Gå til innhold

FlyLady

Malama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest med sko

Rutinene har begynt å komme seg. Sant det at det trengs en mnd for å få en ny rutine til å feste seg. Har nå 13 stjerner på rad men har holdt på med daglig oppvask siden nyttårsdagen.

Jeg har fått imprignert et par støvletter jeg bruker på jobb som virkelig trengte å bli vanntette. Idag skal jeg "renew my spirit" sammen med en venninne. God søndag alle sammen!

PS: Neste uke er sonen soverommet. Har mer å gjøre der ennå. Det var ganske ryddig en stund, men nå flyter det igjen. Vel *kremt* mandag...

Endret av Gjest med sko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soverommet vårt er komplett kaos, så der har jeg MASSE å gjøre. vi har stort soverom... unødvendig stort soverom. Siden vi derimot ikke har noen innendørs bod, så brukes soverommet vårt som oppbevaringsrom for alt mulig som ikke har et hjem... Og det er det dessverre masse av.

Så ja, soverommet vårt trenger en innsats eller tre ja. Skal forsøke å være flink jente med sonen neste uke :)

Etter å ha stått litt på stedet hvil i mine babysteps er jeg nå kommet til dag 13, og skal gjøre ett av Kelly's missions i dag, i tillegg til rutinene mine. Det skal nok gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake! Passet meg fint at badet var sonen den uka jeg var bortreist, siden vi pusser det opp nå. Vi har litt igjen, men det blir forhåpentligvis ferdig i løpet av uka.

Det er ganske utrolig, siden badet er kaos nå, sprer det seg ut over hele huset. Tror det står ting fra badet i alle rom, og spesielt gangen er kaos. Jeg bestemte meg idag for at kaoset får holde seg på badet, så nå skal jeg støvsuge alt (rester fra fugeskrapinga har sneket seg på de utroligste plasser :ler: ) og samle alle bade-ting på ett sted. Verktøy vi ikke trenger lenger skal ned i kjelleren.

Passer også bra at det er soverom neste uke, for det har rota seg litt til pga pakking til ferien - og pga badet. Trengs noen gode 15-minuttere der!

Og selv om det er søndag idag og egentlig fri, skal jeg tørke litt støv og sånn på tvstua/kontoret - det er det ekstra rommet jeg tar sammen med badet. Det har samlet seg fugestøv under pc-skjermen??!! Hele huset må vaskes ned, men jeg venter til mannen er ferdig med fuging, og da også skritt for skritt, 15 min av gangen. Merker at hadde det ikke vært for Flylady hadde jeg blitt helt overvelmet nå av alt jeg må gjøre, men nå er jeg bare litt stressa i bakhodet, som jeg klarer å roe ned med å minne meg selv på 15-min regelen.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket at jeg ikke følger opp de 31 trinnene, men at jeg allikevel er nokså flink :) Jeg dropper trinnene og fortsetter der jeg slapp. Egentlig er det ganske decluttered hjemme. Det blir fort det når man har småbarn som vil rive alt ned. Da er det tryggest å rydde ting på plass med en gang og en rutine på det innarbeides mer eller mindre automatisk. Så plutselig ser jeg at soverommet nå er klart for detailed cleaning list, etter at vaskehjelpen har tatt basic i morgen. Det er vel som Weekly Home Blessing å regne det... Det er en liten milepæl for meg det å gå løs på denne detaljlisten!

Ellers fikk jeg ånden over meg i går og organiserte skoene i gangen på en ny og langt bedre måte. Faktisk så overveldende mye bedre at jeg ikke fatter at jeg ikke har gjort det før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

Hei på dere, Malama, Nivea og Lizzie!

I går ble det visst ikke noen stjerne på meg i kalenderen, glemte det midt oppe i pinnekjøtt-damping på kvelden. Men jeg skal fortsette idag...

Hovedsaken Lizzie, er jo at du har noe å støtte deg til mens du får innarbeidet de første rutinene. Om du følger alle detaljer er vel ikke så viktig sålenge du har skjønt tegningen, og det har du jo!

Jeg har fått tilbake kåpe fra renseriet, men siden Fretex nå selger kåper til halv pris, tror jeg faktisk at jeg tåler å oppbevare den et halvår til. Har tross alt betalt 200 for å få renset den, og da vil det faktisk irritere meg om de priser den til femti kroner. (Jeg har plass i boden).

Helgen har vært fredelig og jeg har fått ladet batteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde ikke blitt noen stjerne på meg heller om jeg tegnet sånne (har ikke begynt med smilefjes på kalenderen, kanskje ejg burde begynne emd det)

Jeg fikk dundrende hodepine i går kveld, og tusla til sengs uten å gjøre noen ting. Jeg hadde jo vasket tre maskiner med klær, lagt sammen litt og rydda litt tidligere på dagen da, men de 15 minuttene på badet ble det ingenting av.

Men jeg begynner på ny frisk i dag, med soverommet som ukens sone, og der er mer enn nok å ta fatt i. Jeg skal fra i dag av etter min plan la Kelly's mission være en del av min rutine, gitt at den passer vårt hjem. Det gjør den i dat, så jeg skal rydde av nattbordet først, og deretter ta 15 minutter decluttering på soverommet generelt. Dette trengs!

Min ene HotSpot holder seg fin, så det er snart på tide å inkludere en til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nesten gjennom Home Blessing, bare støvsuging og vaske kjøkkengulv igjen. (badegulvet må jeg vente med å vaske til vi er ferdig og pusse opp). Jeg har fått skifta på senga - og gleder meg til å sove i rent sengetøy!!

Fikk ikke gjort alt jeg hadde planlagt igår, men fikk i det minste lagt alt rotet på riktig rom, så det blir lettere å rydde idag.

Utrolig hvor mye rot som sprer seg når man pusser opp!! Og utrolig hvor mye det hjelper med 5 min her og 5 min der :ler:

Ellers har jeg begynt på nytt med de 31 baby stepsa, parallelt med at jeg gjør rutiner som vanlig. Bare for en sjekk for meg selv at jeg får med meg alt og ikke sklir helt ut! Back to basics.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ryddet i kjelleren i går (dvs. jeg begynte), og jeg har en full søppelsekk med søppel og en med klær og sko til fretex pluss en eske med ting & tang til dem. Nå må jeg organisere de tingene som skal være i kjelleren, men jammen har jeg fått mye bedre plass allerede. :-D

I dag blir det WHBH og kellys mission :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt meg inn, ikke vet jeg hva jeg tenkte på med 2 unger....

Men har verdens blankeste vask, det er jeg sikker på!

Polert med sånn metallpolish og greier.

Qliomannen tør ikke bruke kjøkkenvasken lenger.

Soverommet er ryddig, så jeg tar ett tak i klærne i kveld etter at ungene er lagt. Jeg er en av dem som insisterer på sengeteppe o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

Hurra, så gøy! Vi er flere! Med to barn, Qlio, er det kjempesmart å bli med! Har du signa opp den amerikanske utgaven eller den norske? Jeg abonnerer på de amerikanske mailene. Har prøvd å følge med på den norske utgaven, men den syntes jeg var dårlig, og jeg hadde ikke greid å bli så inspirert av den, om jeg hadde startet der. Hva med dere andre flybabies? Norsk eller amerikansk?

Jeg har fått tatt oppvasken og nå er det ukesrengjøring som teller. Min versjon er igrunnen kjekk:

Støvsuge hele leiligheten uten å flytte på alt mulig:10 min

Skifte sengetøy (+ sette på sengetøy+ vask): 10 min

Vaske over tilgjengelige gulvflater: 10 min

Støvtørking tar jeg ikke så nøye, men jeg skal kjøpe meg støvkost som Hu i Svingen

Speil og dørkarmer etc tar jeg heller ikke/ - nøye.

Men jeg prøver å ta en hotspot i steden.

=ca 40 min. PASSE!

Nå som vasken er ren og tom for oppvask, går jeg av og til bare for å titte på den for å bli i godt humør. Har du merket den effekten ennå, Qlio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært allergisk mot oppsamling av oppvask, oppvaskmaskinen er min venn!

Jeg bruker forøvrig den norske, er det så stor foskjell, da? *irrgrønn*

Jeg rer opp senger hver dag, jeg vasker og bretter tøy hver dag, jeg setter på oppvaskmaskinen og finner frem tøy hver kveld. Jeg blir i godt humør når jeg ser mannen tørker frenetisk av oppvaskkummen fordi han har hatt vann i den. Da ler jeg faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke tilmeldt den norske lenge nok til å finne ut av det.. Får dere bare påminnelser, eller får dere også brev som flybabies har skrevet til FlyLady med tanker, opplevelser og fortellinger om hvordan de fikk orden på det som var deres problem (hus, familie, selvbilde)?

Jeg er blitt litt som mannen din jeg da. Når vasken er så blank og fin, så tørker jeg over den hver gang jeg har brukt den fordi den er blitt så fin.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde den norske for en stund tilbake, og det var ELENDIG, det var rett og slett en mailingliste. Men de skulle endre på den da, slik at vi kunne få bare påminnelsene og ikke alt det dill-dallet som de andre skrev seg imellonm, men jeg orka ikke, og holder meg til den amerikanske. Det gjør at påminnelsene ikke passer i tid, men det bryr meg døyten, jeg tar dem når ed passer meg. For jeg er på JOBB om dagen, så om jeg haded fått en påminnelse om klesvask klokka 11 på formiddagn så hadde jeg ikke gjort det før jeg kom hjem uansett.

Jeg bruker websiedn mer enn mailene, og mailene leser jeg bare når det passer meg.

Mulig det Norske opplegget har blitt bedre i det siste, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qliomannen tør ikke bruke kjøkkenvasken lenger.

:ler:

Velkommen i gjengen Qlio!

Jeg bruker også den amerikanske, syns den er best men det er nok fordi jeg ble vant til den før jeg fant den norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min samboer tørr i alle fall bruke kjøkkenvasken... Det BØR han, oppvasken er hans ansvar!

Men han tørr til de grader... når ejg har shinet den opp og er halvt i seng, så kan han finne på å sette et vått og skittent litermål midt på min blanke vask... og når jeg sier "ikke prøv deg", og visstnok hevet stemmen... så trodde han visst jeg var riktig så sint, og rett og slett endret planen seg såpass at ejg ikke skjønt hva som skjedde... Jeg tusla fra badet med ham rett bak meg, på vei til det jeg trodde var... :humpe:

:sjenert:

Men, ettersom han mente jeg var blitt sint på veien (jeg hadda da helt glemt hele litermålet innen jeg om inn i senga, og skjønte ikke hvorfor han bare slo av lyset....) så endte vi opp med en liten samtale om dette med kjøkkenvasken....

Han tørr i alle fall bruke den... Og har egentlig null respekt for at jeg har fått den til å skinne.... Kanskje jeg burde få til denne effekten alle andre snakker om, at det smitter over på benkene og resten av leiligheta... kanskje DA ville han respektere min skinnende benk....

Men flink, det er han, go'gutten min, han tar oppvasken og hjelper til med det andre, så vi deler da på oppgavene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du i alle fall ingen som roter når du har ryddet, Gjest med sko ;)

Jeg står også på den amerikanske mailinglista. Synes det er en gøyal bonus at jeg får et lite innblikk i amerikansk hverdagsliv. Ler godt noen ganger :ler:

Her i huset er det ingen (og jeg har to leieboere som vi deler alle rom med) som respekterer en skinnende vask. Men jeg ser effekten dersom hele kjøkkenet er skinnende. Da er alle mye flinkere til å rydde opp etter seg. Helt til det står en panne på komfyren eller noen kopper på benken over oppvaskmaskinen. Da tar det kort tid, også flyter det. Så jeg har funnet ut at det aller enkleste er å holde det ryddig på kjøkkenet, for da slipper jeg og rydde etter andre når jeg rydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko
Da har du i alle fall ingen som roter når du har ryddet, Gjest med sko ;)

:ler: Næh, det klarer jeg da fint på egenhånd!

Vel, klarte. Nå er jeg blitt mye flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...