjest Helen Parr
Skrevet

Nå skal jeg først og fremst rydde hele huset, inkludert skifte på en seng.

Jeg skal dusje og kle meg skikkelig.

Når tøy er på plass, og alt er helt ryddig skal jeg sette meg ned igjen. Klar ferdig gå.

Skrevet (endret)
Morgenrutinen er enkel.

Vaske og kle på meg

Shine kjøkkenvasken

Ta vitaminer, og legge frem mannens vitaminer

Kom jo gjennom det meste i går. Kjøkkenvasken ble ikke shinet (men den så ganske grei ut da) og jeg la ikke sammen sokkene som var vasket på søndag.

Men da prøver vi igjen i dag da.

Morgenrutinen er enkel.

Vaske og kle på meg

Shine kjøkkenvasken

Endret av Malama
Skrevet

Oppdaterer lista i morgen, men kortversjonen: Ingen middag, så ingen særlig oppvask. Og jeg glemte å sette på vaskemaskina.

Men jeg får bære ut på kjøkkenet, og se hvor ille det ser ut, og vurdere opp mot hvor innmari trøtt jeg er, ettersom jeg først sovna på sofaen, så likevel så Grey's, og deretter titta på brudebilder fordi vi må få opp farta og bestille forstørrelser om vi skal få dem til jul...

Og så titter jeg LIKEVEL innom her og kaster bort et par minutter på dette innlegget i stedet for å gå på kjøkkenet, dumme meg...

Skrevet

I går:

Morgenrutinen er enkel.

Vaske og kle på meg

Å vaske ei maskin med klær, og henge opp GLEMT

Å legge sammen/bort det som ble vasket i går, gitt at det er tørt Ehh... var i alle fall tørt i morges, men det var jo de klærene vi tok på oss i dag da, så nå er de i alle fall ikke på snora lenger...

Starte oppvaskmaskinen dersom den er full. (Vi spiste ikke middag, og selv om jeg fylte oppvaskmaskina etter kveldsmaten, ble den ikke full, så det var ikke noe særlig å gjøre sånnsett)

Sørge for at alt er kommet inn i oppvaskmaskinenShine kjøkkenvasken

Også er det vel dagens liste som er relativt lik:

Morgenrutinen er enkel.

Vaske og kle på meg

Å legge sammen/bort det som ble vasket i går, gitt at det er tørt (Utgår, siden jeg ikke vasket klær i går)

Shine kjøkkenvasken

Kanskje på tuide å utvide rutinene snart? Men jeg vil ikke legge på mange flere punkter før disse er innarbeidet, og all den tid jeg glemte å sette på vaskemaskina i går... Kom litt sent hjem, det var kaldt i huset, og vi hadde spist på kontoret, men jeg skulle lage til noe brødmat. Mamma ringte, så jeg guidet henne gjennom noe datagreier, uten å noen gagn ha sett den nye pc'n deres, så jeg visste ikke egentlig hvor på-knappen var, og ettersom de ikke har samme windows som meg så kunne jeg ikke heeeeeelt forutsi hva hun skulle trykke på heller når hun startet den for første gang) Så spiste jeg, så så jeg mythbusters på tv, så sovna jeg på sofaen, så så jeg Grey's Anatomy, så titta vi på bryllupsbilder for å velge forstørrelser, og så tok jeg den vesle oppvasken som var, og krabba til sengs Og sånn omtrent i det jeg slo av Tv'n etter Grey's kom jeg på at jeg ikke hadde satt på vaskemaskina...

skal prøve å være flinkere i dag. Og muligens dra tidligere hjem, selv om min mann skal jobbe enda lenger enn i går.

Skrevet

Hei alle sammen, og så hyggelig å se dere som ikke har vært her på en stund! Jeg synes ikke du behøver stresse med å utvide rutinene dine, Malama. Har inntrykk av at du stresset at du skulle få til alt for mange rutiner på alt for kort tid (husker du hadde mål å utvide med en ny rutine for hver gang du gjorde det andre ti dager på rad, og det ble mye crash and burn). Fortsett med det du har nå (fine rutiner!), og så gjør du bare det du må eller har tid til imellom (eller muligens legger inn en times crisis cleaning en dag hvis du har behov for å bedre samvittigheten.)

Jeg gjør det sånn for tiden og det fungerer bra her.

Jeg oppdaget et gavekort på 1000 kr da jeg ryddet papirer, så nå blir det fornyelse av garderoben uten å stryke med økonomisk :-) Jeg hadde faktisk glemt at jeg hadde det... Det var en svært hyggelig overraskelse.

Jeg er ikke "behind", jeg må bare få tatt oppvasken først. :fnise:

Oppfordrer alle til å titte i kjøkken- og baderomsskap og finne ut hva som med fordel kan kjøpes inn nå så man slipper handle det i julerushet. Plumbo var et godt tips, Fakse!

Skrevet

God morgen! I dag skal jeg ha en gjennomgang av "hobby-esken" og kose meg med ett eller annet prosjekt jeg garantert finner der. Jeg må lete etter en bibliotekbok, og rydde bilen. Får se om jeg gidder å ta med sommerdekkene til bensinstasjonen for å vaske dem før vinteren. Det er på tide å planlegge ukens middager og titte på kalenderen over hva som skjer til uka. Ha en fin dag, Flybabies!

Skrevet

Ikke minst skal jeg se over økonomien og regne litt for å finne disponibelt beløp etter lønn. Jeg trenger strengere kontroll over pengene, nå som det er juleforberedelser på gang.

Skrevet

Tilbake fra en serdeles vellykket helgetur. I dag må vi minimum få ryddet opp etter en noe hektisk avreise før helga. Dessuten må vi på butikken. Og vaskemaskinen bør sikkert ta seg av første dose av skittentøyet som ligger og venter. Det hoper seg jo litt opp når man er på reise (mannen har vært borte i nesten to uker...).

Har litt lite overskudd i dag, så om jeg går gjort såpass er jeg egentlig ganske fornøyd...

Skrevet

Kom til å tenke på at det nå er det akkurat en runde i hver sone igjen frem til jul (uke 47: Sone 4, uke 48: Sone 5, uke 49: Sone 1, uke 50: Sone 2, uke 51: Sone 3). Jeg vil prøve å være litt mer grundig, slik at det blir mindre å gjøre de siste dagene før julaften. Kommer derfor til å se om jeg får gjort litt mer hver dag.

----------------------------

Godt poeng, Vanedis! Jeg følger ditt eksempel!

Ukesrengjøringen rakk jeg ikke idag (sent møte), men fordeler det utover uken. Hva var sone 4 igjen?

Skrevet

Takk, Vanedis!

Soverom ja! Og én "runde"med sonene før jul. I can do that!

Nå vasker jeg klær i maskinen, har spist middag, har oversikt over en trang økonomi frem til neste lønning, og skal lage en kopp te, brette og legge bort tørre klær, og jobbe 15 minutter på soverommet. Burde strengt tatt finne frem jobbklær til imorgen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...