Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Månedens nye rutine er å pleie seg selv. Jeg skal klare det. Det er dessverre så alt for lett å nedprioritere litt egenpleie (selv om jeg ikke er ustelt på noen måte). I dag har jeg stelt føttene, og det er nydelig å kjenne etter nå. Føttene er glade! De er nesten alltid aller siste prioritet... :tristbla:

Forrige månedes rutine har jeg glatt sklidd unna. De første dagene tok jeg 15 minutter opprydning i papirhotspots, deretter stoppet det helt. Jeg tror at å rydde papirer er min aller største utfordring. Jeg bare avskyr å ta stilling til hva jeg skal gjøre med papir som er samlet opp av en eller annen forhistorisk god grunn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferdig med hjemmevelrengjøring og bære ut vitrineskapet!

Har tatt Kellys misson alle dager. Dagens blir lett, for det gjorde jeg i helgen! :legrine:

Skrevet

I går fikk jeg vasket oppå skapene og kjøkkenfrontene.

Kjøkkenfrontene må jeg ta ofte, hvit innredning og 2 små prinsesser... sier ikke mer!

Bildene fra Vebjørn Sand ble også hengt opp i går, og jeg fikk vasket gulvlisten på den veggen der hvor vitrineskapet har stått.

Kjøkkengulvet ble moppet, men det gjøres jo nesten hver dag grunnet disse prinsessene "opps" og "ojjsan"!

I følge Kelly skal det i dag vaskes kjøkkengulv og "baseboard", men jeg vet ikke hva "baseboard" er. Gjør du?

Skrevet

Kan det være den listen/plata mellom gulvet og kjøkkeninnredningen, eller gulvlister?

Skrevet

Hehe, ikke værst. Har lært noen engelske "interiørord" fra Flylady etterhvert ja. Husker jeg brukte en stund på å finne ut hva cobweb var også.

Hvordan går det med tannlegetimen Malama? ;)

Skrevet

Ja, den tannlegen ja.

Jeg har faktsik ikke fått tid til å prate med min kjære om dette (målet mitt er at vi skal gå BEGGE!) og glemt litt av det også (har sendt ham mail om det for at vi ikke skal glemme det helt da)

Men faktum er at han jobber lenge, jeg jobber en del, jeg er så totalt utslitt når jegkommer hjem at jeg ikke vet hva jeg gjør annet enn å spise middag, se julekalender og legge meg (en dag så vi faktsik ikke jul i skomakergata, vi glemte det til det var leggetid, så i gå så vi to epsioder)

Jeg er bare "tom" for tida.

Og da faller det med tannlegen ut av hodet og jeg fokuserer på å prøve å huske, og gjøre, litt mer grunnleggende ting.

Jeg aner ikke hvor dagene er blitt av, de bare forsvinner som sand mellom fingrene. Og snart er det jul...

Skrevet

Kanskje lurt å ta den telefonen til tannlege i lunsjpausen da? De har jo uansett ikke åpent på kveldstid, så det nytter jo ikke å ringe da :)

Skrevet

Nei, det nytter ikke å ringe på kveldstid, jeg må nok ringe i lunjsen, men vi må velge tannlege først (ja, om det skal være en nært der vi bor eller en i sentrum eller hva vi skal gjøre) og det vil jeg ikke gjøre alene. (vil ikke ha "skylda" om det er et dumt valg, og jeg synes valg av tannlege for oss begge er noe vi kan gjøre sammen)

Og derfor må jeg altså så snakket med min kjære om dette. Og det fordrer altså at jeg har energi nok til å bry meg om det når jeg er hjemme. Kanskje jeg husker det i kveld, når jeg har hentet ham fra julemiddagen de skal spise på jobb...

Aller helst vil jeg bare legge meg og sove. Ikke for å sove, men slappe av, kanskje jeg da ville våkna med litt overskudd, ikke dette underskuddet? Jeg er så tom, et stort hull inni meg som stjeler all energi, lyst, tiltak og overskudd. Og jeg vet, jeg vet hva det nok kommer av, og jeg håper det går over snart, men jeg vet ikke...

Skrevet

Huff, det høres slitsomt ut å være så tom. Dere går vel en del til og fra toget, så da får du jo fysisk aktivitet og frisk luft, det pleier å kvikke meg opp når jeg er sliten. Men kanskje du får lite dagslys nå på vinteren? Her nordpå råder de oss til å ta en spasertur i lunsjen eller å skaffe dagslyslampe om vi er ekstra slitne på vinteren. Og dere har vel heller ikke noe særlig dagslys nå på vinteren, annet enn når dere er på jobb da...

Men tannlege er jo viktig, så kanskje du kan be din kjære om at han må minne deg på at dere skal snakke om det?

Skrevet

Vi har dessverre slutta å gå til og fra toget i det siste, mye grunnet været, samt at vi bruker en halvtime ekstra på å gå, og nå i den mørke, kalde vinterstid er det sååå deilig å kunne sove/ligge litt lenger.

Jeg vet at vi nok får forlite begevelse, og definitvt for lite dagslys (annet enn at jeg sitter og ser ut et vindu på jobb da, men teller dagslys gjennom vindu?)

Det er jo mørkt når vi drar til jobb og mørkt når vi kommer tilbake. Og nå er det "midt på dagen" og det virker ikke skikkelig lyst nå engang, grå himmel og grått ute, selv om det i det minste ikke regner nå, det er jo et veldig fremskritt fra de siste dagers ekstremregn.

Ja, det er slitsomt å være så tom. Je kommenterte det i bilen i morges, da vi hørte en sang på radioen. "den setninga der sier mye om hvordan jeg føler meg" Ikke resten av sangen, bare den ene. "I'm sick and tierd of always feeling sick and tierd"

Jeg vet bare ikke når jeg skal komme ovenpå igjen.

Det er kanskje når jeg slutter å bekymre meg for morfar? Men DET er neppe før... vel, før han er død. Og da kommer sorgen. Og et håper jeg er lenge til. Kjempelenge. Men jeg kan da ikke fortsette å være sånn kjempelenge. Så da håper jeg at jeg akn komme ovenpå dersom jeg slutter på bekymre meg så mye, konstant. Dersom vi kommer til det nivå at jeg ikke trenger å få daglige oppdateringer fra mamma. Dersom jeg noen gang slutter å hoppe (mentalt) når mamma ringer. Dersom jeg slutter å hoppe (nesten fysisk) når mobilen ringer når jeg er på jobb (når jeg slutter med det slutter jeg sikkert å skjelle ut telefonselgerene også (er reservert) men når jeg engstelig registrerer at mobilen ringer, finner den i veska bare for å oppdage at det er nasjonalforeningen for folkehelse, som jeg har bedt om å slette meg fra listene sikkert 5-6 ganger i høst, ja da var det ikke me smørblid stemme jeg spurte ham hvor mange ganger jeg må be dem slette meg...)

Men jada, tannlegen er viktig.

Men helt ærlig, det er flere år siden jeg var der sist, jeg har ikke tannverk som plager meg, annet enn en visdomstann jeg driver og får det gjør litt småvondt innimellom når den presser seg opp gjennom tannkjøttet, men det er jo naturlig, og gir seg) og det er neppe krise om det går en måned lenger før jeg drar dit, så om jeg ikke roter meg til å ordne det før jul, så går ikke verden under.

Selv om joda, jeg vet at jeg bare må GJØRE det. Og jeg skal prøve å få til det. Det er sikkert ikke vanskelig. Det er bare det at det er en av tusen ting som jeg burde gjøre.

Men dette nærmet seg mer noe dagboksskirveri, ikke FLyLady-relatert da.

På toppen av det hele, jeg finner ikke igjen FlyLady-permen min. Den som inneholder julekortliste, adresseliste og julegaveliste (og selvsagt alle rutiene som jeg likevel ikke overholder for tida etc da)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Kjære Malama,

Det høres ut som om du har latt perfeksjonismen ta overhånd når det gjelder valg av tannlege. Det spiller ingen rolle om du eller din kjære bestemmer hvilken tannlege det blir denne gangen. Jeg har inntrykk av at han jobber ennå mer enn deg og sannsynligvis er det ikke plass i hodet hans til så mange andre trivialiteter. Han virker som er grei kjæreste; hvorfor tror du han vil bli irritert om du "velger feil"? Sannsyligvis vil han vel bare bli glad for å få ordnet en time.

De fleste tannleger er helt OK. Siden dere nå kjører bil i steden for å toge, så trenger dere ikke ta så mange hensyn til hvilken tannlegelokalitet som passer best.

Mitt forslag; Ring en tannlege utenfor byen, der du sannsynligvis slipper å betale for parkering. Ring i lunchpausen. Som Fakse sier; de er ikke åpne om kvelden for timebestilling.

Og mitt viktigste råd må være at du prøver denne tannlegen nå. Ikke bruk mange kalorier på "å velge rett". Jeg har aldri vært ute for en dårlig tannlege, bortsett fra kjipe skoletannlegehistorier fra 60-tallet (men de tannlegene er pensjonert for lenge siden).

Gå første gang til denne tannlegen. Dersom du/dere av en eller annen grunn ikke er fornøyde, så finner dere en annnen tannlege neste gang. Det er faktisk så enkelt.

Men om man føler seg så tom som du gjør nå, kan jeg forstå at alt er et ork. :klem:

Skrevet

Jeg er ikke egentlig så opptatt av å velge rett tannlegen, men du har rett i en ting, jeg har tenkt at "vi velger jo en gang for alle", men det er jo lov til å bytte tannlege ja, jeg er bare vant til at man har en og går dit.

Min forrige tannlege VAR faktsik ikke en spesielt god tannlege, men han ble pensjonert for en del år siden (og det er det der stoppet for meg, da fant jeg meg aldri en ny...) Jeg regner med at det ikke er så mange igjen av den sorten.

Siden min kjeve ikke er helt A4 vil jeg likevel gjerne slippe å bytte tannlege mange ganger, det er kjedelig nok å skulle gå til en ny som må telle tennene mine tre ganger (jeg mangler nemlig en del tenner, e er trukket) og komme ut av disse "navnene" de har på tennene da det altå mangler noen. Jeg vil helst slippe å måtte gjennom dette HVER gang.

Jeg har dessverre stor erfaring med nye tannleger, jeg gikk på en banreskolen som ikke hadde fast skoletannlege (de andre skolene som brukte samme senter adde samme tannlegen hvert år, min skole fikk altås ny tannlege hvert år, pluss at det var dit jeg gikk og trakk tenner også, så omtrent hver eneste tannlege på senteret der har kommet ut av tellinga i tennene mine)

Men nei, han blir ikke sint om jeg velger feil tannlege, min kjære. Men jeg føler at jeg ikke kan bestille timen for ham, uten å det minste ha klarert dette med ham, rett og slett fordi tannege, SÆRLIG utenfor byen krever jo fravær fra jobb (og ettersom det bare er meg som kjører bil begrenser dette hans frihet noe...) og når det passer for ham... ja det er nok i 2015, men å få det til før krever nesten at han i det minste har en stemme i saken, han også.

(og nei, vi kjører ikke I STEDET for å toge, vi tar toget, vi bare kjører TIL toget (å kjøre tar lenger tid enn å ta toget, men å gå til toget tar en halvtime i seg selv, så vi kjører altå til togstasjonen))

Skrevet

Veldig godt skrevet, Gjest med sko!

Flylady er ikke bare rengjøring, vi har vel alle lest om "Body clutter"?

Dette er motivasjonstråd ut av en annen verden for meg, ikke bare til å holde orden på hus og meg selv men også inni hodet. Når hodet er rent blir det rent rundt deg også.

Ta en ting av gangen.

Malama:

Bestill den tannlegetimen.

Ferdig.

I morgen kan du få vasken til å skinne.

Din soneoppgave i dag: Bestill tannlegetimen!

Kellys mission for deg er: Bestill tannlegetimen!

Klarer du begge oppdragene tegner du 2 stjerner i kalenderen din.

Ja, 2 stk.

Og ett smilefjes fra oss flybabies i tråden.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Da vil jeg råde deg til å finne tannlege så nærme din kjæres jobb som mulig, så han bruker kortest mulig tid på det. Det er en ting jeg reagerer litt på. Det du sier om at "det passer aldri". Det er ikke lov til å tenke slik. På den måten utsetter man bare viktige ting av feil grunn. Hvis kjæresten din er en viktig nøkkelperson i firmaet, og også representerer, så bør han faktisk "ha tennene inne til vedlikehold" en gang i året. Jobb skal aldri være så viktig at en person ikke kan være borte i to timer uten at hele bedriften stopper opp. Man må ha reserveløsninger og backup.

Ellers; Jeg sitter og ser på min ambisiøse julekakebakeliste, og har ikke bakt en eneste en ennå. Tror jeg må ta en realitycheck og bestemme meg for å bake en kakesort i uka frem til nyttår (julekaker smaker godt i romjula også!), og droppe de andre sortene.

Ukens kakesort: Døler.

Skrevet

Hehe, nøkkelperson er han vel ikke, men jo, litt (og mye stoppe om han ikke er der) Han jobber forøvrig i staten, representerer på ingen måte "firma", og verden stopper nok ikke opp om han er borte i et par timer (men det må unngå å falle på visse tider likevel) og når han ER borte i to timer betyr det bare at han må jobbe to timer lenger neste dag (eller en annen dag) Han har pr i dag oppgaver som langt overskrider 100% stilling, og noe av det kan han kanskje bli kvitt på sikt, men hvor lang sikt er ikke så lett å svare på, budsjettet er kuttet med en del stillinger etc. Dette er staten i et nøtteskall. Ansetningstopp, voertidsnekt (plusstid over 45 timer kuttes tvert av to ganger i året) og altfor mye å gjøre. Det er bare sånn det er.

Vi er inne i en prosess der vi jobber med å få ham til å slappe av mer, ikke påta seg så mye, kutte ut en del verv, lære seg å gå hjem fra jobb, og helst før han blir utbrent og alvorlig syk.

Derfor prøver jeg å "velge mine kamper", og prioritere hva jeg maser om. Og jeg har nok valgt å fokusere på å få på plass en del ting til bryllupet, og deretter prioritere jul, heller enn denne tannlegetimen.

Og jeg vet med meg selv at dersom jeg bestiller en tannlegetime til MEG, så kommer jeg meg til tannlegen, men da kommer han seg neppe til tannlegen på et par år, så ved å ikke bestille før jeg for bestille for oss begge så presser jeg på et vis litt på hans "samvittighet" (han gjør det meste for MEG, men HAN er liksom ikke viktig...) og får ham forhåpentigvis til tannlegen...

Deror tar jeg et valg dere sikkert ikke vil skjønne: Men jeg får ikke de to stjernene på kalenderen min i dag, Qlio.

Jeg skal prøve å se om jeg kan få til å ordne dette i morgen (prøve...), men jeg ordner ikke dette på egenhånd i dag. Jeg gjør det bare rett og slett ikke.

Skrevet

Det var et langt innlegg Malama, jeg skjønner at det plager deg mye at du er så tom, og at du har tenkt mye på hva det kommer av. Det er nok ganske naturlig som du sier, at de bekymringene du har tynger deg ned, og sammen med mørketid tviler jeg ikke på at det er nok til å få deg til å føle deg neffor. Jeg tror nok de andre her har rett i at det med tannlegen har blitt alt for stort og vanskelig i hodet ditt, men det blir ofte litt sånn når man er inne i en tung periode. Da er det som om alt blir vanskelig. Jeg tror nok at fysisk aktivitet kan hjelpe deg. Det er faktisk bevist at det virker positivt på humør og energi, og at det hjelper selv dypt deprimerte mennesker. Det frigjøres visst noen stoffer når man beveger seg som virker litt på samme måten som lykkepiller, bare at det er helt naturlig og veldig sunnt :) Og om dere ikke får til å gå til og fra toget, så kanskje dere kan prøve å gå tur på kveldene i stede? Om det er det som skal til for å få deg til å føle deg bedre, så er det kanskje verd å forsøke?

Du trenger vel forresten ikke å bestille tannlegetime til din kjære. Holder det ikke at du bestiller til deg selv? Og dere trenger jo ikke gå på samme tannlege som han heller, du kan jo ha en som er nær din jobb og han en som er nær hans f.eks. Så kan du heller oppmuntre han til å finne en tannlege selv :)

Skrevet

Skrev visst samtidig som deg nå Malama, men da sjønner jeg hvorfor du vil koordinere med han.

Men, du får to stjerner likevel, dersom du snakker med han om det i kveld. Det er jeg helt sikker på at Qlio også er enig i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...