Gå til innhold

FlyLady

Malama

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde mine 15 minutter i går, og mine tre sengeskuffer med klær er redusert til en. Nattbordet er mer eller mindre tomt (kun leppepomade, papirlommetørkler i sirlig lukket emballasje, massasjeolje og fotkrem), undertøyskuffene er perfekte med brettede BH'er, sokker som er sortert etter farge osv. Så i dag skal gardinene vaskes, og vinduet pusses samt TV- hyllen og TV'n støvtørkes. Om jeg rekker det skal jeg også støvsuge og vaske under senga. Gruer meg til å dra frem alle sengeskuffene...

Vasken skinner, første vaskemaskin er straks klar, sengetøyet luftes og skal snart i senga før det hele dekkes med middfremkallende, tykt sengeteppe med puter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe FlyLady opplegg, det er min egen motivasjon som jeg drev med i høst, og som jeg ahr skrevet om en del her, og minst en her har adoprtert denne (med gullstjerner tror jeg?)

Jeg tenger smilefjes (rødt for meg, blått for min samboer) på kalenderen den dagen vi har gjort våre oppgaver. (hans oppgaver i høst kom aldri lenger enn til å legge seg før jeg hadde sovna, nå er han mer abesiøs, og skal ikke legge seg før det er ryddigere enn det var når han sto opp) Det er rett og slett motiverende å se på kalenderen. Og litt "press" på meg selv, fordi det var penere uten opphold i rekka...

I høst mens jeg sakte utvidet rutinene mine gjorde jeg det slik at jeg hadde en liten basisrutine. Når jeg hadde 7 smilefjes på rad la jeg til et punkt på lista, og når jeg hadde 10 på rad ga jeg meg selv en liten belønning (en muffins fra butikken eller et blad eller noe annet lite som gledet) Det fungerte utmerket veldig lenge, helt til noe skjedde og jeg falt av.

Denne gangen prøver jeg meg på e 31 babystepsene til å komme igang, men jeg tenkte jeg likevel kunne tegne smilefjes fordi det gleder meg å se dem på kalenderen. Jeg har bareikke makka meg til å komme på å finne frem en rød penn og tegne...

Det er rett og slett min måte å motivere meg selv. Fordi det synes på kalenderen om jeg IKKE er flink en dag, men minst like mye fordi d et synes at jeg HAR vært flink alle de andre dagne. Og kalenderen blir så fin og fargerik med alle mine røde smil, og hans blå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag klarte jeg skritt en, to og tre av baby stepsa - yeye! Re senga, kle meg++ med en gang og lese litt på Flylady :)

Hovedpri idag er å vaske og vaske og vaske på flisene på badet så alle spor etter fugingen forsvinner. Vi skal også ut å kjøpe nye knagger, dorullholder etc i børsta stål, så det blir bra :)

Når jeg er ferdig på badet skal jeg gjøre dagens Kellymission, tørke støv. Ellers er det tid for å skrive handleliste for neste uke.

Ja og så skal jeg støvsuge alle spor etter fugeskraping, før vi tråkker det over hele huset :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tørket støv i rommet, pusset vinduer, byttet lyspærer, gardinene er i vaska nå som blir etterfulgt av sengetøyet. Om alt går etter planen henter jeg garderobeskap i dag, og da frigjør jeg mer plass under senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OI. snakk om effektiv dag...

Jeg har stått opp, redd senga (på mitt vis) spist frokost og laga matpakke, sett til at mitt hotspot er pent og tusla på jobb jeg.... Der stoppa den.

Jeg får fortsette når jeg kommer hjem, med 15 minutter på soverommet, litt klesvask og andre rutiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe. Kanskje jeg skal se om det er nok tørre klær på snora til at jeg kan ta dem ned og få plass til en maskin til? *Tusler avgårde*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er medisinskapet ryddet, sortert etter virkeområder og merket hvor de forskjellige medikamentene skal være (smertestillende, nesespray, brannskader, diaree/oppkast, astmamedisiner og syrenøytraliserende. Vi har en haug av alt!).

Rene gardiner henger oppe, sengetøyet er i maskinen, har flyttet ut alt fra en bod, satt inn to bokhyller som fylles sakte men sikkert opp.

Men nå er det pause!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mye drit man har liggende!!!!

Nå om dagen kaster jeg 3-4 poser, i tillegg til den daglige med husholdningsavfall. Hvor skal dette ende?

Hvis det er flere som skal gjøre skikkelig rent med vinduspuss trenger man bare en hårføner om man får vinduer som fryser igjen. Jeg lærer noe nytt hele tiden, og er glad naboene er på jobb på dagtid!

Sengetøyet er i trommelen, har fått inn tre bokhyller (to små oppå hverandre) og en kommode inn i den lille boden. Jeg stabler og jeg stabler, mens ungene river ut og bort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mye drit man har liggende!!!!

Nå om dagen kaster jeg 3-4 poser, i tillegg til den daglige med husholdningsavfall. Hvor skal dette ende?

Hvis det er flere som skal gjøre skikkelig rent med vinduspuss trenger man bare en hårføner om man får vinduer som fryser igjen. Jeg lærer noe nytt hele tiden, og er glad naboene er på jobb på dagtid!

Takk for hårfønertipset - det trengte jeg. :-D

Og det med all søpla som må ut om dagen er et problem ja... Tror jeg må snike meg til litt plass i containeren på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt gal i hodet, nå er det offisielt og jeg er over fornektelsesfasen.

Vasker, rydder og ordner hele tiden.

Går det noen gang over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med søpel er et problem, et stort proble.

Vi bor jo i et hus med flere leilgiheter, og felles søppelspann. to jenter som bor i en av leilighetene har "vaktmesterstilling", i praksis betyr det bare at de er kontaktperson for huseier, samt trekker fram søppel og papirbeholder til tømming. I høst fungerte dette utmerket, men papiret ble ikke tømt sist, og ikke gang før heller, så papirinnsamlinga må vi da bære til nærmeste oppsamlingsplass (som heldigvis ikke er så langt unna) Men nå sist uke ble ikke søpla tømt heller, fordi de dro det frem ETTER at tømmingen hadde vært (når du ser naboens stå der, og kommer på at"oi, det var i dag" så titt nå oppi dem da. Når de er tomme hjelper det IKKE å dra frem våre, de blir ikke tømt før en uke senere likevel... Men de har nå stått der da i en uke, så i går ble de tømt. Ettersom de allerede var fulle sist onsdag... ja, så kan man jo tenke seg hvor gøy det har vært å rydde denne uke. Hadde vel tre poser stående inne jeg.... Og oppbevarte sure matrester som skulle kastes i kjøleskapet, for jeg måtte vente til jeg kunne gå ut med søpla før det kunne kastes (kommer på at det står der enda... søpla ble tømt i går, men akkurat sur melk glemte jeg å gjøre noe med i går)

Men når jeg har ryddeperioder, så kaster jeg lett 2-3-4 poser om dagen ja. Vi har MASSE dritt liggende! Og det skal ryddes opp i det. Vi skal, som FlyLady snakker om, ikke flytte med oss noe vi ikke vil ha, når vi flytter en eller annen gang i løpet av året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko
Jeg har blitt gal i hodet, nå er det offisielt og jeg er over fornektelsesfasen.

Vasker, rydder og ordner hele tiden.

Går det noen gang over?

Hehe, jodda, det gir seg etter hvert! De fleste av oss har kastet oss begjærlig over husarbeide med ny glød og inspirasjon, og selvsagt jaget rundt som gale for å nå over mest mulig siden vi endelig har fått inspirasjon og ledetråder til å overkomme husarbeidet. Etter en stund taper effekten seg og vi ramler tilbake til normalen (men med fler erfaringer og så kan vi begynne pånytt og fortsette der vi slapp).

Jeg kjenner meg så veldig godt igjen i slik du er nå (hehe, kjempesøtt!), men ikke bli skuffet om du plutselig ikke greier opprettholde det vanvittige tempoet du virker å ha for tiden! Som en forelskelse flater det litt ut med tiden, men gir deg en større trygghet og et mer levelig dagligliv.

Jeg har falt litt av igjen, mest fordi døgnet er hektisk. Jeg er nattarbeider og sover dermed på syke tider av døgnet (06-13 ca) og resten av døgnet er fullt av forpliktelser. Men jeg ser at min lørdag er dyrebar for hvile og lading av batterier. Fordi jeg i tillegg jobber hele søndagen, er det lørdag som må favne både family fun day og renew my spirit. Men det klarer jeg bra.

Jeg har ikke store planer for dagen andre enn å ta oppvask og vaske vasken. Men det er gledelig å høre om dere andres fremskritt! Nesten så jeg har vært med og rydda kott og medisinskap selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått tatt enda litt av haugen med klær som skal strykes. Mesteparten av jule-tekstilene og dessuten noen skjorter og duker er unnagjort etter 3x15 minutter med stryking. Veldig forøyd med meg selv. Ellers holder jeg rutinene ved like, så senga er redd, kjøkkenet er strøkent, middagen er påbegynt og en klesvask hengt opp. Tror nok det er flylady sin fortjeneste at jeg har en såpass god struktur på dagen nå som jeg er arbeidsledig (siste dag i morgen). Jeg står opp, dusjer, kler på meg, spiser og rer senga hver dag i fornuftig tid. Og jeg får gjort andre ting enn bare å sitte på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant at man tar i litt ekstra i starten, og det er så deilig å få kastet masse - men jeg forlanger ikke mer av meg selv enn å holde kjøkkenvask, do og servant rene, pluss å ta oppvaskmaskinen regelmessig. Massiv decluttering som jeg gjør nå vil jo ha langvarig effekt, det er ikke noe jeg må gjøre på nytt og på nytt (tenker da på skap, kjeller etc.). Alt jeg bærer ut av huset forblir borte. :-D

Har vasket vinduer, karmer, vegger, skapdører og lister på soverommet i dag, samt vasket taklamper på soverom og bad. Har i tillegg vasket taket på badet og skiftet lyspærer. Det får greie seg for i dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer jeg hjem fra jobb litt sent etter shopping (jada, jeg vet, enda mer å ha i skapet, men helt ærlig, jeg har VELDIG LITE KLÆR sammenlignet med andre, så jeg trengte litt nytt, og da er jo salg gøy...) og nå skulle jeg akkurat til å sette på vaskemaskina mens sambo lager middag, så sier han at "også har jeg satt på klesvask da..." flinke gutten min :)

Det er treningstøyet hans da, fra i går, og det hadde jeg helt ærlig slett ikke tenkt på i det hele tatt, så det er bra han huska det selv :)

Etter middag blir det et felleskvarter på soverommet tenkr jeg. Får jo gjort dobbelt så mye da, når vi er to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter middag blir det et felleskvarter på soverommet tenkr jeg. Får jo gjort dobbelt så mye da, når vi er to :)

Fnis! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen jenter! Endelig er det fredag!

Jeg fikk ikke redd opp sengen i morges for det var noen i den så lenge at da ville jeg ikke ha rukket bussen. Men så er jeg ikke der og ser det heller, så det irriterer meg i grunnen ganske lite. Oppvaskmaskinen fikk jeg heller ikke satt på for resten av husholdningen var ikke ferdige med frokosten. Jeg har ingen grunn til å tro at den ble satt på etter at jeg dro heller.

Men allikevel ser det fint ut i heimen og det skal bli godt å komme hjem og ta helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...