Litt Lost Skrevet 3. juli 2006 #1121 Skrevet 3. juli 2006 Jeg har ikke fulgt med på babystepsene mine siden fedag... Så i dag skal jeg se hva jeg ikke har gjort av babysteps og få det unnagjort. Må sikkert ordne kontrolljournalen min også. I dag er vel home blessing. Støvsuge gjorde jeg i går Derfor tenkte jeg å vaske badet. For deretter å adoptere swish and swipe som rutine, og det må jeg virkelig gå inn for å klare å gjøre hver dag... Badekaret skipper jeg, det skal sambo få som fast oppgave hver helg når han er i dusjen (som gravid er badekar noe herk å styre med).
Gjest Qlio Skrevet 3. juli 2006 #1122 Skrevet 3. juli 2006 Jeg hadde masse vask i går, og i dag når jeg dro var skittentøyskurven helt tom! Men jeg må brette en del i dag, da... og henge opp en maskin. Mormor var hjemme hos oss i går, så jeg homeblesset 1.etg i går. Dette blir en fin uke!
Fakse Skrevet 3. juli 2006 #1123 Skrevet 3. juli 2006 Siterer fra dagboka mi: Når jeg kommer hjem i dag skal jeg: - Lage middag (sammen med mannen) - Rydde opp etter middagen. - Sette på en maskin klær. - Brette de tørre klærne. - Vaske badene (ikke gulvene, det tar mannen) - Vaske kjøkkenet (grundig på benker, under oppvaskkummen, over komfyren osv, gulvet tar mannen). - Bake brød. - Forberede middag til i morgen. - Luke 15 minutter i hagen. - Henge opp Det var altså det jeg hadde tenkt. Lang liste ble det ser jeg, så vi får se hva jeg rekker over. Vurderer også en tur på kino i dag. Om jeg får noen med meg. Mannen skal hjelpe noen venner med flytting, så han kan ikke, men kanskje jeg får med meg en kompis. ←
Litt Lost Skrevet 3. juli 2006 #1124 Skrevet 3. juli 2006 (endret) Ferdig med: - kontrolljournal - kellys mission: å rydde inngangsparti, har kostet og tatt bort leker og annet rask som lå der ute - 15 minutter med decluttering i sonen - sette i gang oppvaskemaskin Gjenstår: - vaske bad - tømme oppvaskemaskin Endret 3. juli 2006 av Litt Lost
Malama Skrevet 3. juli 2006 Forfatter #1125 Skrevet 3. juli 2006 I helga hadde vi en kjempeinnsats jeg og min kjære. Fikk ut papir (måtte gå tur med det til en innsamlingsplass da, for de blå "dunkene" våre (deler med resten av huset) har ikke vært tømt på et par ganger (skal tømmes hver 4. ike) og var fulle...) Fikk vaska/støvsuga/moppa leiligheta (og frakta ut et par store edderkoppers om dukket opp...) Rydda/kasta/organsiert masse Skulle egentlig få besøk, men avlyste det da, grunnet kokvarme (ikke levelig inne hos oss en så varm dag, og uteplass har vi jo ikke, gleder meg til å flytte!) Men vi skal jo snart flytte, så dette var viktig uansett)
Gjest Gjest med sko Skrevet 4. juli 2006 #1126 Skrevet 4. juli 2006 Fikk gjort en halv ukesrengjøring igår, og det holder en uke til. Får tatt oppvasken og klær, men glemmer å drikke nok vann (merker at jeg lettere får hodepine om jeg drikker lite vann). Der må jeg skjerpe meg. Etablerer rutine med swish & swipe, og er ellers flink med morgen- og kveldsrutinene. Men jeg må gjøre flere små-fling'er hvis jeg skal komme videre med mindre rot inne. Det har liksom stoppet opp, selv om jeg er mye flinkere til ikke å tilføye mer rot.
Gjest Gjest med sko Skrevet 4. juli 2006 #1127 Skrevet 4. juli 2006 Jeg synes jeg får gjort for lite i huset nå, jeg skjønte det da jeg tenkte over det jeg skrev før i dag. Det resulterte i en super fling i kjøleskapet. Huff, mange "science projects" der inne... Tørket også fort over hyllene, selv om jeg kanskje burde tatt grundig vask. Det hadde jeg ikke tid til. Nå er jeg fornøyd med dette babystep'et
Litt Lost Skrevet 4. juli 2006 #1128 Skrevet 4. juli 2006 I dag har jeg swishet og swipet So far so good. Har også vasket bilen innvendig og utvendig. Tok en titt i motoren, smurte min syngende viftereim så den er blitt stille, har fylt på med frostveske. En motorvask må til, det tar jeg en vakker dag...
Gjest Gjest med sko Skrevet 4. juli 2006 #1129 Skrevet 4. juli 2006 Ah, jeg har også fikset bilen i det siste. Vasket utvendig for et par dager siden, ryddet innvendig i går, og idag fylte jeg spylervæske og fant fram motorolje. Nå står bilen i garasjen med panseret oppe, så jeg husker å peile olje + etterfylle før jeg starter motoren neste gang. Tydeligvis er jeg ikke helt borte likevel da. Før var jeg ikke flink til å vedlikeholde bilen.
Fakse Skrevet 5. juli 2006 #1130 Skrevet 5. juli 2006 Fikk gjort en halv ukesrengjøring igår, og det holder en uke til. Får tatt oppvasken og klær, men glemmer å drikke nok vann (merker at jeg lettere får hodepine om jeg drikker lite vann). Der må jeg skjerpe meg. Etablerer rutine med swish & swipe, og er ellers flink med morgen- og kveldsrutinene. Men jeg må gjøre flere små-fling'er hvis jeg skal komme videre med mindre rot inne. Det har liksom stoppet opp, selv om jeg er mye flinkere til ikke å tilføye mer rot. ← Vet du, jeg har også hatt mange sånne perioder. Det står likosm helt stille. Jeg holder riktignok rutinene ved like, men jeg kommer ikke vidre heller. Men jeg tror ikke det gjør noe, det viktige er at man holder ved like. Og plutselig en dag så er inspirasjonen der igjen, man får ryddet ut litt, kastet litt og systematisert litt. Og sakte men sikkert blir det bedre, og dessuten er man som du sier mye mer kritisk til å skaffe nye ting og bringe nytt rot til heimen. Bare fortsett på samme måten, du skal se at du faktisk gjør mer enn du tenker over!
Gjest Tigerjente Skrevet 5. juli 2006 #1131 Skrevet 5. juli 2006 Genial tråd! Jeg syns Malama sine smilefjes var geniale. Jeg har alltid hatt problemer med å få til rutinene til flylady, sikkert fordi jeg løp avgårde ibegynnelsen, i stedet for å ta babysteg. Men, nå tenkte jeg at jeg skulle prøve det oppleget med smilefjes da. Begynner på en rutine, og øker etter en uke. Første oppgaven er å rense huden morgen og kveld, ta på krem, og pusse tenner. Håper dette funker for meg.
abelille Skrevet 5. juli 2006 #1132 Skrevet 5. juli 2006 (endret) Det funker, Tigerjente, helt sikkert! I det siste har det blitt lite både med rutiner og rydding. Har masse "gode" unnskyldninger, som mange sene kvelder og oppussing, men det er i grunnen bare dårlige unnskyldninger. Har hatt tid til å sette sammen en kontrolljournal, men hva hjelper det når jeg ikke følger den? Merker som dere andre at jeg er mer skeptisk på hva jeg tar i hus, jeg må være sikker på at jeg virkelig trenger det og kommer til å bruke det. Det er i alle fall en befrielse. I kveld tror jeg at jeg skal ta en runde i kjøleskapet. Ettersom det har gått i stykker (vi klarer å få det ned til ca 13 grader...) har vi mange spennende personligheter der inne. Regner med at det nye kommer i morgen eller på fredag, da kan det jo være greit at bare det som er verdt å ta vare på er der. Også 15 minutter på kontoret med å montere den ekstra harddisken i maskina og få ryddet bordplata igjen. Endret 5. juli 2006 av abelille
Litt Lost Skrevet 5. juli 2006 #1133 Skrevet 5. juli 2006 Mål for dagen: * Gjøre ferdig morgenrutine - swish and swipe - sette i gang klesvask; håndklær * kellys mission, vaske vindu i spisestuen og da tar jeg terassedøren i samme slengen * 15 minutter med decluttering i sonen * Rydde kjøleskap? Ikke nødvendig tror jeg, men vi trenger et større kjøleskap!
