Gå til innhold

FlyLady

Malama

Anbefalte innlegg

Har handlet en perm til kontrolljournal i dag.

I tillegg har jeg fyllt opp filofax- varianten min med papirer, kjøpt frimerker, konvolutter og er klar for ett nytt og ryddig liv.

Tømte oppvaskmaskinen, redde alle senger, smørte matpakker, startet vaskemaskinen og shinet vasket før barnehagen startet. Nå har jeg ryddet alle varer kjøpt i dag, tørket støv i stua med min nye duster og har velfortjent pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Qlio, hvor har du fått kjøpt duster, og er den bra?

( :ler: Måtte le, tenkte på den reklamen på tv med de som har "fått en homo som ikke virker" - bytt ut med duster :ler: )

Men altså English duster!! (...) Jeg har en og den er god nok den, men den ser ut som de tørkekostene i bilvaskemaskinen i alle regnbuens farger... Ganske godt fornøyd med hvordan den virker, men har så lyst på en bedre og ikke minst finere..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qlio, hvor har du fått kjøpt duster, og er den bra?

Den funker fint!

Digger det at man bare kan bytte ut, slik at man slipper rengjøring.

Kjøpte på Kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har handla på FlyLady sin shop?

Jeg har handla der et par ganger, og det gikk veldig fin. Har blant annet stor og liten støvkost, og de er virkelig så bra som de sier. Det eneste er at den mister en fjær i ny og ne. Ikke sånn at de blir glissne, langt i fra, men bare iriterende når det plutselig ligger igjen en lilla fjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har handla på FlyLady sin shop?

Ja, jeg har kjøpt et par bøker, og så klistremerkene til å ha på kalenderen, de er faktisk litt greie - absolutt ingen nødvendighet dog :ler:

Lyst å kjøpe dusterne, men prøver å finne noen bra i norge først.. Men bra å høre at du er fornøyd med de Fakse, da vet jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

Månedens mission er "Fling for 15 min."

Kult! Jeg føler dette blir en kjempefin restart i 2006. Først innarbeidet jeg rutinen med å shine vasken (så godt som innarbeidet), nå 15 minutter rydd&kast. (Og jeg fortsetter med gullstjernene mine i kalenderen!) Har bestemt meg at jeg skal telle opp stjerner på nyttårsaften 2006, og belønne meg på en eller annen måte for god innsats.:danse:

Erfaringene med halve fly-flaks i høst var ikke forgjeves, og nå har jeg bedre fundament å bygge på, i tillegg til at jeg leser alle mailer og endrer innstilling og blir motivert. Jeg er i grunnen imponert over hvor godt hun motiverer folk!

En ting som slår meg er hvorvidt norske "seigdamer" i tidsklemmer egentlig burde slutte å syte (joda, det burde de uansett), og heller henge seg på decluttering av huset!

De endeløse statistikkene over antall timer brukt i uka til husarbeide, fordelt på kvinner og menn (Kvinner "vinner" martyrmedaljen siden de gjør mest og roper høyest), sukk om manglende likestilling osv.

Mange menn praktiserer faktisk husarbeide etter FlyLadys Weekly Home Blessing Hour-prinsipp, men kvinner anerkjenner ikke det siden det fortsatt kan være igjen en hybelkanin under sofaen.

Det hadde vært veldig interessant å høre hva dere andre flybabies tenker om det jeg nevner her!

Endret av Gjest med sko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange menn praktiserer faktisk husarbeide etter FlyLadys Weekly Home Blessing Hour-prinsipp, men kvinner anerkjenner ikke det siden det fortsatt kan være igjen en hybelkanin under sofaen

Det hadde vært veldig interessant å høre hva dere andre flybabies tenker om det jeg nevner her!

Uten å være helt klar over det, så tror jeg du har rett i at mange menn gjør det (de vet bare ikke at det er det det heter...)

Jeg velger i alle fall bevisst å anerkjenne min samboers innsats i hjemmet selv om han ikke gjør det akkurat slik jeg ville gjort det. Men så gjør ikke jeg det slik "mange kvinner" ville gjort det heller da. Jeg er ingen "Bree" (fra Frustrerte fruer) Jeg er slapp jeg... og synes det er langt bedre å fjerne litt støv enn ikke noe, selv om noe skulle bli liggende igjen.... Litt er bedre enn ingenting, (som er min egen omskriving av "alt er bedre enn ingenting" fordi det høres ut som om jeg må gjøre ALT og jeg gjør LITT. Slik har jeg tenkt før FlyLady, men det passer jo utmerket i hennes folosofi...)

Å "declutte" i 15 minutter daglig er definitivt en vane jeg kunne trenge å få inn. Jeg har ikke helt på plass den med kjøkkenvasken enda heller jeg da, det har glitt ut den eiste uken, men jeg FORTSETTER med å innaribeide den, PLUSS at jeg prøvr å få til 15 daglige ryddeminutter. Må vel bli bra :)

Jeg venter ikke til nyttår med å belønne meg selv om jeg får mange finbe smilefjes på kalenderen... Jeg belønner underveis. Tenker jeg holder meg til den fra i fjor, belønning etter ti på rad :) Så slipper jeg å vente så leeeeeeenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

"Litt er bedre enn ingenting" er et godt slagord. Har du den på Inspirasjons-arket i kontrolljournalen din?

Jeg tror problemet til mange damer i et forhold er at hvis ikke mannen gjør husarbeidet på eksakt den måten hun har forhåndsbestemt (perfeksjonisten), så blir det sukk og himling med øynene og "Du klarer aldri å gjøre noen ting riktig" eller "Du er så slurvete, nå må jeg gjøre alt om igjen selv" (Martyr).

Tror kvinner har en lang vei å gå for å endre seg til det bedre der, men jeg tviler på at kvinner flest vil innse at deres oppfatning er både urettferdig og feil. Jeg er mer som deg, Malama. Glad for alt som tross alt blir gjort. Jeg ser det selv også, etter at jeg har fått ukesrengjøringen mer på plass. Alle vanskelige kroker blir ikke rengjort, men flater der jeg kommer til og er fri for rot blir støvsugd og vasket hver uke. Det både lukter og ser rent ut, og er en stor forbedring i forhold til tidligere da jeg tok en kjempesjau hver 6.-8.-uke og var helt utslitt etterpå og syntes alt var noe herk.

Bedre rent hver uke minus noen kroker (som ikke synes likevel), enn gullende strøkent en gang annenhver mnd, med tilsvarende støv og skitt som bygger seg opp mellom hver utmattende storsjau.

Hvis du har så store problemer med å shine vasken, hvorfor ikke nedtone forventningene til å få gjort det hver kveld litt, og heller konse på 15-minutter fling hver dag i steden? Hovedsaken er; som du så bra sier:

"Litt er bedre enn ingenting"

og det er viktig å føle at man lykkes med noe. :smilbla:

Jeg synes i grunnen jeg blir belønnet hver dag når jeg kikker på en ren og blank kjøkkenvask om morgenen, men selvsagt venter jeg ikke til 31/12 med å belønne meg selv for å følge FlyLady. Men jeg tenkte at det ville være kult å markere det litt ekstra når året er omme. Kanskje jeg skal prøve å spare 20 kr pr uke og koste på meg spa-behandling neste romjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville nok vært belønning å stå opp til en skinnende vask... Jeg må prøve å få orden på den igjen.

Nå kan jeg helt ærlig ikke si at jeg hverken ser eller verdsetter noen skinnende vask om morgenen... Jeg tår opp lenge før jeg er våken. Jeg går gjennom kjøkkenet, forbi vasken som godt kan skinne, og inn på badet uten at øynene er mer åpen enn de absolutt må for å ikke snuble i dørstokken. Etter å ha lidd meg gjennom noen minutter der inne så får jeg opp øynene, vann i ansiktet og er meget glad om jeg har funnte frem klær kvelden før, så kan jeg bare ta dem på meg uten å måtte gå på jakt etter det også. Vel rengjort og påkledd går jeg atter engang forbi vasken, og da har jeg jo teoretisk åpne øyne så jeg burde kunne se den ren og skinnende, men kan ikke si at jeg legger spsielt merke til den, mens jeg er på vei inn påstua. For det er der vi spiser frokost. Og neste gang jeg ser vasken er den ikke ren og skinnende lenger, for da har min samboer laget seg saft (eller vann) til frokosten, han drikker ikke melk til brødmat og orker ikke lage kaffe om morgenen, han får mer kaffe enn magen har godt av i løpet av arbeidsdagen. Da er det vannsprut i vasken da. Uten at dette bryr meg nevneverdig, dersom jeg skulle legge merke til det.

Det er først når jeg styrer med middagen jeg legger merke til om vasken er ren eller ei, utfa om jeg må flytte unna ting for å kunne vaske opp eller ei.... Men akkurat da verdsetter jeg en TOM oppvask i alle fall. (om den skinner er ganske lite relevant når jeg skal vaske opp....) En skinnende oppvask er tom. En oppvask som ikke er tom blir heller ikke skinnende. Derfor verdsetter jeg indirekte en skinnende oppvask når jeg skal lage middag ja.

romjulsspa hørtes egentlig godt ut (jeg ville tatt det på nyåret da, men det er fordi jeg er bortreist hos familie (hans familie førstkommende jul) hele romjula, og derfor ikke har tid til noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal putte min "litt er bedre enn ingenting" på inspirasjonssida, om jeg ikke allerede har gjort det. Husker ikke, det er en studn siden jeg har sett på den. Jeg følte at jeg ikke kom på så mye da jeg satt med den, og skulle fylle ut mer når jeg kom på det, som FlyLady sa. Og nå skal jeg fylle på dette, om det ikke allerede er der da :)

Skal se etter når jeg kommer hjem.

Snart på tide å gå hjem tror jeg. Frister i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkjøp av fjærkost er noe av det lureste jeg har foretatt meg på lange tider! (eh.. :ler:) Genial oppfinnelse.

Har holdt stua ryddig lenge nå, så i dag belønnet jeg meg selv med en mørk rosa orkidé og to matchende puter til sofaen. Og så kjøpte jeg en lattefarget teflonduk til kjøkkenet siden jeg har et eldgammelt og slitt spisebord og mangler penger til å kjøpe et nytt. Pleier ikke å bruke duker, men denne er ganske nøytral, og det ble fint. :) Nå blir det kanskje lettere å holde det ryddig der også, det er husets desidert verste hotspot.

Har ikke fått gjort så mange av kellys missions i det siste, så nå skal jeg titte gjennom dem og se hva jeg får gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk fore at dere er her jenter!

Sliten og trøtt sent i går kveld tittet jeg innom her for å sjekke forholdene. Og det var det som skulle til! 20 minutter senere var oppvaken ryddet ut og inn av maskinen, benken ryddet og vasket over og vasken pusset til det ytterste. Og ikke nok med det, jeg fikk ryddet av spisestuebordet alt som ikke hørte hjemme der!

Gjett om jeg var fornøyd da jeg tok kvelden da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

Selv takk, Lizzie! Det er lettere å opprettholde motivasjon når jeg leser om deres tanker og små fremskritt, og får "fortalt til noen" hva jeg selv får gjort :)

Var stuptrøtt i ettermiddag etter å ha vært våken et døgn, men fikk ryddet i 15-minutter før jeg stupte i seng. Visste ikke helt hvor jeg skulle begynne idag, så det ble en "universal-Fling" (dvs jeg tittet gjennom alle rommene og tok en ting her, en ting der.) Nå skal jeg ta oppvasken og gå og legge meg igjen.

:overrasket:

Er FlyLady synsk, eller er jeg forut min tid? Dette fant jeg nederst i påminnelsen om februar-flingen:

"Give yourself a gold star for practicing your new habit! " :sjarmor:

*klistre gullstjerne i kalenderen*

Endret av Gjest med sko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker og rydder hele tiden, virker det som.

I dag fikk jeg garderobeskap på soverommet, alle klærne ble lagt inn etter at det var vasket. Siden sengeskuffene ble dratt frem ble det vasket under sengen, og da kunne jeg like godt ta gulvet.

Badet blir Swiffet hver dag, minst to ganger (står klar bak døren). Hvite fliser kombinert med mørke hår er ikke helt bra...

Også blir det sånn generell rydding og vasking, deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Starter nye soner hver mandag?

At neste uke er KJØKKEN fra mandag?

*har fått kalender med klistremerker*

Endret av Qlio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ny sone hver mandag

http://www.flylady.net/pages/FlightPlan.asp

These are the zones for February - mark your calendars:

Zone 1: The Entrance, Front Porch and Dining Room (February 1-3)

Zone 2: The Kitchen (February 6-10)

Zone 3: The Bathroom and One Extra Room (February 13-17)

Zone 4: The Master Bedroom (February 20-24)

Zone 5: The Living Room (February 27-28)

Fint å lese litt påden sida der om du tenker sone-rydding, der finner du båpde kelly's miooions, detaild cleandingplan, og sånne ting. Vite hva som er "one extra room" denne gangen og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link!

Skal kikke på den i morgen, er dere som meg om dere alikevel er ett sted så gjør dere noe der?

Eks. Her om dagen skulle jeg ta ned noen kurver som har vært over kjøkkenskapene. Disse skulle flyttes, og jeg tok da og vasket over skapene og kjøleskapet (samme side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke - nye muligheter. Godt det er kjøkkenet sin tur denne uken. Der trengs det at noe blir gjort :)

Jeg har min del av Home Blessing i ettermiddag: Rydde og klargjøre for vaskehjelpen som kommer i morgen. Det er ikke nødvendigvis mer en to 15-minutters runder. Vaske søppelbøtta gjorde jeg av ren nødvendighet på fredag, så det trenger jeg ihverfall ikke å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...