Gjest Asti Skrevet 12. september 2007 #2781 Skrevet 12. september 2007 (endret) ... Endret 11. januar 2018 av Asti
Gjest Asti Skrevet 12. september 2007 #2782 Skrevet 12. september 2007 (endret) ..... Endret 11. januar 2018 av Asti
gaja Skrevet 12. september 2007 #2783 Skrevet 12. september 2007 (endret) Supert Vanedis - tusen takk! hvordan lager du forresten kjøttdeig og ris? Endret 12. september 2007 av gaja
Gjest Asti Skrevet 12. september 2007 #2784 Skrevet 12. september 2007 (endret) ... Endret 11. januar 2018 av Asti
Bobsi Skrevet 12. september 2007 #2785 Skrevet 12. september 2007 3-4 porsjoner: - Koker 3-4 porsjoner hurtigris. - Steiker 400 g kjøttdeig - krydrer med salt og pepper. - Lager eggerøre av 3 egg. Når den er stiv, slår oppi ris og kjøttdeig og en liten smørklatt. Blander. Jeg bruker ketchup til. Ingen grønnsaker????
Gjest Asti Skrevet 12. september 2007 #2786 Skrevet 12. september 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Dunilla Skrevet 12. september 2007 #2787 Skrevet 12. september 2007 Bilen må ha nye vindusviskere på fredag. Og en olje- og spylevæskesjekk. Nå kom jeg på at jeg ikke har drukket noe vann før idag, bare kaffe. Men nå drikker jeg vann
Gjest Elize Skrevet 14. september 2007 #2788 Skrevet 14. september 2007 (endret) Vet ikke helt om jeg gjør dette riktig, men jeg forsøker. Frem til nå har jeg bare slappet av, men nå skal jeg begynne å gjøre noe. Samboer min dro på jobb kl 15.00, og jeg jobber best når jeg er hjemme alene. Dette skal jeg gjøre i dag: *Støvsuge stue, kjøkken, bad og gang *Vaske badet *Tørke støv i stue, kjøkken, soverom og gang *Skifte på senga *Vaske kjøleskapet *Rydde hele huset *Vaske speil *Vaske steikeovnen *Tømme og fylle oppvaskmaskinen*Vaske klær *Stryke og brette klær *Tømme søppel på kjøkken, bad og soverom*Rense kaffetrakteren *Bleike klær Huff, det ble vist litt mye. Men det er bare og sette igang. Skal merke det jeg har gjort med rødt. Endret 16. september 2007 av Elize
Dunilla Skrevet 17. september 2007 #2789 Skrevet 17. september 2007 Hei, Elize! Sjekk ut www.flylady.net dersom du vil vite mer om hva vi jobber etter, og hvorfor vi holder på i denne tråden. Derimot hvis du bare vil gjøre litt husarbeide flikkflakk uten særlig mål og mening, er kanskje "Utfordringstråd for husarbeid" mere i din stil.
Gjest Elastica Skrevet 17. september 2007 #2790 Skrevet 17. september 2007 Jeg skriver her litt, selvom jeg ikke følger Flylady slavisk. Men jeg synes dere er så inspirerende! Derfor håper jeg det er greit at jeg fortsetter her... Leggetid for unger nå - derfor rapporterer jeg mer etterpå.
gaja Skrevet 17. september 2007 #2791 Skrevet 17. september 2007 Hei Elize! Det er jo en stund siden du skrev innlegget her, men men. Flylady går ut på at man gjør ting litt etter litt. Litt rydding hver dag gjør at man slipper store skippertak. Man lager seg rutiner hvor man setter opp ting man skal gjøre hver dag for å holde skiten og rotet under kontroll. Det viktigste er at man ikke setter opp mer jobb enn man klarer å gjøre. Etterhvert som ting går automatisk kan man bygge på med flere rutiner. Det er begrenset hvor mye jeg klarer å gjøre av husarbeide, så min rutine er ganske enkel: *om kvelden: rydde kjøkkenet og stua, sortere skittentøyet, legge sammen klesvasken hvis det er noen. *om morgenen: rydde badet og tørke lett over vask og do. *Hver søndag: rydde kjøleskapet for gammel mat og kaste alt av søppel rundt omkring i huset. Flylady er også opptatt av at man lager rutiner for alle deler av husholdningen. To ganger i uka handler jeg inn middag for minst 3 dager, og 3 ganger i måneden (selvsagt oftere ved behov) går jeg over kontoene i nettbanken og sjekker at alle regninger ligger inne, det er dekning overalt, og om vi holder oss noenlunde innenfor budsjettet. Det beste med Flylady er at jeg har fått laget systemer som begrenser det daglige rotet. Vi har skittentøyskorger i et trådkorgsystem, slik at det er enkelt å putte det i maskinen straks det er nok klær av en type. Hver gang jeg ser at det er et sted hvor det samles opp rot (hot spot) tenker jeg over hvorfor det er slik. Ofte er det nok å sette opp en liten skuffereol eller søppelbøtte. Når man enkelt kan legge på plass ting med en gang blir det ikke rotete. Dunilla: jeg leste sikkert litt skjevt, men jeg syns du høres litt vel streng ut når du sier "Derimot hvis du bare vil gjøre litt husarbeide flikkflakk uten særlig mål og mening, er kanskje "Utfordringstråd for husarbeid" mere i din stil."
Dunilla Skrevet 17. september 2007 #2792 Skrevet 17. september 2007 Dunilla: jeg leste sikkert litt skjevt, men jeg syns du høres litt vel streng ut når du sier "Derimot hvis du bare vil gjøre litt husarbeide flikkflakk uten særlig mål og mening, er kanskje "Utfordringstråd for husarbeid" mere i din stil." Hadde ikke tid til noen videre forklaring, men denne tråden har vart en stund og vi har med jevne mellomrom forklart de som skulle lure på systemet om det. Derfor henviste jeg bare til websiden. Supert at du har tid til å forklare litt! Nå ser jeg over bagasje og annet som skal med på jobbreise imorgen. Huset er tålelig bra. Oppvask er tatt og vasken er shinet. Jeg går ut med søpla ikveld så slipper jeg tenke på det imorgen tidlig. Ha det bra så lenge!
gaja Skrevet 20. september 2007 #2793 Skrevet 20. september 2007 Nå har jeg endelig fått pocketbokhylla mi :rødme: Mens mannen var i gang bygde han også ei hylle til roteesker, så nå har jeg fått ryddet ut av de siste flytteeskene og satt alt på plass :jippi: Det føles fantastisk kjekt å vite hvor alle småtingene er. Neste gang jeg er i nærheten av ikea skal jeg få meg noen flere slike: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70115489 De jeg har står i den fine nye hylla, fylt med alt fra silkebånd til stearinlys Nå er det slutt på panikk-kjøp av til-fra-lapper fordi jeg ikke vet hvor de 100 jeg allerede har er. Musikken og filmene er kommet på plass i hylla si på tv-rommet, så nå begynner jeg å føle meg hjemme, 6 mnd etter at vi flytta inn Det neste (og forhåpentligvis siste) hylleprosjektet er ei stor ei i trappeoppgangen til alle bøkene jeg har lagret hos foreldre og besteforeldre. Det er for det meste barnebøker, så det kan bli morsomt for ungene etterhvert som de vokser opp. I helga tilføyde vi 3 nye retter til menyen vår, takket være Vanedis Både nachos, kjøttdeig og ris, og biff i fløtesaus falt i smak hos hele familien
Gjest Asti Skrevet 20. september 2007 #2794 Skrevet 20. september 2007 (endret) ... Endret 11. januar 2018 av Asti
Dunilla Skrevet 23. september 2007 #2795 Skrevet 23. september 2007 Endelig hjemme igjen! I går gjorde jeg ikke stort annet enn å pakke ut og ta en klesvask, men det var greit å bare slappe av. Idag skal jeg ta noe av ukesrengjøringen i steden for imorgen når jeg får det travelt på ettermiddagen. SKal stryke noen bluser, planlegge neste uke med gjøremål, middager, butikker og innkjøp. Nettbanken tar jeg idag. Men først skal jeg komme meg ut en tur og gå litt. Dumt å ikke benytte dagen så lenge det er oppholdsvær. Ha en fin søndag!
Dunilla Skrevet 29. september 2007 #2796 Skrevet 29. september 2007 (endret) Her var det stille for tiden! I uken som var har jeg gjort rutinene hver dag igjen, og gjort 15 minutter decluttering nesten hver dag. Nå har jeg to poser med litt av hvert som skal til Fretex eller loppemarked (jeg ser at loppemarkedsesongen er startet). Jeg har fornyet garderoben ganske betraktelig, og det gjenstår å fjerne ennå mer som jeg ikke bruker (i "bytte" mot at jeg drar inn nytt i huset). Jeg har tenkt å være flink i høst med rutiner og rydding. Jeg pleier å bli litt mer "nedtrykt" når det bare regner og regner og det går mot vinter, så nå skal jeg prøve å pigge meg opp ved å ha det ryddigere rundt meg hjemme. (Og så begynner jeg å glede meg til FlyLadys "Cruisin' through the Holidays"-missions, de kommer vel i november? Nesten som en julekalender som varer dobbelt så lenge :-D ) God lørdag! Endret 29. september 2007 av Dunilla
Dunilla Skrevet 30. september 2007 #2797 Skrevet 30. september 2007 I følge en FlyLady-mail, utfordrer hun oss til en ekstra innsats med decluttering gjennom alle 5 soner i huset de neste ukene. Tanken er å få huset så "clutter"-fritt som mulig i god tid før juleforberedelsene. "We are gearing up to be as clutter free as we can be for the Holidays!" Forrige ukes soveromsone rakk jeg lite i, men det er ikke mye rot og pappesker igjen der uansett. Ukens sone er inngangsparti, gang og spisestue. Fint jeg ikke har spisestue. Inngangspartiet og gangen trenger opprydning :-) Noen som henger seg på med et par declutteringer i ukens sone i løpet av uken? Jeg har lagt frem bibliotekbøker som må leveres, og skal rusle inn på soverommet og finne klærne til jobb imorgen. God kveld!
Dunilla Skrevet 1. oktober 2007 #2798 Skrevet 1. oktober 2007 Har jobbet 15 minutter i gangen og litt utenfor. Noe kast, noe sommersko er pakket bort. Idag satt flere kollegaer på med meg og bilen hjem fra jobb. Jeg var kjempeglad for at bilen var "Company Ready" selv om den ikke var støvsugd. Hadde vært litt flaut å måtte rydde hele bilen før noen kunne sette seg inn. Har i grunnen vært flink til å holde bilen fin siden i sommer. Go Me! Jeg regner med å dele opp ukesrengjøringen i flere deler denne uken. Det er mest fristende å starte med å skifte sengetøy og vaske det, og kanskje vaske over noen dørkarmer og speil, til en forandring (det pleier jeg alltid hoppe over...)
Fakse Skrevet 1. oktober 2007 #2799 Skrevet 1. oktober 2007 Vi er i gang med ukesrengjøringen i dag. Har tatt et kjappt måltid med knekkebrød/frokostblanding, og tar middagen etter at vi er ferdige. Da blir vi ikke så slappe før vi skal vaske
Gjest Asti Skrevet 1. oktober 2007 #2800 Skrevet 1. oktober 2007 (endret) ... Endret 11. januar 2018 av Asti
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå