Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ny måned og lysten til å innføre enda en rutine er der. Etter en tenkepause, kom jeg fram til at det jeg er dårligst med er soneoppgavene, og da blir min utfordring til meg selv å jobbe med å få innført det som rutine. Starter f.o.m. mandag med å få gjort Kellys oppgaver eller 15 minutter soneoppgave hver dag (med unntak av helgene, for da skal jeg ha fri). Nå har jeg delt det med dere, og da blir det mer forpliktende. :)

Jeg er også dårligst på å utføre soneoppgavene. Burde absolutt forbedre meg på det.

Mine mål for uken:

- Trene 3 ganger T L(2t trilletur)

- Hjemmevelgjøringstimen mandag Utført

- 3 av Kellys 5 oppgaver Kansellert

- Lage handleliste for en uke Utført

- Handle mat for en uke Utført

- Rydde i resten av papirkaoset under stuebordet Utført av sambo

- Rydde minst en skuff i skrivebordet i gangen

- holde vasken skinnende hver kveld M T O T F L

- sette på en maskin med klær hver kveld M T O T F(håndvask) L

I tillegg har Sambo ryddet den overfylte aviskurven i stua.

I kveld er jeg alene, så vasken skinner, grove muffins står i ovnen og steker, oppvaskmaskina er snart ferdig og klesvasken er hengt opp.

Burde kanskje tatt en runde i gangen...... får se hva jeg gidder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi influensa hele gjengen. Blir ikke gjort noe mer enn å lage seg mat og forsøke å rydde opp etter seg :(

Skrevet

Jeg har startet på mandagens oppgave allerede. Støvsuget hele huset, faktisk også vasket hele stue, gang og kjøkken - gulvet har en helt ny glans i dag :)

I kveld skal jeg begynne på journalen igjen, etter at jeg kastet alt innholdet i høst bare for å markere at jeg ikke ville bruke tid på flykonseptet og lot huset flyte fra tid til annen. Jeg må nå få en oversikt over de ulike gjøremålene de ulike dagene. Å shine vasken er sterkt nedprioritert, annet får komme foran. Bryr meg katten om den vasken.

Skrevet (endret)

Jeg er hjemme i dag med mine to små jenter som har diaree (holdt på siden fredag). Så i dag blir det nok litt halvt om halvt med det meste.

Planer:

- Handle (liste og meny skrevet i går) etter at mannen har kommet hjem

Dette er gjort:

- Sette på vaskemaskiner *3

- Rydde vekk klærne på tørkesnora

- Rydde vekk klærne i tørketrommelen *2

- Tømme oppvaskmaskinen

- Re opp senger *4

- Rydde Vilde sitt klesskap

- Vasket doer/vasker i begge etasjer og skiftet håndklær (sykdom i huset)

- Fylle vedkurven

- Pusset vinduene utvendig i stue og kjøkken, innvendig på kjøkken

- Ryddet inngangsparti utvendig (vasket gelender, kostet, kastet søppel o.l)

- Dagens Kelly: Vaske søplebøtta!

- Vasket skap under kjøkkenbenk og tatt ut alle tomflaskene

- Støvsuge begge etasjene

Endret av Qlio
Skrevet

I dag har jeg så langt:

- satt i gang klesvask

- tømt oppvaksemaskinen

- lagt klær på plass fra to klesstativ

- tørket støv

- støvsuget og vasket gulv i går

Skal

- rydde sonen

- kellys mission

- vaske husets speil

- skifte på seng

Skal gå tur om en times tid, etter lunsjen til meg og lillegull.

Skrevet

Filteret i en ventilator. Kjører dere dette i oppvaskmaskinen eller vasker dere dette for hånd? Jeg får det lissom aldri helt rent. Gleder meg til vi får skiftet kjøkken og jeg får en ny ventilator.

Skrevet

Vi har to metallfiltre, og disse går i oppvaskmaskina. De er ikke pene og jeg synes ikke de blir helt rene, men da står de i stil med resten av ventilatoren, den blir ikke ren uansett altså. Så, ja, den skal byttes, en gang...

Skrevet

Filtrene summer i oppvaskmaskinen nå. Håper dem blir renere enn forrige gang jeg kjørte dem der ;)

Ellers har jeg vasket et par maskiner med klær og sengetøy i dag. Gubben har brettet og lagt på plass hauger med klær. Vasken min skinner ikke akkurat nå, men det er fort gjort å få den til å gjøre i grunn (da den ikke kan skinne så mye pga emaljen ikke lenger er noe å beskue). Har lagt på rene sengetøy, så det skal bli deilig å legge seg i kveld!

Skrevet

I dag har jeg nådd alle mål :)

Tror jeg må gi meg et belønningssystem, en stjerne i boken hver dag jeg gjør samtlige gjøremål og dager hvor jeg gjør noe ekstra som bidrar til kos, hygge o.l. Men hva skal jeg ha som premie etter å ha fått f.eks. 30 stjerner?

Noen forslag på premier?

I morgen skal jeg

* legge sammen klær, to stativ

* vaske tøy

* sette på oppvaskemaskin på kvelden

* rydde 15 minutter i sonen

* vanne blomster

* kellys oppdrag

* gå tur

Skrevet

Henger ikke med her, men flyttet i går og gjør mitt aller beste. Blir nødt til å fly hvis jeg skal holde greie på dette store huset fremover. Donnie er flybaby og insisterer på at "nå må vi rydde opp etter oss hele tiden". :)

Skrevet
Vasken min skinner ikke akkurat nå, men det er fort gjort å få den til å gjøre i grunn (da den ikke kan skinne så mye pga emaljen ikke lenger er noe å beskue).

Bruk metallpolish, om ikke husbonden har så dra innom en bilbutikk/Claes Ohlsson. Da lover jeg den skinner!

Skrevet
I dag har jeg nådd alle mål  :)

Tror jeg må gi meg et belønningssystem, en stjerne i boken hver dag jeg gjør samtlige gjøremål og dager hvor jeg gjør noe ekstra som bidrar til kos, hygge o.l. Men hva skal jeg ha som premie etter å ha fått f.eks. 30 stjerner?

Minner meg om mitt "smilefjessystem" det. Jeg har ikke drevet med det på en stund, men jeg har flere ganger operert med det, og det funker for meg. Jeg gir meg selv da et smilefjes for hver dag jeg gjennomfører rutinene mine (også når jeg har 7 smilefjes på rad legger jeg til et punkt på rutinen, og når jeg har 10 på rad gir jeg meg selv en belønnelse)

Hva du vil ha som belønning avhenger jo både av hva du selv vil legge i det, og hva du verdsetter, men du setter jo strengere krav enn meg (som bare krever ti...) Mine premier har vært alt fra en sjokolademuffins til lunsj til ei ny bok (og en gang et dataprogram) Ei lettlest pocketbok, badekar tappet med boblebad og en time i fred er en kombinasjon jeg likte godt...

Kan jo belønne deg selv med noe du har ønsket deg, du fortjener det. Enten det er ei bukse, en muffins, et bad, ei bok eller et besøk hos noen du savner?

Skrevet (endret)

I går ble det ikke gjort så mye som jeg hadde forventet. Jeg måtte jobbe til 18:30 og da jeg kom hjem var det rene masakren i hjemmet. Sambo hadde laget mat og han og Snupi hadde spist. Da hun var mett, hadde hun kastet et par never med errter utover hele kjøkkenet. Sambo hadde syns det var morsomt å se på..... Sukk. Da jeg kom hjem, sliten etter å ha blitt grillet i to timer på jobb, så sulten at jeg var svimmel, var det leggetid for Snupi, og sambo gikk på trening. der satt jeg, så vidt fått i meg middagen og skulle til å rydde opp. Erter, leker, papir, fargestifter hele leiligheten hadde visst eksplodert på de 3 timene de hadde hatt alene hjemme.....

Så hjemmevelgjøringstimen gikk delvis fløyten, fikk gjort det meste, men støvtørk får bli neste uke.

Mine mål denne uka:

GenereltTrene 3 ganger

Shine vasken hver kveld M

Sette på klesvask hver kveld M

Olje skjærefjøla

Vaske filter i vifta

3 av 5 Kellys

Legge frem klær hver kveld

Mandag

HVGT delvis

Tirsdag

Brette klær

Vanne planter

Skifte sengetøy hos Snupi

Onsdag

Handleliste

Vaske kjøleskapet

Torsdag

Handle

Endret av Bobsi
Skrevet

Første gang jeg skriver noe i denne tråden. Meldte meg på FlyLady for et par uker siden, og har noen spørsmål til dere mer erfarne.

Får stadig mail om at jeg skal bruke 15 minutter i "sonen". Hva-for-noe? Hva er en sone? Åpenbart noe jeg har gått glipp av her. :forvirret:

Dessuten; 27-ting som skal kastes: Kaster dere virkelig 27 ting hver uke? Blir det ikke litt tomt i huset etter hvert da? :klø: Eller teller aviser, innpakning til matvarer etc med i tingene som skal kastes?

Hm. Ikke sikker på om FlyLady er løsningen for meg, men lover å gi systemet en sjanse til. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...