Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest med sko
Skrevet

"Weekends are for tossing out clutter" skriver FlyLady i dag på websiden. Jeg trengte klar tale, og har nå kastet ut 8 kilo aviser og blader ulest(!). Har kun dagens Aftenpost igjen. Sinnksykt mye reklame som ligger i den avisen. :sur:

Hadde noen planer for hagen i dag, men det regner og jeg koser meg inne i steden. Vaskemaskinen går og jeg har tatt oppvasken. Skal se over kalenderen og forberede neste uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ryddet vekk mitt etter helgen.

Irriterer meg grønn over Qliomannens drit...

Skrevet

Jeg fikk endelig gravd ned løkene mine i går. Det krevde et ikke ubetydelig antall timer med spavending, steinplukking og bjørkerotfjering (tre røtter!) før jeg endelig kunne ta fatt på å få ned løkene og noen Erica. Men det er VELDIG godt å ha det gjort :)

Nå gjenstår en krukke med sommerblomster som må tømmes og vaskes, den var så fin at jeg lot den stå litt til selv om jeg tok alle de andre i går. Dessuten må garasjen ryddes så vi får inn bilen når sneen kommer (vi har såvidt begynt), og hengekøya pluss verandamøblene må inn. Jeg har ingenting igjen å plante ned, men har et par planter som bør pakkes inn før sneen kommer. Satser på å ta det litt hver dag på ettermiddagene fremmover.

Skrevet

Slett ikke vært flink i helga jeg...

Hadde store planer, men var ikke flink.

Jeg fikk vaska en del klær, HUSKA å ta dem inn igjen (er ikke vant til dette med å tørke klær ute enda jeg, etter årevis uten slike muligheter, så jeg tenderer til å glemme dem ute til det er mørkt, og da er de jo våte igjen... og må henge til neste dag, og håpe på bedre lykke da...) og jeg skifta på senga også.

Men de store planene om massiv rydding (vel, i små 15 minutters bolker da, de kom jeg aldri igang med, og det er derfor ikke speiselt renere eller ryddigere i dag enn det var på fredag. Jeg som hadde tenkt å vise min elskede hvor flink jeg var mens jeg var alene hjemme.

Men å være alene hjemme gjør meg litt passiv, og det er lett å bare glo på tv, da går timene, eller glo på pc'n, da går timene, eller ja, egentlig hva som helst for at timene skal gå fort og umerkelig, slik at det snart kan være over og han kan komme hjem. 3 døgn alene er litt mer enn hva jeg trives med... Kom hjem fra jobb på fredag og var helt tiltaksløs, helt apatisk. Bare forid jeg visste at han ikke kom hjem før MANDAG ettermiddag. (altså om noen timer, wee!!)

Og ingen flylady kom med klar tale til meg, for internett har vi fortsatt ikke hjemme, så jeg sløva en del jeg. Ikke flink jente :(

Skrevet

Ikke vær så streng med deg selv Malama, du trengte sikkert å slappe av etter styret den siste uka. Fokuser heller på at nå er det hverdag igjen, og du skal holde på rutinene dine sånn at det sakte men sikkert blir bedre :)

Skrevet

Mm, jeg trengte jo egentlig å slappe av. Det er bare så irriterende at lista over gjøremål, som VAR overkommelig, ikke ble gjennomført.

Men, jeg er ikke så god på å være alene hjemme. Jeg trengte å slappe av, og jeg ble litt apatisk av å være alene. Jeg er ikke god på å være alene så lenge. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre, går i ring om meg selv, gidder ikke lage mat (men må jo ha mat, så jeg lager tilslutt ett eller annet) "skal bare" før jeg skal gå igang med noe, glor mye på tv, er lettere apatsik og har bare som mål å være oppe så lenge at jeg er riktig trøtt når jeg krabber til sengs, slik at jeg i det minste sovner selv om jeg må sove alene, og helst sover lenge slik at flest mulig imer er omme når jeg står opp.

Laget ei liste der jeg skrev opp alle timene fra jeg kom hjem fredag til jeg venter å møtemin elskede igjen, og strøk ut en etter en etterhvert som klokka tikket avgårde. Tre døgn er mer enn jeg er skapt for...

Jeg burde brukt timene på "flinke ting", men gjorde ikke det.

Men nå er det mandag, det er hverdag, og jeg fortsetter med rutinene mine. Pga et par glipper forrige uke (tirsdag da jeg rett og slett ikke var i form, og fredag da jeg rett og slett ikke makka meg til å sette på klær) har jeg ikke fått smilefjes hele uka, og legger ikke til en ny rutine nå, jeg fokuserer på å klareå gjennomføre disse den kommende uka. "systemet" mitt er jo en ny oppgave etter 7 smilefjes på rad. Og nå har jeg bare to. Og nok med å gjennomføre den lista jeg har.

Ja, jeg ska være flinkere denne uka. prøve i alle fall. :)

Skrevet

Jeg er sikker på at du klarer å være flink Malama! Og om en dag glipper er det jo bare å fortsette der du slapp, det er det som er så fint :)

I dag er det homeblessing. Dessuten skal vi bake brød. Og etterpå skal jeg ha et varmt bad. Luksus :)

Skrevet

I dag (om bare et par timer) kommer min elskede hjem, luksus :)

Og så skal vi kjøpe ved til vinteren (for mamma tipset meg om at plantasjen har ved på salg, og det er visstnok de som pleier være rimligst, med grei kvalitet, for de av oss som må kjøpe ved (pappa tar ned trær han...)

Hva annet som blir gjort får vi nå se på. Aller mest bare nyte å ha fått ham hjem, tenker jeg. Gjøre rutinene mine, men that's it. Nyyyyyyyte å være sammen igjen. (Jad,a 3 dager er ikke lenge, men det er lenge nok!)

Skrevet

Fikk gjort alt som planlagt i går, og avsluttet dagen med et varmt bad. I dag skal vi i barnebursdag, og etterpå skal vi på trening, så da blir det nok ikke så mye gjort i heimen. Det vil si, jeg vet at vi bør begynne på handleliste og meny for helga og neste uke, for jeg er opptatt opnsdag og reiser bort torsdag og fredag. Kommer hjem natt til lørdag, og lørdag skal vi kjøre på hyttetur, så da bør alt være klart til å dra.

Skrevet (endret)

Jeg vil gjøre om på rutina min!

"A load a day" funker ikke for meg. Det GÅR ikke at det står på kveldsrutine min, om jeg må utføre forå få smilefjes, at jeg skal vaske ei maskin med klær, hver eneste dag. Det er IKKE mangel på ting å vaske som skaper problemet, men dager som i går.

Hjem på toget klokka fire, sambo i dusjen mens jeg laga middag, og så spiste vi. Her svikta jeg ved å ikke sette på vakemaskina med EN gang, men vi var utsultne begge to. så dro vi avsted for å kjøpe ved, litt komplikasjoner (mer om de frustrasjonene i dagboka mi, dyrt blir det nok, bensintanken på bilen lekker) og vips så var vi ikke hjemme før etter klokka ni. Da putta min kjære veden inn i boda mens jeg vaska opp, så tok vi oss hvert sitt glass drikke mens vi slappa av i sofaen et øyeblikk, og så gikk vi til sengs (og han sovna mens jeg snakka til ham, trøtt og sliten som han var...)

Jeg vil ikke ha "vaske ei maskin med klær" på rutinelista mi. For det ender opp med at minst en dag hver uke så rekker jeg ikke å vaske klær, og da får jeg ikke smilefjes den dagen, noe som medfører at jeg aldri kommer til 7 og får legge til et punkt til, og aldri kommer til 10 og får en "belønning". Og noen dager når jeg ikke får vaska klær så blir jeg "sur" for at jeg ikke får smilefjes, og gjør ikke resten av rutinen heller, for "det hjelper jo ikke likevel".

Det er ikke slik en rutine skal virke. Den skal være MOTIVERENDE, ikke DEMOTIVERENDE.

Herved justerer jeg lista:

*vaske opp/Flylle oppvaskmaskina

*shine kjøkkenvasken

*finne frem klær til i morgen

*Rense ansiktet morgen og kveld

*Rydde "hot-spot" på kommoden i gangen

*rydde "hot-spot" på dekketøyskapet i spisestua.

Og så får jeg heller vaske klær når det passer meg.

Endret av Malama
Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

Synes det høres ut som om du er alt for perfeksjonistisk streng med deg selv og rutinene, Malama. Fortsett å ha vaske klær som rutine, men ikke vær så streng med deg selv når det skjærer seg en og annen dag.

Mitt beste triks til å huske viktige ting: Jeg skriver en A4-lapp til meg selv med store sprittusjbokstaver, og legger den på dørmatta (inne) i gangen min. Så blir det det første jeg ser når jeg kommer hjem (alternativt skal gå ut).

Jeg reiser bort neste helg, og her har leiligheten gradvis gått tilbake til før-FlyLady-tilstand. :tristbla: Det eneste jeg vet, er at jeg har kvittet meg med endel ting, uten at det synes det minste akkurat nå.

Planer frem til neste helg:

15 minutter decluttering hver dag.

Ta oppvask og shine vasken en gang HVER dag (ikke vente til kvelden, for da orker jeg ikke)

Jobbsøk, 2 x 15 minutter hver dag.

Endret av Gjest med sko
Skrevet

Jeg er nok kanskje "for perfeksjonistisk", men egentlig ikke...

Det er bare det atjeg vet hva som skjer med meg når det glipper en dag.

Da skjer nemlig akkurat det som har skjedd nå: det glir helt ut. Jeg finner motivasjon i å "ja, jeg skal gjøre dette nå før jeg legger meg, for jeg har gjort det hver dag, se så flink jeg har vært", men når jeg likeve likke gjorde det i går... ja da er det så lett å ikke gjøre det i dag heller.

Rutiner funker best for meg dersom de er FASTE rutiner...

Jeg er nok litt håpløst lat, og trenger rett og slett denne motivajonen for å klare å begynne.

Jeg er ikke streng med meg selv om det skjærer seg, jeg er tvert imot for SLAPP mer meg selv når det skjærer seg. Skjærer det seg en dag, så... jaaah, hvem bryr seg dagen etterpå? Kan alltids begynne igjen i morgen....

Gjest Gjest med sko
Skrevet

:legrine: Jeg er vel også for slapp med meg selv når det skjærer seg...ellers hadde vel ikke huset vært satt tilbake til før-FlyLady-tid nå...

Poenget er vel å kjenne igjen mekanismen, og greie å ta seg inn igjen med en gang, ikke la det skure og gå.

Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

Idag har jeg avlyst alle overambisiøse planer for dagen, og skal ha en skikkelig "Slappe av/pleie meg selv"-dag. Har jobbet hver eneste natt i 4 uker, og var rimelig sliten...I natt sov jeg HELE natten gjennom - dere aner ikke hvor deilig det er :) Eller kanskje dere småbarnsmødre vet...?

Miniplaner for dagen i regnet:

Gjøre minst mulig - og gjøre det INNE!

(dvs: surfe på nettet og ikke minst juleforumet på KG som åpnet i dag, lage mat og rydde kjøleskapet, vaske et par maskiner med klær, fotpleie, høre på musikk, se en DVD som har ventet lenge, bake kake? og så har jeg tenkt å rydde i stua. Jeg fortjener å ha det ryddigere.)

God søndag!

Endret av Gjest med sko
Gjest gjest med sko ii
Skrevet

Og idag har jeg vannlekkasje på kjøkkenet og måtte skru av hovedkrana. Så her blir det null dusj, klesvask og fotpleie, men mere stuntrydding til rørlegger må komme imorgen. :frustrert: Ringte rørleggervakt, men det koster 3000 kr og det har jeg ikke råd til. :sur:

Skrevet

Så kjedelig!

Mitt mål for dagen var å bake boller. Vel, jeg skulle gjøre det i går, jeg lå og tenkt i gårmorges at jeg hadde lyst på boller, men så sov min elskede KJEMPELENGE, og jeg ville ikke vekke ham for han har sovet stort sett 3-5 timer pr natt siste to ukene, så jeg lot ham sove, og lå stille ved siden av (og tenkte myyyye, bla på boller) så tok vi en meget rolig morgen da vi våkna, deretter spist vi, handla og vips var et vkeld, jeg baka pizza i stedet.

Men i dag har jeg satt bolledeig, den står og hever seg.

Så når de har hevet seg, blitt trillet ut, hevet litt mer og stekt... da skal det bli nybakte boller :)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Kjedelig, ja!

Det jeg mente var at om jeg får hit rørlegger på en søndag, så koster det 3000 kr. Venter jeg til imorgen, så koster det bare "vanlig" (dyrt nok, men jeg tror faktisk det er en reklamasjon på dårlig utført arbeide).

Har heldigvis greie naboer, så nå har jeg hentet vann i bøtter hos dem.

Og om rydding; Jeg har dagen på meg til å få det "company ready". Nå MÅ jeg virkelig, selv om jeg ikke "vil". Jaja, det har i hvert fall blitt pent vær så jeg kan jobbe med åpne dører og vinduer. Skal se hvor mange 15-minuttere som må til. Jeg har i alle fall yndlingsmusikk jeg kan spille høyt :sjarmor:

Skrevet

Ja, rørlegger er nok dyrt nok, så jeg skjønner at du venter til i morgen.

Siden du klarer deg med vann fra naboene, sånn til det nødvendigste.

Skrevet

Skrubbet ungenes stoler, vogna, under kjøkkenbord, fjernet flekker fra sofaen, støvsuget 1.etg, vasker nå sengetøyet vårt og venter på tørkeprogrammet til oppvaskmaskinen skal bli ferdig.

Etterpå skal oppvaskmaskin tømmes, sengetøy i tørketrommel før det skal legges på senga igjen, 2 maskiner med tørre klær skal brettes... nok å gjøre!

Qliomannen har stablet 12 sekker med ved og pakket ned alt ute med presenninger. Vi er klare for vinteren!

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Da sitter jeg her og lurer på om jeg skulle lagt meg litt. Har jobbet i natt og det er egentlig på tide å sove. Men, er jeg heldig kommer rørleggeren i dag, han vet bare ikke når. Jeg har instruert han til å ringe på forhånd, så våkner jeg.

Ble lite rydding i går, men i dag flyttet jeg alt inn på soverommet (kjent mønster?) og har nå to esker og syv papirhauger liggende på gulvet der. Så fikk jeg støvsuget alle gulv og ryddet god plass rundt kjøkkenbenken med fontene-kranen :frustrert:

Ukens sone er "The Entrance, Front Porch and Dining Room"

Inngangspartiet og gangen er ganske OK, så jeg kommer nok heller til å gå løs på rotet som plutselig inntok soverommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...