Gjest Qlio Skrevet 4. april 2006 #801 Del Skrevet 4. april 2006 Bare gni det inn du, Malama! *råsnurt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. april 2006 Forfatter #802 Del Skrevet 4. april 2006 Jeg mente selvsagt ikke å gni det inn, vet du Bare ble så glad Jeg er heldig, og det er en god følelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 4. april 2006 #803 Del Skrevet 4. april 2006 uff da Qlio, skjønner godt raserianfallet ditt! Vet litt hvordan du har det. Når mannen min jobber hjemmefra ser det bomba ut. Så jeg anbefaler ham å unngå hjemmekontor Vasking er en ting, rydding en helt annen. Vi klarte faktisk å gjennomføre home blessing i går. Tror vi holdt på i over en time. Mannen hadde lyst til å gi seg før vi støvsugde og vasket gulvet, men da fikk han streng beskjed! Så vi holdt ut og ble ferdige. Det var dødsdigg! Må innrømme at kjøkkenet så ikke bra ut, så vi brukte litt ekstra tid der. Men det blir deilig å komme hjem fra jobb i dag til ryddet leilighet! Liker også at vi gjør det mandag, og ikke ødelegger helgen på det. Begynte å sette inn en drøss med gamle bilder i går også. De har ligget løst, nå har jeg sortert litt og satt inn noen av dem i sånt flip-album. Veldig stolt av meg selv. Skal fortsette med det i dag, det er mine 15 minutter. Kanskje jeg klarer å lokalisere pulten på maskinrommet etter hvert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. april 2006 #804 Del Skrevet 4. april 2006 Huff Qulio, jeg føler med deg. Har en leieboer som er umulig å snakke til, det hjelper ikke hvor mange millioner ganger jeg ber han om å tørke opp smuler eller rydde opp når han har spist i TV-stua, det skjer ingenting før jeg gjør det. Mannen min er en annen historie. Han er nesten flinkere en meg, i alle fall før jeg fant Flylady. I går manglet han motivasjon og var nok litt sliten, men han tok likevel et grundig tak med støvmoppen mens jeg vaska bad, så det ser bra ut hjemme hos oss nå. Skal prøve å få vaska badegulv og kjøkkengulv i kveld, men det er det enste som gjenstår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest med sko Skrevet 4. april 2006 #805 Del Skrevet 4. april 2006 Oppsummering sålangt: Månedens innarbeidede nye rutiner: January - Shining your Sink OK, gjør det ca annenhver dag nå i det minste February - Decluttering for 15 minutes a day Upps, vrien den der March - Getting Dressed to the Shoes OK hver dag! April - Re opp senga Har gjort det ganske lenge alt, så vanen er på plass 4 dager uti april Hvordan er det med dere andre når det gjelder rutinene vi skal innarbeide? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. april 2006 #806 Del Skrevet 4. april 2006 Mine rutiner: Shining sink: Gjør stort sett uten unntak. Decluttering: *kremt* Get dressed: Hver dag, inklusiv legge frem klærne kvelden før. Re opp seng: Har gjort hver dag lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 4. april 2006 #807 Del Skrevet 4. april 2006 Januar, shining your sink - Sånn noenlunde på plass. Februar, 15 minutters decluttering - Veeeel Det blir nok ikke 15 min. pr. dag, men er blitt LITT flinkere. Mars, getting dressed to the shoes - Kle på meg gjør jeg hver dag, helt uoppfordret , men sko inne utgår med høye kneløft. April, re sengen - Nå bør man vel egentlig ikke re sengen pga. midd, så det gjør jeg sjelden (i tillegg er jeg selvsagt litt lat ), men jeg kunne nok brette sengetøyet til side på en litt penere måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. april 2006 Forfatter #808 Del Skrevet 4. april 2006 Ehh.... Det er en stund siden jeg har shinet kjøkkenvasken nå, men tenkt å begynne igjen.... Declutter 15 minutter hver dag.... ikke helt det nei... Kle på meg om morgenen: Jeg skal da vitterlig på jobb, klart jeg kler på meg! Men jeg går ikke med sko inne i helgene og etter jobb (og for den del, ikke bestandig jeg har sko på meg på jobb heller) Re opp senga: Vel.... nei, jeg rer ikke opp senga sånn "pent". Men jeg strekker stort sett utover dynene da. Jeg BRETTER dem ikke, det har jeg rett og slett aldri skjønt hvorfor man skal gjøre, da er den nemlig veldig mye kaldere når jeg må brette den tilbake for å legge meg om kvelden, og jeg fryser nok som det er.... Er visst ikke så flink jeg nei.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. april 2006 #809 Del Skrevet 4. april 2006 April, re sengen - Nå bør man vel egentlig ikke re sengen pga. midd, så det gjør jeg sjelden (i tillegg er jeg selvsagt litt lat ), men jeg kunne nok brette sengetøyet til side på en litt penere måte. ← Måten vi gjør det på er at vi bretter dyna godt ned mot fotenden når vi står opp, sånn at de delene av seng og dyne som har fått mest kroppsvarme ligger og lufter seg. Så setter vi vinduet godt opp. Om det er fint vær henger vi dyna ut vinduet i stedet. Mens dyna og senga lufter seg går vi på badet og spiser frokost. Etter frokost løøøøper jeg til bussen, mens mannen rer opp senga. I helgene eller visst han er borte er det jeg som rer opp. Da får vi både lufta ut og kjølt ned senga, samtidig som det ser pent ut når døra står oppe resten av dagen. Måtte bare for å "forsvare" meg så dere ikke tror jeg ligger i et midd-reir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 4. april 2006 #810 Del Skrevet 4. april 2006 January - Shining your Sink Hver kveld! February - Decluttering for 15 minutes a day Jadda! March - Getting Dressed to the Shoes Nope, sko bruker jeg kun ute (og forsøker å lære ungene det samme) April - Re opp senga I helgene går det utmerket, med sengeteppe og puter (skikkelig middreir!). Ukedagene er verre, da Qliomannen sover når jeg drar. I tillegg er jeg flink til å ikke utsette ting lenger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest med sko Skrevet 4. april 2006 #811 Del Skrevet 4. april 2006 Måtte bare innom fordi min yndlingstestemonial dukket opp i mailboksen. Den heter " You Deserve this Feeling too!" og gjør meg bestandig i godt humør Qlio: Du er en råtass på rutiner! Til dere andre er det godt å vite at vi henger med, uansett om vi klarer mye eller bare litt. Cluet er å ikke SLUTTE selv om man ikke har gjort noe noen dager, men bare begynne på igjen! Litt trøst å se at det ikke bare er meg som trøbler med decluttering daglig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 5. april 2006 #812 Del Skrevet 5. april 2006 Jeg liker damene fra "Ekstrem Rengjøring", kikket på sidene deres i går og fikk lyst til å prøve dette: Freshening and deodorising a carpet How to: For general deodorising, we advise using homemade carpet deodorizer on a monthly basis, or as needed. The carpet should be treated in the evening and left overnight. Mix the following ingredients: 1/2 cup baking soda (bicarbonate of soda) 1/2 cup cornflower 15 drops of your favourite essential oil fragrance. Work the mixture into the carpet with a stiff brush, leave and vacuum the following day. Sprinkle after you tinkle! Men er det bakepulver, maismel og duftolje? Nå skal jeg gjøre Kellys Mission! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #813 Del Skrevet 5. april 2006 Hva betyr decluttering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 5. april 2006 #814 Del Skrevet 5. april 2006 Rydde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 6. april 2006 #815 Del Skrevet 6. april 2006 Jeg liker damene fra "Ekstrem Rengjøring", kikket på sidene deres i går og fikk lyst til å prøve dette: Men er det bakepulver, maismel og duftolje?←Baking soda er natron. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest med sko Skrevet 6. april 2006 #816 Del Skrevet 6. april 2006 "To declutter" betyr vel ganske mye mer enn bare å rydde. For det første skal man vurdere, sortere og kaste/gi bort ting som man selv ikke trenger/bruker. Kast søppel, og gi bort brukbare ting til f.eks til Frelsesarmeen. Man kan ikke organisere/rydde rot, det eneste som nytter er å kvitte seg med det. ("You can't organize clutter, you can only get rid of it" - FlyLady) Justisen her er ganske streng, kun ting man er glad i og bruker skal man beholde. Det gjelder altså å ta et oppgjør med seg selv og gi bort ting/klær/you name it slik at andre kan få nytte for det i steden. Man bør også kvitte seg med alle "kjekt å ha" ting og alt som er lagt bort for å bli reparert (og som selvsagt aldri kommer til nytte eller blir reparert noen gang). Jo mindre stæsj man har der man bor og i skapene, jo lettere er det å holde orden og gjøre det rent, og jo enklere er det å finne fine klær å ha på seg, når alt det overflødige som bare opptar plass blir fjernet. Det man velger å beholde, skal ryddes på plass der det hører hjemme/skal ligge. Vi som er "Flybabies" her har alle opplevd at det er en lettelse å kvitte seg med alt som har samlet seg gjennom årene, og som vi faktisk ikke trenger. Flere har kvittet oss med ting vi ikke trodde vi kunne leve uten, og vi har funnet ut at det ikke var noe tap. (Nivea, hvordan går det? Savner du ørti årganger interiørblader nå?). Jeg vet ikke om det er en fellesnevner for oss at vi har det med å samle/ta vare på alt, men sånn var i hvert fall jeg, og det var i grunnen ille å leve med. Sannsynligheten for at jeg noengang skal få brukt for noe jeg har kvittet meg med er svært liten, og OM jeg skulle finne ut om ti år at det var noe jeg hadde trengt likevel, så går jeg gladelig på butikken og kjøper det på nytt da i steden. Jeg trenger fritt rom og åpen gulvplass for å trives hjemme, og endelig har jeg begynt å gjøre de riktige tingene. Dvs å kvitte meg med ting, i steden for å desperat prøve å rydde dem (= dødfødt prosjekt, men man narrer seg selv til å tro at det går, bare man kjøper nok oppbevaringsbokser fra IKEA...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #817 Del Skrevet 6. april 2006 ....Vi som er "Flybabies" her har alle opplevd at det er en lettelse å kvitte seg med alt som har samlet seg gjennom årene, og som vi faktisk ikke trenger. Flere har kvittet oss med ting vi ikke trodde vi kunne leve uten, og vi har funnet ut at det ikke var noe tap. (Nivea, hvordan går det? Savner du ørti årganger interiørblader nå?). Jeg vet ikke om det er en fellesnevner for oss at vi har det med å samle/ta vare på alt, men sånn var i hvert fall jeg, og det var i grunnen ille å leve med...... ← Skriver under på dette. "Decluttering" er noe av det jeg har likt best med Flylady, og som har hjulpet meg i å kvitte meg med bla.a. interiørblad helt tilbake til -87 osv. Hver gang jeg kviter meg med overflødige ting fra huset, får jeg en god følelse i kroppen. Har aldri brydd meg om Feng Shui, men har etterhvert opplevd at det er noe i det. Hentet fra http://www.stash.no/boligoginterior/fengshui.php "Vi har ofte en tendens til å samle på for mye. Vi samler på gjenstander, klær og annet i håp om at en dag for vi kanskje bruk for dette. Vi stabler vekk på loft og i kjeller, i skaper og hyller, vi fyller opp med ting og følelser som hører fortiden til, vi stagnerer og kommer ikke videre. Det som skjer er at vi samler på følelsene våre, blokkeringene våre og vi lever i fortiden. Ønsker du å gjøre noe med dette, er første steg å rydde opp, kaste og gjøre romrens (Space Clearing). Når du rydder opp i hjemmet ditt, så rydder du samtidig opp i livet ditt. Du frigjør deg fra fortiden, og du har nå full støtte fra energiene i hjemmet ditt til å gå videre i livet ditt.". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest med sko Skrevet 6. april 2006 #818 Del Skrevet 6. april 2006 Hei, gjest! Kan du ikke registrere deg og bli her? Jeg har vært innom Feng Shui tidligere og likt tankene, men som sagt aldri fått til det å rydde bort/kvitte meg med det som måtte til for å møblere etter prinsippene. Jeg er veldig enig i spesielt det siste avsnittet du siterte! Og det er slik jeg forstår FlyLady har opplevd det og gjerne vil formidle videre. Hvorfor være "stuck" i dårlige minner fra en fortid, når man kan frigjøre seg og få det bedre i nåtid og fremtid? Men jeg har aldri sett disse sammenhengene før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 6. april 2006 #819 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) . Endret 27. september 2017 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 6. april 2006 #820 Del Skrevet 6. april 2006 Utsettelseslisten: - forsikringspapirer (hvordan vite hvem man kan kvitte seg med?) - sy i knapper i jentenes strikkede jakker - pusse vinduer i 1.etg (liker ikke sol) - bestille "Julens minner" til Vilde (bok er utsolgt overalt!) - bytte popcorn- maskin fra jul ← Det er ingenting igjen, jeg har gjort alle tingene! Siste forsikringssamtale ble gjort i dag, det er i boks! Knappene er sydd i, alle vinduer er pusset i begge etasjer, "Julens Minner" står i bokhylla og popcorn- maskinen er byttet. Jeg er stolt, jeg er glad og jeg tar meg selv i nakken hver gang jeg sier til meg selv "det gjør jeg senere". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå