Dunilla Skrevet 3. oktober 2007 #2801 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg må bli flinkere til å drikke nok vann kjenner jeg. Andre prioriteringer denne uken: Levere bibliotekbøker Rydde i hagen og forberede vinteren (ta inn potter osv) Klesvask (endel som må vaskes for hånd) Gi stueplantene en generell oppshining, plukke gule/brune blader, fylle på jord. Og oppvasken.
Dunilla Skrevet 3. oktober 2007 #2802 Skrevet 3. oktober 2007 Det er en stund siden jeg har lest noe særlig med FLyLady-mailer. New Habit for October -Focus on Paper Clutter Det passer veldig bra for meg. Jeg har fortsatt mye papir-rot som kunne vært kastet. I oktober skal jeg prøve å gå gjennom og kaste/sortere papir hver dag, 5-15 minutter om gangen. Noen som også trenger å henge seg på? Jeg kan jo starte med å kombinere mandagens sonejobb med papir-decluttering: Fjerne ting som har samlet seg i gangen fordi de "bare skal xxxx". Jeg går ut med det samme og kaster haugen med papir, kartong og aviser, for nå er det snart papirinnsamling.
Dunilla Skrevet 4. oktober 2007 #2803 Skrevet 4. oktober 2007 I går fikk jeg vasket noe klær, både i maskin og for hånd. Jeg har fortsatt noe mer håndvask, men det kan jeg ta i helgen. Jeg fikk ryddet 15 minutter i gangen og kastet returpapir i dunken. Det står diverse poser i gangen fortsatt med ting/klær som skal til Fretex og kjente, og jeg skal prøve å bli kvitt de også i løpet av helgen. Tok mesteparten av oppvasken i går. resten tar jeg idag (bedre å ta noe enn ingenting...) Anti-procrastination-mission: Rydde kjøleskapet, kaste "science projects".
Fakse Skrevet 4. oktober 2007 #2804 Skrevet 4. oktober 2007 Paper Clutter ja, DET trenger jeg å fokusere på. Som vanlig. *Bretter opp ermene*
Dunilla Skrevet 4. oktober 2007 #2805 Skrevet 4. oktober 2007 Idag har jeg vasket mer tøy og gravd huller i hagen til busker jeg ikke greide la være å kjøpe til sterkt reduserte priser på hagesenteret. Fikk levert bibliotekbøker på vei hjem fra jobb. Imorgen blir det jordforbedring, planting + vanning av busker, samt oppshining av bilen. Jeg har akkurat peilet olje og det var OK. Burde absolutt sett over vinterdekkene om jeg må kjøpe nye.
gaja Skrevet 5. oktober 2007 #2806 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg ble litt fenget av temaet FACE your finances, og fant etter litt enkel hoderegning ut at det er ganske så tåpelig å ha penger på sparekontoen samtidig som man har kredittkortgjeld Så nå er det ordna opp i Jeg har også laget regnskap for forrige måned og budsjett for kommende. Etter å ha meldt meg inn i endel bokklubber på www.bokklubben.no har jeg kommet et stykke på vei med jule- og bursdagsgavene. Nå gjelder det bare å være flink til å avbestille i et års tid. Siden jeg ikke klarer å gjøre så mye fysisk rydding, skal jeg ta meg av en del virtuell rydding framover. Et stort prosjekt blir å rydde opp i bildene, framkalle de beste, og lage kalendere til besteforeldrene til neste år. Det er mye jeg gjerne skulle gjort i huset, men kroppen sier stopp. Nå ligger også mannen med influensa, så da kan jeg heller ikke koste ham rundt Heldigvis har vi fått en del rutiner som begrenser det daglige rotet, men huset trenger absolutt en "blessing". Det bor støvulver under senga Det får bli til uka.
Dunilla Skrevet 10. oktober 2007 #2807 Skrevet 10. oktober 2007 Det er kjempeflott, Gaja! Jeg tok den opprydningen noen år før FlyLady, og har vært flink siden. (En innarbeidet rutine som jeg har beholdt). Det gir god selvfølelse å få økonomisk oversikt. Det er virkelig et av de områdene jeg er stolt over å ha kontroll! Har falt av igjen, men har sjekket at det er kjøkkensone denne uken. Ukens planer: 15 minutter "hvasomhelst" på kjøkkenet hver dag (kjøkkenbordet og benker flyter over, og oppvasken samler seg fra dag til dag...). Levere fra meg ting og klær til loppemarked før helgen. Det står klart... Klarer jeg å decluttere mer fra kjøkkenskapene -> til loppis? Rake løv i hagen Holde meg ajour med klesvask og hudpleierutine.
Dunilla Skrevet 13. oktober 2007 #2808 Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Jeg tror det er i ca tre år jeg har fulgt FlyLady-råd, og hvert år har jeg vært spesielt lite flink til å følge opp månedens rutine "Paper Clutter". Jeg startet fint første uken av oktober, men nå har jeg helt falt av alt. I dag skal jeg: Handle Gå lang tur i skogen med venner og hunder Lage middag Vaske over kjøkkenbenker og komfyr etter middag Henge opp en klesvask (der er jeg i hvert fall ajour!) Vaske mikroen Skrive noen mailer Endret 15. oktober 2007 av Dunilla
Dunilla Skrevet 15. oktober 2007 #2809 Skrevet 15. oktober 2007 Idag skal jeg levere bøker på biblioteket OG få gjort ukesrengjøringen (minus sengetøyskift som jeg tok igår). Vaske mikroen blir anti-utsettelsesoppgave denne uken :-)
Dunilla Skrevet 15. oktober 2007 #2810 Skrevet 15. oktober 2007 Dagens FlyLady-mail: "We are ready to kick off the FLYing through the Holidays Cruise!" Første oppgave er en "rydd og kast"-mission på runden rundt i huset med ukesrengjøring. Starter vi nå (selv om vi ikke gjør alle småoppgaver), så blir det ikke noe stress i slutten av desember. Jeg er med! Er dere?
Fakse Skrevet 15. oktober 2007 #2811 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg er med Tror hovedinnsatsen frem mot jul kommer til å bestå i å være litt nøyere enn vanlig me då få gjennoført sonerengjøringen. Når vi har kontroll på den pleier det nemlig å bli ganske bra etter hvert. Problemet er bare at vi har en tendens til å ramle av, også nøyer vi oss med ukesrengjøring, og det er jo ikke heelt det samme da. I dag har vi tatt ukesrengjøringen, og jeg har gjort litt ekstra på badet siden det er det som er sonen nå. Har fått puttet gardinen i vaskemaskinen, samt vasket vindu og vinduskarm. Såpekoppen er full, og gulvet på de vanskelige plassene bak do er skrubbet. Skal se om vi får tatt litt flere vegger også denne uka, har et par igjen som ikke ble tatt sist vi var flinke med sonearbeid, så de trenger det. Men i dag skal jeg heller forsøke å ta litt papirarbeid, har et regnskap jeg skal få avsluttet så jeg får levert det fra meg. Er en skikkelig utsettelsesoppgave, så det skal bli godt å få det unna!
Dunilla Skrevet 16. oktober 2007 #2812 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg er ganske sikker på at det blir enklere denne førjulstiden, enn jeg har hatt det tidligere år. Huset er jevnt over mer decluttered, det er lettere å dra over gulvene og tørke støv, og det flyter ikke like mye alle steder lengre. Det ble en halv "House Blessing" igår, og jeg fikk kastet litt diverse fra rundt om kring (men det ble ikke akkurat en full pose da, men alt hjelper! Og så fikk jeg bestilt piggdekkoblat for hele vintersesongen, som da jeg regnet på det; var så rimelig pr. passering at jeg bare MÅTTE være økonomisk og bestille sesongoblat fremfor månedesoblat og enkeltpasseringer. Økonomien er under kontroll både i og utenfor nettbanken. Hvordan går det med deg, Elastica?
Dunilla Skrevet 18. oktober 2007 #2813 Skrevet 18. oktober 2007 Henger meg på julemissions: Jeg sjekket i boden og fant posen der jeg hadde lagret alt julepapir og bånd fra i fjor Kontrolljournal for julen er foreløpig et ark fra ifjor om julegaver som ble gitt da, og adresselisten for julekort. Har funnet en gammel kladdebok jeg kan bruke iår, men jeg innbiller meg at barnefamilier har større kaos og behov for oversikt enn det jeg har. Men juleforberedelser er uansett koselige, selv om jeg for tiden foretrekker ryddemissions (det føles for tidlig å tenke på meny, gaver og julekort). Bøker er levert på biblioteket denne uken, jeg har ryddet 15 minutter nesten hver dag (men i hele huset - ikke bare i sonen). Idag skal jeg støvsuge bilen inni og sjekke olje/vann.
Fakse Skrevet 18. oktober 2007 #2814 Skrevet 18. oktober 2007 Ja, målet må jo være at juleforberedelser skal være koselig i stede for stress Vi fikk tatt litt ekstra på badet i forbindelse med homeblessing mandag, men etter det har det ikke vært så mye som har blitt gjort i heimen. Jeg ble syk tirsdag kveld, og gårdagen var fyllt med møter og barnebursdag, så med min skrantende form ble det ikke overskudd til så mye mer. I dag er jeg tilbake i fin form, så da får vi se om vi ikke får gjort litt. Har forresten begynt på et regneark med julegaver, men det står ikke så veldig mange gaver i det enda. Ellers skal jeg prøve å få noen løker i jorda. Snakker da om amaryllis, de må vel plantes nå for å bli fine til jul. Om ikke lenge regner jeg med å få et lammelslakt i hus, så da blir det dessuten sying og salting av lammerull, det ultimate julepålegget
Dunilla Skrevet 19. oktober 2007 #2815 Skrevet 19. oktober 2007 Bilen ser endelig fin ut både innvendig og utvendig (hvor vanskelig er det egentlig å kjøre bilen inn i en vaskeautomat og sitte inni til bilen er ferdigvasket?) Har satt igang en klesvask, og har satt opp en første julegaveliste. Har ikke funnet på noen julegaver ennå, men jeg har i alle fall tenkt over hvem jeg skal gi gave til. God helg!
Dunilla Skrevet 21. oktober 2007 #2816 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg må innrømme at jeg blir litt julevennlig likevel, selv om vi fortsatt har høsten utenfor her, og selv om jeg ikke ville tenke på jul ennå. Jeg kom over samlingen med ubrukte julekort under dagens "paper decluttering", og ble sittende og bla igjennom og bestemme meg for hvilke jeg skal bruke i år. Samtidig fikk jeg en påminnelse om at jeg skal gå rett forbi alle julekort-stativer dette året, for jeg har fortsatt nok kort til årets hilsener og det er ingen vits i å bruke penger på flere kort ennå. *føler meg litt flink* Nå skal jeg ut og gå en tur, etter å ha hengt opp en ferdig klesvask.
Dunilla Skrevet 28. oktober 2007 #2817 Skrevet 28. oktober 2007 Det går litt i rykk og napp her, men jeg føler jeg har kontroll likevel. Jeg skal ha folk på besøk i julen, og har nok tid til å få det fint til da. Har kikket over julekortlisten og tilføyd noen og strøket noen. De fleste dagene gjør jeg litt husarbeide. Noe decluttering, noen hotspots, noen julemissions og endel Kellys missions. Jeg plukker litt her og der som jeg har lyst, men er påpasselig at jeg gjør noe hver dag (og det er det viktigste!). I går handlet jeg en masse kakeingredienser; så slipper jeg irritere meg over det som plutselig var utsolgt når jeg trengte det, og så blir det færre tunge bæreposer å slepe med hjem rett før jul. Jeg føler meg flink! Julegaver er alt for tidlig å kjøpe, men jeg skal skrive liste over gaver som må sendes i posten, og skrive en deadline for dette i kalenderen så de kommer frem i god tid før jul. Ha en fin dag!
Fakse Skrevet 28. oktober 2007 #2818 Skrevet 28. oktober 2007 Stua blir neste sone, og vi satser på å få pusset vinduer både utvendig(mildvær nå) og innvendig. Det er alltid noe vi stresser med før jul, og nå er det så nært at om vi ikke fårt tatt innvendig en gang til før jul så er det ingen krise
Dunilla Skrevet 28. oktober 2007 #2819 Skrevet 28. oktober 2007 Hei Fakse! Da skal jeg også få pusset vinduer! Lurt! Her er vinduene grå utvendig nå, men i mildværet bør jeg benytte sjansen. Anti-utsettelsesting for neste uke: Booke om en frisørtime Sette pent bort div bilder i stua som ikke skal henge der i vinter (en gang i mellom må jeg endre litt på veggpynt...) Bake en kake til en tilstelning Legge om til vinterdekk dersom værmeldingen sier minusgrader(ikke ennå håper jeg) Lete etter bibliotekbok jeg tror jeg har levert, men som fortsatt er registrert på meg :-( Erklære hagearbeide- og tur-i-skogen-med-bare-joggesko-sesongen for avsluttet, og kaste "lefsene" i søpla. Og ellers har jeg mest ambisjoner om å følge rutinene de fleste dagene og få kjøpt noe mere tøy til jobb. Idag har jeg kommet ajour med "Mount Washmore", og jeg har skiftet på sengen og hentet fren bibliotekbøker som skal leveres.
Malama Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #2820 Skrevet 28. oktober 2007 Titter innom her jeg. Ettersom jeg har fått en tendens til å være litt lat i det siste, har mye av husarbeidet havnet som helgearbedie igjen. Bare det nødvendigste gjennom uka, slett ikke i FlyLady-ånd. Så var jeg jo ikke hjemme en våken time sammenlagt omrtren forrige helg. (ok, det stemmer ikke, vi kom hjem til klokka sju sist lørdag, bare for å se at Brann IKKE tok seriegull, men da var jeg ikke i humør til husarbeide etterpå... Søndag kom vi hjem i ti-tida) Dette medførte at huset begynte å skrike etter en innsats. I går var jeg hjemme, mens min mann var på stadion (Det er jo branncup, det er det som gjør at fredagskveld, hele lørdag og hele søndag tre helger på rad er opptatt...) og fikk kjørt et par runder med vaskemaskina, og oppvaskmaskina fikk kjørt seg. Men jeg var ikke flink til resten, så i dag, eneste "fridagen" i branncup, pga Brann-kamp) har vi hatt en skikkelig innsats på kjøkkenet sammen, det trengtes. Og nå er det snart middag, så er det kamp, og gullmedaljer. Og kanskje, kanskje klarer jeg følge litt bedre opp den følgende uka, enn jeg har gjort denne uka?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå