Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

:banantroll: :kaklehone: :juhu:

Så hyggelig å "se" deg igjen her , Malama! Håper du stikker innom og rapporterer av og til, det er litt stusselig å "flakse" nesten alene...

Har dere kommet i orden i det nye huset deres da? Funnet det viktigste i flytteeskene? Vet du omtrent hvor esken med julepynt befinner seg? (Hehe, det gjorde ikke jeg sist jeg hadde flyttet...Gjett om jeg lette fortvilet i boden i de tusen eskene jeg bare hadde stuet sammen der... Og selvsagt er det du leter etter alltid innerst...)

Søndag er min "fylle bensin"-dag for da er det billigst, og jeg har husket det idag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julepynten vet jeg hvor er ja. I hovedsak fordi vi allerede har feiret jul her en gang, vi har jo bodt her i over et år, så ja, det meste er funnet i kassene, og vi har både kommet i orden og rotet til igjen, man en gang, og flyttet om stua, og litt til, og ja...

Skrevet

Dette var spennende! Tror jammen jeg skal prøve å bli en fly baby jeg også!!

Skrevet

Hei, Bollefisen, og velkommen! (Vel, navnet skjemmer *kremt* nesten ingen...) :fnise:

Sjekk ut infoen på www.flylady.net.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Hei igjen alle flinke flybabies! :klemmer:

Jeg har vært fraværende lenge, men lover å skjerpe meg.

Akkurat i dag gjenstår en skjortevask, søppeltømming, ta ut av oppvaskmaskin, rydde kjøkken og tromle tøy, før det er strøkent og klar til vaskehjelpen i morgen.

Klar ferdig gå.

*surfe videre etterpå*

Skrevet

Jeg meldte meg inn i går, og begynte med vasken, som nå er gullende ren. Fantastisk!

Skrevet

Hadde du et annet navn før, Helen Parr?

Jeg har hatt noen sløve dager igjen, men fikk vasket masse klær igår så dagens oppgave blir å brette og rydde bort.

Som flybaby skal man prøve å gjøre litt husarbeide hver dag i ukedagene, og ta helgene mest fri. Det er ofte vanskelig hvis man føler man har for mye å gjøre. Men man trenger å ha følelsen av å ha litt ordentlig fri også, og selv har helgene fått ny viktighet når jeg greier å være huslig i uka og tar fri lørdag og søndag for å lade opp batteriene.

Innimellom (som idag) kjenner jeg at å lade batteriene godt kan inkludere småting som litt husarbeide, og da gjør jeg det. Og målet er selvsagt å være mer bevisst i ukedagene, slik at jeg gjør noe hver dag i steden for å slenge meg ned i en stol og bli sittende resten av kvelden og ikke gjøre noenting.

Vi har vel en ny månedens mission som vi skal fokusere på, uten at jeg vet hva den består i ennå. Oktobers mission om å rydde/kaste papir-rot har jeg ikke vært flink til selv om jeg har fått gjort noe. Men - whatever - jeg kan da fortsette i 5 minutter hver dag med det så blir jeg ferdig til slutt :-)

Ha en fin helg! Idag skal jeg handle sårt tiltrengte klær (hvis jeg finner noe jeg liker), og surre rundt med litt småtteri i huset. I kveld blir det festligheter.

Søndag skal jeg fylle bensin på bilen + sjekke vann og olje og sånn. Og jeg skal finne frem bibliotekbøker og andre lånte ting så jeg kan få levert det i neste uke.

Ha en fin lørdag!

Gjest Helen Parr
Skrevet

Ja, Dunilla, et annet navn men samme avatar. (På et vis samme navn også :fnise: )

Nå har vi mannens bror og hans kone på besøk i helgen, så det blir nok ikke til at jeg gjør annet enn det som er høyst nødvendig. Men det er søren meg en del, det også.

Kos dere i helgen, med eller uten husarbeid. Nå står den daglige ryddingen av andreetasje for tur - senere i kveld er det middag og kos med besøket vårt.

Skrevet

Kjøkkenet er ukens sone. Nå er jeg i gang igjen med decluttering 15 minutter om dagen og shining av vasken (+ oppvasken hver ettermiddag).

Har tatt til meg tipset om å begynne å handle litt dagligvarer til julen allerede nå. Har gått over kakelistene og funnet ut hva jeg trenger for bakingen, og har handlet det. Har også gått gjennom baderomsskapene og skrevet handleliste for sånt jeg kommer til å gå tom for. Det fikk jeg shoppet idag. At jeg nå har for eksempel dopapir til langt inn i 2008, spiller ingen rolle.

Månedens rutine er å planlegge middager. Jeg ser absolutt fordelene. Meny ut helgen er skrevet. De fleste middagene er basert på kjøtt jeg har i fryseren. Jeg trenger sikkert plass i dypfryseren før jul, så nå skal jeg være flink å "spise opp" det jeg har der. I tillegg vil det drøye økonomien før jul, og det er en veldig positiv "bivirkning".

Skrevet

Vi gjør en ekstra sone-innsats nå frem mot jul, så i går ble det vasket bak og under komfyren samtidig som mannen vasket kjøkkengulvet i forbindelse med ukesrengjøringen. Jeg tok dessuten en rund på vegger og lister, tørket av alle synlige flekker og et par støvdotter. Satser på å få gjort godt unna på lista for sonen i løpet av uka, for nærmere jul blir det nok annet å henge fingrene i der. Fikk pusset vinduer i stua i forrige uke, skal se om jeg får tatt kjøkkenvinduet denne uka. Det er alt for nært benken så det blir sikkert fullt av deig og mel før jula ringes inn, men da er det i alle fall bare ferske flekker å vaske bort :ler:

Skrevet

Det ble ingen rydding eller vasking i sone 2 i går, jeg endte nemlig opp med å bruke all ledig tid på å få åpna sluket på badet :sur:

Skrevet

Lange dager med mye aktivitet nå, men takket være rutiner så får jeg gjort det viktigste hjemme likevel. Vaskemaskin og oppvaskmaskin har snurret i natt ved hjelp av timer, så de var ferdige etter frokost. Det er greit å få lagt frem klærne kvelden i foveien når man har mye å gjøre, da blir i alle fall ikke det rotet til pga stress. To dager til nå med lange dager og sene kvelder, så jeg gleder meg til en rolig søndag hjemme uten for mange planer...

Skrevet

Garasjen min hadde i grunnen vært ganske ryddig dersom jeg bare hadde fått ut en masse sekker med ved som en venninne skal få. Må se til å prioritere et besøk hos henne snart, selv om hun bor langt unna.

Neste uke blir travel, men jeg er flink med planlegging og kalender, og i ettermiddag skal jeg lage en stor porsjon med lapskaus, og da blir resten fryst med i passende middagsporsjoner. Jeg må prøve å lage opp noen ekstra middager som kan ligge i fryseren, for jeg får mye å gjøre frem til jul.

23/11 kommer julefrimerkene i salg, og jeg skal kjøpe dem tidlig (akkurat der "henger jeg igjen" i litt perfeksjonisme; for julekortene blir ikke helt de samme med "ikke-julete" frimerker.) Et av de stedene jeg hater mest å være i desember, er på postkontoret. Derfor skal jeg passe på å få kjøpt frimerkene i november, så slipper jeg unna desemberkøene.

Bilen trenger en støvsuging, jeg må rake opp det siste løvet i hagen og klippe bort endel pjuskete visne rester av noen stauder.

I dag har jeg decluttered i 2 x 15 minutter og satt på en klesvask. Jeg var ikke så flink forrige uke, men det spiller ingen rolle hvor ofte jeg "faller av", så lenge jeg har en ganske god rutine på å starte igjen. :danse:

Og enkelte rutiner sitter ganske bra uansett om jeg"har tid" eller ikke. Vaske tøy, ikke rote nytt, skifte sengetøy, hudpleie, 15 minutter trening og kjapp swiffing en gang i uka. Jeg holder orden i økonomien og betaler regninger i tide, og bilen er ryddig og i forsvarlig stand, og olje/vann/lufttrykk sjekkes jevnlig.

Alt i alt en masse jeg har klart å gjøre noe med i løpet av de siste årene. Go Me!

Skrevet

Denne uken er det baderom og ett ekstra rom som er sonen.

Badet passer fint, for noe jeg ryddet bort fra garasjen havnet på baderomsgulvet i påvente av vask og bortpakking, og der har det blitt liggende...

Ellers tok jeg en mini Crisis Cleaning igår. 15 minutter entré (som også var full av sommersko, tynne sommerjakker samt div fra garasjen som skulle sorteres og lagres. 15 minutter på stua (papirhauger), og 15 minutter på kjøkkenet (hotspot spisebord+kjøkkenbenker + vaske overflater + komfyr).

Jeg vil gjerne få til en moderat treningsrutine også, men det var bare lørdag jeg kom meg ut. Men jeg bør starte med å sette mobilen på alarm etter 15 minutter, bare gå i en retning, og snu når alarmen piper. Sånn sett vil jeg i allefall bli litt svett i en halvtime om dagen...

Ønsker alle en "flyende" uke!

Hvordan går det med deg, Bollefisen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...