Gå til innhold

FlyLady

Malama

Anbefalte innlegg

Gjest gjest m sko ii

En ting til som vi nevnte høyere oppe: "Du kan ikke organisere rot, du kan bare bli kvitt det"

(underforstått: Gi bort brukbare ting til andre eller Fretex/loppis, eller kast søppel)

Merkelig nok føles det som en lettele å bli kvitt mye av det jeg har dradd med meg i mange år, men som jeg beholder uvisst av hvilken grunn. Har ikke savnet en ting som jeg har kvittet meg med.

Så en del av jobben din er å innse at man ikke blir lykkeligere av å samle opp. Livet er ingen konkurranse, der den som har flest ting, vinner tilslutt... Med bare de viktige tingene rundt deg, føles tilværelsen mye lettere. Jeg lover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting til som vi nevnte høyere oppe: "Du kan ikke organisere rot, du kan bare bli kvitt det"

(underforstått: Gi bort brukbare ting til andre eller Fretex/loppis, eller kast søppel)

Merkelig nok føles det som en lettele å bli kvitt mye av det jeg har dradd med meg i mange år, men som jeg beholder uvisst av hvilken grunn. Har ikke savnet en ting som jeg har kvittet meg med.

Så en del av jobben din er å innse at man ikke blir lykkeligere av å samle opp. Livet er ingen konkurranse, der den som har flest ting, vinner tilslutt... Med bare de viktige tingene rundt deg, føles tilværelsen mye lettere. Jeg lover!

Veeldig sant!! Jeg trenger plutselig ikke mere skap og skuffer enn det jeg har, og det er heelt utrolig til meg å være.. Ikke savner jeg noe heller, har bare kvitta meg med masse ... unødvendige ting, ting jeg er så vant til er der at jeg ikke tenker over om jeg trenger det eller ikke..

Den norske flylady finner du her:

http://groups.yahoo.com/group/FLYingInNorway/

Du bør nok registrere deg hos yahoo for å få fullt utbytte av det, men ikke sikker..

Den norske siden er bare noen som oversetter til norsk noe av det viktigste fra Flylady.

Jeg bruker den amerikanske, men det er jo en smakssak og en språksak hva man foretrekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens. Men det er ikke "bare å gjøre noe" hver dag, men det er snakk om å følge et program? eller har jeg missforstått helt?

Siden vi driver å skal flytte har vi skikkelig opprydding. Tar litt hver dag, og har kastet 10-12 søplesekker. Kjempe digg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens. Men det er ikke "bare å gjøre noe" hver dag, men det er snakk om å følge et program? eller har jeg missforstått helt?

Neida, du har ikke misforstått! :) Det finnes noe som heter "31 days of Babysteps", der du innarbeider en ny liten rutine hver dag. Dette er ment som en introduksjon for dem som er helt nye når det gjelder Flylady. (Personlig synes jeg disse ble vel dillete, det er en del tips av typen "stå opp og kle på deg", men akkurat dette med å shine vasken er en god idé.)

Så har du Kelly's Missions. Som Gjest med sko skrev, så er huset delt inn i 5 soner, og man jobber med en sone hver uke. Når det f.eks. er kjøkkenuke, er det ett oppdrag man skal gjøre i kjøkkenet hver dag. Her finner du Kelly's Missions.

Dessuten er det "Habit of the Month", der man fokuserer på en bestemt rutine som skal innarbeides. Denne måneden er det 15 minutters "decluttering" hver dag.

Håper det ble litt klarere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det "Habit of the Month", der man fokuserer på en bestemt rutine som skal innarbeides. Denne måneden er det 15 minutters "decluttering" hver dag.

Håper det ble litt klarere!

okei, da ble det klarere :) tusen takk! Men hva er decluttering?? Litt irriterende å ikke kunne engelsk gitt :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decluttering er rett og slett å kaste rot og skrot og ting du aldri bruker. (Men hvis jeg skal kaste ting i 15 minutter hver dag i lengre tid, er jeg redd det blir litt vel tomt hjemme etter en stund ;) .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger i mitt eget hode å oversette det som å RYDDE OG KASTE! Noen ting skal kastes. Noen skal gis bort. Og noen skal bare få en plass å bo, i mitt hjem.

Jeg kan RYDDE OG KASTE i 15 minutter hver dag resten av livet og aldri gå tom for arbeid. Om jeg KASTER i 15 minutter går det jo ikke bra i lengden, jeg har ikke så mye å kaste (vi har ikke så innmari mange ting som er tilovers, vi har levd på "sparebluss" siden vi var ferdig utdannet, og derfor bare anskaffet stort sett ting vi trenger, men en del "dill" har vi jo, så noe skal kastes. Men mye av våre ting trenger egentlig bare å RYDDES på plass, når vi har kasta det dillet som opptar plassen...

Typsik er kleskapet fult av klær vi ikke bruker. Vi har ikke så innmari mange klær vi FAKTSIK bruker, men disse er nesten aldri i kleskapet, de er neten til vask, på snora eller ligger på stua, mer eller mindre sammenlagt i påvente av å komme i skapet, men siden der er en del vi aldri bruker, (og dessuten er jeg litt lat, og ikke flink å gjøre siste del av klesvaksne, LEGGE PÅ PLASS) så ligger de ofte på stua til vi tar dem på.

for meg blir da declutter todelt: gi det gamle til fretex. Og få det nye i skapet. Begge deler funker for meg som decluttering, kleskapet blir mer oversiktelig og stua blir ryddigere.

Jeg vet "you can't organize clutter", men for meg er klesvask på stua "clutter" godtnok, men det er ikke "clutter" om jeg får det inn i skapet der det hører hjemme.

Flylady er et genialt konsept, men man må tilpasse det sitt eget liv, og det gjør i alle fall jeg, og oversetter ordene slik det passer meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malama, jeg synes det var en veldig fin definisjon av decluttering! Selv om gudene skal vite at vi har mye som godt kan kastes, så er det jo grenser for hva man kan kvitte seg med. Men som du sier, når man har kastet en del, så er det så mye lettere å organisere de tingene man faktisk ønsker å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, slik tenker jeg også.

Egentlig har vi ikke så mye å kaste, men det er en del likevel når man begynner å gjøre det, og da blir det myyyye lettere å organisere e tingene vi vil ha. Og tross alt, det meste av det jeg eier ønsker jeg å beholde, jeg ønakser bare å ha en orden i det, klær i skapet på soverommet, pynt på stua og sånn, i stedet for kløær på stua og pynt i esker på soverommet, enda ikke pakka ut... (fordi det er så rotete med ting som IKKE skal være der på stua etc)

Jepp, decluttering på min egen måte er en vane jeg definitivt må få inn i mine rutiner. Jeg jobber med saken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decluttering ja. Jeg har ingen forpliktelser i helgen, og skal decluttre uforstyrret. Gleder meg!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt grundig støvsuging i dag, med lister og det hele, og dustet over alt med min geniale nye strutsefjær-duster. :) Og så har jeg pusset lampa over kjøkkenbordet, som er stor og krommet, så det er et pes. Videre blir det super fling boogie i overskapene på soverommet, de har ikke vært ryddet (og dermed ikke egentlig i bruk) på minst fem år. Blir artig. :ler:

Hva kan man egentlig bruke sånne skap til? Altså skapene over garderobeskapene (innebygget). De er så høyt oppe, så de er ikke egentlig egnet til ting som er i daglig bruk. Gjestesengetøy kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man egentlig bruke sånne skap til? Altså skapene over garderobeskapene (innebygget). De er så høyt oppe, så de er ikke egentlig egnet til ting som er i daglig bruk. Gjestesengetøy kanskje...

Jeg har sengetøy.... husker ikke!! Må faktisk inn å se!! :ler: I tillegg til sengetøy var det treningsmatte/hoppetau/manualer (flittig i bruk!! Kremt.. :sjenert: not...), sykurven min, og to kurver som jeg har henholdsvis vesker og "må-repareres-klær" oppi.. Det var det, er ikke fullstappa akkurat, men det er ingen vits for det er liksom bare ett stort rom ca 50-60 cm høyt og alt for høyt oppe til at det er brukelig til noe.. Men greit sted å ha det jeg har der da! :forvirret:

Ellers må jeg si at nå tror jeg jeg skal tørre på å bevege meg et skritt videre på babyskrittene mine.. Jeg har jo parkert en stund på det med å legge ut klær til dagen etter.. Nå har jeg faktisk greid det en stund, så da tør jeg gå litt videre. Men merker jeg må være striks med meg selv, det er jo så lett å bare blåse idet. Fordi jeg ikke skal på jobb, og har god tid om morran er det ikke noen nødvendighet å få lagt fram klær. Men jeg vil innarbeide vanen nå så det er klart til jeg skal begynne å jobbe!

Var det noen som sa noe om å formulere seg kort og konsist??? Hm, skjønner ikke.. :sjenert:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sengetøy.... husker ikke!! Må faktisk inn å se!! :ler: I tillegg til sengetøy var det treningsmatte/hoppetau/manualer (flittig i bruk!! Kremt.. :sjenert: not...)

:ler:

Må tenke litt på det der altså - har så dårlig med oppbevaringsplass, men når det er så vanskelig tilgjengelig... Hva er det jeg MÅ oppbevare, men bruker sjeldent? *tenke*

- gjestesengetøy

- esker med solbriller, hårruller, solkrem (om vinteren)

- fotoalbum (gaaamle, bl.a. hestebilder fra da jeg gikk på barneskolen)

- akrylmaling og pensler (god ide! - jeg maler egentlig aldri, men maling er dyrt)

- cowboyhatten i lær som jeg har arvet fra pappa, men ikke kan bruke :ler:

- skoledagbøkene fra undomsskolen (nekter å kaste dem)

- Donnies ølseidler :sjarmor: (kan jo håpe han glemmer dem :sjenert: )

- eske med bursdagshilsner, kort og gamle brev (jepp, så gammel er jeg)

- enkelte blader jeg ikke vil kaste, men heller bruker sjeldent

Hurra, nå kom jeg på mye bra! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kan nok også min treningsmatte og hoppetau godt stues vekk øverst i skapet - ingen fare for savn der nei. :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kan nok også min treningsmatte og hoppetau godt stues vekk øverst i skapet - ingen fare for savn der nei. :erter:

Godt vi er flere :ler:

Jeg har forresten også en eske i de skapene med skoledagbøkene mine fra ungdomskolen kom jeg på :ler: Utrolig morsomt å ha, de kaster ikke jeg heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der oppei de høye skapene har vi gjestedyner og puter på ene siden, og julepynt, påskepynt og en barnelamnpe jeg vant på julekalenderen her på KG for noen år siden (god lagret en stund til tenker jeg, men jeg skal ikke kase den, vi skal ha den, når det bare kommer SMÅ flok som verdsetter den) på andre siden. (Les: Ja, det stemmer, vi har ingen kjeller, intet loft og ingen innvendg bod, følgelig har vi ikke noen annen plass å oppbevare julepynten enn på soverommet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jammen jenta i svingen, det er heelt i orden, du skal få lov av meg å ha julepynten i skapet for det!! :ler:

Tenk så mye mindre tiltak det er å sette julepynten tilbake i skapet enn å bære opp på loftet når jula er over!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...