Gjest Asti Skrevet 14. januar 2007 #1941 Skrevet 14. januar 2007 (endret) . Endret 27. september 2017 av Asti
Gjest Gjest med sko Skrevet 14. januar 2007 #1942 Skrevet 14. januar 2007 Sier meg fornøyd jeg, selv om man ikke skal jobbe i helger ← Klart! Når jeg føler for å bruke noe av helgen, så gjør jeg det. (men det var ikke denne helgen, hehe). En liten tilstandsrapport fra Vanedis: I morgen begynner jeg på 3. uken på min "bevegelsesrutine". Jeg har vært kjempeflink hver eneste dag. (...)Jeg har fått helt dilla på rydde ut det vi ikke trenger, fordi det er så mye lettere å holde huset ryddig uten alt unødvendig som vi kun oppbevarer i skap, hyller, skuffer e.l. ← Ah, veldig flink, Vanedis!
Bobsi Skrevet 16. januar 2007 #1943 Skrevet 16. januar 2007 Jeg fikk jo ikke gjort alt jeg hadde tenkt forrige uke, men det er greit, får ta det neste gang vi kommer til kjøkkenet. I går gikk jeg på trening på det tidspunktet jeg vanligvis tar Hjemmevelgjøringstimen (heretter kalt HVGT). Det er rett etter middag og Snupi sitt kveldsstell. Hadde håpt at sambo hadde tatt mesteparten av HVGT. Men da jeg kom hjem kl 21, var gulvet vasket og han satt på sofan og såg basketball på TV. Det var heller ikke ryddet etter middagen. Jeg merket at jeg ble lei meg, for det virket neste uoverkommelig å skulle gjøre det så seint på kvelden. Men jeg fant ut at jeg ikke skulle gi opp, og satte i gang med støvtørking, plantevanning osv. Da spratt han opp og syns det var så ille at jeg skulle fly rundt der og jobbe. Ja, ja. Vi fikk gjort alt til slutt. Han er veldig med på det som skjer, men jeg må begynne...... I kveld - min faste brette-klær-kveld. Onsdag - kanskje jeg kan få sambo til å ta 15 min i boden. - ukemeny - handleliste Torsdag - handle for uka - rydde i skapet på badet
Malama Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #1944 Skrevet 16. januar 2007 Her tar vi det meeeget lett for tiden. forrige uke jobba jeg stort sett hele tida, på torsdag tok vi siste toget hjem (00.05) Men i helga tok vi (endelig) ned julestrejen og juletrepynt etc, jula er over nå. På søndag fastslo min kjære at det var på tide med en opprydding av kjøkkenet, GRUNDIG. Jeg orka ikke å ta hele greia på en dag, så vi inngikk et kompromiss. Vi satte timeren på en time på søndag. (Ga oss før den var ferdig da, fordi vi ble ferdige med det jeg satte meg som mål) Så tar vi en halvtime hver dag hele uka i stedet. Selv om det ikke er kjøkkenet som er sonen. Jada, det er det dobbelte av det kvarteret FlyLady predikerer, men jeg får UMULIG orden på kjøkkenet med et kvarter daglig. Jeg skjønner det ikke jeg, men det tar meg jo minst et kvarter bare å vaske opp. Min halvtime i går var at jeg tømte oppvaskmaskina. Jeg tok oppvasken. Det var en del å vaske, for jeg hadde ikke vaska opp underveis i matlaginga, og jeg hadde laga lapskaus av restene av søndagsmiddagen, så her var det litt av hvert å ta fatt i. Jeg inkluderte å få papiret av noen glass som sto på benken, stappa dem i oppvaskmaskina, og fant frem litt kjøkkenbenk. Tørka oppvasken og satte det bort. Jeg shinet kjøkkenvasken, tørka av komfyren og vips var halvtimen over. Og målet er altså å ta en sånn innsats hver dag denne uka, og forhåpentligvis ikke bruke hele halvtimen på oppvask da hver dag (i dag skal vi bare varme resten av lapskausen til middag, så ideelt sett bør det ikke bli mer oppvask enn bare panna, det vi rører med, øse, samt det vi spiser med og av, og glass etc, men DET går jo i maskina.) Så kanskje jeg kan få orden på panten, melkekartongene og sånn da i dag. I det minste VAR det til stor glede å komme opp på kjøkkenet og møtes av en ren, tom kjøkkenvask, og til og med spor av ryddig kjøkkenbenk rundt den Saaaaaaakte, men sikkert skal jeg kjempe meg til overflaten igjen. Gjeninnføre små kveldrutiner og morgenrutiner og ukesrutiner... Jeg har jo gjort det før, så jeg kan klare det igjen. Jeg føler meg emosjonelt på bunn, og fysisk sett også langt nede for tida, men jeg klenger meg til optimismen, det må da bare gå oppover herfra? Og da skal jeg klare dette. Med babysteps.
Gjest Gjest med sko Skrevet 16. januar 2007 #1945 Skrevet 16. januar 2007 Jeg må prøve å hoppe fort på igjen når jeg ramler av, noe som skjer ganske ofte nå. Men idag skal jeg hvertfall gjøre noe, etter at jeg har hinket soverommet rundt og bannet fordi jeg slo lilletåa i noe som ikke skulle ha ligget der. Tingen ligger allerede i søpla. Idiotisk at jeg ikke har kastet den for lenge siden. Jeg skal drikke nok vann, shine vasken og decluttere i 15 minutter.
mysan Skrevet 17. januar 2007 #1946 Skrevet 17. januar 2007 Jeg falt helt av lasset for flere måneder siden, men jeg har i det minste begynt å åpe mailene jeg får igjen istedet for bare å slette dem. Så det er da noe.
Gjest Gjest med sko Skrevet 17. januar 2007 #1947 Skrevet 17. januar 2007 Velkommen tilbake, mysan! Du behøver jo ikke lese alle mailene heller. Les i 5 minutter og slett resten, f.eks. Eller les alle og prøv å gjøre noe i 15 minutter. Her går en vaskemaskin, men jeg roter mer enn jeg får ryddet så nå ser det ikke ut igjen. Jeg må kanskje bli flinkere til å logge ut og gjøre noe i steden? Denne uken er det bad og et rom til som er sonen. Og det er anti-utsettelsesdag idag. Jeg utfordrer alle idag til å gjøre en ting dere har utsatt. For min del kommer jeg bare på å legge inn regninger til forfall i nettbanken (men det er nok mye annet jeg ikke husker at jeg har utsatt akkurat nå.) Hva gjør du idag?
Gjest Gjest med sko Skrevet 17. januar 2007 #1948 Skrevet 17. januar 2007 Å legge inn de siste to regningene tok bare et par minutter. Jeg burde nok vurdere å ha autogiroavtaler på så mye som mulig, selv om jeg innbiller meg at jeg mister kontrollen med hva jeg har på konto til enhver tid. Nå er jeg i gang med en liten crisis cleaning. Mitt første kvarter er på badet. Så blir det stue og soverom, pause og så oppvask.
Hu i Svingen Skrevet 17. januar 2007 #1949 Skrevet 17. januar 2007 Så flinke dere er! Holder på å pakke før flytting jeg da, så det lar seg ikke gjøre å følge Flylady helt om dagen. Flylady har noen flyttetips, men de er veldig generelle. Jeg følger dog prinsippene, med korte økter og så sirkulerer jeg mellom rommene, som i Crisis cleaning. Planen er å ta et rom (evt. et skap) om gangen. Pakke ned ting jeg vet jeg vil ha med, kaste skrot og lagre ting jeg er usikker på. Jeg vet jeg ikke burde gjøre det siste, men det fine med planen er at når jeg flytter tilbake hit om et år så vet jeg hvilke ting jeg har savnet (eller måttet hente), og så kan resten av tingene gis bort eller kastes. Tror i hvert fall det er en god ide? Soverommet ble tatt i går, og i dag har vi begynt på musikk og film pluss datautstyr/programvare osv. Støvsuger etterhvert (tomme skuffer, skap osv.) og skal ta en sluttrengjøring når mesteparten av eiendelene er i esker. Eskene står i de respektive rommene inntil vi flytter, slik at vi kan bruke innholdet underveis, bare vi husker å legge ting tilbake i esken etter bruk. Når vi skal vaske et rom er det da bare å ta ut eskene og sette dem tilbake etter at rommet er vasket. Mulig det høres tungvint ut, men på denne måten kan vi gjøre litt hver dag. Vi bruker nesten tre uker på flyttingen, i stedet for å pakke alt de siste to dagene. Noen som har flyttetips forresten?
Gjest Gjest med sko Skrevet 17. januar 2007 #1950 Skrevet 17. januar 2007 Det høres ut som en god plan, Hu i Svingen! Har ikke flere tips, så lenge dere starter nå og ikke drøyer til det er alt for liten tid igjen. Husk å skrive på kassene hva som er i, og merk tydelig kasser som skal langtidslagres. Dere er da flinke! En annen sak er at dere sannsynligvis ikke vil savne noe som er pakket bort. Snakker av erfaring. Jeg har boden full av "precious ones" jeg ikke aner hva er...
Hu i Svingen Skrevet 17. januar 2007 #1951 Skrevet 17. januar 2007 Du har nok helt rett i det siste der. Skal merke alt ja - og bære alt til riktig plass med en gang i det andre huset. Har sluppet opp for esker nå da, men får vel tatt med noen fra jobb i morgen. Jo, og så vasker jeg klær for harde livet. Skal vaske alt og legge det i ritkig skuff, så får hver skuff sin egen pose eller eske når det pakkes ned. En for bukser, en for topper, en for sokker osv. Så slipper jeg å sortere på nytt når jeg pakker ut igjen. Det fine med alt dette (selv om det er pes) er at vi får declutteret hele huset på en gang. :-D
Bobsi Skrevet 18. januar 2007 #1952 Skrevet 18. januar 2007 Status på min uke: I kveld (Det var tirsdag) - min faste brette-klær-kveld. OK Onsdag Jobbet overtid og var på klupp med venninner - kanskje jeg kan få sambo til å ta 15 min i boden. NOPE - ukemeny - handleliste OK tirsdag Torsdag - handle for uka OK tirsdag - rydde i skapet på badet ← Nå blir jeg alene hjemme med Snupi en ukes tid, så da blir det kanskje gjort noe på kveldene, kan jo ikke gå ut på trening eller sånt.
Fakse Skrevet 18. januar 2007 #1953 Skrevet 18. januar 2007 Et fint flyttetips er også å lage en oversikt over hva som er i eskene. Min tante brukte det med hell, hun hadde nummer på alle kassene, og en oversikt i et word-dokument over hva som var i hver enkelt kasse. Da er det nemlig mulig å finne ut hvor ting er uten fysisk å ha tilgang til kassene. Jeg er på filmfestival for tida, så jeg er knapt hjemme denne uka. Vasker litt klær om det lar seg gjøre, og rydder opp etter middagen så vi ikke skla komme hjem til en giga-oppvask ved slutten av uka. Men resten av uka blir det nok mat på restaurant, så da er ikke det noe problem. Tilbake for fullt neste uke
Gjest Asti Skrevet 18. januar 2007 #1954 Skrevet 18. januar 2007 (endret) .. Endret 17. oktober 2017 av Asti
Gjest Gjest med sko Skrevet 18. januar 2007 #1955 Skrevet 18. januar 2007 Hehe, det ble en kort Crisis cleaning igår gitt! Jeg gjorde bare badet før jeg spiste kveldsmat og la meg... Men jeg er litt "oppkvikket" fra igår, så jeg fortsetter idag. Takk for pene ord, Vanedis! Jeg har ikke fått gjort noe særlig siste ukene, og duverden så flink du var i går! Det blir nesten som om vi utfordrer hverandre Bobsi: Ikke bli skuffet om mannen ikke er med på dette. Vi må starte med oss selv og være et godt eksempel. Forhåpentligvis fatter han det geniale ved 15-minuttersjobbing etter hvert. (For du ber vel om et kvarters innsats av han, ikke 2 timers rydding der alt skal være ferdig?)
Gjest Gjest med sko Skrevet 18. januar 2007 #1956 Skrevet 18. januar 2007 Og da logger jeg ut og fortsetter der jeg slapp på CC.
Gjest Asti Skrevet 18. januar 2007 #1957 Skrevet 18. januar 2007 (endret) ... Endret 17. oktober 2017 av Asti
Gjest Gjest med sko Skrevet 18. januar 2007 #1958 Skrevet 18. januar 2007 Da har jeg tatt 15 minutter på stua og nesten 15 minutter på soverommet. Det er alt for mye rot som har havnet på soverommet siden jul, og det er helt pyton å gjøre noe der. Jeg har et godt sovehjerte, men hadde jeg ikke hatt det hadde det vært ille å gå til sengs hver kveld. Jeg er enig i at soverommet egentlig må være det mest ryddige rommet i huset, for der skal man hvile. Pr idag har jeg ryddet en bred sti frem til senga og klesskapet, og resten av mitt lille soveromsgulv er dekket av papirer og ting Jeg burde bært alt ut i hagen og satt fyr på det, for det er ingenting jeg savner. Men - alltid et men. Tenk om det var noe jeg ville spare på? :slåsegselvihodet: Jaja. Det er godt jeg ikke er perfekt, hihi!
Bobsi Skrevet 19. januar 2007 #1959 Skrevet 19. januar 2007 I går fikk jeg gjort en del selv etter at Snupi hadde lagt seg. Fikk Tatt ut av og satt inn i oppvaskmaskina Hengt opp og satt på klesvask Brettet en haug med klær Rydda kjøkkenet som såg helt grusomt ut etter en hektisk morgen. I kveld skal jeg ut og spise med noen venner, så heldigvis ser ikke leiligheten helt bomba ut til Svigers kommer og skal være barnevakt....
Gjest Gjest med sko Skrevet 19. januar 2007 #1960 Skrevet 19. januar 2007 Så flink du har vært, Bobsi! Det var mye på en gang! Har ryddet/kastet på soverommet et kvarter, og begynner på kjøkkenet nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå