Fakse Skrevet 9. juli 2006 #1161 Skrevet 9. juli 2006 Nå kom det akkurat en mail som inspirerte meg litt. Den handler om de seks kravene til å fly. Man skal: 1. Shine your sink! 2. Get dressed! 3. Put on lase up shoes! 4. Lay out youre clothes for tomorrow! 5. Go to bed at decent hour! 6. Declutter for 15 minutes every day. Vasken min er rein og ryddig, men den skinner ikke så ofte lengre, tror jeg må ta et tak der. Jeg kler alltid på meg med en gang jeg står opp (nå også selv om jeg er syk og selv om det er helg). Sko bruker jeg ikke inne. Flylady sier at en av de godtatte unnskyldningene er om man bor i et land der dette ikke er skikken. Klærne legger jeg alltid frem. Jeg er ganske flink til å legge meg i tide, er alltid i seng før midnatt. Jeg er ELENDIG på å rydde 15 minutter hver dag. Så fra nå av får jeg klistremerke på kalenderen min dersom jeg gjennomfører alle untatt den med skoene hver dag. For jeg trenger å skjerpe inn! Og nå skal jeg komme meg til sengs. Mannen venter og det er snart midnatt...
Litt Lost Skrevet 10. juli 2006 #1162 Skrevet 10. juli 2006 Endelig kjøkkensone! Det trengtes Har brukt 15 minutter på rydding. Jammen gikk det kjapt og det ser såååå mye bedre ut! Kellys mission er å vaske komfyren oppå og skrubbe forsiden og "knottene". Det blir ikke så ille å gjøre. Jeg vasket hele forsiden av kjøkkenet en dag i juni, så dette blir bare refreshing av det jeg gjorde den gang. Men den trenger en ordentlig skrubb INNI... Noen tips om hvordan å gjøre det? Tror jeg må sette sambo til det, da all jobbing i knehøyde er veldig strevsomt for meg for tiden... Ellers gjenstår det å - brette sammen tøyet fra i går - vaske speilene i huset (home blessing) - tørke støv (home blessing) - rydde bort utleste blader (home blessing) - handle noe melk og brød - merke tøyet til min datter for barnehagebruk Dagen min startet 11.30 i dag. Fikk sove leeeenge. Altfor lenge. Døgnet holder nesten på å snu
Gjest Gjest med sko Skrevet 10. juli 2006 #1163 Skrevet 10. juli 2006 Døgnet mitt er snudd det... (jobber nattskift), så jeg har akkurat stått opp. Siden det er så få timer igjen til vanlig kontorstengetid, må jeg snarest avgårde for et viktig ærende. Senere blir det ukesrengjøring. Jeg har blitt flink til å tørke over komfyren mens den fortsatt er varm. Da går flekker av uten å behøve vaskemiddel og slitsom gnikking. Men knottene er ikke like lette å vaske, jeg får ta de grundig. See ya'
Fakse Skrevet 10. juli 2006 #1164 Skrevet 10. juli 2006 (endret) Dagens rapport så langt: 1. Shine your sink! 2. Get dressed! 3. 4. Lay out youre clothes for tomorrow! 5. Go to bed at decent hour! 6. Declutter for 15 minutes every day. ← De to som gjenstår skal ikke være noe problem, så da blir det nok klistremerke i dag. Setter det på når jeg er på tur til køys før klokka 23:00. Endret 10. juli 2006 av Fakse
Gjest Gjest med sko Skrevet 10. juli 2006 #1165 Skrevet 10. juli 2006 Flink, Fakse! Jeg håper du fjerner punktet om sko hvis du legger ut flere sjekklister her? Ingen grunn å henge på noe man ikke gjør? Har fått gjort mitt viktige ærende Har vært på IKEA (puh) Har tatt hotspoten oppå kjøleskapet og tatt oppvasken/shina vasken. Mangler en skranglete ukesrengjøring; tar det nok siden i dag. Og vaskemaskinen er i gang nå (fint tørkevær ute!).
Fakse Skrevet 10. juli 2006 #1166 Skrevet 10. juli 2006 Flink, Fakse! Jeg håper du fjerner punktet om sko hvis du legger ut flere sjekklister her? Ingen grunn å henge på noe man ikke gjør? ← Sjekk nå
Gjest Tigerjente Skrevet 10. juli 2006 #1168 Skrevet 10. juli 2006 Rutinene holder de!!! Men, resten av huset ser ut som et bombenedslag. Har hatt besøk her hele helgen, inkl. overnatting. Og jeg har også vært ute masse, så jeg har ikke hatt tid til å rydde. Og når gutta er hjemme alene blir det ikke så masse rydding ser jeg. må ta en del i morgen.
Litt Lost Skrevet 10. juli 2006 #1169 Skrevet 10. juli 2006 Pokker... Måtte du, Gjest med sko, påpeke at plassen oppå kjøleskapet er en hot spot? Nå fant jeg jo ut det også. Og jeg som i dag puttet et par permer med oppskrifter oppå der da jeg ryddet dem tidligere i dag, fra benken. Jaja, jeg lar alt stæsjet oppå kjøleskapet være der enn så lenge I dag har jeg gjort alt jeg skulle. Unntatt å legge bort alt tøyet på stativet... Sambos undertøy henger fortsatt, får gjøre det med det samme Har til og med vært på Ikea (jeg også) og kjøpte serviettholder. Så nå er kjøkkenbordet litt mer ordentlig når serviettene ikke lenger ligger inni plasten sin. Vasken er shinet. Matpakke for morgendagen er laget og er i kjøleskapet. Nå tar jeg sambos undertøy. Deretter shiner jeg meg selv med sminkefjerning og fuktighetskrem. Dette var en bra Flydag
Gjest Gjest med sko Skrevet 10. juli 2006 #1170 Skrevet 10. juli 2006 Hehe, Litt Lost; jeg har fortrengt det ett år, så det var kanskje på tide å få opp øynene slik, for den hotspot'en? Jeg har stort sett latt hotspots være fredet område, det skjønner jeg at jeg må gjøre noe med selv om jeg avskyr alle ting som dukker opp der som jeg må ta stilling til... Bra du husker rutinen, Tigerjente! Ta litt om gangen imorgen og resten av uka, så skal du se det ser bedre ut ganske fort! Jeg har også hatt en god flydag idag. Det begynner å bli lett å støvsuge gulv her, for det er ikke så masse som ikke hører hjemme her lengre. Nå begynner det å hjelpe! (Men jeg har latt det gå "sport" i å poste alt jeg får ut av huset på FlyLadysiden jeg da).
Litt Lost Skrevet 11. juli 2006 #1171 Skrevet 11. juli 2006 Dagens gjøremål: - decluttering på kjøkken i 15 minutter - Kellys mission: vaske av benkene - swish and swipe - oppvaskemaskinarbeid (på og tøm) Og det er alt jeg har tenkt å gjøre i dag
Gjest Gjest med sko Skrevet 11. juli 2006 #1172 Skrevet 11. juli 2006 (endret) Idag skal jeg: Angripe en hotspot i 5 minutter Rydde tørrvareskap på kjøkken i 15 minutter (Hvis det tar lengre tid så tar jeg resten i morgen) Tørke støv i kjøkkenvindu og fjerne nips som står der (Kellys mission gjorde jeg faktisk i helga da jeg var gira - yeah!) Lese gjennom siste dagers aviser før jeg kaster dem Har allerede tatt swish og swipe på badet. Doen får en omgang med hundesjampo og vasken vasker jeg samtidig med at jeg vasker hendene (gnir bare ut av vasken med hendene mens hendene er innsåpet). Trenger ikke "skarpe" vaskemidler som Jif og Ajax når jeg gjør dette hver dag! Jeg synes faktisk at hele badet ser rent ut bare jeg har tatt swish og swipe og det er ferdig decluttered der (som det er hos meg nå). Endret 11. juli 2006 av Gjest med sko
Gjest Gjest med sko Skrevet 11. juli 2006 #1173 Skrevet 11. juli 2006 Ryddet i fryseren i steden for kjøkkenskap idag. Jeg har et ganske godt, men overordnet system ved hjelp av bæreposer: En pose til syltetøy og nedfryste bær. En pose til grønnsaker. En pose til soppen jeg plukket i fjor (og snart har spist opp, nam!). En pose til frossent pålegg (alt som ikke er syltetøy). Kjøtt og fisk er grovsortert i tre poser. Det med holdbarhet siste to mnd, med holdbarhet april-mai, og det som er eldre. Nå er det "den eldste posen" som ligger øverst i fryseren, for det skal brukes først. På grunnlag av denne ryddingen har jeg nå laget en plan over de neste 7 middager, og da har jeg også passet på at mat fra kjøleskapet er inkludert. Pizza for å få brukt opp ost f.eks. Dette var kult å få gjort :-D
Fakse Skrevet 11. juli 2006 #1174 Skrevet 11. juli 2006 Så flink du her! Jeg må også ta en opprydding i fryseren for å få oversikt snart, har som mål å tømme litt unna før høsten er her og det kommer nye forsyninger. Har gjort det før, og vet hvor deilig det er når man har fått orden. Denne gangen er det heldigvis ikke alt for lenge sidne sist, så jobben blir også mindre enn sist
Gjest Gjest med sko Skrevet 11. juli 2006 #1175 Skrevet 11. juli 2006 Hmm. Jeg tror jeg kan si at jeg har sluttet å være så perfeksjonistisk. Men systematikeren i meg gleder seg over FlyLady... Hei, Nivea
Fakse Skrevet 11. juli 2006 #1176 Skrevet 11. juli 2006 (endret) 1. Shine your sink! 2. Get dressed! 4. Lay out youre clothes for tomorrow! 5. Go to bed at decent hour! 6. Declutter for 15 minutes every day. ← Og nå sitter jeg bare her og gjesper, så jeg skal heller ta med meg ei bok og krype til køys. I fornuftig tid. Endret 11. juli 2006 av Fakse
Fakse Skrevet 12. juli 2006 #1177 Skrevet 12. juli 2006 Jeg fortjente klistremerke på kalenderen i går, emn glemte å sette det på før jeg la meg, så jeg får gjøre det når jeg kommer hjem. 1. Shine your sink! 2. Get dressed! 4. Lay out youre clothes for tomorrow! 5. Go to bed at decent hour! 6. Declutter for 15 minutes every day. ← Har bestemt meg for at jeg ikke skal innføre flere vaner før disse fem sitter skikkelig. Spesielt den med declutter 15 minutes sliter jeg med, men nå SKAL jeg få den inn. Holder selvfølgelig på de vanene vi har da, som å reie senga, dekke bord kvelden før og vaske klær så snart det er ledig plass på snora. Men ingen nye vaner. Tror det er det tryggeste.
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. juli 2006 #1178 Skrevet 12. juli 2006 "Anti-procrastination Day" på onsdager fungerer så fint at det smitter over på andre dager... Nå sørger jeg ofte å gjøre utsatte ting lenge før onsdager, bare for at det er deilig å få dem gjort! Bra å høre at det er flere enn meg som har falt av litt med 15 minutter fling. Jeg starter også idag med stjerner i kalenderen min igjen. Swish og swipe går av seg selv, så jeg setter stjerner for rutinen "declutter i 15 minutter". Starter idag. Hvem blir med på det? Fakse, Litt Lost? Idag har jeg bare ambisjoner om å rydde kjøkkenskap i 15 minutter. Pluss morgen og kveldsrutiner selvsagt!
Litt Lost Skrevet 12. juli 2006 #1179 Skrevet 12. juli 2006 Jeg har allerede tatt meg av 15 minutter med declutter Litt på kjøkken og litt på vaskerommet som ligger vegg i vegg. Skal gjøre Kellys mission litt senere. Jeg sliter mer med swish og swipe... Som regel, hvis jeg gjør det, skjer det midt på dagen eller på kvelden og ikke om morgenen. Gjorde det i går kveld. Så kanskje jeg gjør det i løpet av denne dagen også?
Gjest Gjest med sko ii Skrevet 12. juli 2006 #1180 Skrevet 12. juli 2006 Det er jo kjempebra, Litt Lost! Jeg tror jeg bruker dagens 15 minutter delt på kjøkkenskap og Kellys mission i skapet under vasken. Det spiller vel strengt tatt ingen rolle når på dagen du gjør S+S? Jeg kommer hjem fra jobb i 7-tiden på morgenen, og jeg tar det da når jeg vasker hender og går og legger meg. Så for meg blir det faktisk det ALLER SISTE jeg gjør før min søvnperiode. Å tilpasse rutiner til seg selv er veldig viktig. Måtte avgårde på biblioteket idag og levere bøker. Det nærmeste biblioteket har sommerstengt, men Fretex ligger like ved hovedbiblioteket, så da fikk jeg tatt med meg en halv pose med ting dit samtidig. Fint å få det unna gangen min også, når jeg først har bestemt at jeg skal kvitte meg med det! Nå går jeg og bruker 15 minutter til noe nyttig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå