Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror jeg må gjeninnføre smilefjesene mine, og begynne med det heeeeeelt grunnleggende, for her har det glidd helt ut.

Og i går kveld når min kjære kom for å kysse meg godnatt (han skulle jobbe lenger enn jeg var våken (ble til FIRE!)) smakte han lakris. Lakrisen er egentlig min (jeg fikk den av ham da han hadde vært på tur med kielferga med jobb) og jeg sa "ikke bare smaker du lakris, MIN lakris, men du har ikke engang tilbudt meg av min egen lakris! Han sa "men du har jo akkurat pussa tenner.." Og da måtte jeg le... og stå opp... og pusse tenner. Jeg hadde kledd av meg, vært på toalettet, tatt av ringer og smykker og tatt kveldsstellet... men ikke pussa tenner...

Så for å så tegne smilefjes på kalenderen i dag må jeg:

*Pusse tenner før jeg legger meg ;)

*rense ansiktet morgen og kveld (gjort på morgenen)

*shine kjøkkenvasken

Og så har vi jo tusen andre ting å ta oss til da, med flytteplanlegging som vi må komme igang med... så det er nok mer å gjøre enn som så, men det skal gjøres hver dag, det der. Bygge rutine fra bunnen igjen. done it before. Det blir lettere og lettere for hver gang, i det minste.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

Ja, om ikke annet blir det lettere og lettere for hver gang, enig med deg Malama! "Velkommen tilbake" med å shine vasken! Har dere forresten kjøpt bolig nå?

Jeg tok meg litt sammen i går. Mye jeg kunne syte for for tiden, men det er i grunnen helt bortkastet energi (og så er det et usympatisk trekk og det vil jeg ikke forbindes med!)

Jeg tok noen max 3-minutters forbedringer hist og pist igår, og alt hjelper! Og idag da jeg sto opp, glodde jeg nøye på det som var stuet inne på soverommet. En stabel bøker som ikke har fått plass i bokhylla, og to og en halv sekk med vintertøy... Jeg MÅ på sikt spa meg vei inn i boden og rydde der, så jeg får unna vintertøyet mitt!

Men i dag har det blitt swish og swipe, jeg har decluttered kaffekrusene mine (bruker bare to favoritter likevel og jeg har plassproblemer i skapet) og jeg har begynt på en ny pose "gi bort ting" til Fretex. Krusene har fått selskap av et par gode lydbøker som jeg ikke kommer til å høre på mer. Det er ikke like lett å decluttere i alle deler av huset/alle typer eiendeler, så nå går jeg løs på de delene jeg kan utstå å ta stilling til. Det resterende kommer vel etter hvert. (klær og sengetøy var en grei begynnelse husker jeg.)

Det er forresten et drøyt år siden jeg på ukjent måte fant FlyLady og begynte å fly. Jeg har fått en helt annen livsinnstilling og det har vært bra for meg. På et tidspunkt følte jeg nesten at jeg druknet (før FlyLady).

Jeg har kvittet meg med masse (sakte men sikkert) dette året. Jeg har også greid å løsne litt opp og kvitte meg med endel perfeksjonisme, og forstår meg selv bedre. Og ikke minst har det nådd inn; at den beste måten å gjøre ting på er å ta det litt etter litt, og ikke stresse livet av meg for å skulle ha gjort ting "i går".

Back in track og veldig inspirert akkurat nå,

:)

Endret av Gjest med sko
Skrevet

Ja, vi har kjøpt hus, vi flytter om en måneds tid.

Og, det ER jo lettere for hver gang, så jeg satser påat det holder en stund nå :)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Satt og leste på FlyLadysiden i kveld. Det er lenge siden. Fikk en ny liten aha: Så lenge jeg ikke er ferdig å decluttere, bør jeg egentlig ikke gå skrittet videre med Kellys missions. Decluttering er viktigst... Målet er jo 15 minutter hver dag i ukens sone. Men det er jo morsomt med Kelly's, da!

Så nå har jeg vært i gangen og dratt fram alt innerst på skohylla. Og faktisk klart å kaste en del unyttige ting som har ligget der. Og så tok jeg oppvasken etterpå og har vasket rundt/oppå/under mikroovnen etter å ha kverket hotspot'en på toppen. Oh - flink!

Skrevet

Hmmmm, det var bra du sa! Jeg tar ofte Kelly, men ikke declutteringen - nettopp fordi Kelly er morsomst å få unna. Så da skal decluttering først unnagjøres heretter :)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Neimen, hei, Litt Lost! Våken ennå du også?

Å gjøre noe er selvsagt alltid bedre enn å gjøre ingenting, men om man declutter ferdig først (i 15.minutter av gangen, eller pr dag) så er selvsagt alle Kellys og vanlige rutiner etterpå blåbær å gjøre. Jo mere stæsj overalt, jo vanskeligere er det å holde det i orden. Men klart, det er lettere å henge seg på en Kellys hvis man er litt tiltaksløs og ikke helt vet hvor man skal begynne... :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg må få rutinene bedre i orden. Vasken har ikke vært shinet på over en uke, har med at andre i familien her ikke er med på dette og da forsvinner min greie rundt det. Akkurat nå har jeg ingen rutiner på stell i grunn... Må få orden på tingene. Men uansett gjør Flylady slik at jeg gjør litt mer hver dag enn hva jeg gjorde før.

I dag har jeg tatt en hagedag. Et stort tomt bed i hagen skrek etter planter. Jeg har ingen grønne fingre. Men jeg kjøpte noen planter som jeg nå har satt i jorden (Betlehemsstjerne, Margeritt, Lavendel og Victoria). Litt stolt over det :) For to dager siden klippet jeg ned noen busker i et annet bed. Så hagearbeidet er det vel ikke noe å utsette på :sjenert:

Endret av Litt Lost
Gjest Gjest med sko
Skrevet

Jeg er singel, derfor har jeg ingen andre å skylde på når jeg ikke greier å holde sporet... ;) Uansett, du skal gjøre det for din egen del, ikke for andre. Så dersom du ønsker å få litt bedre struktur og orden, så gjør du det for deg selv, ikke for resten av familien. Og det er vel dette "FlyLady-kritikere" mener er så kvinnediskriminerende. Jeg mener de skal holde kjeft, alle gjør som de selv vil, og for min egen del vil jeg få orden på "clutter" både i hodet og i hjemmet mitt. Det henger ofte sammen, selv om man ikke tenker over det. ("Clutter" er et godt ord, jeg finner egentlig ikke et norsk ord som kan beskrive det like godt.)

Du shiner vasken fordi DU vil gjøre noe aktivt for å endre DIN tilværelse.

Ingen av oss kommer vel til å bli noen perfekte flybabies, og det er heller ikke meningen (FlyLady advarer mot å strebe etter det perfekte, for ingen av oss kan oppnå den standarden likevel, og det er heller ikke nødvendig når man bare har rutiner!)

Det tar tid å endre vaner eller uvaner. Det viktige er at du skjønner at det er både viktig og riktig. Jeg begynte å fly før FlyLady lagde de 30 babystepsene. Har kikket litt på dem etterpå, men det ble for detaljstyrt (men for andre kan det være kjempebra å bli detaljstyrt). Jeg startet bare med månedens rutine (som var å ha på gode sko inne - derav mitt nick!),

http://flylady.net/pages/05_habits.asp

og fulgte lenge oppfordringen om å følge med på ukens sone og ta 15 minutter decluttering hver dag.

http://flylady.net/pages/FlightPlan.asp

Som du ser i den øverste delen av lyseblå ramme, så er decluttering det viktigste. Først når du blir kvitt endel rot og unødige ting/papirer/you name it, da går det an å få litt skikk på rengjøring.

Etter hvert og innimellom, kopierte jeg FlyLadys morgen- og kveldsrutine, og fikk gjort noe eller alt daglig. Og i perioder har jeg falt av lasset, men hengt meg på når jeg har gått lei av at ting fløt. Når man en gang har oppdaget gode triks, glemmer man ikke så lett, selv om man ikke alltid gjør dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, Tigerjente! :vinke:

Rutinen holder?

Jeg tenker mye for tiden, derfor renner det over her...hehe. Men jeg synes det er viktig å dele opplevelser og idéer.

Jeg shina oppvaskbenken i går, og nå går jeg av og til og bare titter på den, og er så fornøyd! Den er så fin og...tom! (Med bare Zalo og en bukett blomster på).

Gjest Sabia
Skrevet

Hei - ja lenge siden jeg har vært innom her ja. Ikke så mye på nett nå om sommeren. Men henger med jeg vettu!! :-) Svisjer og swiper, morgen- og kveldsrutiner og noen Kellys missions. Håper alt er bra med dere andre vlybabies også!!!! :-)

Skrevet

For min del er shining av kjøkkenvasken ikke prioritert, for meg er vasken på badet mye viktigere. Og når det gjelder å ha på seg sko inne, er det en amerikansk greie jeg ikke kan leve med, så for meg er det å ta på meg skoene faktisk å fikse håret og ta på sminke (noe som er veldig lurt nå som jeg har permisjon, så jeg ikke ser ut som en dass hele dagen :ler: ). Jeg tar FlyLady-tipsene som en inspirasjon til å gjøre ting litt bedre for meg selv, tar ikke alt ordrett.

Torsdag var jeg flink og vasket komfyren. Sprayet på sånn gørr i ovnen om morgenen og tørket av om ettermiddagen. Det funker som bare f... (godt jeg ikke vet hvilke farlige kjemikalier det inneholder, da hadde jeg nok blitt svett :sjenert: ). Skrudde til og med av fronten på ovnen (min dør har to "lag", og det kommer mye innimellom lagene), sånn at jeg fikk vasket døren skikkelig. Nå går det faktisk an å se hva som er inni ovnen! ;)

I morgen er planen å rydde ut to hyller på badet, må nemlig flytte litt på ting i og med at vi har en baby på vei. Men jeg gruer meg litt, for hva er egentlig innerst inne i disse skapene? Lenge siden sist jeg sjekka! :ler:

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Så hyggelig å se dere igjen, Nivea og Imax! Flott å høre at dere henger med!

Idag har jeg redd opp sengen (som alltid) og gjort resten av morgenrutinen. Søndager skal vanligvis holdes fri for jobbing, men jeg har noen gjøremål likevel, som er helt OK å gjøre. Jeg må klippe plenen (men det vet jeg nå tar 15 minutter ca hvis jeg ikke er alt for pirkete), og jeg må komme ajour med avisene så jeg kan kaste dem.

Og så har jeg jordbær og rabarbra som skal renses og dypfryses. Senere i dag skal jeg ut og gå fordi det er så deilig å være ute (VG meldte "kulde" i helga, men det har jeg ikke sett noe til :ler: ).

Hm. Og så var det noe om å drikke nok vann, da...

Skrevet

Det jeg liker med å ha fri i helgen, er at alt jeg gjør ellers blir bonus! F.eks. hadde jeg og mannen vaskedag i helgen (jeg sier ikke hver helg...), og det ble alltid søndag ettermiddag etter vi hadde utsatt det og utsatt det. Så ble hele helgen preget av dårlig samvittighet. Vi har det mye bedre nå som vi bruker mandagen til å støvsuge og vaske, og ikke helgen! Tror det er det FlyLady mener, tror dere ikke?

I dag har jeg redd opp sengen, sitter akkurat nå og drikker vann (!) og har begynt på hyllene på badet. De skal jeg få gjort noe med i dag, så jeg kan legge inn bleier og kluter osv klart til babyen kommer (forhåpentligvis ikke så lenge til).

Ellers driver jeg og skriver en liste med prosjekter, som jeg inndeler i ryddeprosjekter, hobbyprosjekter osv. Den har allerede blitt ganske lang! Men den kan jeg jo bruke som inspirasjon i hvert fall.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

*hente seg et glass vann*

Jeg kjenner igjen den med å utsette og utsette "lørdagsrengjøringen" så mye at hele helga blir ødelagt med dårlig samvittighet... Enig med deg Imax, jeg forstår FlyLady slik at det er det hun ønsker å unngå. For meg fungerer det bra å ta det på mandag (selv om jeg ofte korter det ned til bare støvsuging.)

Jeg har tatt en fredelig egentlig "gjøre ingenting"-dag så langt, men har frosset ned all rabarbra og halvparten av jordbærene i babysteps (dvs en kurv om gangen, og så en pause). Og så sydde jeg i en bukseknapp. Det prosjektet har ligget et halvt år tror jeg. :rodme:

Jeg husket Swish og swipe også. For tiden er det en gammel rest hundesjampo som gjør nytten. Fant du noe spennende i baderomsskapet da? Jeg var på leting etter noe bakerst i kjøkkenskapet mitt, og fant kokosmasse som gikk ut på dato ifjor! På tide med ny skaprydding der når kjøkkensonen kommer igjen, skulle jeg mene! Kjøkkenbenken er fortsatt strøken og blank, og jeg koser meg når jeg ser den.

Skrevet

Jeg har begynt på home blessingen for i morgen og tatt støvsugingen. Jeg har støvsugeren stående i stuen, for det er alltid behov for å støvsuge litt og da er det så greit å ha den like i nærheten, om jeg skulle dratt den frem og satt den tilbake hver gang ville jeg hatt et mye skitnere hjem... Jeg kan støvsuge 3-4 ganger per uke, hvor jeg da de andre dagene bare tar det verste (smulene på kjøkkenet, hybelkaninene under avlastningsbordet og gjerne gangen som er full av grus og sand.

Har også swishet og swipet. Re sengen gjør jeg ikke da det gjør vilkårene for midd bedre, en uoppredd seng er bedre. En uoppredd seng gir meg heller ikke dårlig samvittighet eller noe annet, så da får den bare være :)

Har vasket klær, de skal nå henges opp.

Har satt i gang oppvaskemaskinen, den skal tømmes før middag slik at middagstingene kan settes rett inn i maskinen.

Skal også se om jeg orker å ta meg av babyrommet, dvs masse klær som skal ned i riktig kommode og andre ting som skal på loftet.

Har oppdaget to nye hot spots i stuen. De skal jeg kverke i løpet av uken. En stol og en sofa der alltid noe slenger; klær, barneleker, tepper og diverse.

Skrevet

Synes dere er flinke jenter, og er enig i at det er viktig å forstå grunnprinsippene med Flylady, men tilpasse rutiner og missions til sitt eget liv.

I dag er det mannen som har stått for det meste av det som har blitt gjort hjemme hos oss. Ja jeg vet det er søndag, men når det endelig er oppholdsvær så må det bare utnyttes. Han har fått slått plenen (sårt tiltrengt) og brukte dessuten et par timer på å grave rundt noen svære trerøtter vi må få tatt opp der vi skal bygge et tilbygg neste år. Jeg har satt brødeig som han bakte ut, og har dessuten laget middag. Og da jeg klikket meg inn på denne tråden ble jeg så inspirert at jeg løp til og fikk vasket utsiden av tre stuevinduer og verandadøra. Vasket innsiden for ikke lenge siden, så nå er det faktisk mulig å se både ut og inn. Mannen har ryddet kjøkkenet for kvelden og er i gang med å legge på senga. Jeg kjenner at det skal bli godt å legge seg, for formen har vært skral i dag (feber og vond hals).

Gjest Gjest med sko
Skrevet

God bedring, Fakse! Jeg synes det var bra gjort å få gjort ditt idag hvis du var syk! Men du hadde vel ikke presset deg mer enn du hadde orket?

Jeg har også slått plenen idag fordelt på 3 økter. Av en eller annen grunn var det ikke så enkelt idag som sist, men det ble da gjort og nå er jeg fornøyd. Jeg får også litt ekstra dilla når jeg ser at dere andre er inne og rapporterer her (alt teller!).

Så inspirert av Litt Lost, og med Imax sine baderomsskap i tankene, fikk jeg fjernet alt i mine baderomshyller, pusset speilet (som begynte å se fælt ut), vasket selve hyllene, og ryddet mesteparten på plass igjen. Når det gjelder baderomstæsj, er jeg flink til å bruke opp en om gangen og kaste tomemballasje underveis.

Har sittet og tenkt over ting jeg må gjøre neste uke (sett på kalenderen), og tenkt litt på hva jeg skal lage til middag. Jeg holder også på å rydde i dypfryseren, og hvis noen har en sommerlig middagsvri på julemedisterpølse, så si ifra! :ler:

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Ja, og neste ukes sone er kjøkkenet. Jeg skal bli flinkere i sommer til decluttering, så jeg skal minst rydde/fjerne/sortere i 10 minutter hver dag. Jeg har faktisk bare 2 hotspots igjen der (en benkekrok + oppå kjøleskapet), og så ser jeg at jeg må rydde i kjøkkenskapene i matvarene. Jeg kaster sjelden mat, men må få ny oversikt så jeg bruker de eldste tingene først.

Ønsker dere alle en fin uke!

Skrevet

Jeg rydder også i fryseren, Gjest med sko. Så i forrige uke hadde vi makaronigrateng med sosisser i stede for vanlige pølser. Det ble godt, så da går det sikkert fint med medisterpølse også. Ellers har jeg fått tips om omelett med soisser, så det skal prøves med den pakken som er igjen. Om ikke noen andre har bedre ideer...

Jeg tok det selvfølgelig veldig med ro i dag, gjør ikke mer enn jeg kjenner jeg klarer når formen ikke er helt topp.

Nå bør jeg strengt tatt legge meg, men er selvfølgelig ikke trøtt siden jeg måtte ta meg en liten hvil i ettermiddag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...