Malama Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #641 Skrevet 21. februar 2006 AS IF jeg kan støvsuge eller rydde under senga... Der er en 3 cm høy klaring, maks. Det er IKKE slik at jeg oppbevarer masse greier under der, men det har hendt at der sniker seg inn et tegneserieblad halvveis under av og til. Støvsuge innebærer å FLYTTE på senga da, noe som er en langt større jobb enn de 15 minutters greie, jeg mener... jeg må flytte nattbord (og derfor ta ut kontakter på klokkaradioen, ellers faller den jo ned) og fysisk flytte senga HELT bort fra den plassen den opptar (den står inntil et hjøne, så det er ikke noen mulighet for "alvveis hit, og deretter halvveis dit) og det er det i praksis ikke plass til, for så tort soverom har vi ikke, uten å ta nattbordet HELT ut av soverommet, det samme med plantene som står til vinterlagring, og alt annet som måtte finnes der inne, og antakelig sette senga litt på høykant. Ja, vi HAR gjort dette en gang før, da vi ommøblerte der inne. Og det var litt støv under senga ja. Det blir det jo. Men... å ommøblere soverommet føles som en større jobb enn hva Kellys mission skal være... Kan jo forøke å få sambo til å bare LØFTE på den, og støvsuge fort sånn litt? Tung seng da....så han blir neppe glad for det forslaget....
Gjest Qlio Skrevet 21. februar 2006 #642 Skrevet 21. februar 2006 (endret) - vaske kappelaken og stryke (2 stk, har så innmari høy seng) - vaske teppet - tørke støv med Swiffer Duster av TV, bilder, oppå garderobeskap og vegger - pusse ut det forrige eier skrev på mitt garderobeskap - snu overmadrass og mellommadrass - vasket bak nattbord - vasket lister - vasket bak kommode - vaske under senga Da var alt klart! I tillegg fikk jeg/vi kastet 7 bæreposer med klær fra Qliomannens skap! Jeg FLY'er for begge. Endret 21. februar 2006 av Qlio
Hu i Svingen Skrevet 21. februar 2006 #643 Skrevet 21. februar 2006 Malama: Løft opp den ene siden av sengen og legg noe under, telefonkataloger eller bøker f.eks., og vips så kommer du til. Tirsdag er papirdag og blomstervannedag. Papirene er ryddige allerede (ligger i hvert fall der de skal), og blomstene er vannet og dusjet. Fikk dessuten ånden over meg, og vasket skapfrontene på kjøkkenet, pluss stålet over og på sidene av kjøkkenbenken. Polerte over med litt matolje, og nå er det blankt og fint. :-D Så har jeg lagt sammen to fulle tørkestativer med klær, dvs. all klesvasken jeg vasket i helgen. More to come...
Malama Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #644 Skrevet 21. februar 2006 Må ha MANGE telefonkataloger da... og jeg har ikke telefonkataloger. Og siden den er så tung vil jeg ikke utsette bøkene mine for det, da får de skader er jeg redd... Men, å støvsuge under senga... det erjo ikke såååå lenge siedn sist vi gjorde det, så jeg kan ikke se at det skal være sååååå nødvendig heller. Jeg er ikke spesielt flink med husarbeide for tid. JE erikke flink med noe som helst, jeg har så innmari energiunderskudd at jeg kke får gjort noe særlig på jobb engang, bare ER der og vips er dagen omme utn at jeg har fått gjort noe av der jeg skulle, og hjemme... da bare eksisterer jeg, og knapt nok det. Men jeg skal nok skjerpe meg....
Hu i Svingen Skrevet 21. februar 2006 #645 Skrevet 21. februar 2006 Og jeg fortsatte: Vasket skiferbenkeplaten, og har satt den inn tre ganger med porefyller, så nå er den blank og fin igjen (den var veldig matt). Har vasket to sengetøyvask og brettet den ene. Den andre er til Donnie. Har dessuten swiffet under senga, og det trengtes virkelig, selv om jeg støvsuger kjapt under der hver gang jeg tar runden. Har videre vasket deler av to kjøkkenvegger og litt lister - ser ut til å bli kjøkkenuke på meg, hehe. Brødristeren fikk også en rundvask. Litt kjipt egentlig, men når det begynner å bli så ryddig her, så ser jeg hvor møkkete veggene faktisk er - og da må de jo vaskes. Tar det litt og litt, sånn flekkvis, for å vaske vegger er dønn kjedelig... Stålbeholderne til kaffe og te osv. som pleier å stå på kjøkkenbenken er i oppvaskmaskinen som går nå - ble klar over at de trengte en vask da jeg svarte på en tråd om hva man har på kjøkkenbenken. Synes jeg har fått gjort utrolig mye i dag, og det har faktisk ikke tatt mer enn 6 x 15 minutter (godt fordelt). :-D Problemet nå er nesten at det ikke er stort mer å ta tak i før kulda slipper og det er tid for loftsrydding. Har bølgen nå, så jeg får gi meg i kast med de detaljerte rengjøringslistene fremover... Skrelle løken for å si det sånn.
Lizzie Skrevet 22. februar 2006 #646 Skrevet 22. februar 2006 I tillegg fikk jeg/vi kastet 7 bæreposer med klær fra Qliomannens skap! Jeg FLY'er for begge. ← Jeg er redd mannen min ville tatt livet av meg hvis jeg rørte klærne hans. Jeg vet at det er ting i skapet hans som ikke er brukt på over 8 år (da han møtte meg) men han er en samler av natur og nekter å kvitte seg med det. Han har fått et eget lite rom i kjelleren der han samler alt mulig annet av papirer, bokser, kurver o.l som jeg vil kvitte meg med og han vil spare på, men klærne får bli i skapet, for han røyker der nede i kjellerrommet sitt. Ellers syns jeg ikke at jeg får gjort noen verdens ting denne uken. Kanskje fordi vi er lite hjemme, men også fordi jeg er så sliten når jeg først er der at jeg ikke orker å gjøre noe. Men kjøkkenbenken er ryddig da i det minste. Det er jo noe!
Gjest Qlio Skrevet 22. februar 2006 #647 Skrevet 22. februar 2006 Jeg bar alle klærne ned i 1.etg, tok opp plagg for plagg og han bestemte om de skulle beholdes eller ikke. Jeg kaster ikke noe som er hans, uten at han har "godkjent" det. Men når han kunne se på OL og si JA eller Nei gikk det veldig fint, og jeg er fornøyd. Så nå er begge klesskapene strøkne og soverommet tåler selv en svigermors øyne. Fikk også vasket teppet i gangen i går, det er så stort og stivt at det må taes i badekaret (sånn antiskli under). Egentlig kunne jeg tenke meg å skifte det ut, men har ikke funnet noen andre. Dessuten koster det jo en del penger, og det har vi ikke flust av om dagen. Men Flylady har lært meg en annen ting. Gjør det beste ut av det du har! Ett rent, flekkfritt teppe er penere enn ett som er flekkete og grusefullt...
Gjest Qlio Skrevet 22. februar 2006 #648 Skrevet 22. februar 2006 Så mye teit man finner ut at man skal gjøre når man først har kommet igang her? Hvorfor er det ingen som advarer oss?
Lizzie Skrevet 22. februar 2006 #649 Skrevet 22. februar 2006 Du har jo virkelig fått det hardt Qlio. Men en ende vil det vel ta - håper jeg for din del. Kunne godt ha fått det litt hardere jeg også, men det går nå på et vis. Det er ikke mye å gjøre før svigermor kan komme for å si det sånn
Gjest Qlio Skrevet 22. februar 2006 #650 Skrevet 22. februar 2006 Det ordener seg nok når jeg begynner å jobbe...
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #651 Skrevet 22. februar 2006 Dere er så flinke!!! (...) Men Flylady har lært meg en annen ting. Gjør det beste ut av det du har! Ett rent, flekkfritt teppe er penere enn ett som er flekkete og grusefullt... ← Har kommet til det samme, og er i grunnen glad for det. Har noe jeg ønsker bytte ut, men har ikke råd nå. Men jeg har vasket det, og nå er det i alle fall til å leve med inntil jeg får kjøpt ny. Ellers ser det ut som om jeg er tilbake på basic rutiner for tiden. Fikk gjort en ukesrengjøring mandag, og ellers blir det bare morgen og kveldsrutine, planlegge middag, klesvask, oppvask og shine vasken. (Men de tingene går automatisk nå).
Gjest gjest med sko ii Skrevet 22. februar 2006 #652 Skrevet 22. februar 2006 ...og det var meg over som ikke har våknet nok til å logge meg inn.
Gjest Gjest med sko Skrevet 22. februar 2006 #653 Skrevet 22. februar 2006 Forresten, Malama: Går det ikke an å "tette" sprekken på 3 cm under senga di? Slik du beskriver det, er det jo fare for ryggen å skulle støvsuge under sengen deres? Jeg tror jeg ville sidestilt en slik seng med min sovesofa. Der kommer jeg heller ikke under, men på FlyLady-vis støvsuger jeg inntil det jeg kan, og resten får være til den årlige storrengjøringen. Skal jeg måtte dra til kiropraktor, skal jeg i hvert fall ha en annen "årsak" enn sengestøvsuging.
Nilma Skrevet 22. februar 2006 #654 Skrevet 22. februar 2006 Ellers kommer jeg nok til å bruke en del tid på kjøkken / spisestue denne uka. Den lenge etterlengtede skjenken vår er endelig kommet , så nå skal jeg få tømt kjøkkenskapene for vinglass, pene fat osv, og da tenkte jeg at jeg foretar litt "decluttering" i skap og skuffer på kjøkkenet i samme slengen. ← Men hva pokker hjelper det at skjenken er kommet, når duppedittene som glasshyllene skal hvile på ikke var med?!?? Var på Skeidar i går og etterlyste dem, og de må bestilles fra DANMARK! På plussiden har vi fått montert sideskapene på skjenken, så noe har jeg da fått flyttet fra kjøkkenet, og da fikk jeg ryddet og vasket i to kjøkkenskap i det minste. Har ikke fått gjort så mye i ukens sone, men dagens oppdrag skal jeg prøve å få tid til; har mye rart på bunnen av klesskapet, og gangen full av sommersko som kunne stått der i stedet.
Gjest Gjest med sko Skrevet 22. februar 2006 #655 Skrevet 22. februar 2006 (endret) Huffda, Nilma. Så Skeidar har tatt etter IKEAs dårlige rykte på manglende dingser? Så irriterende å ikke få montert opp alt! Men det varer vel ikke lenge før de kommer håper jeg, tross alt er ikke Danmark mer enn et par dagers postgang unna, med mindre de skal produsere dingsene først da. Mine sommersko er samlet i en stor plastpose på kottet (gjennom flere ryddinger her og der), og der står den i grunnen bra. Ingen nytte for sommersko på vinteren nei! Endret 22. februar 2006 av Gjest med sko
Nilma Skrevet 22. februar 2006 #656 Skrevet 22. februar 2006 med mindre de skal produsere dingsene først da. ← Vet du, det hadde ikke forbauset meg det minste! (Jeg tror faktisk det var tilfellet da vi bestilte sofa derfra for et par år siden. ) Ja, det med å rydde unna sko utenom sesongen har jeg tenkt på lenge , men jeg trenger nok et spark bak for å komme i gang, så takk til Flylady!
Hu i Svingen Skrevet 22. februar 2006 #657 Skrevet 22. februar 2006 Hjelp, jeg tror jeg har blitt gal! Har riktignok ekstra tid nå, siden jeg er delvis sykemeldt, men nå har jeg til og med begynt å vaske vegger i ren declutteringabstinens! Har gjort så langt i dag: * Støvsuget kjellerrommet og trappen * Vasket kjellerrommet og trappen (for første gang siden jeg flyttet inn for - gulp! - 12 år siden! ) * Vasket og hengt opp en klesvask * Vasket og pusset en stållampe og montert dimmer på den * Tørket støv * Skrudd opp ny hylle i gangen * Vasket 1,5 kjøkkenvegg og to vinduskarmer * Vasket 1 liten vegg i gangen * Vasket badet grundig * Vasket gulvet i dusjen (når jeg først tok en dusj) * Vasket alle gulvene i hovedetasjen (ikke flyttet på ting) * Vasket kjøkkenklokka (og limt en løs del på den) * Vasket kjøleskapet innvendig * Aviset 1 liten fryser (har tre) Jeg er en syk, syk person! Ja, ja, ja C&B osv., jeg vet...
abelille Skrevet 22. februar 2006 #658 Skrevet 22. februar 2006 Du kan få komme å gjøre litt decluttering hos meg, hu i svingen, her er det fremdeles en del igjen. Har gått gjennom store deler av klesskapet (dvs kurvstativet, har for tiden ikke noe kleskap siden soverommet fremdeles pusses opp) i dag, og jammen var det en del som kunne kastes nå igjen. Men en liten gjennomgang av skoene hadde kanskje ikke vært så dumt. *setter på timeren*
Hu i Svingen Skrevet 22. februar 2006 #659 Skrevet 22. februar 2006 Du kan få komme å gjøre litt decluttering hos meg, hu i svingen, her er det fremdeles en del igjen. ← *leter frem søppelsekker og timer*
Gjest Qlio Skrevet 22. februar 2006 #660 Skrevet 22. februar 2006 Fyttikatta så flinke vi er! Kanskje vi skulle legge ut linker til bilder av hvor flott det blir? Anyone? For eller imot?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå