Hu i Svingen Skrevet 11. februar 2006 #541 Skrevet 11. februar 2006 Bortsett fra at jula nå er over, og pynten er på loftet allerede. Og der får denligge til neste desember, minst.
Gjest gjest1 Skrevet 11. februar 2006 #542 Skrevet 11. februar 2006 I dag har vi kjørt et flytte lass. har pakket ut og satt til på plass i skap. Satt sammen komoden og tv bordet og hengt opp gardiner på kjøkkenet
Malama Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #543 Skrevet 11. februar 2006 Klart du kan putte julepynten dit etter neste jul, om du vil For min del skulle jeg gjerne hatt et loft da, men....
Gjest gjest m sko ii Skrevet 12. februar 2006 #544 Skrevet 12. februar 2006 Da jeg var liten hadde vi Sommertøy og Vintertøy, og det ene var til enhver tid bortpakket (på sånne steder som øverste plass i skapet). Nå ligger vel alt tøy fremme hele året nesten? Ikke legg sånne treningsting der oppe, da! Da vil terskelen for å finne det frem og bruke det bli alt for stor! Høres ut som om det er clutter i deres liv? Har helgefri nå og tok venninne-fun day i går. Er klar for neste uke forholdsvis uthvilt, selv om jeg nok tøyer mine grenser for tiden. Min største utfordring er å gå og legge meg (i 6-tiden om morgenen). Min siste lange våkne periode var 42 timer, og det er gøy å være våken, men plutselig er jeg i utakt med kroppen og ukesplanen. Største fokus nå mer enn noe annet: Gå og legge seg! Ikke om natta, for da jobber jeg, men etterpå, når dere andre står opp. Ha en fin dag!
Malama Skrevet 12. februar 2006 Forfatter #545 Skrevet 12. februar 2006 (endret) Når jeg var barn hadde vi også sommertøy og vintertøy, og det som ikke var i bruk var lagret i eksper på loftet, og det var stor glede den dagn sommerkassene kom ned fra loftet, alt måtte selvsagt vaskes da, men vi fikk ta på ei t-skjorte likevel, mens alt det andre ble vasket (luktet "innestengt") Men ja, nå ligger alt fremme. JEG BRUKER jo t-skjortene hele vinteren jo, bare at jeg har min lille sorte lammeullsjakke utenpå. Men shorts og dongriskjørt kunne antakelig vært6 pakket bort da, sammen med bikinien. Likevel... det er omtrnt bare 5-6 plagg for min del og 2-3 for min samboers del, så det er ikke så mye sommertøy å pakke bort. Litt mer vintertøy. det er det, de tykke gensrene, de kunne vært pakket bort om sommeren ja.... Det erikke så lenge siden jeg tenkte på dette... at sommertøyet var bortpakket om vinteren da vi var små. Men jeg har uansett ingen plass å pakke det bort, så jeg tenker det blir liggende. Endret 12. februar 2006 av Malama
Gjest Sabia Skrevet 12. februar 2006 #546 Skrevet 12. februar 2006 Jeg pakker bort sommerklær og vinterklær når det ikke er i bruk! Ikke alle toppene, men mange av de bruker jeg bare om sommeren. Så er det sommer skjørt, kjoler, tynne sommerbukser... Ang treningsutstyr så er jeg såpass høy at jeg fint rekker opp, så det er ikke vanskelig å få det ut. Dessuten bruker jeg det iblant, og hensikten er å bruke det mye mer, så jeg kvitter meg ikke med det
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. februar 2006 #547 Skrevet 12. februar 2006 Det mest fornuftige jeg har gjort idag er å henge dynen ut til "frysing". Sånn apropos den lille, stygge midden. Iflg værmeldinger slår temperaturen om på tirsdag her i mitt område, så siste frist for frysing av midd blir mandag. (Tror hodeputa åker ut imorgen) Har tatt oppvask, shina vasken og planlagt morgenens middag (tatt ut råvare fra dypfryseren). Kvier litt mer for 15 minutter rydd/kast nå, men skal gjøre det før jeg legger meg. Velkommen, Becca! Du er flink som begynner og pakke/sortere nå. Hvor lenge er det til flytting? Det beste er å ta litt om gangen, og ikke vente til rett før flyttedato (men det trenger vi ingen FlyLady til å fortelle...) Men jeg har ennå til gode å gjøre det som er lurt, som oftest hater jeg tanken på pakking og rydding så intenst at jeg utsetter det til siste liten, og DA er jobben ihvertfall så stressende og uoverkommelig at den bekrefter alle forutinntatte meninger om den... Jo mer du klarer å gå gjennom, vurdere om du trenger, og så i tilfelle kaste eller gi bort - jo mindre trenger dere slite med å slepe med dere til det nye bostedet! Skal se om jeg finner FlyLadys råd om hvordan man kvitter seg med ting, så kommer jeg tilbake.
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. februar 2006 #548 Skrevet 12. februar 2006 (endret) http://www.flylady.net/pages/FlyingLessons_Declutter.asp Endret 20. februar 2006 av Gjest med sko
Gjest Qlio Skrevet 12. februar 2006 #549 Skrevet 12. februar 2006 Denne uken har jeg vært flink, men aller flinkest til å ta pauser og gjøre ting jeg har tenkt at "ja, det skal jeg jammen gjøre snart". - vasket og ryddet 6/10 kjøkkenskap - vasket og ryddet 4/4 kjøkkenskuffer - vasket oppå 2/2 rader med overskap, samt veggen over - vasket bak komfyren (mistet en pensel bak der i går, og da måtte den fram) - skrudd opp sluk ovenfra oppvaskkummen og ned, renset for skitt og skrubbet. - renset kaffetrakteren - ryddet "vaktmesterskapet" (der vi har varmtvannstank, lyspærer, batterier, vaske- stuff, støvsuger o.l.) - vasket alle bamser, sengetøy o.l til barna som kan vaskes, alt mykt eller stort som ikke kan vaskes har stått ute ett døgn (medisinsk grunn til dette, gule stafylokokker i såret) - lagt ledninger i skinner i stua (Vilde drar i alle ledninger, gjett om hun er sur på meg nå) - vasket alle lister i stue, gang, kjøkken og gjestetoalett - vasket grundig steder jeg vanligvis ikke tar så nøye (under TV- benk, kjøpmannsdisk, bak skohyller o.l) - skrubbet frontene på gangskapet (aldri gjort før, gjett om det synes!) Hver kveld shiner jeg den keramiske toppen på komfyren, vasken på kjøkken og bad, legger frem tøy til meg og barna, rydder leker i 1.etg. Jeg bare gliser når jeg går fra rom til rom.
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. februar 2006 #550 Skrevet 12. februar 2006 Jeg må bare bøye meg i støvet (som forresten forsvant i forrige ukes Home Blessing) Qlio! Du har vært helt rå! Bare pass på å ikke gjøre så mye at lufta går ut av deg plutselig (det har både Nivea og jeg erfart, nemlig!) Har ryddet mine 15 minutter og går og legger meg. Natta alle flybabies!
Gjest Sabia Skrevet 12. februar 2006 #551 Skrevet 12. februar 2006 (endret) Måtte bare legge til en ting: I høst rydda jeg i loft og boder - før Flylady - og sorterte i pappesker. Jeg kastet masse - trodde jeg hvertfall.. Nå gikk jeg gjennom to svære pappesker, og kvitta meg glatt med 3/4 av innholdet i de to eskene.. Jeg kan bare ikke fatte hva jeg tenkte på da jeg sparte på alt det?? :klø: Tankegangen har tydeligvis forandret seg siden oktover Endret 12. februar 2006 av Nivea
Gjest Qlio Skrevet 13. februar 2006 #552 Skrevet 13. februar 2006 Jeg må bare bøye meg i støvet (som forresten forsvant i forrige ukes Home Blessing) Qlio! Du har vært helt rå! Bare pass på å ikke gjøre så mye at lufta går ut av deg plutselig (det har både Nivea og jeg erfart, nemlig!) Har ryddet mine 15 minutter og går og legger meg. Natta alle flybabies! ← Har sykdom i huset, da blir det litt ekstra... Får gjort mye uten Internet og mann!
Malama Skrevet 13. februar 2006 Forfatter #553 Skrevet 13. februar 2006 Jeg har så definitivt veldig IKKE vært flink. Men jeg skal skjerpe meg, det skal jeg virkelig! Jeg "faller av" stadig vekk, men minner meg selv på at "you are not behind, just jump in where you are", og tenker at selv om jeg må begynne litt på nytt av og til, så er jo utganspunktet LITT bedre enn sist, og jeg er LITT nærmereå få rutinene til å fungere Og jeg har LITT flere vaner innarbeidet, sånn nesten, som gjør dem lettere å gjenoppta.
Nilma Skrevet 13. februar 2006 #554 Skrevet 13. februar 2006 Mål for uka: - Shiny sink (både bad og kjøkken, den ene delegeres til samboer) - 15 minutters decluttering daglig - Kelly's Missions
Gjest Qlio Skrevet 13. februar 2006 #555 Skrevet 13. februar 2006 Denne uken er det jo badet og ett ekstra rom... Det er jo ikke så lenge siden vi har tatt badet, så det ser jo nesten perfekt ut nå også. For det er mye høyere terskel for å rote når det er fint! Dessuten har vi jo gule stafylokokker i huset, så badekaret skrubbes en gang om dagen, doen vasker jeg som regel en gang per dag uansett, og Swiffer over gulvet hver gang jeg har børstet håret (hvite fliser og brunt hår er en dårlig kombinasjon). Jeg kan selvsagt gå inn og ta en detaljert rengjøring, da... det får jeg gjort i løpet av en uke, det er jeg sikker på. Har jo ikke så jævla stort bad, at det gjør noe.
Gjest Gjest med sko Skrevet 13. februar 2006 #556 Skrevet 13. februar 2006 (endret) Heng med alle sammen! Fint å se deg, Nilma! Selv om jeg ikke kjenner dere, blir det til at jeg savner dere når dere blir borte... Jeg har også ryddet i pappesker før FlyLady-tid. Riktignok har jeg ikke tatt dem fram for å rydde på nytt, men det kommer (sålenge leiligheten er i uorden gidder jeg ikke tenke på kott og bod, for der sjenerer det meg ikke uansett.) Prioritering... Jeg vet med meg selv at jeg kommer til å finne masse som jeg nå kan kvitte meg med når jeg kommer til å rydde pappesker. Fint å tenke på egentlig, for jeg har faktisk ikke hatt bruk for noen ting fra pappeskene (siden de har vært uåpnet i min. 3 år. Min dumme unnskyldning har vært at "det kunne være noen viktige papirer innimellom som jeg ikke bare kan kaste (personnummer etc.) Så; apropos den ene testemonialen som fortalte om å rydde/kaste gamle brev som hopet seg opp. Jeg gjorde det for et par år siden nå, i et anfall av nettopp "jeg kan selv styre hva ettertiden skal vite om meg". Jeg hadde uendelig mange brevvenner på ungdomsskolen, og selv om det dabbet av, ble det mange brev. Etter videregående brevvekslet jeg med enkelte nære venner om livets mange begredeligheter den gang. En smertefull tid å gjennomleve, men jeg er nå kommet helskinnet ut av det, med mer vett og klokskap. Men var det nødvendig å spare på ungdomstidens dumheter, feiltrinn og frustrasjoner? Jeg innså at jeg ville kvitte meg med minnene (til tross for at jeg har hatt "respekt" for brev; at man ikke bare skulle kaste dem!). I alle fall, jeg startet med å lese brev, men skjønte raskt at jeg ikke ønsket å rippe opp i gammelt. Så jeg gikk over til å kun klippe frimerker av konvoluttene (til TUBFRIM), og deretter brenne brevene. Det var en svært god følelse, nesten et rituellt siste skritt for det endelige oppgjøret med fortiden. Og så ble jeg kvitt to ganske store pappesker bare med gamle brev (som jeg har flyttet rundt siden tenårene!) Kan absolutt anbefales. At du nå har det innebygget at du kan "jump in where you are", Malama, er vel faktisk den aller viktigste rutinen å innarbeide slik jeg ser det! Du er flink! Det passer kjempefint at ukens sone er bad og vaskerom (har ikke vaskerom). Det har vært litt laber jobbing med noen av de andre rommene, men badet har jeg stort sett holdt i orden. Så det er bare en lek å holde på der nå. Kellys mission med vask bak doen, skal jeg utvide med å tørke støv av horisontale vannrør. Det trengs! Når det gjelder tomemballasje på badet, så har jeg ikke noe sånt. Jeg har alltid vært litt nøye på å kaste tomgods. Jeg tar vel dagens Kelly sammen med den vanlige Home Blessingen. Endret 13. februar 2006 av Gjest med sko
Gjest Qlio Skrevet 13. februar 2006 #557 Skrevet 13. februar 2006 Dette skal gjøres i løpet av uken: - vaske under badekar - vaske over tørketrommel - rydde skap i gangen (der jeg har vaskepulver, håndklær o.l.) - vaske do (inni, utenpå) - vaske over speil, samt pusse - ta ut kurvene i skapet og vaske inni - vaske badegulvet
Nilma Skrevet 13. februar 2006 #558 Skrevet 13. februar 2006 Heng med alle sammen! Fint å se deg, Nilma! Selv om jeg ikke kjenner dere, blir det til at jeg savner dere når dere blir borte...←Takk skal du ha, det er godt å være "tilbake". Nå gjenstår det å se om jeg greier å holde de gode forsettene denne gangen. "Decluttering" denne uken kommer nok stort sett til å dreie seg om gjesterommet (les: roterommet). Vi venter besøk til helgen, så der er vi bare nødt til å gjøre en innsats. Men sambo "tyvstartet" ryddingen der inne i går, så vi er godt i gang. Utrolig hva som har hopet seg opp der inne! Planen er å få ting skikkelig på stell der nå, ikke bare kriserydde sånn at gjestene akkurat får plass.
Gjest gjest1 Skrevet 13. februar 2006 #559 Skrevet 13. februar 2006 Vi flytter på lørdag. Skal da kjøre først mamma sitt lass på fredag... Vi har vært i den nye leiligheten med et lass og skal opp en tur på onsdag med et lass til.. Ting går litt sakte pga jeg har fått influensa og har høy feber og gubben er delvis lam.. I dag skal vi gjøre ferdig rote rommet (dvs ting skal kastes og sorteres og pakkes ned)
Gjest Gjest med sko Skrevet 14. februar 2006 #560 Skrevet 14. februar 2006 Hei, becca! God bedring! Så flink du er som greier å pakke litt selv om du er syk... Du får ta deg god tid og slappe av når flyttingen er overstått! Det er travelt med flytting, men vi kan gi FlyLadytips når du kommer i ny bolig... Ha en fin dag!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå