Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg suser rundt og har det rimelig hektisk med ferieforberedelser, utdrikkingslag (hjemme hos meg) og familiebesøk. Alt skal gå av stabelen innen lørdag morgen. Men en ting er sikkert, uten flylady hadde det aldri gått! Handleliste for utdrikkingslaget var skrevet i en pause på jobb i går, handling unnagjort på et par timer. En del av ansvaret for matlaging er delegert, og resten er unnagjort på forhånd. Huset var presentabelt i utgangspunktet, så jeg trengte bare å tørke kjappt over badene (s&s). I dag skal jeg dra tidlig for å kjøpe inn de siste ferske ingrediensene, så er vi klare til å starte.

Handleliste for familiemiddagen ble skrevet søndag, så forberedelsene til den består kun i å dra på butikken i morgen og faktisk lage maten (rømmegrøt, så det er veldig enkelt) på torsdag. Skrev i samme sleng handleliste for resten av tida vi skal være hjemme, og på den står det også ingredienser sånn at vi har et par middager etter at vi har kommet hjem. Har også skrevet meny og handleliste for de neste dagene etter hjemkomsten, sånn at det bare er å printe ut og dra på butikken.

Ellers går glesvasken sakte men sikkert unna. Synes det fylles opp like fort som jeg vasker, men det kommer vel litt av at vi hadde besøk. Nå skal vi ikke pakke hverken gjestehåndklær eller gjestesengetøy i koffertene, så det er jo ingen krise om det utsettes. Men får se hva jeg rekker over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK, jeg er hjemme igjen!

For det første, jeg elsker min nye telefon/PDA.

Den piper når jeg vil den skal pipe på ting som gjøres en gang per uke(som når jeg skal huske på å planlegge meny og lage handleliste på søndager som jeg alltid glemmer). Det popper opp meldinger om at jeg skal smøre matpakker, vaske klær, tømme oppvaskmaskinen osv (men disse er uten lyd, dette er de daglige tingene, men med deilige avkryssningsbokser som gjør at jeg smiler når alle er borte). Handlelisten ligger der, den er alltid med meg, alle bursdager ligger inne i kalenderen, så jeg blir aldri overrasket der lenger.... den er og blir fantastisk, og jeg har min etterlengtede kontrolljournal i min lille gadget!

På søndag kom vi hjem fra 3 ukers ferie.

I dag er skittentøyskurven tom, kjøleskapet fullt, morgendagens middag er klar og det eneste som gjenstår er matpakkene og tømme oppvaskmaskinen. Men det er ETTER "Grey's Anatomy" på TV2. *hekta*

Utsettelsesliste:

Tømme terrariet til Rex

Tømme 2 stk blomsterkasser

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Velkommen hjem Qlio!

I går gjorde jeg ikke annet enn maratonklesvask og så gikk jeg og plaget meg hele dagen med dårlig samvittighet fordi jeg ikke studerte.

Idag skal jeg brette sammen tøy, ta oppvasken, studere 1 time (helst mer men jeg må først komme i gang, så det er et minimum) og så skal jeg møte en venninne som skylder meg penger. :smilorange:

Det meste som har vært utsatt og forskjøvet, har jeg gjort unna siste uken helt av meg selv, det er bare studiet som henger over meg nå :tristbla:

Skrevet

Takk og takk, Gjest med sko!

I dag skal jeg

- bære steiner fra foran huset til bak

- rydde ut det som står under trappa (har stått der i ferien)

i tillegg til de vanlige tingene som ruller og går hver dag.

Jeg gjorde alt jeg ville utsette i går.

Kassene er tomme og Rex sitt bur er ferdig til å settes bort til neste gang.

Skrevet

I går gjorde jeg svært lite.

Jeg var på jobb, reiste til nyehuset, dr hde vi overtakelse, så vaska vi ut v et skap (for all del, det var jo rent, men jeg vasker nå kjøkkenskapet før jeg putter ting inni det jeg) og pakka ut ei kasse, sånn at vi fikk håndklær så vi hang ett på badet, og hang opp toalettpapir.

Den tomme kassa tok vi med hjem, så vi kan pakke mer i den. Et par andre kasser vi hadde med ble bare stablet for senere utpakking. vi driver PAKKING nå, ikke UTPAKKING, annet enn altså av det vi trenger i det nye huset.

Og jeg var flink jente og shinet kjøkkenvasken før vi dro :)

Så reiste vi på butikk og kjøpte oss gassgrill, som det er meninga vi skal bruke i morgen, på bursdagen min (derfor trenger vi altså fat og sånn i nyehuset, må ta med en kasse med bestikk og glass også...)

Vel hjemme spiste vi middag, så så jeg Grey anatomy (Ja, vi reiste fra butikken klokka åtte, laga middag halv ni, spiste til nyhetene, og så var det sent allerede) og deretter krabba jeg til sengs, og nå håper jeg de snart slutter med doble epsioder, for jeg er så suuuuuuupertrøtt onsdagsmorgenene...

I alle fall så shina jeg vasken og sørget for at det er ryddig i nyehuset før jeg dro derfra i går.

I dag vet jeg ikke om vi rekker å reise dit, vi skal avsted til en kollega av min kjære som har en bokhylle de ikke har plass til som de lurte på om vi vil ha... Og dessuten er det jo fotballkamp i dag.

Men sakte men sikkert skjer det mye på en gang nå. Vi flytter :)

Gjest Gjest med sko
Skrevet
:smilyblomst: *innom for å gratulere Malama med dagen på forskudd*
Gjest Gjest med sko
Skrevet

Da har jeg funnet ut at det tar under 15 minutter å rengjøre vinduene mine utvendig, med vindusspray, tørkerull og en stol å stå på. Jeg skal virkelig huske det til neste gang, og ikke vente ett år til :rodme: Aldri mer styre med salmiakkvann, gummihansker, klut, nal og en bøtte med rent vann...

Mangler bare kjøkkenvinduet innvendig, så er alle vinduer tatt på begge sider.

Har fortsatt ikke satt meg ned for å lese :sur:

MEN jeg har ringt og avtalt time på blodbanken siden jeg så på nyhetene idag at det var krise på sykehus nå. De må avlyse operasjoner fordi de rett og slett ikke har blod. *fornøyd med det spontane gjøremålet*

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er ny - både i forumet og som FlyBaby, har meldt meg inn i begge i dag. Så jeg slenger meg på denne tråden: I dag skal jeg shaine oppvask-kummen min! ;)

-reowil

Endret av reowil
Gjest Gjest med sko
Skrevet

:velkommen: reowil!

Jeg tar meg fortsatt turer innom kjøkkenet, bare for å titte på en blank oppvaskkum :) Det gir meg (de fleste dagene) inspirasjon til å gjøre litt mer et annet sted i huset også. :)

Skrevet

Takk skal du ha, Gjest med sko :)

I går shainet jeg altså kjøkkenvasken, og ble så inspirert at jeg tok like greit vasken på badet også i dag tidlig.

Men jeg synes det virker som det er veeeeldig baby-steg det er snakk om, f.eks. dag 2 og 3 (getting up and dressing to lace up shoes, reading reminders, lese "artikkel" på nettsiden). Bør jeg virkelig holde det tempoet med bare en ting mer om dagen, eller går det greit å dra på litt og gå litt raskere frem? Noen anbefalinger fra dere som har holdt på lenge med dette?

Skrevet
Takk skal du ha, Gjest med sko :)

I går shainet jeg altså kjøkkenvasken, og ble så inspirert at jeg tok like greit vasken på badet også i dag tidlig.

Men jeg synes det virker som det er veeeeldig baby-steg det er snakk om, f.eks. dag 2 og 3 (getting up and dressing to lace up shoes, reading reminders, lese "artikkel" på nettsiden). Bør jeg virkelig holde det tempoet med bare en ting mer om dagen, eller går det greit å dra på litt og gå litt raskere frem? Noen anbefalinger fra dere som har holdt på lenge med dette?

Litt raskere går også greit. Eller litt saktere om du trenger det i en periode. Og om det ikke er en ny vane for deg å kle på deg om morgenen med en gang du står opp, så kan du jo ta den vanen som er ny for neste dag på lista. Jeg begynte før denne lista ble laget, og innførte nye vaner etterhvert som jeg følte at de nye satt automatisk. Noen sitter ikke enda da, men jeg jobber med det :)

Det viktigste er å ikke gå for fort frem, det blir du bare utslitt av, og da er det lett å gi opp.

Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

Enig med Fakse.

Jeg begynte også før disse første 30 "introdagene" kom, og dengang syntes jeg det var litt forvirrende å sile all informasjon. Man får jo ganske mange mailer hver dag, og jeg glemte bort at jeg som ny flybaby skulle ignorere mesteparten inntil jeg kom litt inn i rutiner. (Så jeg var litt stressa og storforlangende en stund da jeg prøvde å følge alle instrukser!)

For hver ny måned, kommer det en ny "befaling" om en rutine vi skal konsentrere oss om å få til/etablere. For august er det å vaske en klesvask hver dag (eller f.eks annenhver dag dersom hver dag ikke er nødvendig). Det skal ca en måned til for å innarbeide en ny rutine, og rutiner er bra, for da gjør man ting uten å tenke og uten å synes det er pyton :) Og så blir tingene gjort rundt deg.

Ellers har jeg gradvis innarbeidet en morgen- og kveldsrutine. Hva har jeg på min tro?

Morgen:

Stå opp, re senga, kle på meg.

Swish og swipe etter at jeg er ferdig på badet/do (dvs kjapt dra over vasken og nedi doen , det tar to minutter...)

Spise ordentlig frokost (ellers fungerer kroppen og hjernen dårlig utover dagen)

Kveld:

Oppvask + shine vasken (dette gjør jeg ofte tidligere på ettermiddagen fordi jeg liker å ha gjort det ferdig)

Sjekke kalenderen for morgendagens gjøremål/avtaler

Legge frem tøy til imorgen (forhindrer stress om morgenen)

Drikke et glass vann (prøver å huske dette hele dagen, men strever med vanen)

Legge seg i passende tid (kroppen trenger hvile og jeg trenger søvn)

Du vil lykkes i å skape gode rutiner for deg selv dersom du lar være å gape over alle forbedringsområder med en gang. Det blir som slanking. De fleste lynslanker seg og vil helst gå ned ti kilo på en uke fordi de plutselig har fått motivasjonen til å gjøre noe. Men det er et helt urealistisk mål, og derfor går folk på trynet så det griner etter, og sprekker verre enn noensinne. I steden for å akseptere at det vil ta tid, så er folk alt for utålmodige.

FlyLady minner om at "det tok ikke en måned for å få det så rotete/skittent/kaotisk mm., så ikke tro at du skal få det ryddig igjen på en måned! Det tok litt tid før det sank inn hos meg, men det er faktisk en sannhet!

Jeg har jobbet med meg selv etter FlyLady-prinsipper i 14 mnd, og jeg er veldig glad jeg begynte! Det går både opp og ned og jeg gjør ikke bestandig noe, men jeg jobber mye jevnere likevel og brenner meg ikke ut lengre på kriserydding og maratonvasking før noen kommer på besøk.

Hva er du mest plaget av, reowil? Rot, for mye stæsj, tiltaksløshet?

Hvis du ser på http://flylady.net/pages/FlightPlan_zone.asp Planen for denne uken, så er din jobb som flybaby kun å takle stæsj i 15 minutter om dagen. Skal det kastes, gis bort til Fretex, eller skal det beholdes men legges en annen plass i huset?

"Your task is to declutter this area. Spend 15 minutes a day this week doing something, anything, in these rooms. They did not get dirty in a week and they will not get clean in a week, but you will be making headway. "

For hver uke har vi fokus på forskjellige rom i huset. Målet er ikke å decluttere (av mangel på et like godt norsk ord) alt på en gang, men å forbedre rommet for hver uke. Mange nok runder, så er det tilslutt bra! Les på siden rådene hun gir om "How to declutter"

Upps, fant den ikke akkurat nå, men FlyFAQ er også veldig nyttig! http://flylady.net/pages/FLYFaq.asp

Oj, det ble langt, gitt. :)

Endret av Gjest med sko
Skrevet

Jeg strever vel mest med rot, fordi jeg stadig utsetter ting: "Jeg burde vel rydde vekk posten fra benken med en gang, men jeg tar det etterpå/i morra/en annen dag" og slikt.

Har forøvrig lest en god del av det som står på nettsidene til FlyLady, og har funnet ut at det er mye man må "sile ut" - det virker som om FlyLady antar at alle som vil være med er (semi-kristne) kvinner som er gift og har barn. Og at det er damene som skal stå for rydding/vasking - til og med pakking av barns og ektemanns koffert når man skal på tur. Om jeg skulle gjort slikt for kjæresten (evnt fremtidige barn/ektemann), skulle jeg hatt god timelønn for det!

Og her kommer jeg til et mulig problem: Når jeg jobber med å bli flinkere til slikt og det blir en del av rutinen min å shaine vasken, swishe bad/do og slikt - så er det jo overflødig at kjæresten min gjør det i tillegg. Jeg har planer om å gjøre dette til et felles prosjekt for oss, slik at vi gjør dette sammen, men han har ikke helt den samme interesse for prosjektet som meg. Da blir det vel fort til at jeg blir "maseren" og han blir "utsetteren"... Noen som har tips for å unngå å gå i "jeg gjør det med det samme jeg er i gang"-fella hvor jeg ender opp med å gjøre jobben, mens kjæresten ender opp med å gjøre mindre husarbeid enn han gjør nå? (Det skal tilføyes at han er like flink som meg til å gjøre husarbeid! Enkelte ting er han flinkere til enn meg, spesielt til å ta oppvasken...)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Hei, reowil!

En av grunnene til at vi havner i kaos, er jo at vi utsetter ting. I FlyLadysystemet er onsdager utnevnt til "Anti-Procrastination Day". Hver onsdag får vi mail som varsler at vi må tenke etter hva vi har utsatt, for onsdag er dagen å gjøre det på!

Fint å få en liten oppstrammer en gang i uka, jeg merker selv at det hjelper. Jeg blir flinkere og flinkere til å ta for meg små og store utsettelser og "JUST DO IT".

Det som nesten er litt flaut å oppdage, er at de fleste ting vi utsetter, tar så kort tid å gjøre at det hadde vært enklest å få dem ut av verden med en gang. I steden så hopper vi over det, og går i dager/uker og plages med den ugjorte oppgaven.

Og så var det det med religion og likestilling i hjemmet...

FlyLady er vel ett eller annet kristen selv (på den måten som er så typisk amerikansk). Med jevne mellomrom understreker hun at systemet er for alle, uansett hudfarge og religion. Selv er jeg ateist og irriterer meg ikke over snakket om Gud. Budskapet hennes er så bra at det er dustete å henge seg opp i uvesentlige detaljer, bare for å ha en unnskyldning for ikke å gjøre noe fornuftig!

Når det gjelder urettferdigheten i at "vi" gjør alt mens de andre i husstanden ikke gjør noe, så sier FlyLady at de fleste kommer etter når de ser at hjemmet forandres til det bedre. Og hun fremhever at det er DU som ønsker forandring, og at du skal gjøre dette for din egen skyld først og fremst. Start med deg selv!

Om jeg har noen tips? Tja. Ikke fokuser på at det er urettferdig at du skal gjøre alt. "No whining" sier FlyLady ;) Jeg bruker 2 minutter på badet hver dag til å dra over do og vask, 15 minutter decluttering eller Kellys mission. En gang i uka gjør jeg ukesrengjøring max en time, og jeg vasker opp nesten hver dag og vasker en maskin tøy når det trengs. Det koster meg ikke mange kalorier å gjøre det lengre, og som sagt tar det nesten ikke noe tid.

Sett heller pris på det kjæresten din gjør. Gi han ansvar for at oppvasken tas hver dag etter middag f.eks, og du fikser resten. Jeg er sikker på at da kommer du til å bruke mindre tid enn han til husarbeide pr dag...

Start decluttering av dine egne ting samt direkte søppel, og når det begynner å synes kan du prøve å få han med litt han også.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

I morgen skal jeg:

Studere 1 time (+ mer hvis jeg greier)

Levere bibliotekbøker

Skifte lyspære på bilen og rydde den innvendig

i tillegg til vanlige rutiner. Da tror jeg ikke jeg skal forvente mer av meg den dagen :)

Skrevet

Takk for påminnelse om bibliotekbok, det må jeg få gjort før ferien!

I tillegg skal vi kjøpe gave til mamma, kjøpe gave til et brudepar, kjøpe kort til et annet brudepar, kjøpe neglelakk til mine sommertær :sexy:

Dessuten skal jeg fikse forsikringa til bilen, det MÅ ordnes før ferien siden vi omregistrerer.

Også de vanlige ferietingene:

- Tømme kjøleskapet

- Vanne plantene

- Rense filter til fiskene

- Skifte på senga og støvmoppe soverommet

- Pakke kofferter, husk å ta med kjølebag

- Henge opp siste maskin med klær (inneholder ikke noe vi skal ha med).

Skrevet

Hmm... merkelig, jeg har faktisk aldri oppdaga "kristenheten" i FlyLady jeg... Må lese litt mer på de sidene, så finner jeg det nok fort, jeg har bare aldri tenkt over det. (tror jeg bare tenker på det som "typsik amerikansk" og ikke tenker mer over det) Men så er jeg jo "semi-kristen" selv da, så det gjør meg vel ikke så mye. Jeg er ikke gift (enda) og har ikke barn (heller ikke enda), men vi har et hjem, og jeg mistrives i rotet, og da vil jeg gjøre det bedre for min egen del. Så får det nå så være at jeg har mer interesse for konseptet enn min forlovede.

Men jeg har også gitt ham ansvaret for oppvasken. Ansvaret for oppvasken har han hatt siden vi var kjærester og ikke bodde sammen, egentlig. Når vi spiste middag sammen, enten hos meg eller hos ham, så tok han ansvaret for oppvasken etterpå. (Og det endte jo opp med at jeg tørka da. For det er koseligere å gjøre dette sammen) Og det ansvaret har han fått.

Dessuten er han tidvis delaktig i min ukentlige home-blessing hour.

Men jeg vektlegger ikke hvem av oss som gjør hva. Jeg sliter ikke så mye med denne "martyrrolla" som FlyLady sier vi må legge fra oss. Jeg aksepterer at rotet plager meg mer enn det plager ham, (og at det i stor grad er mitt rot også...) og da blir det "mitt problem" å gjøre noe med det.

Forøvrig går det fint med prosjektet "holde nyhuset ryddig" enn så lenge.

I går spiste vi vårt første måltid der (dog enn på litt "asiatisk vis", vi hadde med bordplaten og stoler, men ikke bordben... så vi droppet stolene og satt på gulvet med bordplaten på ei kasse...) og etterpå vaska vi opp, rydda sammen det vi hadde spredd utover gulvet, og jeg shina vasken. Jeg var kjempetrøtt og lei, og ville bare hjem til senga mi, men insisterte på at det skulle ryddes før vi dro, for jeg orker ikke tanken på å komme tilbake til rotet.

Det er greit nok at vi må rydde det hjemmet vi flytter ut av mens vi pakker ned, og rydde MYE før mine foredlre kommer om en uke (det er ikke bare pakke-kaos der, det er direkte rotete) men vi trenger ikke gjøre det slik at vi har TO hjem å rydde "presentable" før de kommer. Det nye hjemmet skal vi holde ryddig ved å ikke pakke ut masse kasser før vi har en plass å gjøre av tinga, og ikke la der bli rotete)

EN liten synd: Jeg pakket ut en del ting som ikke hadde en plass å være, og lagrer dem i mellomtiden i et skap. Det er fordi bestikket vi skulle spise med lå nederst i esken... Også drakk vi av et par av glassa.

Men alt i alt er jeg fornøyd med fremgangen i nyehuset.

Ikke like bra i leiligheta da, der er det kaos. Men det kommer seg nok.

Skrevet

Synes du er flink jeg Malama! Fortsett å holde orden i nyhuset, det blir nok lettere nå som dere har bedre plass. Og ta en eske av gangen, så kommer du i mål :)

Jeg må bare skryte litt av in før-ferie-innsats. Har kommet nesten i mål med klesvasken, det er bare en hvitvask igjen som jeg ikke får tatt før ferien fordi det ikke er plass på snora. Men med all den ekstra vasken som kom nå den siste uka, både i forbindelse med gjester og i forbindelse med utrdrikkingslag (i alle fall tre ekstra maskiner, kanskje nærmere fire), så synes jeg egentlig det er veldig bra. Og den vasken som gjenstår inneholder selvfølgelig ikke noe vi har tenkt å ha med på ferie.

Gleder meg til ferie :hoppe:

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Ja, du har all grunn til å være stolt av deg selv for ferieforberedelsene, Fakse! God ferie!

Malama: Du er flink som tar babysteps! Og hvis dere ikke hadde tatt oppvasken før dere dro fra det nye huset, så er den bare eklere å ta neste gang man kommer... :tommel:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...