Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne tråden er laaaaang og innholdsrik. Som en av de ikke innvidde lurer jeg på om noen kan forklare meg følgende:

Crisis cleaning

Decluttering

Regner med at det er samlebegrep for noe - kanskje noen nyttige tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Denne tråden er laaaaang og innholdsrik.  Som en av de ikke innvidde lurer jeg på om noen kan forklare meg følgende:

Crisis cleaning

Decluttering

Regner med at det er samlebegrep for noe  - kanskje noen nyttige tips?

Du finner de beste svarene på www.flylady.net , ta spesielt en kikk på http://www.flylady.net/pages/FLYFaq.asp :)

Skrevet
Denne tråden er laaaaang og innholdsrik.  Som en av de ikke innvidde lurer jeg på om noen kan forklare meg følgende:

Crisis cleaning

Decluttering

Regner med at det er samlebegrep for noe  - kanskje noen nyttige tips?

Crisis cleaning - 15 minutters økter hvor du konsentrerer deg om å "gjemme vekk" rot fordi du plutselig får besøk.

Decluttering - opprydning, for å unngå "Crisis cleaning". 15 minutter hver dag.

Skrevet

Jeg aner faktisk ikke hvilken sone vi er i denne uken, men jeg klorer meg fast til de fleste rutinene og 15 minutter decluttering hver dag.

Vi fikk et tilbakeslag av vinter her, så jeg er glad jeg ikke hadde rukket å skifte til sommerdekk samt rydde bort vintertøyet.

Dagens viktigste gjøremål: Ta med sommerdekk til bensinstasjon og pumpe dem opp for å sjekke om de er OK etter vinteren.

Prio i løpet av uken: Få sendt avgårde et brev, gjøre klar selvangivelsen og lete frem noen viktige papirer.

Skrevet

Takk skal dere ha :)

Her ser jeg muligheter til å få utrettet litt mer enn de aller mest nødvendige tingene.

Skrevet

Vi selger leiligheten vår, og hadde fotograf her i dag. Hersens mye jobb for å gjøre klar leiligheten, vi skulle jo tømme alt. Jeg kunne ikke ha klart det uten Fly Lady! :klappe:

Skulle tømme kottet, og faktisk kastet jeg ikke mer enn bittelitt, nettopp fordi jeg har hatt 5 minutters der inne opptil flere ganger. Sånn ligger det an mange steder i leiligheten.

Så det har virkelig lønnet seg!

(så skal jeg fortsette med babysteps videre...)

Skrevet

Så bra, Imax! Må være fantastisk å ha en sånn bod! Så langt har jeg dessverre ikke kommet ennå, men jeg har tatt frem flere sekker(!) med vinterjakker som ikke er brukt i vinter. Jeg husket ikke at jeg hadde dem engang. Holder på å vaske dem opp, men de må nok lagres på videre da Fretex ikke er så glade over å få inn "feil" sesong tøy fordi de får lagringsproblemer. Men jeg har minst 15 jakker :overrasket: og trenger faktisk kun (max) to... Fy søren hva man sparer på, og så mye! Jeg får ikke et større utvalg vinterjakker å bruke om jeg har mange, for har man en favoritt så bruker man kun den likevel...

Igår fikk jeg endelig kjøpt nye sommerdekk til bilen og skiftet dem selv. Jeg ryddet og vasket bilen, og støvsuging innvendig tar jeg idag. Tilogmed jeg har fin bil bare den er ren og ryddig!

Skrevet

Denne helgen har det blitt litt bedre hos oss.

Vasket gulvene med min nye fuktmopp, genialt system, gikk kjemperaskt.

Renset stekeovnen

Spylt terrassen

Og så har vi vært mye ute i det fine været..... :-)

Denne uka

HVGT

Skrubbe dusjen

5*15 min i boden

Rydde i skapet med vaskemidler

Få unna haugen med rene klær

Skrevet
Jeg er for tiden i streik, kommer tilbake senere.

Hvorfor streiker du, og hva innebærer streiken din..... Ble litt nysgjerrig jeg...

Skrevet
Hvorfor streiker du, og hva innebærer streiken din..... Ble litt nysgjerrig jeg...

Jeg vasker og rydder, han roter og søler.

Resultat: Nå rydder jeg bort mine og ungenes ting. Kun ting som allerede er i oppvaskmaskinen blir vasket. Står den på benken blir den på benken. Sokker fra sofaen blir ikke båret opp. Klær på gulv eller andre mystiske steder blir ikke vasket. Huset vårt skal føles som å være litt på hotell, følelsen, rolig og innbydende, men jeg har ikke alle oppgaver hele tiden. Så nå blir jeg nok å være mye ute, for allerede etter ett døgn er 2 kjøkkenbenker begynt å "gro" (2 sportsflasker og MP3 spiller fra gårsdagens sykkeltur, tallerken fra i går kveld, en tom brusflaske, sennep/ketchup/lomper fra gårsdagens grilling), klær ligger i stua, 3 par sko står midt i gangen (jeg er mobil, klarer fint å tråkke over) og blader på gulvet på do (barna ødelegger dem, ikke mitt problem).

Jeg streiker. Jeg hater det. Burde være unødvendig.

Men vi har fått ny soveromsdør! Det er positivt!

Qliomannen monterte den straks, men den andre står strategisk plassert foran MIN garderobe. Har jeg tenkt å flytte den? Ikke pokker! Jeg har satt ny personlig rekord i antall prolapser i ryggen samtidig, jeg har ikke tenkt å få ny rekord i størrelse også...

Dette her er snakk om fysisk begrensning. Jeg orker ikke lenger, jeg har vondt, kroppen min er på sammenbruddets rand. Jeg klarer snart ikke å gå, smerter og dævelskap. Når jeg er 100% takler jeg alt, men nå er jeg redusert. Da får jeg ta min del, og om ikke han tar hans del.... vel, da får jeg bare gjøre som alle andre sier. Lukke øynene, la huset flytet, jeg kan ikke bli handikappet fordi han ikke gidder å hjelpe til.

Jeg har fått forbud mot å løfte, vaske/støvsuge gulver, isolerte bevegelser, bære tunge handleposer osv. Jeg må i en periode nå kutte ut å gjøre de tingene som gir økt smerte, prøve å ta vare på meg selv. Jeg kan ikke spise "trekantpiller" for å orke en runde med støvsugeren en gang per uke, eller etter å ha tatt en ukeshandling. Det går ikke. Hvorfor skal jeg sette meg fysisk ned på knærne fordi han ikke tar med seg sokkene fra stua? Jeg klarer nemlig ikke å bøye meg lenger, og da tar det også brått litt tid å tømme oppvaskmaskin, vaskemaskin og gå trapper med to barn i hælene. Jeg kryper ikke to etasjer for å ta med meg hans ting der de hører hjemme. Ungene veiledes til å plukke med seg og bære ting til rommene sine, de er superflinke! Men mannen? Han trasser som en opprørsk tenåringspubertal gutt.

Jeg trenger en uke på å komme meg litt nå, gå turer ute, styrke og løsne muskler. Jeg trenger ikke å lese martyr-mailer fra Flylady (føler jeg hvertfall selv), jeg vet utmerket godt hva som står der og jeg er superinspirert. Men inspirasjon tiltross, jeg har vondt, faktisk så vondt at det å ta på seg sokker ikke er ett alternativ noen dager.

Skrevet (endret)

:klem:

Skjønner deg så godt. Ba mannen om at han skulle støvsuge forrige uke, og ble fryktelig sur når ingenting skjedde iløpet av 3 dager.

Endret av kamela
Skrevet

Huff da, det der hørtes ikke ut som en god siutasjon. "streik" ivei du, og jeg håper han får en bedre innstilling og forståelse, for at det er to om jobben. og når en ikke er helt frisk, så må den andre gjøre mer.

Skrevet

Hold ut!

Det virker jo ikke dersom han "lærer" at det eneste han trenger å gjøre er å overse streiken din i et par dager, så gjør du alt igjen.

Dessutne må du ta hensyn til helsa. så det så!

Skrevet
Vel, vi får se hvor lenge jeg holder ut...

Si fra om du vil ha hjelp!

Skrevet

I går løftet vi ned tørketrommelen av vaskemaskinen. Flyttet begge, vasket på flisene på veggen og på gulvet. Vasket bak på trommelryggen og vaskemaskinryggen. Det trengtes. Har ikke blitt gjort på over 3 år :shock: Litt morsomt at vi begynte på badet siden det er det som er ukens sone :)

I dag har jeg støvsuget 1 etg og ryddet litt mer på badet :) :)

Skrevet

Tar med meg en bærepose og skal finne 27 ting som skal kastes.

Begynner i mine undertøysskuffer og er redd jeg finner alle der :grine2:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...