Gjest Qlio Skrevet 10. mai 2006 #961 Skrevet 10. mai 2006 Knallbra, Fakse! Handler du inn det meste nå, eller tar du det etterhvert?
Fakse Skrevet 10. mai 2006 #962 Skrevet 10. mai 2006 Jeg har handlet inn alt vi skal ha til og med middagen neste torsdag. Det eneste vi nok må ha er litt mer melk, for den de hadde i butikken hadde litt dårlig dato, så jeg kjøpte bare en pakke av "min" melk. Mannen drikker laktoseredusert, og den holder kjekkt nok i månedsvis. Stort sett handler vi inn på onsdag eller torsdag, for da er det ikke så mange i butikkene, og det er fyllt opp med varer før helga. Da gjør jeg det sånn at jeg planlegger mat der ingen av ingrediensene har kort holdbarhet til de siste dagene av perioden jeg handler for. Dermed slipper jeg å bekymre meg for om noe går ut på dato, for det som har kort holdbarhet bruker jeg uansett først. Så f.eks ruccola har vi gjerne rett etter handlerunden, mens raspet gulrot er tilbehør til onsdagsmiddagen som vi spiser før vi drar på butikken neste gang. Kunne sikkert hatt en storhandel også en liten tur på butikken for å fylle opp med grønt og annet med kort holdbarhet, men jeg synes det er så deilig å slippe.
Gjest En gjest:) Skrevet 10. mai 2006 #963 Skrevet 10. mai 2006 Lever dere etter sånn "simple living" tankegang, dere som er så effektive her inne?
Gjest Gjest med sko Skrevet 11. mai 2006 #964 Skrevet 11. mai 2006 Hei, siste gjest! Hvis du kan fortelle meg hva "simple living"-tankegang er, så kan jeg fortelle etterpå om det er det jeg driver med. (Og effektive er vi bare innimellom).
Fakse Skrevet 11. mai 2006 #965 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har begynt å bli ganske flink til å være litt effektiv hver dag, i stede for å ta skippertak en gang i ny og ne. Men om det er "simple-living" vet jeg ikke. Det er i alle fall mye enklere i hverdagen når man gjør det på den måten, så kanskje det kan kalles det? I dag skal jeg ta nye 15 minutter stryking av tøy på gjesterommet. Da burde det begynne å bli klart for overnatting, tipper det gjenstår å legge på sengeklær og tørrmoppe til i morra. På kjøkkenet har mannen lovet å vaske gulvet, mens jeg skal vaske bestikkskuffen og kanskje en skuff til. Også vet jeg at det som henger på snora er tørt, så da kan jeg sette på en maskin når jeg kommer hjem.
Gjest Qlio Skrevet 11. mai 2006 #966 Skrevet 11. mai 2006 Mannen drikker laktoseredusert, og den holder kjekkt nok i månedsvis. Det gjør mannen min også, men den blir fort dårlig når den først er åpnet! Da gjør jeg det sånn at jeg planlegger mat der ingen av ingrediensene har kort holdbarhet til de siste dagene av perioden jeg handler for. ← Utrolig smart, og tar meg den friheten at jeg adopterer den.
Fakse Skrevet 11. mai 2006 #967 Skrevet 11. mai 2006 Det gjør mannen min også, men den blir fort dårlig når den først er åpnet! Ja, den har vel holdbarhet som vanlig melk etter at den er åpna tror jeg? Utrolig smart, og tar meg den friheten at jeg adopterer den. ← Værsågod
Fakse Skrevet 12. mai 2006 #968 Skrevet 12. mai 2006 I dag skal jeg ta nye 15 minutter stryking av tøy på gjesterommet. Da burde det begynne å bli klart for overnatting, tipper det gjenstår å legge på sengeklær og tørrmoppe til i morra. På kjøkkenet har mannen lovet å vaske gulvet, mens jeg skal vaske bestikkskuffen og kanskje en skuff til. Også vet jeg at det som henger på snora er tørt, så da kan jeg sette på en maskin når jeg kommer hjem. ← Snakk om å være sløv! Det eneste jeg fikk gjort i går var å sette på den maskinen med tøy, og det er jammen meg ikke mye jobb. Mannen tok 15 minutter stryking og vel så det, men kjøkkengulvet fikk han ikke tatt. Skaden skjedde vel i det jeg starta The Sims 2. Blir så utrolig lett oppslukt, så jeg ble sittende hele kvelden uten å engang huske at jeg hadde planlagt å gjøre noe annet. Mannen måtte "vekke" meg for å få meg med til sengs på kvelden, men det ble selvfølgelig alt for sent, så jeg har til og med sovet alt for lite. Tror jeg må begynne å spille med stoppeklokka på..
Fakse Skrevet 12. mai 2006 #969 Skrevet 12. mai 2006 Nå er jeg hjemme, og i dag skal jeg ikke starte The Sims 2 før jeg har fått gjort alt jeg bør ha gjort i dag!
Fakse Skrevet 12. mai 2006 #970 Skrevet 12. mai 2006 Nå er i alle fall gjesterommet klart. Så gjenstår bare å begynne på det som man lages på forhånd av middagen til i morra.
Gjest En Gjest:) Skrevet 12. mai 2006 #971 Skrevet 12. mai 2006 SIMPLE LIVING er en moderne livsstilstrend som blomstrer opp som bare det rundt om i vesten nå. Den handler kort fortalt om å skjære bort så mye som mulig av det som tar tiden vår som ikke setter pris på, så man får mere tid til det man ønsker å bruke livet sitt til. Skrevet flere bøker om dette, og søker man på nettet finner man også informasjon. Altså består den av å bevistgjøre seg verdier og mål i ens liv, og gjøre noe med situasjonen om en går å ønsker seg en annen hverdag enn det man har.
Gjest Qlio Skrevet 13. mai 2006 #972 Skrevet 13. mai 2006 Jeg visste ikke det hadde ett ord, og at jeg kanskje er moderne, men jeg praktiserer i såfall SIMPLE LIVING. Dessverre noe jeg lærte da min far ble syk og døde 2 år etter. Bruk tiden på det som er viktig for deg, unngå ting/mennesker som får deg til å føle deg nede og la bagateller være det det er. Ro i kroppen er en herlig bieffekt.
Gjest Gjest med sko Skrevet 13. mai 2006 #973 Skrevet 13. mai 2006 At det for en gangs skyld skal være moderne med noe som til og med er fornuftig, er jo bare fantastisk! Min tankegang og levesett er nok ikke inspirert av Simple Living. rett og slett fordi jeg oppfatter SL for de historieløse (Men bevares; det er mye bedre å komme inn i livsstilen via Simple Living, enn å IKKE gjøre det i det hele tatt...). Men jeg skjønner godt at pendelen svinger tilbake, og at flere går trett av de siste tiårs materialistiske jag etter status og ting. Å eie mange ting krever også mye vedlikehold og rydding, og det er da bra at flere innser at de har annet, og bedre ting å foreta seg på fritiden enn å vedlikeholde en usannsynlig stor mengde "ting". Å fokusere på noe annet en materialisme som livsmål, finnes i mange mennesker, men kanskje mest i mennesker som våger å "gå mot strømmen" og sette sin egen definerte standard, mer enn å stadig hive seg på skiftende trender. Sånn sett har vi en stor gruppe Simple Living-mennesker i i Norge; pensjonistene. Og gadd vite om de vi alltid har baksnakket og sett skjevt på fordi de var ufikse i klær, bil og innredning hjemme, vet at de nå er blitt trendy fordi de har foretrukket et enklere, fredeligere liv? De som ikke stadig har et nytt trendig oppussingsprosjekt hjemme (men lever godt med oransje og brune kjøkkenfliser), ikke har kjøpt ny vinterytterjakke siden 1985 (den gamle er like varm og nesten ikke slitt), og badekaret som kalles bil går noen år til selv om den ikke vekker beundring. Jeg har alltid vært interessert i hvordan folk levde i andre tider enn vår moderne tid, og man skal ikke mer enn 50 (40) år tilbake før både levestandarden og hvordan man bodde er utrolig annerledes enn idag. Det er denne nøysomheten jeg liker, og har i tankene som min rettesnor og ideal. Ikke nødvendigvis det at man ikke hadde kjøleskap, oppvaskmaskin, badekar/dusjkabinett, klesvaskemaskin eller TV, men mer det at man ikke eide så mange ting, og at man derfor tok bedre vare på det man hadde, og hadde oversikt over eiendelene sine. Jeg er nok litt eldre enn de andre flybabiesene i tråden, men har vokst opp med historier om tvungen nøysomhet under 2.verdenskrig. Jeg etterstreber ikke mangelen på alt vi ser som livsnødvendig, men det jeg har tatt til meg av disse historiene, er at mennesker er utrolig tilpasningsdyktige når de virkelig må, og at "stayerne" er de som er mest tilpasningsdyktige (og som ikke syter og klager). Jeg kan f.eks anbefale OBOS-gården på det Norske Folkemuseum, dersom noen har lyst til å få et blikk inn i hvordan folk levde i løpet av de siste 100 år, både fattig og formuende. At minimalisme og Simple Living slår an idag, er morsomt. Om man vil få inspirasjon til dette, bør man heller søke til museer heller enn å kjøpe glossy magasiner (som i seg selv er selvimotsigende så lenge man ikke skal samle på for mye unødvendig...) Å leve enkelt handler om å gjøre det beste utifra det du allerede har. Ikke å shoppe nytt interiør etter en bestemt mal så det skal ligne hvite, styla interiører i nok et livsstilsmagasin... Forresten, velkommen til tråden, gjest!
Gjest Gjest med sko Skrevet 13. mai 2006 #974 Skrevet 13. mai 2006 Siden FlyLady ikke vet om norske nasjonaldager, drister jeg meg til å lage en reminder som hun "burde" sendt ut til oss REMINDER: 17.mai-klær! Har du sjekket årets 17.mai-klær? Passer bunaden fortsatt, og må bunadsskjorta vaskes opp? Har mannen ren penskjorte og flekkfri dress? Finner du flagg og 17.mai-sløyfer der du la dem ifjor, eller må du ut og kjøpe nye? Bruk helgen til en kontroll, så sparer du deg for stress til uka. Husk å stryke skjortene i tide! Og har du gode sko hvis du skal ut og gå?
Gjest Qlio Skrevet 13. mai 2006 #975 Skrevet 13. mai 2006 *applaus* Yess, jeg har en del å gjøre her ser jeg...
Gjest Gjest med sko ii Skrevet 15. mai 2006 #976 Skrevet 15. mai 2006 Idag er det ukesrengjøring, og jeg skal ta en rask støvsuging og gulvvask pga 17.mai. Noen hotspoter må bort i løpet av dagen (på den ene eller andre måten ) siden jeg får håndverker her imorgen. Akkurat nå holder jeg på med en megaoppvask, og har tatt meg en kort pause. Litt filosofisk humør idag, så jeg kom akkurat på hvor mye ting/klær jeg har kvittet meg med på dette drøye halve året. (Jeg begynner å se det godt på leilighet, boder og klesskap). Det vil si; jeg kommer ikke på hva jeg har kvittet meg med. Så i hele min levetid som "hamster" har jeg tatt feil. Jeg har ikke savnet noe av det jeg har kvittet meg med, og jeg har heller ikke hatt bruk for det i ettertid. Godt å få sagt det!
Fakse Skrevet 15. mai 2006 #978 Skrevet 15. mai 2006 Ingen homeblessing i dag. Kom hjem for et kvarter siden, så det er litt seint å starte synes jeg. Får se om det blir bedre i morra...
Malama Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #979 Skrevet 16. mai 2006 Siden FlyLady ikke vet om norske nasjonaldager, drister jeg meg til å lage en reminder som hun "burde" sendt ut til oss REMINDER: 17.mai-klær! Har du sjekket årets 17.mai-klær? Passer bunaden fortsatt, og må bunadsskjorta vaskes opp? Har mannen ren penskjorte og flekkfri dress? Finner du flagg og 17.mai-sløyfer der du la dem ifjor, eller må du ut og kjøpe nye? Bruk helgen til en kontroll, så sparer du deg for stress til uka. Husk å stryke skjortene i tide! Og har du gode sko hvis du skal ut og gå? ← Jeg skal ha bunad. JA, den passer. Jeg brukte den 2 ganger for en drøy uke siden. Den passet da, så den passer nok nå også. JA, skjorta er vaska, den ble vasket rett etter bruk (opptil flere ganger for å få den ren, den blir nemlig litt gul av vannet der jeg bor, men hjemme hos mamma ble den hvit igjen) Den vaskes ALLTID etter bruk, den blir jo helt ødelagt om den skal ligge skitten i et år. Vaskes, tørkes og legges i et hvitt putevar til oppbevaring. Min samboer har ren skjorte, men den må strykes på nytt (den er strøket altså, men den er deretter fraktet i en koffert i 37 mil, så den må strykes litt på nytt. Dressen hans ble brukt 3 ganger på en drøy uke, men ja, den er fortsatt flekkfri og grei. 17. maisløyfene lå sammen med bunadssølvet, og flaggene har jeg sett nylig (de er på soverommet) så ja, jeg vet hvor jeg har dette også. Men nei, jeg brukte ikke helga til kontroll, dessverre. Jeg var jo bortreist og kom hjem søndags kvelden. Og på toppen v det hele glemte jeg å fukte skjorta da, så det ble gjort i går. følgelig må den strykes i dag. Etter fotballkampen da.... Så, nei, dessverre, skjorta er ikke strøket i tide Men bunadsskoene er ganske grei å gå i. Jeg skal ikke gå langt, men uansett hvor langt jeg skulle gått, jeg kan ikke ha andre sko en bunadssko. Sambo skal ha dress-sko. Han skulle hatt nye. De er nok gode å gå i, men de er ikke helt pene, dessverre. Men relativt nypussede og klar til bruk er de nå i alle fall. Både hans og mine. Det finnes enkelte fordeler med 2 konfimrasjoner tidelig i mai. I det minste vet jeg at jeg har passelig bunad, vet hvor alt er, og har nypussede sko
Ottine Skrevet 16. mai 2006 #980 Skrevet 16. mai 2006 Hallo! Er helt ny i denne tråden, men jeg regner med vi skal komme med litt rapport om hva som skal gjøres i heimen?? I dag er jo dagen før DAGEN, så jeg har kun igjen å stryke veslas bunadsutstyr, ellers er alle klær klare. Skal rydde opp foran huset og pynte med litt blomster. Inne skal jeg tørke støv i stua og skifte duker. Vaske badet og på kjøkkenet. Har satt på en maskin med klær- henges ut og legges på plass i kveld. Bra det, eller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå