Malama Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #1821 Skrevet 14. desember 2006 Vi ble ikke ferdige med julekorta i går, men vi kom da godt i gang i alle fall, og skal fortsette i dag, og da regner jeg med å bli ferdig. I tillegg har jeg planer om en liten "kriserydding" jeg også. Det er ikke krise nei, men vi får også besøk i helga, og det er slik at også jeg liker best å jobbe etter det "systemet", så da gjør jrg det sånn, men jeg kommer også til å sette på ei vaskemaskin, så min plan blir meget lik gjest med sko sin fra i går, bare at jeg ikke skal drikke KAFFE til julemannpausa mi, og jeg skal ikke henge opp noen julekrans (for det har jeg ikke) Min kjære skal være med også, om ikke med "kriserydding" (han jobber best på en annen måte) Han skal ialle fall vaske gulvene tenker jeg, og ta en skikkelig oppvask (står litt småting på benkene og sånn, så når han har vaska opp så er vel benkene så godt som ferdigryddede og trenger bare å tørkes av
Gjest Tigerjente Skrevet 14. desember 2006 #1822 Skrevet 14. desember 2006 Jeg også skal kriserydde litt i dag. Er rart med det, også jeg får (overnattings) besøk i helgen, og også jeg liker best kriseryddings-måten. Så nå setter jeg på musikken og tar: 15 min kjøkken 15 min stue 15 min bad 15 min gang også er det pause og te.
Gjest Gjest med sko Skrevet 14. desember 2006 #1823 Skrevet 14. desember 2006 Planen for i går ble litt forkortet kan man si...Jeg jobbet en halv time etter planen og så tok jeg en dusj, og etter det gikk jeg og la meg (!) Det har vært en slitsom tid i det siste. Så jeg gjorde stor innsats for å "pleie meg selv". Våknet uthvilt morgenen etter :-) Så idag fortsetter jeg der jeg slapp på CC. (Men har ikke noe tøy å vaske idag).
Gjest Qlio Skrevet 15. desember 2006 #1824 Skrevet 15. desember 2006 Ida spydde som en gris i 5 stive timer tirsdag kveld, var hjemme onsdag og torsdag. Formen steg i takt med hypokonderiet, men hun fikk være hjemme. Fikk gjort unna mye, vaskekurven er tom, jeg har levert tilbake krykkene til Qliomannen fra 2005, hentet reseptene som er på vei til å gå ut, gitt blod og benmargsprøver, handlet inn masse til jul, sendt alle julekort, alle julegaver er fullført, vaska hele kåken og i det hele tatt. I dag var jeg tilbake på jobb i noen timer før Vilde spydde i barnehagen og det hele starter på ny.
Gjest Gjest med sko Skrevet 15. desember 2006 #1825 Skrevet 15. desember 2006 Siden jeg ikke hadde noe mer å gjøre i huset før helgens besøk fant jeg ut at jeg MÅTTE ha juletre til besøket kom. Så idag har jeg handlet både juletre og juletrefot, og jeg håper jeg finner julepynten min i løpet av kvelden. Egentlig slo det meg som en god idé å bortlede gjestenes oppmerksomhet fra den overdyngede bokhylla mi som jeg ikke rekker/orker gjøre noe med, til et nydelig pyntet juletre i motsatte enden av stuen... Må bare flytte den grønne jungelen for å få plass til juletreet, og sånn generellt drive crisis cleaning på høyt nivå. Det jeg gjorde i stuen for noen dager siden, resulterte bare i et litt ettertenksomt "Ble det virkelig ikke bedre etter 3x15 minutter iherdig jobbing?" Skal heldigvis ikke ha annet julebesøk, så jeg lar meg ikke julestresse (utover de neste 24 timene, hehe). Hvordan står det til med dere andre da?
Gjest Gjest med sko Skrevet 15. desember 2006 #1826 Skrevet 15. desember 2006 AUda Qlio, det var voldsomt... Håper lillefrøken kvikner til i god tid før julaften da. Var det vondt å ta benmargsprøve? Jeg er tilmeldt som donor, men har aldri blitt bedt om å ta en slik prøve...
Gjest Asti Skrevet 15. desember 2006 #1827 Skrevet 15. desember 2006 (endret) Endret 17. februar 2007 av Asti
Sessa Skrevet 16. desember 2006 #1828 Skrevet 16. desember 2006 Jeg har vært sløv på badet denne uka. Har hatt altfor mye annet å gjøre, men så er vi så og si i boks til jula neste uke. Nå gjenstår vel bare å rydde og vaske litt. Begynner nuh!
Gjest Gjest med sko Skrevet 16. desember 2006 #1829 Skrevet 16. desember 2006 (endret) Hei, Vanedis! Her er alle velkomne! Jeg faller av sånn dann og vann jeg også, men det er lettere og lettere å komme igang igjen ettersom noen av rutinene faktisk også sitter utenom de aktive periodene. Jeg er mest flink til å få vasket tøy... En annen sak er at jeg fant denne tråden på KG ganske raskt etter at jeg fant FlyLady på nett (eller fant jeg FlyLady fordi jeg leste Malamas tråd her? Sannelig ikke sikker...), og denne tråden gjør at jeg ikke sklir ut for lenge av gangen. For det første er det morsomt å høre om dere andre og hva dere får til, kommer ut for eller får av nye aha-opplevelser. For det andre er det en hyggelig rutine å titte innom tråden her og rapportere og lese hva dere har skrevet, det er faktisk en stor motivasjon i seg selv. (Og det er en av rutinene som holder!) For det tredje er det både hyggelig og nyttig; å få/gi oppmuntring og råd. For det fjerde så er det lettere å gå i gang med noe når man "er flere om det" (Kellys Mission eller en utfordring i denne tråden). Det er vel deg selv som må bestemme hva som er for mye å ta på seg. Og noen må starte på begynnelsen om de faller av, andre hopper inn og gjør det de kan. Det viktigste er vel at om du ikke rekker en dag, så må man ikke være så streng med seg selv, men overleve at man ikke "gjør FlyLady-systemet perfekt". En ting er å "flywash'e" seg så man tar opp i seg måter og metoder fra FlyLady for å gjøre hverdagen lettere. Men jeg tror FlyLady er fornøyd når flybabyene kommer ett sted videre og kan håndtere at tilværelsen ikke er perfekt, og at variasjoner og slinger i valsen kan aksepteres uten dårlig samvittighet. Og får man endel rutiner så gror ikke huset helt til heller, selv om man slakker av på kravene noen dager. Jeg har bedrevet litt (fy) ekstremsport-rydding hjemme noen dager pga besøk idag, og det har vært alt for mye å gjøre på kort tid. Men i motsetninger til tidligere "crash and burn", så har jeg litt FlyLadyvisdom med som ballast, så jeg reagerer ikke lengre på gamlemåten ved å bli "utbrent" etter en sjau. Kveldens gjester har gått, og jeg kan se meg rundt i en nydelig, tiltalende leilighet, juletreet ble flott og med to pakker juletrelys, så stråler det virkelig! (To pakker juletrelys har man fordi man engang ikke fant belysning nr.1...) Og jeg må bare gjenta til det kjedsommelige: Duverden hva man kan få til på 15 minutter! Baksiden av medaljen er selvsagt en overfylt bod og et rotete soverom. Mye som i "kriseryddingens hete" ikke ble ryddet ordentlig, bare stuet i plastposer og satt vekk der gjester ikke ser... Men det er i grunnen bedre med ett rotete rom i huset, enn ryddig soverom og resten rotete. Og jeg er i så godt humør over å ha fått resten ryddig, rent og hyggelig, at å decluttere soverommet kommer til å bli en fornøyelse, uansett om jeg må holde på helt til neste år Endret 17. desember 2006 av Gjest med sko
Gjest Asti Skrevet 16. desember 2006 #1830 Skrevet 16. desember 2006 (endret) . Endret 27. september 2017 av Asti
Malama Skrevet 16. desember 2006 Forfatter #1831 Skrevet 16. desember 2006 Alle som vil er velkommen her, og ta det i ditt eget tempo når du begynner igjen, det spm passer deg, passer deg. Jeg er den som glir ut lett. og sliter med å komme igang igjen... Men denne trden hjelper mg litt likevel. I morgen blir det nok REEL kirserydding, vi har invitert middagsgjester til klokken 4, vi har et juletre stående i stua (bare tre i fot, intet annet) og det er oppvaks som ikke er ferdig, klær som må vaskes, og generelt litt rotete, og helgevasken er ikke tatt enda. (altså, stuegulvet må vaskes, og trappene, samt litt støvtørking) Men det ordner seg vel. Å gjøre denslags holder ialle fgall tankene litt opptatt. Helt til det kommer noe som slår meg ut da, fant et avisutklipp fra i høst, med morfar. (for uinnvidde, jeg sliter med konsentrasjonen, dropper husarbeidet og er nærmest utilregnelig til tider fordi morfar ligger for døden) I dag handlet vi julegaver i 5 timer... Men da har vi skaffet alle julegavene. 2 kjøpte vi i går, og en har vi hatt i hus i en uke, resten, pluss en bursdagsgave, kjøpt vi i dag, i løpet av disse timene. Og treet som står i stua, jeg vet det er tidelig å pynte tre enda, men fordi vi risikerer en begravelse før jul, derved en "tidelig juleferie", og jeg vil ha treet pyntet når vi har kjøpt det, ja så pynter vi det i morgen tidelig, så er det gjort. Og så får vi se det i et par dager i alle fall. dersom dette trekker ut, og det ikke blir begravlese før i romjula (eller over nyttår? DET tviler jeg på, egentlig er sykehuset sjokkert over at han lever enda, han ble overført til et enerom for en "verdig døde" som de regnet med skulle ha intruffet i løpet av gårsdagen, men mannen lever enda han, med en gallebetennelse som er livstruende, men ikke kan operers pga et hjerteinfarkt, et hejrte som er såp svakt grunnet nettopp det infarketet at det knapt holder ham i live, blodforgiftning (fra gallebetennlsen) og bakterieprøver som er så høye at det ikke er til å tro at han lever. Og livslysta har han jo mistet for flere måneder siden, og han har bedt om at de avsluttet behandligne, utenom smertelindring (de kunne ikke gjøre ham frisk, bare forlenge det litt, og det ønsket han ikke), men lever gjør han likevel.) I alle fall.. juletreet pynter vi i morgen, samt at vi skal gjøre huset presentabelt for gjester (som ikke har sett huset vårt enda), og jeg skal steke kalkun for første gang i mitt liv... Spennende dag?
Gjest Gjest med sko Skrevet 17. desember 2006 #1832 Skrevet 17. desember 2006 (endret) Pynt i vei, Malama! Uansett; jeg var først ute med pyntet juletre (=fredagskvelden). Det løftet faktisk julestemningen min fra under null til pluss to på en skala. Jeg har ikke hatt juletre på mange år; siste gang var som samboer, med stebarn og altså juletre. Så i år "tar jeg igjen" for flere år uten :-) Ellers så forstår jeg godt at du "er utav lage" nå. Det er trist å vite at man skal miste en kjær slektning, men for hans del får man nesten håpe det går fort, siden han ikke ville holdes i live. Det står respekt av det, selv om det virker som om sykehus drar den "overleve for enhver pris" litt vel langt, for å unngå å havne i "aktiv dødshjelp"-problematikk. Vil bare gi deg en god klem idag Endret 17. desember 2006 av Gjest med sko
Malama Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #1833 Skrevet 17. desember 2006 Takk, en klem kommer godt med. Jeg håper at juletreet skal heve min julestemning også, for den re fraværende. Vi skal lage det riktig så koselig i dag, juletre, kalkunservering, på juleservise og jeg kommer til å dekke "julebord" (juleduk, røde lys etc) for jeg får jo ikke dekke noe bord i selve jula, siden vi alltid er bortreist. Så får det stå sin prøve hvor rent og ryddig her bir, men vi gjør da en innsats, og det skal bli bra, på et vis
Gjest Asti Skrevet 17. desember 2006 #1834 Skrevet 17. desember 2006 (endret) . Endret 27. september 2017 av Asti
