Gjest Gjest med sko Skrevet 2. september 2006 #1361 Skrevet 2. september 2006 Månedens rutine er å rydde papirer. Huh - den blir tøff! Men hvis jeg husker tilbake til ifjor høst (da rutinen kom sist), så fikk jeg faktisk gjort en del da. Det er vel bare å brette opp ermene og starte.
Gjest Gjest med sko Skrevet 2. september 2006 #1363 Skrevet 2. september 2006 *bretter også opp ermene* (Og har endelig fått tatt oppvasken )
Gjest Qlio Skrevet 3. september 2006 #1364 Skrevet 3. september 2006 Merkelig hvordan hodet mitt er snudd! Den aller aller største forskjellen er fokuset mitt. Ett rom av gangen. En ting av gangen. Det lille ekstra. Gjør det nå, ikke utsett. Eks. har irritert meg over alle smulene til brødristeren. Bruker den ikke så ofte av den grunn. I dag ville jeg ha ristet brød, og før jeg satte den tilbake til skapet skrudde jeg opp bunnnen og vasket bunnplata. Det var en stusselig skrue, og ikke en smule i skapet nå.
Malama Skrevet 3. september 2006 Forfatter #1365 Skrevet 3. september 2006 Siste dag av ferien. I morgen er det jobb igjen. Veldig fint å ha innarbeidet det med å finne frem klær til i morgen før leggetid, og fra i morgen av skal atter en rutine legges til. Jeg har fått smilefjes kontinuerlig, vært flink hver dag, siden jeg begynte med dette i nyehuset. Det er en del rot selvsagt, innflytting medfører kasser "oversalt", men det daglige fungerer, klesvasken tas, oppvaskmaskina har begynt å fungere (vi slet en stund med å få vanntilførselen skikkelig tett), livet kommer på spor. Og takket være FlyLady så takler jeg dette med babysteps, litt etter litt, og det fungerer
Gjest Gjest med sko Skrevet 4. september 2006 #1366 Skrevet 4. september 2006 Så flinke vi er! Selv om det ikke akkurat er "company ready" her nå, så er jeg fornøyd med en del nye vaner jeg har innarbeidet takket være FlyLadys gode coaching. *fortsetter ukesrengjøringen*
Malama Skrevet 4. september 2006 Forfatter #1367 Skrevet 4. september 2006 Ikke egentlig companyready hos oss heller, pga disse kassene med "resten-rotet", men jeg er også kjempefornlyd. Ukesrengjøring ja, kanskje jeg burde gjøre noe sånt. Når jeg kommer hjem. På jobb enda jeg. Og ser at klokka egentlig er "tid for å tenke på å dra hjem". Når går neste tog, tro?
Gjest Tigerjente Skrevet 4. september 2006 #1368 Skrevet 4. september 2006 Jeg trenger utfordringer og inspirasjon!!
Gjest Gjest med sko Skrevet 4. september 2006 #1369 Skrevet 4. september 2006 OK, du kan få en utfordring av meg, Tigerjente (denne går til meg selv også). Månedens rutine fra FlyLady er å takle papirer et kvarter hver dag. Har du hotspots med papirer? Jeg har... Denne måneden skal jeg sette en gullstjerne i kalenderen for hver dag jeg har tatt noe papirarbeide. Henger du på? Forresten så er Kellys Missions greie å gjøre hvis du egentlig ikke har inspirasjon til å gjøre noe som helst. Nå går jeg og begynner på toppen av første bunke. Blir du med?
Gjest Qlio Skrevet 4. september 2006 #1370 Skrevet 4. september 2006 Ryddet bort alle arvepapirer, og har sendt inn tinglysningen på arvet hus. Vasket oppå kjøleskapet, kjøkkenskapene og frontene. Qliomannen har vært alene hjemme i dag, og huset så faen i meg ikke ut! Primflekker og smuler i hele 1.etg, matrester og oppvask på benken. Har ike menn øyer?
Malama Skrevet 5. september 2006 Forfatter #1371 Skrevet 5. september 2006 Joda, menn har øyne, men de ser ikke det samme som våre gjør. (Min elskedes øyne ser ikke stekepanna, f.eks. Han tørker pliktskyldig oppvasken mesn jeg vasker opp hver dag, men når jeg tar stekepanna helt til slutt... den ser han rett og slett ikke, så den blir liggende igjen, til jeg tar den selv, eller kommenterer det. Det gjentar seg dag etter dag. Bortsett fra søndag, da tok han den helt av seg selv. Men i går så han den ikke igjen...) Og med mandag i går, og atter en uke full av smilefjes, så har jeg altså klart å utføre rutinene mine enda en uke, og legger til enda en oppgave. Med tanke på meg selv og sånn lot jeg det bli daglig ansiktsrens, for jeg har dessverre fortsatt uren hud
Fakse Skrevet 5. september 2006 #1372 Skrevet 5. september 2006 Så bra at du er flink i nyhuset Malama, kan tenke meg at det er lettere å innarbeide rutiner der, man pleier å ha en god del ekstra motivasjon i nytt hjem. Et lite tips når det gjelder uren hud er at det er like viktig å tilføre nok fuktighet som å rense. Det har i alle fall hjulpet godt på huden min å være nøye med fuktighetskrem morgen og kveld, da slipper man at huden overkompanserer at den er tørr, og dermed produserer ekstra talg = urenheter. Sier det bare for sikker hets skyld siden du bare skrev rense og ikke skrev smøre med fuktighetskrem, men det er godt mulig du er klar over det og allerede gjør det altså Selv sliter jeg med å komme i gang med rutinene igjen etter ferien. Det meste går som vanlig, men det er liksom som om jeg lettere glemmer ting. Den ene dagen er det å sjekke om vi har tint brød på kvelden, neste dag er det å undersøke om vi mangler ingredienser til middagen. Huset får heller ikke den lille oppmerksomheten som trengs for å holde det "company ready". Det er jo alltid relativt ryddig hos oss siden vi bor i kollektiv, men hybelkaniner og støv sniker seg frem, jeg skulle ha fått gjort mer i hagen, og posten fra ferien ligger fortsatt og venter (ikke regninger og sånn da, men aviser og blader som bør sees gjennom før de kastes). Og det regner. *Sukk*
Malama Skrevet 5. september 2006 Forfatter #1373 Skrevet 5. september 2006 Joda, jeg vet det med fuktighet, men er ikke så flink med det heller. Tror dog ikke det er problemet til min hud da, det er mer "syklusrelaterte kviser". (ikke det, mens-syklusen min er helt på trynet den altså, komplett tullerusk, men i alle fall følger kvisene til en viss grad denne...) Tørr hud har jeg slett ikke, men kviser i ansiktet, på skuldrene, brystet og ryggen... Og skal gifte meg neste sommer, helst ønsker jeg da å gjøre det UTEN svære kviser som synes overalt, derfor ønsker jeg å ordne opp i dette, så det blir nok en utviding av dette "rensekonseptet" mitt etterhvert, kanskje oppsøke hjelp om det ikke ordner seg. I utgangspunktet renser jeg morgen og kveld, og jada putter på litt fuktighetskrem innimellom også Men takk for påminnelsen, jeg ER ikke like flink med det hele tiden. Skal skjerpe meg.
Gjest Gjest med sko Skrevet 5. september 2006 #1374 Skrevet 5. september 2006 Siden jeg er litt utfordrende for tiden, så utfordrer jeg Fakse i øvelsen "Aviskasting ulest". Jeg har ikke vært på ferie, men har jobbert mye i det siste og ikke rekt å lese avisen. Så jeg har lagt den til side fordi "jeg alltids kan lese den senere". Så hadde jeg ikke nok "senere"-tid, viser det seg. Jeg utfordrer deg til å dumpe alle avisene uten å ha lest dem. De bare flyter utover rommet og du orker ikke lese dem likevel. Evt spar de siste to avisene for de "ferskeste" nyhetene? Nå skal jeg gå og samle sammen mine aviser og dumpe dem. De roter til nå, og jeg innser at jeg ikke kommer til å få lest dem på denne siden av høstferien. Jeg har ellers ryddet papirer i 15 minutter idag. Kom igjen alle! Babysteps!
Fakse Skrevet 5. september 2006 #1375 Skrevet 5. september 2006 Siden jeg er litt utfordrende for tiden, så utfordrer jeg Fakse i øvelsen "Aviskasting ulest". Jeg har ikke vært på ferie, men har jobbert mye i det siste og ikke rekt å lese avisen. Så jeg har lagt den til side fordi "jeg alltids kan lese den senere". Så hadde jeg ikke nok "senere"-tid, viser det seg. Jeg utfordrer deg til å dumpe alle avisene uten å ha lest dem. De bare flyter utover rommet og du orker ikke lese dem likevel. Evt spar de siste to avisene for de "ferskeste" nyhetene? Nå skal jeg gå og samle sammen mine aviser og dumpe dem. De roter til nå, og jeg innser at jeg ikke kommer til å få lest dem på denne siden av høstferien. Jeg har ellers ryddet papirer i 15 minutter idag. Kom igjen alle! Babysteps! ← Jaaaa...du har vel egentlig rett da... Jeg har en liten sperre fordi det ikke er vanlige nyheter men Morgenbladet og div magasiner (ShapeUp, Illustrert Vitenskap, Nemi), og de går liksom ikke ut på dato heller... Og det er så masse bra som står der at jeg burde lese det... Kanskje jeg skal gå gjennom og lese overskriftene for å se om det er noe jeg er spesielt interessert i?
Gjest Gjest med sko Skrevet 5. september 2006 #1376 Skrevet 5. september 2006 Å ja, jeg skjønner at det er vanskeligere å kvitte seg med blader ja. Skumme gjennom dem er en god ide, dersom du har tid. Det var derfor jeg har spart mine dagsaviser, først for å lese alt. Siden nedgradert til å skumme gjennom, og nå sist dumpet jeg dem. Mye har jeg allerede lest på nettet, og om en eller annen samfunnsnyttig diskusjon går meg hus forbi, så overlever jeg nok. I dag var jeg innom det lokale gatekjøkkenet og la igjen Aftenpostens fredagsmagasin (masse interessante artikler men jeg rekker aldri lese dem likevel!) og noen ukeblader som var yngre enn de Se og Hør-lefsene som lå der fra før. Og så rakk jeg faktisk å skumme gjennom et av mine A-magasin mens jeg ventet på gatekjøkkenmaten jeg bestilte
Gjest Qlio Skrevet 5. september 2006 #1377 Skrevet 5. september 2006 Jeg flyr igjennom klesskapet mitt hver dag. Dvs, klær jeg ikke er 100% fornøyd med går til Fretex på kveldsturen min. I dag blir det ett par olabukser som sitter helt feil. Istedet for å ta vare på dem til kroppen min endrer seg, fjerner jeg dem og med dem den dårlige samvittigheten. Jeg er verdt å gå i klær jeg trives i. Siden ingen har vært inne og rotet i dag, er huset strøkent. Vi har alle vært ute og kost oss med høstsola etter barnehage og jobb. Men de daglige gjøremålene gjør jeg alikvel. Gårsdagens vask er brettet og i skap. Dagens vask er hengt opp. Tørketrommelen går med barneklær, matpakker skal smøres, morgendagens vaskemaskin skal klargjøres og vaskene tørkes av før det er natta og takk for meg.
Fakse Skrevet 5. september 2006 #1378 Skrevet 5. september 2006 Litt bedre ettermiddag i dag. Har fått lest tre av internmagasinene fra jobb og ellers rydda litt i papiret, så nå er det bare to bunker på bordet i stede for at hele er fullt. Skal se om jeg får lest litt mer før jeg legger meg. Dessuten er jeg veldig fornøyd med at jeg var supereffektiv dag jeg kom hjem fra jobb. Det første jeg gjorde var å sette på en maskin klær. Så gikk jeg i gang med middagen og gjorde den klar til å sette inn i ovnen. Den skulle ikke stå så lenge, så jeg satte på ovnene og lot middagen stå på benken mens jeg gikk i dusjen (sykla hjem fra jobb, masse oppoverbakker). Etter dusj satte jeg inn maten og dekket bordet, så det var klart til mannen kom. Så spiste vi, og etterpå pakket jeg bag for å gå på trening. Fikk hengt opp klærne og satt på en ny maskin før jeg måtte dra. Første gang i dag på et pilates-kurs jeg skal gå på for å se om det kan hjelpe på dårlig holdning og vonde skuldre. Nå har jeg dekka på frokostbordet og lest de tidligere omtalte intermagasinene, og nå er det snart leggetid. Skal få lest ferdig de siste sidene av boka i boksirkelen til Ciara i kveld, sånn at jeg kan poste min mening om dne i morgen. Så det kommer seg. Håper jeg. Det er SÅ kjedelig når rutinene ikke fungerer nemlig!
Gjest Tigerjente Skrevet 5. september 2006 #1379 Skrevet 5. september 2006 OK, du kan få en utfordring av meg, Tigerjente (denne går til meg selv også). Månedens rutine fra FlyLady er å takle papirer et kvarter hver dag. Har du hotspots med papirer? Jeg har... Denne måneden skal jeg sette en gullstjerne i kalenderen for hver dag jeg har tatt noe papirarbeide. Henger du på? Forresten så er Kellys Missions greie å gjøre hvis du egentlig ikke har inspirasjon til å gjøre noe som helst. Nå går jeg og begynner på toppen av første bunke. Blir du med? ← Ja, jeg er med på den. Rydda litt i papirer i går, fordi jeg måtte ha noe fra forige skoleår (for to år siden) til timene i dag. I morgen skal jeg hive meg på neste perm, må gjennom alle permene sånn at jeg har det jeg trenger. Jeg hiver meg også på aviskasting ulest. Men, jeg vil heller kaste reklame, etter at jeg plutselig fikk reklame for ett par uker siden, hoper det seg opp. Så det skal jeg ta meg av, kaste ulest og lest reklame hver kveld. Malama: får jeg komme med noen tips ang huden? Jeg har gått 1,5år på hudpleielinjen, og har nettopp begynt igjen på siste året. Det som er viktigst er rensen, men du må bruke en rens som ikke tørker ut huden, eller som gir fett til huden din. Er huden din fet? eller er den mer kompinert, med tørre partier? Men, for at huden skal holde seg ren, er det viktig å ta på krem etter du har renset huden morgen og kveld. Men, kremen må gi fuktighet og ikke fett, det er viktig.
Gjest Gjest med sko Skrevet 6. september 2006 #1380 Skrevet 6. september 2006 Leste dere FlyLady-mail i går? Hun har rota litt :icon_smile:, så månedens rutine er "Before Bed-routine" og ikke papir (den kommer i oktober). Kveldsrutinen min er tålelig bra, så jeg fortsetter med papirbunker og kaste aviser ulest/lest. I går fikk jeg kastet ut halvparten av avisene. Har litt bedre tid i dag, så jeg skal lese + kaste meg oppover i avisbunken. 15 minutter med papirer hver dag, og hotspotene mine vil forsvinne etter hvert. Har du en ryddig arbeidsplass da, Tigerjente? Det er viktig nå som du er begynt på skole igjen og skal følge opp lekser! Her fungerer morgen- og kveldsrutiner, swish & swipe, klesvask, til dels oppvask, anti-utsettelsesdagen, rydde bilen + fylle bensin før jeg går tom (fredag er en fin dag for da er bensinprisen lav). Jeg tanker fredag eller lørdag hver uke, uansett hvor mye bilen har vært brukt. Har kjørt tom for bensin på en øde vei en gang for mange år siden, og det frister IKKE til gjentagelse! Det er forresten onsdag og anti-utsettelsesdag. Det er lenge siden jeg har ryddet og kastet fra kjøleskapet. Og jeg må swiffe over gulvene. Men fokus: Papirer!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå