Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

FlyLady er kallenavnet på en amerikansk dame som selv-coachet seg ut av et kaotisk liv og et alltid rotete hus, og nå formidler selvinnsikten videre til ca 400.000 mennesker via mail og internett.

http://flylady.net/index.asp

En Hot Spot er den humoristiske betegnelsen på et sted i huset der ting hoper seg opp lag på lag, hvis ikke man passer på (noe vi ikke gjør), og hvor ting bare blir liggende og rote til og skape kaos.

http://flylady.net/pages/FLYFaq.asp#hotspot

Bare hyggelig om vi kan svare på noe mer du lurer på Elastica :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Jeg skjønner jeg har mye gjenstående teori før jeg er utlært. jeg er heldigvis en racer på det praktiske. Takk for svar, jeg skal sjekke linkene etter at husarbeidet er gjort! :ler:

Skrevet

Det er noen dager siden jeg var inne og leste FlyLady-mailer, og det merkes... Jeg liker å lese mailene og få påminnelser.

Men nå har jeg ferie, og skal nyte den og samtidig følge bedre opp med å etablere rutiner. Jeg skal være hjemme i sommer, så jeg henter kanskje litt inspirasjon fra hennes "CampWannaGonnaFly"-forslag.

Har ikke tenkt så langt med aktiviteter der, men det blir en blanding av sykkelturer, språkkurs jeg lånte på biblioteket, "pleie meg selv", lese bøker og decluttering i boden. For første gang på lenge har det vært så ryddig og oversiktlig hjemme at jeg har fått lyst til å fikse/pusse opp litt. Så jeg skal kose meg og legge planer for noen fornyelser og reparasjoner i huset.

Ellers har jeg etter påminnelse fra FlyLady oppdatert og kjørt Norton antivirus idag, og upps det var lenge siden sist, selv om ingenting galt ble funnet...

God helg!

Skrevet

Høres ut som herlige sommerplaner Dunilla! Vi skal også være en del hjemme i ferien, og jeg gleder meg!

I dag er jeg sylte forkjølet, så det meste går i sakte tempo. Men jeg har stått opp, spist skikkelig frokost og dusja. Dessuten gjør jeg litt småting som jeg klarer, som å sette på en vaskemaskin og rydde litt. Kjenner at jeg er fornøyd med meg selv, og at jeg kjenner meg bedre enn om jeg bare skulle ha ligget på sofaen og badet i selvmedlidenhet :)

Plan for resten av dagen er å lage middagen i små steg, samt kanskje få skrevet en meny for uken(e?) som kommer. Det klarer jeg selv om formen ikke er helt på topp.

Mannen har hentet og byttet kullfilter til kjøkkenvifta (har ikke vifte med avtrekk nei...), og nå skal han i gang med å male vinduet på det som skal bli vårt nye soverom. Det er siste steg som skal til før vi kan begynne å legge nytt gulv der inne :hoppe:

Skrevet

God bedring, Fakse! Selv har jeg en murrende hodepine som jeg ikke har blitt kvitt selv om jeg har husket å spise og drikke masse vann. Jeg må vel lete frem en hodepinetablett tenker jeg.

Som Fakse, så har jeg surret litt rundt, og det synes jeg er hyggelig når dagen ikke er et stress. Dagens "To do"-liste har bare fått strøket ut et par punkter, men jeg har til nå lest og kastet aviser, tatt en klesvask, swiffet gulvet (må slutte å løpe inn med sko når jeg har glemt noe!). Jeg har fått luftet imellom regnbygene, vannet blomster og brukt 15 minutter i stuen + gangen og ryddet grovt opp. Fikk ryddet av kommoden i gangen helt, og kastet blomsterbuketter som blomstrer av (markblomster bøsser så fælt når de er på hell).

Jeg vil rydde bilen og sjekke olje og kjølevann, for det var lenge siden sist. En av dere (Qlio?) her inne ga meg en påminnelse om å passe på bilen, sånn utenom ren rydding. :tommel:

Jeg har også husket å registrere strømforbruket på internett (frist imorgen).

Gjest Elastica
Skrevet

Idag har jeg ryddet opp etter en lang frokost, kjøpt noen nye blomster, og skiftet ut med de gamle.

Jeg har redd opp sengene til alle i familien, tre små gutter vet ikke helt hvordan det gjøres ennå! Så har jeg ryddet bort tøy som havnet i en haug etter at jeg kom hjem sent i går kveld, jeg har vasket en vask, og lagt sammen gårsdagens mørkvask.

Ellers har jeg lagt på plass nytt tøy til ungene som ble kjøpt i byen idag, og gjort istand en seng til en kamerat av sønnen som skal overnatte.

Alt på krykker.

PS: Er det dette som er poenget; å rapportere hva som er gjort? Kan noen hviske meg i øret hvis dette er helt feil?? :sjenert:

Skrevet (endret)

Du har fått gjort mye i dag, Elastica! :klappe:

Poenget med denne FlyLady-tråden (og den andre husarbeidstråden) er vel rett og slett å kunne oppmuntre hverandre litt for å holde (bl.a) huset i orden. Ikke alle er født organiserte. Mange av oss som føler seg hjemme i dette systemet, er folk som av forskjellige grunner ikke er flinke til å organisere så husarbeide blir gjort. Mange av oss er innerst inne så perfeksjonistiske at dersom man vet at man ikke får gjort en oppgave ut til 110 %, så lar vi heller være. Til tross for at den trengs, og at vi som et resultat av dette "gror ned" av rot, og vantrives med det. Mange er svært kreative og superryddige utenfor hjemmet (jeg er sånn), men når det kommer til bolig så stopper det helt opp.

Hvis jeg ska ta meg selv som eksempel, så har jeg vondt for å sortere og kaste ting, og har alltid vært sånn når det kom til private ting. Har langt flere ideer og prosjekter enn dem jeg klarer å gjennomføre, derfor hoper det seg opp. Da jeg var liten var det alltid like ille å få beskjed om å gå og rydde på rommet, fordi det var så kaos der inne og jeg kunne ikke de "ryddeteknikkene" jeg kan nå. Og ALLTID under rydding; fant jeg noe jeg ikke hadde sett på lenge som jeg begynte å leke med og dermed sporet helt av. Unødvendig å si at jeg aldri ble ferdig på rommet (og utviklet "hat"-forhold til rydding)? Samme "problemer" har jeg tatt med meg i voksenlivet uten å reflektere over annet enn at "det måtte være noe alvorlig galt med meg som ikke engang kunne holde det fint og trivelig hjemme". (Stor skyldfølelse til tross for svært velfungerende i jobb og blant venner, både sosialt og praktisk).

Første skritt på veien er å innse at rot ikke kan ryddes, det eneste som funker er å bli kvitt det. Kaste, gi bort - svært gjerne gi bort og dermed ivareta et miljømoralsk og sosialt perspektiv. 100 fine oppbevaringsbokser og dertil egnede reoler fungerer ikke som løsningen på oppbevaringsproblemet, for dersom om du mot formodning skulle ha fått alle tingene dine stuet ned i eskene, så roter du alt ut igjen når du "må" finne noe spesielt.

Har man færre ting, er det lettere å holde orden, man får sett og brukt de tingene man virkelig liker, og det er utrolig mye lettere å holde det i orden samt rengjøre.

For at vi SHEs ("Sidetracked Home Executives") ikke skal spore av når vi starter med en oppgave, bruker vi en genial teknikk ved å jobbe fokusert på én oppgave om gangen. Vi setter en alarm på 15 minutter, og jobber så konsentrert inntil den går. And here comes the difficult part: Da slutter vi med arbeidet. Vi ble ikke ferdige, men vi har kommet et stykke på vei uten å gå lei. Og det er poenget. I steden for å ha en giganthusrengjøring en gang annenhver månede som er så utmattende at vi mister all tiltakslyst i flere uker, så endrer vi adferd og gjør litt (eller flere 15 minuttere) hver dag i steden. Det blir aldri hverken ordentlig rotete eller skittent på den måten, og er følgelig mye greiere å både leve med og utføre.

Jeg prøver å rydde litt hver dag (i ett rom i huset pr uke, men ikke helt konsekvent. Hvis jeg har ork eller lyst tar jeg også andre rom) Er huset først ryddig, tar det bare få minutter å vedlikeholde det hver dag.

Målet er å trene oss opp til å gjøre vanlige ting på ren rutine slik som "andre" gjør. De fleste sperrene sitter i hodet, og du må ville endre deg for å få til forandringer. Men det er både gøy, inspirerende og styrker selvfølelsen noe enormt.

Jeg kan leve med at ignorante mennesker forsøker å latterliggjøre meg som person bare fordi jeg på ett punkt er annerledes satt sammen enn dem.

Endret av Dunilla
Gjest Elastica
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar, Dunilla. :) Betyr dette at dersom jeg er ganske organisert og interessert i husarbeid ikke passer inn i en slik rapporteringstråd? Jeg kan gjerne prøve å inspirere andre til å trå til på hjemmebane, og jeg kjente meg veldig igjen i det du sier om at dersom noe ikke er 110 %, lar jeg det heller være. Ofte pleier mannen min å si til meg at vel er jeg flink til å holde det ryddig, men jeg klarer ikke å rote - for da blir det så altfor rotete. Enten eller, dessverre.

Jeg har funnet ut at det beste er å holde det ryddig - og ikke rote - da trenger jeg ikke ha den store oppryddingen innimellom. Dette krever imidlertid ganske mye, og mer og mer ettersom det etterhvert har blitt tre gutter og to hunder i tillegg til meg og mannen. Ha en fin helg, med mye god rydding innimellom. Nå skal jeg rydde kjøkken etter middag, rydde på plass matvarer, mate hundene, dusje, gjøre meg istand til middag ute i kveld, legge barna. Håper en og en halv time er nok. :ler:

Gjest Elastica
Skrevet
Nå skal jeg rydde kjøkken etter middag, rydde på plass matvarer, mate hundene, dusje, gjøre meg istand til middag ute i kveld, legge barna. Håper en og en halv time er nok. :ler:

Målet er nådd, selvom mannen ordnet med ungene. I tillegg har jeg lagt sammen en hvitvask, tatt ut av oppvaskmaskinen, vasket håret og fønet det, sminket meg, og fordelt lørdagsgodt. Ha en fin kveld, jeg er sent ute... :ler:

Skrevet
Tusen takk for utfyllende svar, Dunilla. :) Betyr dette at dersom jeg er ganske organisert og interessert i husarbeid ikke passer inn i en slik rapporteringstråd? Jeg kan gjerne prøve å inspirere andre til å trå til på hjemmebane, og jeg kjente meg veldig igjen i det du sier om at dersom noe ikke er 110 %, lar jeg det heller være. Ofte pleier mannen min å si til meg at vel er jeg flink til å holde det ryddig, men jeg klarer ikke å rote - for da blir det så altfor rotete. Enten eller, dessverre.

Jeg har funnet ut at det beste er å holde det ryddig - og ikke rote - da trenger jeg ikke ha den store oppryddingen innimellom. Dette krever imidlertid ganske mye, og mer og mer ettersom det etterhvert har blitt tre gutter og to hunder i tillegg til meg og mannen. Ha en fin helg, med mye god rydding innimellom. Nå skal jeg rydde kjøkken etter middag, rydde på plass matvarer, mate hundene, dusje, gjøre meg istand til middag ute i kveld, legge barna. Håper en og en halv time er nok. :ler:

FLYlady har veldig hjelpsomme systemer for hvordan du kan vaske deg gjennom hele boligen i løpet av en måned i tillegg til at det finnes egne utfordringer for barn som (forhåpentligvis) gjør det morsomt for dem å holde det ryddig på rommene sine.

FLYlady er ikke hjelpsomt bare for rotete rom. Jeg har ikke så fryktelig mye rot i det de fleste rommene, men synes det er veldig bra å bli bedt om å fokusere vaskingen på et område per uke. Det, i sammenheng med holdningen om at det er helt greit å bare gjøre litt av gangen, er grunnen til at jeg kastet meg på FLYlady-tråden for noen uker siden.

Skrevet

Og jeg er fremdeles relativt lat og holder meg til å re sengen og ha skinnende vask. Har større planer for stua og gangen i morgen, men får se an formen og været, ikke minst.

Ønsker alle en strålende kveld og :sol: i morgen! :ler:

Skrevet

Ja, det var jeg som sjekket bilen litt ekstra for en tid tilbake. Nå har jeg Qliomannens bil, og den så helt j**** ut! Jeg orket ikke ta full shining, men jeg ryddet kupeen, kastet søppel, pantet flasker, støvsugde den og spyla utvendig. Den er nå en fryd å sette seg inn i (jeg overser glatt det støvete dashbordet, det kan taes neste runde).

I morgen er det atter visning, og jeg begynner allerede i dag. Nå skal jeg ut på kjøkkenet, der er det bager fra barnehagen (alt skiftetøy o.l.) for Ida, en oppvaskmaskin som skal tømmes og litt diverse stuff som skal ryddes.

1 - 2 - 3!

Skrevet

Vaskemaskin startet på nytt, tørketrommel er startet på nytt, den evige runddansen for å forhindre at Mount Washmore tar over. Skittentøyskurven blir sjeldent mer enn 3/4 full, det er fremgang som merkes!

Barnehagebager er tømt, klær er brettet og inne i skap. Det er ikke en hotspot i sikte, alle flater er rene og hele huset er ryddig. Det eneste som gjenstår før visning (som jeg kan komme på nå) er å brette klærne som henger til tørk på stativet, støvsuge gulver, vaske dem, legge ut rene matter og henge opp rene håndklær. Dette går så fint, atte!

Ekstraoppgaven i dag: Vasket Vilde sin Babyhaler (kolbe som barn tar astmaspray gjennom). Den var begynt å bli grå, men nå står den til tørk så blank og fin!

Skrevet

Jeg synes du passer godt inn jeg, Elastica. Og det høres ut som om du har kommet noen giganthopp nærmere "Nirvana" enn oss :ler: . Jeg har også sluttet å rote så fælt, og rydder stort sett opp etter meg når jeg har holdt på med noe. Sånn sett nærmer jeg meg vel et varig "ryddigere Jeg".

Vi i denne tråden holder stort sett på med "trinn 1" i dette programmet, som fokuserer på "decluttering" av huset. (i mangel av et bedre dekkende norsk ord; både rydding eller sortering for kast/gi bort/beholde ting). Når alle overflødige ting er borte, er det tid for vedlikehold av et ryddig hus - "trinn 2". FlyLady fokuserer på jobbing i en sone pr uke. Se denne oversikten over hva som er ukens sone når, og forklaringen til begge trinnene. http://flylady.net/pages/FlightPlan.asp

Kellys Missions er små spesifikke arbeidsoppgaver for den som føler for å gjøre litt ekstra, det tar aldri mange minutter å utføre dem.

Håper det ga litt mer innblikk, og håper du titter litt på linkene. De forklarer i grunnen veldig godt hva det går ut på. Det er nesten som å leke en lek, og jeg liker å leke... På denne måten synes jeg husarbeide er morsomt, ikke bare et nødvendig onde. :sjenert:

Jeg trodde jeg hadde ryddet 100% i baderomsskapet, men fant idag en nedstøvet flaske massasjeolje som litt sørgmodig sto og sladret om at det var fryktelig lenge siden jeg hadde hatt en kjæreste å massere/ bli massert av. Så slo det meg at jeg like gjerne kan bruke den opp på min egen tørre hud nå, i steden for å "spare" den. Hvem vet om/når jeg får meg kjæreste igjen? :tristbla:

Og i så fall skal det være en fornøyelse å kjøpe en ny flaske olje :hjerte:

Skrevet

Huset er klar for andre visningsrunde, når jeg får opp overføringskabel o.l skal dere få se bilder (både de fotografen tok og de som er til visningen for å sammenligne). Jeg ligger 35 minutter før skjema!

Skrevet

Jeg blir stadig mer imponert over deg jeg, Qlio! :klappe:

Her har jeg endelig fått gjort noe mer enn bare de enkleste rutinene, så nå har jeg tørket støv i gangen (har sånne ekle intrikate lister) og på stua og stua er blitt ryddet og fått vasket gulvet. Planen jeg presenterte tidligere i uka med bortrydding av vinterjakker osv har altså ikke blitt gjennomført. :sjenert:

Men hjemmet vårt ser stadig litt bedre ut! :)

Gjest Elastica
Skrevet

Vel, dagens utførte oppgaver begrenser seg til det vanlige alle må gjennom i løpet av en dag.

Etter frokost og rydding av den har jeg redd opp sengene, lagt sammen en mørkvask som jeg satt på i natt da vi kom hjem, ryddet opp etter en overnattingsgjest, ryddet i stuen (litt mer enn vanlig fordi det var barnevakt her i går kveld), vasket alle blomstervaser og skiftet vann på blomstene, ryddet litt ekstra i et høyskap på kjøkkenet, mannen har støvsuget første etasje fordi jeg går på krykker (første gang i dette huset - og vi har bodd her i åtte år...) satt på en mørk vask, lagt klar en hvitvask til etterpå, vasket håndklær. Og hvis dusj av unger inngår som husarbeid, kan jeg rapportere at jeg har dusjet alle tre og vasket hår og klippet negler på samtlige. Nye pysjer til alle.

Skrevet

Folkens, her er inspirasjon: http://www.jumpcut.com/groups/detail?g_id=...5B3000423CF3686

Jeg koste meg storveis, og klarte 5 vaskemaskiner med glans!

P.S Qliomannen har vært på ferie i en uke, jeg sier ikke mer.

Dagens ekstraoppgave har vært å vaske alt som kan vaskes i Vilde sin barnehagevogn, den ser nå innbydende ut, selvom den var gratis og er gammel som fy!

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å følge flyladys nye vane denne måneden, og gå skikkelig inn for å få (gjen)innført vanen med swish and swipe på badet. Hadde en god periode, så jeg vet hvor deilig det er når det funker. Nå vi jeg at det skal sette seg skikkelig, som vanen med å re opp senga.

Fikk også klippet plenen, tatt opp litt løvetann og vaskte ytterdøra i går. På tross av at vi først kom hjem fra piknikk klokka halv ni i går :)

Skrevet

I dag skal jeg:

Legge sammen klær

Plante en buksbom i en potte utenfor døren

Koste småstein og støv ved inngangspartiet

Kom hjem i går kveld etter å ha vært borte siden forrig onsdag, så det er litt av hvert å gjøre. :husarbeid:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...