Gjest Gjest med sko Skrevet 17. desember 2006 #1835 Skrevet 17. desember 2006 Neste ukes sone er badet og et ekstra rom. Men badet er bra nå, så jeg konsentrerer meg om soverommet. Satser på decluttering av alt (sk)rotet som havnet der... Ellers har jeg akkurat hatt nok et "kakebesøk". Rart med det; når det er ryddig så er det bare stas å invitere folk! Jeg er singel uten barn, og det har ikke vært mange innom hjemme hos meg de siste årene. Det er også fordi mange av venninnene mine bor helt andre steder, eller jeg treffer vennene på andre arenaer (eks: stall og jobb). Men det blir i grunnen som FlyLady sier; at man holder folk på avstand fordi de ikke skal se hvor ille det er hjemme hos deg... Go me! PS: Er du tilmeldt mailene fra FlyLady, Vanedis? Fortrinnsvis de amerikanske; der sendes det ut historier fra flybabies som har noe å fortelle, og jeg må si at de historiene er noe av det som inspirerer meg mest... at andre har hatt ennå verre livsvilkår og større problemer enn meg med både bolig, jobb og "body clutter", men likevel har klart å ta styringen og endret både innstilling og vaner. Det med innstilling er viktig, og FlyLady har oppdaget de lure triksene! Oppvask har alltid vært pyton, og for meg uten oppvaskmaskin har jeg aldri "sluppet lettvint unna". Men når jeg tar oppvasken hver dag (ofte på ettermiddagen når jeg ikke har rukket å bli sliten etter dagen), så er det ikke noe ork. Og gleden over å ha en skinnende ren og oppvaskfri benk og kum om morgenen er kanskje banal, men en veldig lys og fin start på dagen for meg. Og nå har jeg akkurat tatt oppvasken, og tar tidlig kvelden idag. Dagens "plei-deg-selv-tiltak" : Ta igjen søvnunderskuddet
Malama Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #1836 Skrevet 17. desember 2006 Nå har vi hatt middagsbeøsk, laget kalkun for første gang, og det ble godt (om det nå tok lenger tid enn vi planla..) Og kalkunen er plukket fra hverandre (restene altså, myyyye mat igjen) og er klar for fryseren, så snart jeg finner gråpapir, som viste seg å IKKE være der jeg var sikker på et skulle være. Trnger nok litt mer flyladyorden på denslags saker, trodde jeg hadde det, men... dengang ei.
Gjest Asti Skrevet 18. desember 2006 #1837 Skrevet 18. desember 2006 (endret) . Endret 27. september 2017 av Asti
Gjest Qlio Skrevet 18. desember 2006 #1838 Skrevet 18. desember 2006 Vi har vært syke, en etter en. I går var det min tur, jeg lå rett ut med klar bane til do... Qliomannen tok med barna og kjøpte juletre i går, det skal pyntes i dag. Jeg elsker jul! Huset ser faktisk ganske så bra ut, tiltross for sengeleie. Qliomannen har ryddet og ryddet, så det var en sliten mann som la seg i går. Denne uken: Zone 4: The Master Bedroom (December 18-22) Dagens Kelly: 27 ting kastedans!
Gjest Gjest med sko Skrevet 18. desember 2006 #1839 Skrevet 18. desember 2006 Ser jeg har blingset på ukens sone. Men jeg er allerede der og har tatt en 27 fling boogie. Jeg kan hoppe over ukesrengjøringen, den gjorde jeg ganske grundig før helgen. Oppvaskbenken fortsatt ren og fin
Bobsi Skrevet 19. desember 2006 #1840 Skrevet 19. desember 2006 Forrige uke ble det ikke mye gjort. Tre dager bortreist med jobb, julebord og shopping gjorde sitt. Uff da! Status forrige ukes oppgaver: Hjemmevelgjøringstimen OK Vaske vinduer på barnerommet OK Rydde gjestesenga for rot NEI Vaske bak tørketrommel og vaskemaskin NEI Sende julegaver OK Kjøpe resten av julegavene Ikke ferdig ← Denne uka: Hjemmevelgjøringstimen OK i går Bake bursdagskake til lille Snupi i dag (1 år og stooor jente) Lage julemat handleliste Handle mat til jul Kjøpe juletre Kjøpe juletrefot Kjøpe julegave til mamma og sambo Pynte til jul Pakke til overnatting på julaften hos svigers
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå