Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Det skal ikke mange dagene til med en liten innsats før jeg føler jeg er i gang igjen! Det eneste jeg glemte igår, var å rydde bil (ikke så nødvendig, jeg har holdt den ryddig hele uka) og peile olje på bilen slik jeg har bestemt jeg skal gjøre hver fredag. Bilen er alt for nyttig til å ødelegge med dårlig tilsyn for noe så enkelt som å etterfylle olje.

Skal rydde opp oppvasken, skifte sengetøy og vaske det brukte(deilig med nytt sengetøy i helgen!). Har ellers planer om å ha en fredelig helg med ro og hygge. Skal spise middag hos en venninne idag som jeg ikke har sett på lenge.

Ellers skal jeg nok prøve på å gjøre noe 5 minutes room rescue (jeg er glad for at de reminderene har kommet tilbake, for de er så lette å gjøre når jeg ser de!)

Fem minutter her, fem minutter der... Funker kjempebra og det synes virkelig i stua! Jeg tror jeg får huset tilbake til company ready i løpet av helgen. Kanskje med unntak av soverommet, men der skal ingen se heller, så det kan jeg ta siden. Ha en fin lørdag dere!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest med sko
Skrevet

Denne uken er det soverommet som er arbeidssonen. Hvis jeg skal ta 15 minutter decluttering der om dagen, så tror jeg at jeg må dele det opp i 3x5 minutter room rescue, da jeg har et ganske anstrengt forhold til det som har havnet der inne. Men det funker bra med femminuttersøkter :)

Ellers har jeg bare planer om å få tatt ukesrengjøringen. Noe av den gjorde jeg i helgen, så resten bør være overkommelig. Og de små gjøremålene jeg har på huskelisten skal tas før kl 16. Ringe tannlege, sjekke busstider og saldo på konto.

*henter telefonen*

Skrevet

Soverommet denne uken ja. Det kan nok trenges.

Der er ikke egentlig mye ROT på soverommet, og lite som skal UT derfra, men litt kanskje. Det er for det meste snakk om et kleskaos... Ja, klær som aldri kom inn i skapet da vi flytta, rene klær som ikke er lagt sammen etter vask, denslags. Og det... ja det tar nok tid, så 15 minutter her og der skader nok ikke nei.

Skifta på senga gjorde vi på lørdag, så rent sengetøy har vi i det minste :)

Skrevet

I dag har både jeg og mannen ferie, for å få unna en hel del ting som står på todo-lista. Han er på fylling nå (var ikke plass til meg i bilen) men papp og elektrisk avfall som hadde hopet seg opp her. Vi har jo kjøpt nye varmeovner, så de gamle brannfarlige oljeovnene går på fyllinga. Også har vi hatt opprydding i div andre ting, så jeg tror det er fem gamle mobiltelefoner pluss div annet rask som skulle kastes. Den siste leieboeren flytta ut på lørdag, og hun hadde samla en del esker som det ikke ble bruk for, så det skal også ut sammen med div embalasje som kom i hus i forbindelse med jula.

Når det gjelder soverommet så blir det vel ikke gjort annet enn å kjøpe et par pakker parkett. Siden leieboeren fytter skal vi bytte over til hennes soverom, men først må vi pusse litt opp der. Eller må og må... Det ligger laminat på gulvet, og det er så vanvittig kaldt, så vi tar den pakken parkett vi har til overs fra stua, og kjøper dessuten et par ekstra så får vi et varmere gulv. Fargene der inne er det ikke jeg som har valgt, så selv om det var nymalt for fire år siden og egentlig ikke behøves (det ble gjort en god jobb), så vil jeg skifte farge. Må bestemme meg for om det blir tapet eller annen farge på malingen.

Nå skal jeg ta unna litt klær som skal brettes og strykes, og når mannen kommer tilbake skal vi ut for å se på ny sofa til kjellerstua. Pluss ørten andre ting som står på lista. Får se hva vi rekker.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Da har du jo klær å jobbe med da, Malama!

God jobbefridag, Fakse! Av og til er det bare supert å ha tid til å få gjort slike gjøremål! For ikke å snakke om hvor fornøyd man blir etterpå når man setter seg ned og oppsummerer!

Måtte bare innom og fortelle at jeg er kjempefornøyd med å ha gitt bort mange parfymer jeg ikke bruker lengre. En venninnes venninne har kjempedårlig råd, og ble veldig glad for "luksus". Og jeg er fornøyd med å gi det videre, så ikke baderomshylla blir fylt opp med parfymer som tilslutt må kastes fordi de er blitt for gamle. Bedre plass til tannglass, ørepynt og ansiktskremer er det også blitt :)

Skrevet

I helgen har jeg vasket klær, kjøkkenskap og skapfronter, pluss renset stekeovnen. I dag blir det homeblessing, og i løpet av uta regner jeg med å være ferdig med decluttering på kjøkkenet, badet og i garderoben. Kjøkkenveggene og alle innerdørene bør også vaskes denne uken. Får jeg til det regner jeg med å bli ferdig med ganske god margin, men pokker at DD har vondt i ryggen... :sur:

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Flink du er Hu i! Dere er på flyttefot? Da får dere det mer intenst enn oss fastgrodde FlyBabies...

Bare for å ha sagt det, så er jeg fortsatt imponert over den massive declutteringen dere hadde i høst(?) i kjelleren.

Skrevet

Gjest med sko: Jepp, jeg har klær å jobbe med. Skal nok det ja. (og en del av det tilhører nok fretex. Jeg mener, når det ikke er kommet ut av plastsekkene det flyttet i (i AUGUST) enda, nå snartet halvt år etter flytting, så er det stor sjangs for at det aldri blir brukt.... Og da, da er det ikke verdig en plass i skapet, da kan det flytte rett videre til fretex.

Og dermed dukket det opp en konkret oppgave: Lokalisere nærmeste fretex-kontainer!

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Gi raust bort av det som har ligget i sekker siden august! Har man mindre klær er det lettere å være ajour med klesvask, er nå min mening. Hvordan går det med klesvaskingen din Malama?

Jeg har også vært hjemme idag og fått gjort mange utsatte ting. Endel telefoner, skifte lyspære på badet, vaske noe pentøy for hånd, slettet masse i mailboksen min, kastet noe som sto i en gryte på verandaen som skulle blitt saus til stekt and i begynnelsen av januar, og vasket gryten, endelig pakket ned all juletrepynten som hadde havnet på stuebordet :sjenert:

Har tatt 3x5 minutter på soverommet. Tror det skal regnes som mine 15 minutter daglig decluttering. For hver dag jeg declutter for 15 minutter, setter jeg klistremerke i kalenderen. Progress, not perfection in 2007!

Har fått gjort mesteparten av ukerengjøringen, og tror ikke jeg gidder mer.

Her er et utdrag fra en eldre FlyLadymail:

Dear Friends:

Over the past few weeks FlyLady and I have been having conversations about how we all can have a tendency to "skate" by on things without realizing it. When this happens we find ourselves making excuses for skating instead of being able to recognize that we actually are skating.

FlyLady has given you the core basics to begin your FLYing journey - they are 4 basic BabySteps:

1. Shine Your Sink

2. A very basic morning routine - Get up and get dressed to shoes

3. Declutter 15 minutes a day

4. A very basic evening routine - Go to bed at a decent hour

All of the other BabySteps that we teach you are building upon the foundation of these core basics.

(...)

Jeg pleier å glemme decluttering. Dermed blir jeg stående på stedet hvil, selv om enkelte rutiner holder mer rot unna.

Skrevet

Så genialt!

Da er nærmeste lokalisert, Øyrane Torg :) (og DET er rett over veien fra togstasjonen, og tog tar vi jo hver dag. Nå har vi vel og merke begynt å GÅ til toget igjen da, men når vi sover litt lenge, det er elendig vær eller vi uansett skal handle en del på vei hjem, så kommer vi til å kjøre, så det kan jo bare ligge i bilen til en slik dag. (så snart vi har fåttut panten som allerede ligger der og venter på en slik dag da...))

Skrevet (endret)

Nå skal jeg

- rydde etter middag

Ta deler av Hjemmevelgjøring, dvs

- støvsuge

- vaske gulv

Så skal jeg pakke til fjelltur

- pakke ryggsekken

- finne frem alt snowboard utstyret og legge det i bilen.

Endret av Bobsi
Skrevet
Nå skal jeg

- rydde etter middag - ferdig, vasken skinner

Ta deler av Hjemmevelgjøring, dvs

- støvsuge - ferdig

- vaske gulv- ferdig, gjorde det ikke så grundig i dag

Så skal jeg pakke til fjelltur

- pakke ryggsekken - ferdig, mangler bare toalettveska

- finne frem alt snowboard utstyret og legge det i bilen. - OK

Så nå er jeg klar til å legge meg, så jeg kan stå opp i morgen, levere Snupi i barnehagen og komme meg på fjellet. Svigers skal passe Snupi mens jeg er borte, til Sambo kommer hjem på torsdagskvelden.

Skrevet

Gjest med sko: Klesvasken min.... er på etterskudd. Et litt typsik resultat av så lange arbeidsdager som jeg har hatt de siste par ukene. Men nå som det har normalisert seg, så skal jeg nok komme ajour igjen. Fikk vaska to maskiner i går faktsik (dog bare sånne "snåle" ting som gardiner og duker. Fordi jeg trengte det da. Oppdaga at vi hadde glemt å ta ned julegardinene på kjøkkenet, så da måtte jeg vaske andre gardiner, stryke dem og henge dem opp...)

Skrevet

Har fått en ny haug med klær av venninne, dvs at jeg igjen må rydde i mine egne klær... En evig runddans!

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Ikke gullstjerne på kalenderen idag. Vel, jeg kan få det i morgen. :)

Skrevet

Soverommet er ukens sone, men der er det så bra at vi nøyer oss med støvmopping av gulvet og nye sengeklær. Kjøkkenet trengte derimot en omgang, så det gikk jeg løs på i går. Leieboeren som flyttet ut i går hadde etterlatt seg en del i sine hyller, så jeg fikk kastet det som var gått ut på dato eller hadde vært lenge åpent, og fikk vaska over hyllene hun hadde disponert. Fikk også gått gjennom våre tørrvarehyller og kasta ut ting som hadde vært åpen litt lenge eller av andre grunner burde utvises. Fikk omorganisert litt og tatt i bruk de nye hyllene, og er veldig fornøyd med mitt nye og ryddige kjøkkenskap. Resten av hyllene bør nok vaskes etterhvert, men nå er det i alle fall ingenting der inne som ikke blir brukt :)

Fikk også vasket en del som har stått på kjøkkenbenken i påvente av å bli vasket. Det har en tendens til å hope seg opp med "vanskelige" håndvaskting, sånn som lysestaker med stearin, karafler som skal stå i krystallsoda, tranflasker som må avfettes før de kan resiruleres og liknende. Nå er benken min ren og tom, ingen flere prosjekter som venter der :)

I dag skal mannen skifte på senga, også skal vi få hengt opp det nye tørkestativet vi kjøpte før jul. Mer tror jeg ikke vi skal planlegge, er fortsatt ikke helt i tip-top form, så avslapping står høyt på prioriteringslista.

Skrevet

Jeg organiserer det utroligste. *dåner*

I går var det godteskapet....

Øverste hylle: Uåpnet godteri.

Midterste hylle: Åpnet godteri i to skåler, en for "I papir/plas" og en for "Eksponert godteri" a'la smågodt uten pose.

Nederste hylle: Kjeks, muffins, kaffe, iste, drikkebuljong osv.

Merkelapper er flott, jeg skriver til øyet blir stort og vått!

Skrevet
karafler som skal stå i krystallsoda

Hmm, det har jeg aldri tenkt på!

Hvor mye bruker du, og hvor lenge står det slik?

Skrevet
Hmm, det har jeg aldri tenkt på!

Hvor mye bruker du, og hvor lenge står det slik?

En tesje til en normalt stor karaffel på ca en liter, har i varmt/lunkent vann og lar det stå over natta. Skyller godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...