Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Status forrige ukes oppgaver:

Hjemmevelgjøringstimen - godt igang, har pause nå, ble litt lengre i dag pga kom hjem fra helgetur i gårkveld og det var en del å rydde i dag først. OK

Sortere papirer på pulten OK

Rydde i skapet mitt OK

Rydde i kommoden min OK

Vaske vinduet på soverommet OK

Hente inn noe av det tapte på juleoppgavene LITT

Denne uka blir lite gjort, skal bort med jobbe to ddager, så reiser vi til hjemstedet mitt i helga.

Denne ukes oppgaver:

Hjemmevelgjøringstimen (Sambos jobb denne uke)

Vaske vinduer i stua

Henge opp adventskrans på ytterdøra

Henge opp snor for mottatte julekort

Lage krydret eplesyltetøy til julegaver

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en haug med ting som jeg skal ha bort fra spisebordet. Ellers har jeg et skap jeg gjerne skulle ha ryddet og tørket støv i, men det blir ikke i kveld. På onsdag kanskje. Da har jeg tidligvakt.

Ellers så blir hjemmevelgjøringstimen tatt gjennom uken.

Andre oppgaver denne uken:

* Vaske vinduer i stua

* Støvsuge sofaen nedi/under putene

* Tørke støv på hyller

Jeg skulle ha vasket alle krystall glassene i vitrineskapet, men det frister ikke før jeg får nye skap. Men det blir neppe i år, så jeg må vel bare få gjort den biten før jul ja :forvirret:

Får spe på litt oppgaver utover. Må begynne et sted ;)

Skrevet

Jeg fikk ikke tatt støvsugingen i går, så den tar jeg i dag før jeg henter barna. Laget derimot to middager samtidig i går, slik at dagens middag er klar når gjestene ankommer kl. 16:00. Kaffetrakteren er klar, bare å sette i kontakten og trykke på "ON".

Fikk ett par "nye" håndklær i natt, da klorinen endret utseende på litt dekor. Men det er helt greit, alltid gøy med noe nytt!

Oppdaget 1.000 kr som jeg hadde gjemt unna i en lommebok, da ble jeg glad. Det betyr at turen på IKEA på lørdag blir noe av. Da skal jeg shoppe "over skap" bokser i hvitt og CD-oppbevaring til TV-bordet. Jeg har nemlig planer om en tur på Brobekk forbrenningsanlegg med ødelagte møbler på lørdag... må utnytte tiden alene uten barn!

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Og jeg fant akkurat igjen et gavekort på 500 kroner :-D Fint med slike overraskelser i økonomien!

Jeg har en gjesteseng stående sammenslått i stua, men har ikke plass til å fjerne den. I så fall må jeg gå løs på boden og lage plass. :tristbla: Vel, jeg vet at jeg må.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Jeg tok fatt på en Crisis Cleaning da jeg kom hjem og hadde spist middag. Til nå har jeg tatt 15 minutter på badet og på stua, vaskemaskinen går og jeg har vasket opp i 15 minutter pluss samlet sammen bibliotekbøker som skal leveres i morgen. Nå har jeg pause.

Planen er 15 minutter til på kjøkkenet for å gjøre ferdig oppvasken og tørke benker og komfyr, og ennå 15 minutter på å vaske stekeplater og rydde bort etter baking. Så skal jeg finne ut hva dagens Kelly's er og gjøre den.

Skrevet

Var på IKEA i går, kjøpte "Slugis" kasser til over klesskapene våre (6 stk over doble klesskap). Plassen er allerede ubruklig, derfor skal alle kubikk brukes som kan brukes.

Kjøpte også "Motorp" oppbevaring til CD'er og DVD'er. Mangler to.

Men det betyr at vi kan fjerne to stygge CD-hyller som spytter ut CD'er, raser sammen og ser stygge ut!

Hadde besøk i går, men det gikk fint.

Huset ser jo bra ut!

Middagen var klar!

Jeg kunne sitte sammen med henne og barna og kose meg!

Skrevet

Titter innom. :)

I dag rydder jeg på klesrommet mitt. Det blir en del til Fretex tror jeg. Skal bli deilig å bli kvitt klær jeg ikke bruker (igjen).

Skal også begynne med Kellys igjen, da blir det støvtørking i dag. :)

Vi skal også gjøre noe med oppbevaring av CD og DVD, har tenkt å kjøpe uttrekksskinner på ikea, så slipper vi å stable dem planløst inne i skapet.

Skrevet

Utenlandsoppholdet vårt med liten lettstelt leilighet med vaskedame hver 14. dag går mot slutten. Det skal faktisk bli litt godt å komme hjem til våre egne ting, vårt eget hus og vår egen seng, selv om det helt klart er mer jobb med husarbeid da. Jula står jo også for døra, og selv om vi har kommet godt i gang med julegavene (en del er kjøpt, det aller meste er planlagt), så gjenstår mye annet av forberedelser som jeg verker etter å komme i gang med.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Hesten flytter i morgen til ny stall, og dagen idag har gått med til pakking og bortkjøring av hestesaker, samt vasking i stallen. Huskelisten over de siste tingene jeg skal ha med i morgen er skrevet. Det er nesten ikke en eiendel igjen bortsett fra hesten og transportutstyr.

Skal øyeblikkelig legge meg, men en klesvask er i hvert fall satt på. Morgendagen går nok bort til å flytte hesten og finne oss til rette på ny plass.

:)

Skrevet
Hesten flytter i morgen til ny stall, og dagen idag har gått med til pakking og bortkjøring av hestesaker, samt vasking i stallen. Huskelisten over de siste tingene jeg skal ha med i morgen er skrevet. Det er nesten ikke en eiendel igjen bortsett fra hesten og transportutstyr.

Skal øyeblikkelig legge meg, men en klesvask er i hvert fall satt på. Morgendagen går nok bort til å flytte hesten og finne oss til rette på ny plass.

:)

Lykke til med flyttingen i dag!

Skrevet

Malama trenger FlyBaby Babysteps igjen.

Her har det glidd så totalt ut at det ikke er til å tro.

På ett eller annet vis har jeg blitt så opptatt av å vaske undertøy og håndklær at min kjære rett og slett ikke finner rene klær å ha utenpå t-skjortene (de er med undertøyet, så de blir rene, men selv om det påstås å være vårtemperaturer i november så trenger han nok litt mer klær likevel, i morgen er det DESEMBER) Etter en jakt i noen klær som ble stuet bort da vi fikk besøk fant jeg en genser i dag, men her må det klesvask til. Gensere og skjorter.

Uvisst når slutte vi å ha ukesmenyer også, og stiller daglig spørsmålet "Hva skal vi ha til middag i dag?" Og ender oftere og oftere opp med å mangle en ingredisen, så det blir å stoppe på butikken på vei hjem fra jobb.

Ettersom min kjære har tatt ansvaret for oppvaskmaskina har vi i det minste rene glass og kniver og sånn da, og det ser ikke egentlig såååååå rotete ut på overflaten.

Men her må det nok gjeninføres noen rutiner, forsiktig, med babysteps.

Jeg trenger rutiner å holde meg fast i. For akkurat nå faller verden sammen rundt meg (syke besteforeldre, ATTER en gang fare for dødsfall, samme kjente leksa der ja...men denne gangen takler jeg det dårligere)

Ja, rutiner må gjeninnføres.

Sette på vaskemaskina når jeg kommer hjem (med noe annet enn håndklær eller sokker...) og gjerne shine kjøkkenvasken før jeg finner senga...

Gjest Gjest med sko
Skrevet
Lykke til med flyttingen i dag!

Takk, Fakse og Qlio! Bare hesten er grei og går på hestehengeren uten å tulle for mye, så går resten bra. Heldigvis har man et luretriks i bakhånd; en bøtte med litt havre i :sjarmor:

Jeg ser at dagens Kelly er å støvsuge stua. Det tror jeg at jeg hopper over (til tross for at det er idiotisk å bruke en argumentasjon lik "det er for rotete til å rydde"). Mer nyttig idag er en 15 minutter eller to med Crisis Cleaning.

Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

Og lykke til med å komme tilbake til en rutine igjen, Malama. I og med at du vasker noen typer klær automatisk nå, så er vaskerutinen for alle typer tøy rett rundt hjørnet! Flink! Det er et stort fremskritt!

Endret av Gjest med sko
Skrevet

Det var en fin måte å se på det på :)

Måtte bare resten også komme... for det er jo dumt å ha et lass rene håndklær, mange rene sokker (vel og merke ikke lagt sammen i par da... dumt ja!) og ingen genser...

Men, jeg får bare ta tak og begynne på nytt. Jeg klarer jo å holde rutinene litt lenger for hver gang jeg prøver før det glir ut, og LITT av det sitter igjen selv når jeg har gitt opp, så sakte men sikkert....

Gjest Gjest med sko
Skrevet
(...) Jeg klarer jo å holde rutinene litt lenger for hver gang jeg prøver før det glir ut, og LITT av det sitter igjen selv når jeg har gitt opp, (...)

Nettopp! Sånn er det med meg også! Jeg har akkurat hengt meg på igjen, etter noen labre uker med null decluttering, og bare enkelte rutiner (dvs re senga, noen middager og vaske klær) som fungerer.

Skrevet

Jeg skal jo også starte på nytt på en måte. Har vært borte fra alle rutinene egentlig et par måneder (hadde litt tid hjemme midt i denne måneden da), så det blir spennende og se hvordan det fungerer når vi kommer hjem. Håper vi klarer å komme i gang igjen med de rutinene vi hadde før vi reiste, og samtidig må vi få noen juleforberedelser på plass, så vi skal helst få gjort litt mer enn bare rutinene.

Det var en fin måte å se på det på :)

Måtte bare resten også komme... for det er jo dumt å ha et lass rene håndklær, mange rene sokker (vel og merke ikke lagt sammen i par da... dumt ja!) og ingen genser...

Men, jeg får bare ta tak og begynne på nytt. Jeg klarer jo å holde rutinene litt lenger for hver gang jeg prøver før det glir ut, og LITT av det sitter igjen selv når jeg har gitt opp, så sakte men sikkert....

Du pleier jo å være ganske god til å tenke ut systemer for å motivere deg selv, og det største problemet ditt er vel at når du først ramler av systemet noen dager, så kommer du ikke i gang i gjen. Stemmer det sånn omtrent? For i så tilfelle burde du kanskje tenke ut et taktikk for å komme i gang igjen selv om du noen dager ikke har fått gjort rutinene dine. Du vet jo best hva som skal til, både for å "oppdage" raskt at du har kommet ut av rutinene (noen ganger skjer det jo uten at man tenker over det), og for å motivere deg selv til å komme i gang igjen. Jeg er sikker på du klarer å tenke ut noe, for du pleier å ha så gjennomtenkte løsninger på denne type ting. En forbedring for hver gang du prøver på ny, og det er jo åpenbart at forbedringene virker :)

Skrevet

Jeg merker fort om jeg faller ut av rutinene, for jeg har pleid å tegne smilefjes på kalenderen hver kveld dersom jeg har gjort det jeg skulle, og det motiverer meg til å gjøre det også, fordi det ser så pent ut med smilefjes på hver dag :)

Men ja, jeg trenger noe for å få meg til å gidde å fortsette selv om jeg hopper over en dag. For det er da det lett glir ut. Må finne på noe lurt der.

I alle fall skal jeg gjeninnføre dette med smilefjes for hver dag, ny oppgave for hvert 7. fjes og premiering for hvert 10. for det har jo fungert bra.

Nå vet jeg jo at det ikke er så lenge til juleferien og da skal vi være borte lenge, så da blir det avbrudd, men det skal jeg ikke regne med, jeg regner det som "forløpende" om jeg fortsetter første dagen jeg er tilbake.

Samme gjelder dersom vi reiser "hjem" en snartur nå før jul.

Det er jo det at når jeg kommer igang, så klarer jeg det bra, men når jeg faller av, så faller jeg helt av. (selv om enkelte ting henger igjen, i det minste går vi ikke tom for rene sokker og håndklær lenger, og enkelte andre småting henger igjen slik at jeg gjør dem (skrubber såpekoppen eller litt av dusjveggen eller under blandebatteriet når jeg likevel er i dusjen...)

Litt er bedre enn ingenting.

Skrevet
Litt er bedre enn ingenting.

Det er så utrolig sant! Og det er akkurat som jeg oppdager mer og mer hvor sant det er jo lenger jeg holder på med Flylady!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...