Gjest Gjest med sko Skrevet 6. juli 2006 #1134 Skrevet 6. juli 2006 Takk for kloke ord, Fakse! Av og til trenger man å høre det man innerst inne nå VET, men fort kan miste fokus på. BABYSTEPS! Jeg kom så smått igang igjen i går. Idag har jeg vasket opp noe fint tøy som må håndvaskes (utsatt og utsatt...), jeg holder på å skifte på senga, og vaskemaskinen går. Fikk endelig reist til Fretex med et par poser nips, ting, videoer, smykker og klær. Igår plukket jeg markblomster, og har nå en stor vakker bukett i glade farger på skrivebordet. Har en halvspist kurv med jordbær ved siden av meg, og tenker at enkle gleder av og til er de beste! I juli og august og september skal jeg ha min egen rutine, jeg skal plukke med meg villblomster som skal pryde hjemmet, og jeg skal alltid ha en bukett på bordet. (Gratis!) Jeg "kreerte" mange vakre blomsterbuketter da jeg var liten, og det er på høy tid å starte igjen. For øyeblikket finnes det ingen blomsterbutikk-bukett som er vakrere enn markblomstene jeg har foran meg. (Hvite og rosa rose-kattost, syrlig lysegul+guloransje lintorskemunn og gul-hvite prestekrager...)
Gjest Gjest med sko Skrevet 6. juli 2006 #1135 Skrevet 6. juli 2006 Og velkommen hit, Tigerjente! Går det bra å huske rutinen din?
Gjest Gjest med sko Skrevet 6. juli 2006 #1136 Skrevet 6. juli 2006 http://flylady.net/pages/flyfocus7.asp Jeg har tydeligvis foretatt noen UFO Missions uten å vite om det
Gjest Tigerjente Skrevet 6. juli 2006 #1137 Skrevet 6. juli 2006 Hei! Ja nå har jeg husket rutinen i dag og i går, det lover bra! Håper det fortsetter. I dag har jeg tatt litt rydding i sonen. Tyoen min tok med seg prinsen på badeland, og badet med han. Da fikk jeg tid alene hjemme, satte på HØY musikk, og danset og ryddet. Tok hele vindfanget. Tok ut alt som var der inne. Støvsugde alle kanter og lister, både oppe og nede, og langs dører ol + gulvet. Så vasket jeg listene og dørene, og jeg kunne tydelig se fingermerker både i unge-høyde og voksen-høyde. Vasket ogs vinduene i dørene. Tilslutt vasket jeg gulvet, og vannet planten. Så tok jeg alt inn igjen, men sorterte ut litt av klærne vi ikke bruker, og noen av skoene, så nå er det litt bedre plass i gangen enn før. Lurte også på om jeg skulle ta den litt større gangen, men fant ut at jeg trengte en pause, så det er godt mulig jeg tar den i morgen hvis jeg har ork.
Gjest Gjest med sko Skrevet 6. juli 2006 #1138 Skrevet 6. juli 2006 Så flink du har vært, Tigerjente! Ikke gjør for mye hver dag, da går du bare lei og slutter! Det er litt, men jevn jobbing som gjør susen. (Pluss selvsagt at du greier å kvitte deg med ting som du skjønner dere ikke får bruk for lenger og som bare er teit å lagre på videre). Det tar ca 30 dager å innarbeide en ny rutine, så ikke gap over så mye at du forventer nye rutiner på plass hver uke! Da blir du bare skuffa, og det trenger du ikke bli! Babysteps fungerer utmerket i lengden (og er det eneste som nytter).
Gjest Tigerjente Skrevet 7. juli 2006 #1139 Skrevet 7. juli 2006 Opp i dag, og gjort morgenrutinene jeg skal gjøre, + swish and swipe..
Gjest Qlio Skrevet 7. juli 2006 #1140 Skrevet 7. juli 2006 I dag blir det forberedelse til ferie! Vaske, handle og pakke!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå