Gjest Gjest med sko Skrevet 17. september 2006 #1401 Skrevet 17. september 2006 I går kastet jeg 2,5 kg aviser igjen... Jeg må si opp avisene for en periode tror jeg. Ønsker alle en fin søndag! Jeg skal på tur i skogen med både store og små i familien. (Både for å plukke sopp og finne ting vi kan lage juledekorasjoner av.)
Gjest Qlio Skrevet 17. september 2006 #1402 Skrevet 17. september 2006 Har kastet noen flekkete gensere, men de veier ikke mye. Denne konkurransen taper jeg med lite stil.
Gjest Gjest med sko Skrevet 17. september 2006 #1403 Skrevet 17. september 2006 Pssst; Qlio! Her går det på "ideal-kast"! Ikke tyngde! En halv kilo er en halv kilo!
Gjest Qlio Skrevet 17. september 2006 #1404 Skrevet 17. september 2006 Jeg kaster mye, hver eneste dag, føler jeg.
Gjest Tanita Skrevet 17. september 2006 #1405 Skrevet 17. september 2006 Noen som vet hvordan man slipper å motta mail fra den norske flylady mer? Flyinginnorway eller noe sånt...
Gjest Qlio Skrevet 17. september 2006 #1406 Skrevet 17. september 2006 Gå inn på profilen din på Yahoo. Mener også at det er direkte link i mailene også, sjekk i bunnen om det står noe om Unsubscribe, eller noe sånt.
Malama Skrevet 18. september 2006 Forfatter #1407 Skrevet 18. september 2006 Når det gjelder kasting, så stryker nok jeg mer enn deg Qlio, jeg har ikke kastet NOE jeg (bortsett fra sånn som man kaster hver dag, matavfall, mygla frukt, (Ja, altså, jeg kjøpte noe frukt forrige uke og nektarinene var dårlige, vi rakk vel spise 3 stykker før de mygla, en var allerede mygla neste morgen ) og sånn) Det er ikke så mye "spsielle ting" igjen å kaste, jeg kasta det meste da vi flytta, det jeg har flytta har jeg stort sett lyst å beholde. Litt til, i alle fall. Men det er tid for å legge til enda et punkt til min voksende rutine. Jeg har pr i dag: *vaske opp og fylle oppvaskmaskina *shine vasken *rense ansiktet morgen og kveld *finne frem klær til neste dag *Vaske ei maskin med klær hver dag (sliter fortsatt med å få denne til å bli en rutine, jeg glemmer å starte den når jeg kommer hjem. Før gikk det lettere, fordi vi hadde vaskemaskina på badet rett innenfor kjøkkenet, jeg gikk inn der før jeg laget mat rett og slett forå vaske fingrene, og så den stå der og vente på meg, mens nå er vaskemaskina i kjelleren, og jeg husker ikke så lett å starte den.) Får tenke ut en fin, ny ting å ha på lista Gode forslag?
Fakse Skrevet 18. september 2006 #1408 Skrevet 18. september 2006 Hva med å prøve deg på 15 minutter rydding (enten det er uoppakkede esker eller overflater der noe har blitt stående) hver dag Malama? Det er i alle fall en av de vanene jeg skal ny-innføre når jeg bare er ferdig med å gjenn-innføre de vanene jeg hadde en gang. Tror det er noe av det som skal til for å se virkelig fremgang, for da holder man ikke bare på det nivået man har, men sørger for at det blir litt ryddigere for hver dag. I dag har vi homeblessing her i huset. Må nok ta litt mer enn det som er vår del, for leieboeren som skal ta andre delen er syk. Gidder ikke la det gro helt ned selv om hun ikke klarer. Må også ta litt ekstra på gjesterommet, for mamma kommer på overnattingsbesøk natt til onsdag. Heldig vis er det ikke så ille der inne nå
Malama Skrevet 19. september 2006 Forfatter #1409 Skrevet 19. september 2006 Innførte en hotspot som nytt punkt jeg. Burde nok innført 15 minutter, jada, jeg vet det. Kanskje neste uke. Det må være litt SMÅ ting akkurat nå fordi jeg føler denne rutinen har vokst ganske fort, og så sliten og trøtt som jeg er for tiden er det viktig at det ikke blir for mye, slik at jeg klarer å gjennomføre det. Jeg sovner dessverre på sofaen (FØR jeg har tatt oppvasken etc...) nesten hver eneste dag, og jeg sliter med denne klesvaskrutinen fordi jeg ikke husker å sette på maskina før det er kveld (har klart det hver dag, men en dag ble det da ullvask (for det tar bare en drøy halvtime) og en gang satte jeg den på når jeg la meg, fordi min kjære skulle sitte oppe og jobbe i et par timer til og kunne henge opp før han la seg) Jeg tar derfor helt SMÅ ting, og fokuserer på å få de tinga jeg HAR på rutinen til å sitte... Også burde jeg nok få litt orden på dette med søvnunderskuddet mitt, for er det en ting som ikke frister når man har sovet på sofaen en halvtime er å våkne og oppdage at man må vaske opp, henge opp klær, finne frem klær til neste dag (og værmeldinga sov jeg jo over...) og div annet før jeg kan krabbe under dyna... (ELLER så må jeg få min kjære til å nekte meg å sovne, sende meg på kjøkkenet når han ser at jeg dubber av... Jeg tenker jo "nå burde jeg ikke sovne, jeg burde stå opp og gjøre meg ferdig så jeg kan legge meg, men... bare ligge LITT til....."
Fakse Skrevet 19. september 2006 #1410 Skrevet 19. september 2006 Vet du Malama, da synes jeg du skal la være å innføre så mye nytt før du føler at de rutinene du har virkelig sitter godt og automatisk. Og kanskje innføre 5 eller 10 minutter rydding når du gjør det, i stede for 15 sånn med en gang. Som du sier er det viktig at du ikke får for mye, da faller man bare av, også må man starte på nytt igjen (been there!)
Fakse Skrevet 19. september 2006 #1411 Skrevet 19. september 2006 Hum, nå trykkte jeg litt for raskt på enter, så jeg får skrive et innlegg til. Fikk gjort unna nesten hele homeblessing i går, til tross for at mannen måtte jobbe overtid. Han brukte stoppeklokka, og tok en halvtime jobbing og et kvarter husarbeid. Gjesterommet står klart til at mamma kommer i dag, både ryddet og støvtørket/moppet. Jeg avsluttet kvelden med et lavendel fargebad, og det var så deilig at jeg tror jeg må gjøre det til en ny vane etter homeblessing.
Malama Skrevet 19. september 2006 Forfatter #1412 Skrevet 19. september 2006 Det er nettopp derfor jeg tilfører sånne SMÅ ting som å holde kommoden i gangen ryddig. Ok, litt jobb i går, siden jeg måtte rydde den i utgangspunktet, men fra i dag av så er det jo bare snakk om å fjerne det som havner der i løpet av dagen, og det er mulig. (skal etterhvert ordne en plass for opphenging av nøkler. jeg legger bare mine egne i veska om jeg finner dem liggende en plass, men min elskede legger sine overalt, gjerne da på denne kommoden (eller salongbordet eller skapet på stua eller spisestuebordet, eller... og jeg kan jo ikke putte DEM i veska mi...) Et bad ER en deilig avslutning på dagen. Selv om jeg ikke har prøvd lavendelbad da. Eneste er at jeg bør være ferdig med "alt" før jeg krabber oppi, slik at jeg bare kan pusse tenner og krabbe til sengs etterpå, jeg blir så slapp av det (også blir jeg lett dårlig av å ligge i det varme badet egentlig, litt slapp og uvel om jeg glemmer meg og ligger for lenge) men det passer så dårlig med mitt ønske om å ikke legge meg med vått hår... (for jeg bruker ikke hårføner) Å innføre det som en avslutning på homeblessing hørtes lurt ut
Gjest Gjest med sko Skrevet 20. september 2006 #1413 Skrevet 20. september 2006 Hei, Malama! Jeg har også slitt med å sovne på sofaen og hverken få gjort ting eller gått og lagt meg. Det høres ut som om du burde inkludert det i rutinene dine før alt annet, for det er ikke greit å ha det sånn. Det blir en personlig vri på månedens rutine om å gjøre "Before Bed Routine". Rett og slett; gjør dine rutiner rett etter middag. Ikke vent til du er trøtt. Og hvis det kommer et melkeglass i den rene oppvaskkummen etter at du har tatt oppvasken, så blås i det! Høres ut som om du bør ta hensyn til at du har et søvn-/hvileunderskudd, og prøve å gi deg muligheten til å hente deg inn igjen, selv om det medfører at du må legge deg veldig tidlig noen dager. Ikke lur deg selv med at du "bare skal hvile litt på sofaen". Det er bare å lure seg selv. Gå og legg deg i steden. Noen dager, så vil du sikkert føle deg mer opplagt!
Malama Skrevet 20. september 2006 Forfatter #1414 Skrevet 20. september 2006 Jeg vet at jeg "lurer meg selv" når jeg ligger der på sofaen, men det er dumt å gå og legge seg klokka 8 da. Vi sitter gjerne og ser på tv, eller han ser fotball og jeg leser bok, også plutselig så har jeg sovna. I går, da ble det ikke soving på sofaen, men i går ble det ikke noe smilefjes på meg heller. I går var jeg på jobb til klokka var litt over fem, og deretter på et fotokurs fra 6 til ni. Toget hjem halv ti, hjemme ca ti. I seng var jeg klokka 11. Og den timen i mellomtida gjorde jeg 3 ting. Jeg gikk på do. Jeg snakka med mamma i telefonen (morfar på sykehus) og jeg pussa tenner. Jeg snakka med mamma i 4 minutter, og tannpussen tar jo begrenset med tid, så hvor den timen ble brukt kan man jo komme frem til selv. Vaske klær rakk jeg jo uansett ikke når vi kom hjem klokka ti, men og noe særlig oppvask var der ikke å ta, siden vi ikke laga middag. Oppvaskmaskina skulle vært starta, så vi fikk ikke satt inn i den etter frokosten (og ikke i dag heller da, siden vi ikke rakk kjøre den i går) og jeg hadde ikke energi til å gjøe noe som helst. Dagen var lettere elendig, uten at jeg trenger rable om det her (det er vel derfor jeg har dagbok...) og formen ikke på topp, så jeg bare pussa tenner og la meg rett til sengs, heldigvis skjønte min kjære at jeg trengte en armkrok og litt søvn, så vi gikk rett til sengs når jeg var ferdig på badet. Men, jeg kan jo prøve igjen i dag. alt faller jo ikke sammen selv om jeg ikke klarer det EN dag, jeg fortsetter bare fra i dag. Det er første gangen siden jeg begynte på smilefjeslista mi for en måned siden at jeg ikke klarte å gjennomføre oppgaven min. Du har nok rett i at jeg burde begynne på rutinen rett etter middag, men det er her det hele svikter for meg. Vi spiser svært ofte sen middag pga at min kjære jobber en del lange dager, så middag etter seks er nok mer regelen enn unntaket. Og jeg har vært litt "ettergivende" og tillatt at vi spiser middag forran tv'n, enda jeg hadde tenkt å legge bort den uvanen når vi flytta. Da er det så lett å sette på tv'n og se "monky business" på animal planet, som begynner halv åtte, det er en kjempekoselig serie som jeg har falt helt for. Og denne begynner gjrne sånn relativt rett etter middagen vår. Og så er det altså gjerne når han skifter kanal etter dette programmet at jeg bare sitter og slapper av og sovner uten å ville det... Men, jeg prøver på ny frisk, dag etter dag. Og i dag er en ny dag. Han har sagt at det ikke skal bli så lang dag på jobb i dag. Om vi kommer oss hjem på 5-toget er jeg egentlig glad, det har ofte vært 6-toget (og da er den over halv sju før vi er hjemme) men enda tidligere hadde jo vært luksus. Vi må handle litt på vei hjem, tomt for melk og brød, og jeg skal lage middag som jeg håper vi klarer å få til å spise på kjøkkenet, og oppvaskmaskina skal startes med en gang vi kommer hjem, for den er full, og jeg skal sette på vaskemaskina også, sånn at det blir gjort. Spiser vi på kjøkkenet blir i langt større grad oppvasken tatt rett etter middagen. Glass kommer det alltid flere av i løpet av kvelden, men de går jo somregel i oppvaskmaskina da. Joda, jeg skal klare dette igjen.
Gjest Qlio Skrevet 20. september 2006 #1415 Skrevet 20. september 2006 Her i huset har det skjedd litt endringer etter en ekte øyeåpner for mannen via en samtale og litt tårer fra min side på mandag. Nå hjelper han til, han rydder, steller barn, takker pent og jammen sto han ikke opp og ga Vilde melkeflaske i natt (det tror jeg at jeg kan telle på en hånd de gangene han har gjort dette). Han vasker gulvet etter at Vilde har spist mat (er ikke så lett å lære seg denne teknikken...., rydder INN i vaskemaskinen (ikke OPPÅ benken) osv. Fortsatt gjør jeg nok mest, men nå gjør jeg ikke lenger alt selv.
Gjest Gjest med sko Skrevet 21. september 2006 #1418 Skrevet 21. september 2006 Det var veldig bra å høre, Qlio! Har mistet gutsen her, men satser på å komme sterkere tilbake til helgen.
Malama Skrevet 22. september 2006 Forfatter #1419 Skrevet 22. september 2006 Jeg klarte oppgavene mine på onsdag. Og nesten i går, teller det ettersom jeg glemte å pusse tenner og vaske ansiktet før jeg la meg? Til mitt forsvar, min soving siste natt har vært ganske skrudd. Jeg la meg klokka halv ni, sto opp ved midtnatt, la meg igjen halv ett og sto opp igjen klokka fire, og er nå ankommet jobb... Vel, jeg har i alle fall vært ganske så flink de siste dagene, det gled ikke helt ut bare fordi jeg ikke gjorde det på tirsdag. Det er slik det har pleid å være, når jeg glir ut en dag har jeg lett for å "neeeei, da gidder jeg ikke i dag, det er likevel brudd i rekka, jeg kan slippe i dag, og begynne igjen i morgen". Men denne gangen har jeg klart å fortsette med en gang fra neste dag, bare den ene dagen jeg ikke klarte det, og vips, jeg føler at jeg mestrer dette WEE!
Gjest Gjest med sko Skrevet 23. september 2006 #1420 Skrevet 23. september 2006 (endret) Jeg hiver meg på igjen! De siste tre ukene har jeg jobbet hver eneste natt, og lengter nå etter en hel natts søvn, noe som ikke skjer før søndag om ennå en uke... Idag skal jeg: Skifte sengetøy og vaske det (være i forkant av ukesrengjøringen mandag) Ta en klesvask til, og brette/legge bort to andre klesvasker Plukke epler hos nabo Lage ordentlig middag Mnjæ, men har da spist... Klargjøre bed i hage (50% prisavslag på busker og stauder på hagesenteret frister voldsomt!) Og så tenkte jeg å følge noen av Super Fling Alerts. Edit: Resten tar jeg i morgen tror jeg. Nå venter en DVD! Endret 23. september 2006 av Gjest med sko
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå