Gå til innhold

FlyLady

Malama

Anbefalte innlegg

Jeg reiser bort i dag, men alle sengene er redd opp, oppvaskmaskinen og vaskemaskinen får hvile i dag siden det ikke er nok til en halv maskin engang. Siden jeg ryddet boden i går vet jeg hvor reiseseng, toalettmapper o.l. er så det går raskt å pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble ikke noe fellskvarter som blir et dobbelkvarter (fnis så mye du vil, det var snakk om RYDDEkvarter.) på soverommet i går, bare et halvt kvarter... Jeg rydda der inne i ca halve kvarteret mitt, men det var seeeent, jeg var trøøøøøtt, og jeg orka ikke ta fatt på de STORE oppgavene (der er en plass mellom en og to døde (eller kanskje ikke helt døde?) pc'er der f.eks som ejg ikek vet helt hva vi skal gjøre med. Sambo fabulerte om å bruke dem til noe, ettersom han mener de ikke er døde, men de har jo stått der ei studn, og ikke blitt brukt, så jeg tror kanskje de kan kastes... Ettersom han jobba mens jeg rydda kunne jeg ikke finne utav det, så jeg droppa hele greiene og gikk heller på badet, fant frem klær og pussa tenner.... Ikke heeeeelt flink, men vasken skinner da!

Og senga redde jeg på mitt vis i morges også, jeg har blitt flink til akkurat det i alle fall!

Og om noen få timers arbeide.... så er det HELG! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trøster meg med at en del av disse tingene jeg gjør, de har langvarig effekt. Alt jeg kaster, er jo borte! Og jeg har kastet masse i det siste! Så selvom jeg ikke vasker og rydder hver eneste dag resten av mitt liv, er det mindre rot siden rotet er kastet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trøster meg med at en del av disse tingene jeg gjør, de har langvarig effekt. Alt jeg kaster, er jo borte! Og jeg har kastet masse i det siste! Så selvom jeg ikke vasker og rydder hver eneste dag resten av mitt liv, er det mindre rot siden rotet er kastet!

Veldig, veldig sant!

Akkurt nå sitter jeg her og kjenner lukten av nyvasket gulv. Såpelukt. Ganske sterk såpelukt faktsik... (Vasking av kontoret altså... ikke akkurat hjemme hos meg, der går det i mopping og minimalt med vann, og ikke sterkt parfymert såpe....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så flinke alle sammen! Og skikkelig inspirerende å lese om dere. Jeg er fremdeles overrasket over hva så små ting utgjør. Jeg får i alle fall en mye bedre start på dagen når kjøkkenbenkene er ryddige og det er plass til å lage frokost. Og av at klærne ligger fremme og klar til å ta på.

I går fikk jeg endelig unna den nest siste flytteeska på soverommet. Nå er det bare en liten eske igjen. Jeg vet at alt i den skal inn på stua, så når jeg får ryddet i skapet på stua neste uke er det faktisk plass til den!

Ellers så synder jeg litt mot å få ting ut med en gang, men jeg må til søppelplassen for en del av de store tingene. Foreløpig blir de kastet inn i boden, så der er det plutselig ikke plass til å gå lenger. Men jeg vet at det blir det snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forresten fulgt Flyladys tips og laget en "shiny sink" i hvert rom. I gangen er det telefonbordet, på soverommet er det senga, på badet er det vasken og doen, på tvstua er det sofaen og bordet, på kjøkkenet er det såklart vasken/kjøkkenbenken og i stua er det stuebordene. Disse områdene skal være strøkne hver dag, om det så ligger litt rundt forbi andre steder. Jeg har jo flere hotspots rundt omkring, men tenkte jeg skulle prøve om shiny sink effekten på kjøkkenet spredde seg til resten av huset!

:sjarmor::sjarmor::sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Har fått opp klesstang med hengere i entreen og ryddet der. Har nesten fått et helt nytt rom (eller, 1 kvm kvalifiserer vel ikke som rom i det hele tatt men...). Deilig! :hoppe:

Donnie tok nettopp med seg to sekker med søppel ut, så nå er jeg kvitt dem også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem, satte på vaskemaskina, ga meg selv 15 minutter ved pc'n, deretter 15 minutter på kjøkkenet (ja, det erikke ukens sone, men oppvasmkasintømming, og fylling, og oppvaske og denslags må jo) også 15 til på pc'n, og så var vaskemaskina ferdig, for det var ullvask, og så 15 minutter til på kjøkkenet og deretter 15 til på pc'n, før jeg begynte å lage middag. Synes jeg har vært flink.

Det gjenstår nå rutinene da... 15 på soverommet og sånn.

Jeg har i det minste funnet ut hvorfor min shiny sink ikke sprer seg til resten av kjøkkenet... vasken skinner hver kveld den, men jeg flytter oppvasken bort på komfyren før jeg shiner den.... Opplegget baserer seg på at den som shiner vasken også har ansvaret for oppvasken.... Hadde jeg hatt det, så hadde jeg jo vaska opp før jeg shinet den.... Men oppvasken hos oss er min samboers ansvar... og det har redusert en del av effekten.... Jeg må finne en måter å løse dette på... for jeg leser jo at den skinnened vasken skal "smitte" over på resten av kjøkkenet. Hos oss blir det bare verre på resten, ettersom den skitne oppvasken ikke står i vasken men andre steder.... Noen dager dropper jeg å shine vasken fordi den viser seg når jeg kal shine den før jeg legger meg (må jo gjøre det sent så han skal få bli ferdig med oppvasken først) er full av skitne greier som han lot stå til neste dag....

Det er ikke så greit akkurat det der... Men vi finner nok en løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malama, da må du bare bytte ut vasken med noe annet? Feks at "shine vasken" hos deg blir at kjøkkenbenken skal være strøken, eller kjøkken bordet. Tror nok det gjør samme nytten! Gangen hos oss ser ut som et bomba uvær pga oppussinga (skal rydde idag.. :sjenert: ) Men telefonbordet er strøkent og uten støv og greier :ler: Og jeg smiler hver gang jeg går forbi det! :sjarmor:

endre/lagt til: Telefonbordet i gangen er min "shiny sink" i gangen, se innlegget mitt lenger oppe.. :)

Endret av Nivea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man sin bedre halvdel til å rydde, da?

Min insisterer på at kjøkkenbenker/bord er hans eiendom,

der kan man spre post, pairer og elektroniske dibedutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger enn så legne å holed fast på at kjeøøenvasken er min sink på kjøkkenet, fordi den ER en sink og fordi den er det eneste på kjøkkenet som er mulig å holde rent.

Kjøkkenbordet vårt er ikke til å spise på, brukes aldri til å spise på, ahr alødri vært til å spise på. Det er rett og slett avlastning, og der står det saker og ting som altså STÅR der, som på en benk. Kjøkkenbortet vårt ER rett og slett som en benk. Så spise der er utenkelig, vi spiser aldri på det kjøkkenet, vi r der minst mulig, det er et kaldt rom. Vi lager mat der, og vasker opp, and that's it. Kjøkkenet er IKKE "hjertet i hjemmet" hos oss. Vi bruker det så lite som mulig.

Og kjøkkenbenken.... Ja, den er pr. i dag ikke ryddig, dessverre. Vi har minimalt med benker (derav at vi har et bord som ekstrabenk.) Og altfir lote skap (nei, ikke pga at vi har for mang ting... vi har lite ting, men likevel for lite skap, vi har et meget lite praktsik kjøkken rett og slett. Greit nok at det er innredet av en ungkar som bare skulle ha leiligheta til å leie ut og ville spar penger og derfor putte inn minst mulig, men likevel.... det er merkelig at det er mulig å lage et sånt kjøkken...)

Så jeg beholder kjøkkenvasken som min sink til å shine hver kveld. For da blir det minste kjøkkenvasken rn og skinnnde, om ikke noe annet. Det smitter ikke noe særlig utover i rommet, mye fordi det mest av det som er der enten bare må vær der (inntil vi klarer å declutter så mye at det blir plass til det, noe som antakelig ikke er oppnåelig før vi flytter i alle fall, men vi jobber med saken) eller fordi det er hans ansvarsområde, og han jobber mye for tiden, og jeg liker ikke mase.

Selvsagt kan ejg bare ta oppvasken for ham (jeg gjør jo det av og til. Jeg gjorde det på fredag) men sånn generelt så vile jeg ikke gjøre det for mye, nettopp for å bevare det som hans ansvar. Jeg er nemlig ikke såååååå flink FlyBaby, og jeg foretrekker at vi er to om sakene.... Vi jobbr begge, jeg er ikke hjemmeværende, og derfor synes jeg at vi bør dele likt, i motsetning til hva FlyLady legger opp til at hele hjemmet er mitt ansvar.... Og oppvasken har vært hans siden vi ble kjærester, og da så....

HVordan man får mannen til å rydde, Qlio, det vet jeg ikke.... Jeg har en som gjør det... Altså, vi er to EKSTREMT lite ryddige mennesker. Men vi deler på å gjøre det, selv om ingen av oss kan fordra det. Vi gjør ikke mye noen av oss, men "like lite" kan du si, det er i alle fall ikke slik at jeg må gjøre alt. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

Hei dere! Jeg falt litt ut forrige uke og tok oppvasken bare annenhver dag...Greit nok, men det er MYE koseligere å stå opp og se en tom og ren vask når man skal spise frokost! Så igår hoppet jeg på igjen som om ingenting var hendt :hjerte:

Malama: Spørs om samboeren din rett og slett må vrake tanken om at han skal legge seg om kvelden og ha ryddet slik at det er mer ryddig om kvelden enn om morgenen. Det jeg mener er at det eneste han burde fokusert på, er å ta oppvasken før natta. Ikke rydde alle andre steder (procrastination i dette tilfellet?), men rett og slett å ta oppvasken. For min egen del vasker jeg opp og skyller oppvasken, og så får den lov til å stå på kjøkkenbenken og selvtørke til morgenen etter. Først da rydder jeg den bort. For meg er det tørking av oppvasken etterpå som er så py. Vaske og skylle er helt greit.

Da skulle det være greit å få shina sinken din også.

Har du husket å tegne smilefjes på kalenderen nå da? Hvis ikke kan du kanskje tegne på kalenderen du har på jobb? Hvis det er der du kommer på det, mener jeg?

Qlio: Vrient det der! Men du kunne kanskje starte med å fortelle han at du ikke orker så mye rot overalt lengre, og at dere innskrenker de tillatte roteplassene hans så det ikke blir fullt så mange steder som det er nå? Ellers så må jo hver forandring komme innenfra for at det skal ha noen langvarig effekt, og hvis han ikke er mottakelig ennå, så har du en stille utfordring...

Og hva har så jeg gjort? Lørdagen tok jeg livet med ro og slappet godt av, leste en bok. Idag har jeg jobbet litt på kjøkkenet, og ryddet opp det siste etter gårsdagens innfall om å bake. Har brettet sammen og fått bort en klesvask, og har snurpet sammen noen hull i mine arbeidshansker av bomull. Huden på fingertuppene sprekker opp og blir helt håpløs dersom de stikker ut av hull i hanskene når jeg jobber.

Jeg kom hjem fra jobb og fant mange testemonials i innboksen...jeg liker å lese dem. Skikkelig "oppbyggelig" lesestoff :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag kommer jeg ikke til å shine sinken - jeg har bestemt meg. Det er umulig for meg å ta fatt på en slik oppgave med min svigerfar i huset. No go...

Jadda, jeg er så sææær... :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko
I dag kommer jeg ikke til å shine sinken - jeg har bestemt meg. Det er umulig for meg å ta fatt på en slik oppgave med min svigerfar i huset. No go...

Jadda, jeg er så sææær... :erter:

*knis*

Skjønte ikke helt logikken der jeg, Hu i svingen? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malama: Spørs om samboeren din rett og slett må vrake tanken om at han skal legge seg om kvelden og ha ryddet slik at det er mer ryddig om kvelden enn om morgenen. Det jeg mener er at det eneste han burde fokusert på, er å ta oppvasken før natta. Ikke rydde alle andre steder (procrastination i dette tilfellet?), men rett og slett å ta oppvasken. For min egen del vasker jeg opp og skyller oppvasken, og så får den lov til å stå på kjøkkenbenken og selvtørke til morgenen etter. Først da rydder jeg den bort. For meg er det tørking av oppvasken etterpå som er så py. Vaske og skylle er helt greit.

Da skulle det være greit å få shina sinken din også.

Har du husket å tegne smilefjes på kalenderen nå da? Hvis ikke kan du kanskje tegne på kalenderen du har på jobb? Hvis det er der du kommer på det, mener jeg?

Jada, jeg har husketå tegne på kalendren, når jeg har fortjent det.

Kalendern på jobb, nei, der har je andre ting, og vil ikke ha smilene mine. Der passer de ikke, der har jeg helt andre ting, og det ville være langt mer forstyrrende, og ikke til glede. På kalendeen hjemme, der har jeg dem :)

Når det gjelder hvordan min samboer prioriterer, så er det noe jeg 100% overlater til HAM! Noe annet ville bli heit feil. Dersom dette skulle fungere i det hele tatt, så må vi begge ha vært eget snavar, og være det bevisst, vi kan ikke ha det slik at jeg beordrer hva han skal gjøre eller motsatt. Det funker bare ikke, vi har likestilling i hjemmet. Men i det sist så har han nok ikke fått smilefjes da, for det har ikke vært ryddigere når han legger seg enn når han sto opp (og jada, oppvasken teller i så måte, men han har altså ikke gjort det) Dette fordi han sist uke stort sett jobbet så sent at han bare kom hjem ogla seg, om han ikke måtte jobbe hjemme også. Jeg fikk jo slippe unna når jeg jobba så lenge, så det er jo bare rettferdig at han får slippe unna når han jobber så mye også. Rett og rimelig. Men så har jeg ikke fått så mange jeg heller da, for jeg har vært litt slapp med akkurat kjøkkenvasken. Jeg har gjort en del annet da, så totalt sett har vi bra fremskritt i alle fall. Og det, det er det viktigste :)

Han utsetter nok ikke oppvasken ved å rydde, oppvasken er en del av hans rydding. Men det er litt viktig å presisere her at JEG er en FlyBaby. Han er ikke det. Han ordner dette på sitt eget vis. Vi må begge finne den tilnærmingen som passer best for oss.

Å la oppvasken tørke på benken går ikke... oppvasken tørker på en delen av benken der det er metall... som er en del av det området jeg shiner. (skulle de stå og trøke på benken ville trebenken bli våt (og det er ikke så innmari lurt...), og dessuten er er ikke plass, vi har minimalt med benkeplass som jeg har nevnt før...)

Men altså, vi samarbeider, og vi kommer et stykke på vei. Vi har vært flinke i helga, kombinert avslapping og husarbeide på en fin måte, fått unna en de, og likevel fått ladet batteriene. Vi får ikke denne plassen ryddig på en dag, men det er greit, det ble ikke sånn på en dag heller, som FlyLady insisterer på.

I dag tok vi, på hans oppfirdring, en felles halvtime på stua. Det er der det trengtes aller mest, og vi fikk gjort veldig mye på en halvtime, særlig ettersom vi var to, og tida gikk kjempefort. Jeg vet FlyLady insisterer på et kvarter, men det føltes ikke som mer enn ti minutter, selv om det var en halvtime, go vi fikk gjort masse, og jeg er kjempefornøyd med den.

Neste uke er det stuene... Ja, stua mandag og tirsdag, og spisestua (og andre rom som vi ikke har, bortsett fra gangen da, men den er faktsik bra i orden da!) så i mitt hode er det "stuene" hele uka. Så vi "tjustarta" kanskje på dem da. Soverommet har hatt godt av denne uka, så får vi se hvordan det går med stuene neste uke. :)

Let's FLY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imponert over deg Malama, du lar mannen slippe til!! Der har jeg virkelig noe å lære... :sjenert: Jeg prøver og klarer det da innimellom, men må bli MYE flinkere til å slippe han til... Send meg noen likestillingsvibber er du søt Malama :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stue og gang denne uken?

Passer meg utmerket!

Selvom jeg håpet det var kjøkken, siden jeg finvasket stekeovnen vår i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over deg Malama, du lar mannen slippe til!! Der har jeg virkelig noe å lære...  :sjenert: Jeg prøver og klarer det da innimellom, men må bli MYE flinkere til å slippe han til... Send meg noen likestillingsvibber er du søt Malama  :ler:

Vel.. om jeg slipper ham til... så blir det jo litt mindre på meg da.... Er min tanke :)

)()()()()()()Likestillingsvibber()()()()()()()()(

I stor grad handler det nok for meg om latskap da... Men jeg er nok også påvirket av at jeg er oppvokst i et hjem hvor brødbakst og gulvvask var en mannfolkjobb.

Jeg husker fortsatt den merkelige opplevelsen da jeg på barneksolen opplevde at min lærer ba alle som noen gang haded sett sin far vaske et gulv eller bake brød rekke opp hånda.... og jeg var den eneste.... I mitt barndomshjem var dette en mannfolkjobb, det var pappas ansvar, og han gjorde dette regelmessig. Ingen andre hadde noen gang sett sin far gjøre dette som jeg trodde alle fedre gjorde... I mitt barndomshjem var dette pappas oppgaver fordi det var tunge oppgaver. Min mor har leddgikt og har vært 100% ufør siden jeg gikk på barnekolen. I praksis har hun vært syk siden før jeg ble født (men det tok tid å få en diagnose) og det har vært en selvfølge at pappa deltok aktivt i husarbeidet, selv om han har jobbet (og fortsatt jobber) og mamma har vært hjemmeværende siden jeg ble født, først hjemme med små barn og siden hjemme fordi det viste seg at hun ikke var istand til å jobbe. Noen dager har hun nok med å kle på seg, eller pappa hjelper henne med det også. Andre dager har hun gode perioder og kan gjøre mye. I noen perioder er "gulvet ikke hennes domene", det som faller ned ligger der til noen andre plukker det opp, så jeg plukker automatisk opp det hun mister ned, selv om hun ofte klarer det selv.

Det er bare blitt en automatisk del av den verden jeg er vokst opp, at alle hjelper til og alle deltar. Det har sikkert blitt slik pga mammas sykdom, men for meg er det bare slik det er. Alle deltar og hjelper til med det de selv klarer. Det har jeg jo gjort siden jeg var liten. Jeg og min bror var flinke å hjelpe til hjemme, vi vasket opp lenge før vi begynte på skolen (ikke de tyngste tingene selvsagt), min bror sto på en stol forå nå opp. Vi bar klesvaksken mellom oss ut til snora, fordi mamma ikke klarte bære den. Vi hadde egne ansvarsområder hjemme,. som utviklet seg etterhverts om vi be eldre. Det var helt naturlig, for at familien totalt sett skulle komme gjennom hele huset på en uke måtte alle hjelpe til.

Da er det komplett unaturlig for meg at jeg skal ta aleneansvaret når vi er to om bor sammen. Jeg er nok oppforstret med disse likestillingsvibbene for husarbeide. Min samboer er nok IKKE vokst opp med dette, hans far har en helt annen innstilling til hva som er mannfolkarbeide enn hva jeg har (men så er da min far også fortsatt gift med min mor etter over 30 år, mens hans far nå har en ny kjæreste som er omtrent 30 år...) uten at vi trenger gå mer inn på disse detaljene. Men JEG "oppdrar" min samboer akkurat slik jeg vil, og da får han dette som en del av sitt ansvar helt naturlig. Noe hans mor er fornøyd med :)

Vet ikke hvordan jeg sender slike vibber jeg egentlig... jeg kan jo ikke sende deg hele min oppvekst (og unner deg jo ikke det... det er ikke egentlig noe gøy å vokse opp med kronsik syk mor, jeg ønsker jo for min mors del at hun hadde vært frisk. Men jeg vet at for min egen del så ga det en annen side ved oppveksten som barn av to friske foreldre somregel ikke får)

Men... jeg har jo i alle fall PRØVD å sende deg vibber... og i samme slengen et langt og rotete innlegg som kanskje prøver å forklare hvorfor jeg tenker slik jeg gjør...

Uansett.... Nå er det stue og gang som skal ha fokus denne uken, og derved er det bare å¨brette opp armene og gå i gang. (vel... akkurat nå er jeg på jobb og bør gå igang med noe HELT annet da... JOBBE... (dette innlegget har tatt meg lang tid, jeg har jobba innimellom altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. om jeg slipper ham til... så blir det jo litt mindre på meg da.... Er min tanke :)

)()()()()()()Likestillingsvibber()()()()()()()()(

Vibbene mottatt!! :sjarmor::sjarmor::sjarmor: (Mannen skjelver i buksene :ler: neida bare tuller...)

Anyway, problemet mitt er vel at jeg ikke er tålmodig bestandig til å vente til han gjør det jeg vil han skal gjøre.. Vanligvis gjør han mer i huset enn nå, men jeg har vært hjemme og han har jobbet så da syns jeg det er fair enough. Men vanligvis er støvsuging hans faste oppgave hvertfall, og så hjelper han til innimellom med andre ting.

Jeg er oppvokst med at mamma og vi ungene gjorde det meste, pappa hjalp med gulvvask og vindusvask. Så det er nok der jeg har det fra ja.. Men når jeg er tilbake ti ljobb, DA får støvsuging komme tilbake til hans oppgave igjen!(Og så må jeg heller tåle at det kanskje ikke blir støvsugd så ofte som JEG vil.. :sjenert: ) (Det er der vibbene dine kommer til nytte, Malama :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...