Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Sukk og stønn!

Har kommet helt i bakleksa når det gjelder hus og hjem og flying...

Må nok ta meg sammen slik at jeg får de samme gode rutinene som jeg hadde før jul.

Men, hyllene på badet er alltid ryddige, og kjøkkenbordet + benken er fri for papir og andre ettelatenskaper. Så litt har jeg da styring på.

Img-tagger fjernet. Bare supermedlemmer kan legge bilder inn i innlegg. Trille (mod)

Endret av Redhead
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært helt ute av det hele uka, men nå har jeg samlet meg sammen, støvsugd, vasket gulvet og støvsugd, så nå kan jeg starte på nytt i morgen.

Jeg begynner på kurs hos aetat i morgen, men er vel hjemme igjen i grei tid så da kan jeg vel ta fatt i en eller annen sone uten å slite meg helt ut.

Skrevet

I går hadde vi kjemperydding da vi tømte hele matskapt (eller, nei, det tømte vi tideliger ei uka, men nå fyllte vi inn igjen nye tng som vi hadde kjøpt) og har fått kjempeorden i skalet med alle tørrvarne, jeg er kjempefornøyd me den.

Egentlig skulle vi ta skuffene i dag da, men det har vi visst ikke gjort...

Min babystep oppgave i dag er å sette igang med en av kellys missions (men jeg har jo egentoig gjort det i går da, men det teller vel ikke) Jeg skulle lage en "inspiration page" til min controlljournal i går, og det gjorde jeg ikke da...

Men husarbeidet synes jeg går greit nå.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

:vinke: Hei Potetoline. Redhead og Mysan!

Idag har jeg sjekket opp stepsene til kontrolljournalen, og gjort litt mer på den. Jeg skrev opp alle ukedagene og fordelte oppgavene utover (vel, jeg har ingenting som krasjer, så jeg brukte FlyLadys dager -)

mandag - ukesrengjøring + bibliotekdag

tirsdag - vanne planter (og min hagedag, når sesongen kommer!)

onsdag - rydd kjøleskap, lag ukesmeny

torsdag - Ærender og shopping

fredag - rydd vesker og bilen, fyll bensin

lørdag - Family/friends Fun day

søndag - Renew my spirit

Ellers har jeg lest endel på websiden (lenge siden sist) og psyket meg opp litt mer. Og søndagen har jeg brukt til "renew my spirit" for en gangs skyld og ikke til masse husarbeide for å "straffe meg selv" i håp om å komme ajour... :icon_razz:

Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

Har ikke hatt de 31 babysteps jeg. Hva skal den "inspiration page" inneholde, Malama? Bra du henger på!

Jeg jobber i natt og skal legge meg nå. Hadde ikke så lyst til å ta oppvasken, men skrudde på noe musikk høyt og ble veldig fort ferdig med oppvasken (problemet nå er at jeg ble gira og har mest lyst til å ha musikk-kick :tristbla: og det går ikke.)

Nå har jeg shina vasken 7 dager i strekk.

Ha en fin kveld!

Endret av Gjest med sko
Skrevet

På fredag ryddet jeg begge de store kleskommodene mine, og fikk en diger pose med klær som skal til Fretex, pluss at jeg kastet gammelt undertøy og ubrukelige plagg. Toppen av kommodene har vært en av mine aller verste hotspots, nå er den borte vekk, og det er sååå deilig. :hoppe:

Har ellers hatt en "hard helg", vært på fest fredag og lørdag og overnattet borte, men var hjemom i går og vasket en vask, og det har jeg gjort i dag også, samt skiftet på sengen til hunden (ja, hunden har dyne i sengen sin, hehe). Og vasken er fortsatt ren, så her går det i grunnen bra. Jobber som best jeg kan med å renew my spirit - urk...

I morgen skal jeg på Clas Ohlson og kjøpe meg fjærkost :-D

Skrevet

Den inspirasjonssiden skal vel inneholde setninger som ja.. inspirerer meg...

Today we are going to add another page to our Control Journals. We are going to call this our Inspirational Page. On this page I want you to spend 15 minutes writing down some of your favorite inspirational phrases. Some of mine are; You can do anything for 15 minutes, Housework done incorrectly still blesses your family and You can’t organize clutter; you can only get rid of it. I know you have others that you love. Use this page as a place to write them down when you see something that touches your heart

Jeg har ikke gjort den da.. Jeg har visst stoppa opp på dag 10 og tatt litt pause der omtrent.... Jeg tror jeg fortsetter med dag 11 (inspirasjonssiden) i morgen jeg, og tar det litt derfra.... Dette går sakte, men sikkert fremover. Og det er jo det viktigste. Og ja, IKKE drepe meg selv med husarbeide på en søndag for å få unna alt jeg ikke hr gjort resten av uka. Nå har jeg SLAPPA AV i dag jeg da, noe jeg synes jeg trenger etter å ha jobba så mye overtid.

Tar disse 31 stegene sakte jeg... Så er jeg sikker på at jeg får med meg alle. Det er en god ide. Også fikk vi jo totalkontroll på matskapet i går da, der synes jeg vi var kjempeflinke, og kjøkkenet er langt bedre nå enn før :)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Fikk visst ikke lagt meg jeg. Jeg får prøve å lage en inspirasjonsside. Synes i grunnen FlyLadys "slagord" fra før funker veldig bra jeg:

"You can’t organize clutter; you can only get rid of it"

Har en egen også:

"Det er ikke lett å forandre seg, men det er det eneste som nytter".

Får vel kanskje slenge på:"Rom ble ikke bygget på en dag" (Gamle visdomsord blir som nye?)

og "Skippertak funker ALDRI"

Skrevet

Jeg synes flylady's "Can't never could do anything" er fin.

Flybaby med brukne vinger.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Jeg forsto ikke helt sitatet ditt, Flybaby med brukne vinger?

Husk at selv om man kræsjer og brekker vingene, så betyr ikke det at man ikke er flyvedyktig for resten av livet! Stable deg på beina igjen og heng deg på, så oppmuntrer vi hverandre.

(Malama, det var virkelig en flott ide å lage denne tråden, forresten!)

Skrevet

Dette er så digg! Vi har hatt home blessing hour i dag (Donnie er flyguy, hurra ;)) og nå er det så fint her. Slapp unna Kelly's mission, for den gjorde jeg før jul, så da blir det et kvarter i skohylla i stedet (men har ikke fått kjøpt fjærkosten enda). Tok en runde utenfor inngangsdøra også, kostet trappa og vasket gelenderet ute. Og så har jeg vasket gjestedyner og er snart helt kvitt haugene på vaskerommet.

Neste viktige prosjekt blir entreen, den er på 1 m2 og ufattelig kaotisk - noe må gjøres...

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Idag har jeg ikke fått gjort ukesrengjøringen. Det spørs om jeg må snu litt om på ukeplanene og gjøre det imorgen i steden.

Morgen- og kveldsrutine er på plass, og jeg klistrer stjerner på kalenderen hver kveld fordi jeg har tatt oppvasken og shina vasken.

Hehe, 1 m2 entre er ikke stort, men duverden så mye man kan få skvisa inn på lite areal? Jeg har 2 m2 gang, og der var det fhv kaotisk før, men etter eksamensforberedelsene (eller helst den tiden jeg IKKE forberedte meg til eksamen), så har jeg fått vekk en del ting der også. Største endringer er at alle poser med ting og tang som skal gis bort hit eller dit, er blitt borte (før hadde de nærmest fast plass der ute selv om det skulle ut av huset.)

Skrevet

Jeg forstå heller ikke det sistatet til den med brukne vinger...

Jeg har tatt en midlertidig pause i mine 31 babysteps, og holder meg på smme dag enda. Jeg holder mitt hotspot ryddig (og nærmer meg å ha avduket et til) og tar en 15 minutters innsats hver dag, og fikk kjøpt meg en sån "timer" på ikea på lørdag, enkel sak som man bare vrir rundt men den lager da lyd etter så mange minutter som jeg vil, og funker langt bedre enn mobilen min, som fint lar 15 minutter være 13, eller 25.... og finner frem klær til nest dag. Jeg shiner kjøkkenvasken hver kveld, og merker bedring i vårt hjem.

Når overtiden er over og jeg begynner å puste igjen (kanskje allerede på onsdag) skal jeg gå videre med dagene. Jeg tar dette i eget tempo, og strortrives med det :)

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Eget tempo er det eneste som nytter! Flink, Malama! Hensikten er jo at du opprettholder rutiner selv om jobben krever mye.

En annen sak er at jeg leste ett eller annet sted at FlyLady brukte ni mnd på å etablere sine rutiner, så 31 dager er kanskje å forvente for mye for fort?

Jeg kjenner at rutiner morgen og kveld, oppvask og klesvask går ganske bra. Hotspotser er et ubehagelig område (liker ikke papir-hotspots, for de er så vanskelige å gjøre noe med). Ellers så hadde jeg blitt ganske sløv med oppvask og skinnende vask ifør jul, så mitt hovedfokus er igrunnen at det er månedens mission, og det er det viktigste.

Skrevet

For meg betyr "Can't never could do anything" rett og slett at det er innstillingen det kommer an på. Dersom man går inn i en ting med "jeg klarer ikke" eller "jeg kan ikke", selvsagt får man det ikke til da. Jeg kan ikke vaske opp på 15 minutter? Det tror jeg alle vi vet at vi kan... Jeg tror det var et sitat hun hadde fra bestemora si, men kommer ikke på hvor hun skrev om det. Nåvel, det kommer nok igjen i en e-post snart, og da forklarer hun mer om det.

Ellers liker jeg i grunnen også "ingen syting tillat" (eller no whining allowed som flylady sier)

Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

:idesmil: Da skjønte jeg sitatet, gjest! Jeg har jo lest det jeg også, men ikke helt greid å få med meg meningen utifra ordene.

"No whining" surrer rundt i hodet mitt. Har heldigvis tatt selvkritikk på den der!

Denne uken er det baderom (og/eller et ekstra rom?) som skal til pers. Baderommet er fint om jeg bare rydder bort "alt for sein planting av blomsterløk i potter"-prosjekt, så denne uken tror jeg at jeg for en gangs skyld skal gå løs på boden og sortere pappesker. Jeg gjorde det en gang før da jeg startet m FlyLady, men ble selvsagt ikke ferdig (men ble kvitt endel). Siden da har flere ting havnet der pga decluttering andre steder i huset, så nå begynner det å bli vanskelig å bevege seg der inne.

Jeg har min ukesrengjøring idag, og noen telefoner jeg har utsatt å ringe.

Endret av Gjest med sko
Skrevet

Baderom OG ekstrarom, og ekstrarom denne gangen er vaskerommet. Vi har vaskerom på badet, så der slår jeg to fluer i en smekk gitt...

Jeg tok 15 minutter på badet i går, stappa noe skittentøy i vaskemaskina (men kommer ikke hjem før rundt midtnatt idag, så den blir ikke startet før i morgen) og fikk bort en del ting som sto rundt vasken og ikke akkurat er i daglig bruk, og kasta noe tomme greier og sånn. Det hjalp veldig. 15 minutter der inne hver dag, så skal vi nok få orden (siden det også er vaskerom, og vi er på etterskudd med klesvasken så er akkurat den delen av badet litt kaotisk og trenger en gjennomgang, så jeg trenger ei hel uke på det tenker jeg, 15 minutter om gangen)

Men, seriøst, det bli minimalt med husarbeide i dag. Vi dro hjemmefra klokka sju, jeg har vært på jobb siden halv åtte, og skal jobbe til i alle fall åtte, sånn 12-13 timers arbeidsdag og deretter rett på kino og prøve å ikke sovne. Om jeg får gjennomført 15 minutter på badet i dag, så er det max (Ja, shine vasken, men den har ikke akkurat klart å bli skitten siden i går da, bare sambo som har fylt et vannglass, så det er fort gjort) Ingen husrengjøringstime i dag nei...

Har ikke kommet så langt med babystepsene mine at jeg skal innføre den dagen enda uansett, så det går nok greit. Jeg går ikke videre med babystep-dagene før jeg begynner å komme hjem fra jobb til mer vanlig tid... Som forhåpentligvis er allerede i morgen. Eller i alle fall i løpet av denne uka! :)

Skrevet

Jeg har pusset to vinduer (på innsiden) og hengt opp kjøkkengardiner uten julemønster i dag. Før ville det aldri ha fallt meg inn og bare pusse to av vinduene. Dessuten har jeg som dagens bade-mission fått vaska en flekk på et persisk teppe vi har. Det har ligget på badet nede (luksusbadet, det som har badekar og ikke er i bruk daglig) i påvente av å bli vaska, og så lenge det ligger der kan man ikke vaske badet og ikke bruke badekaret. Det tok kanskje fem minutter, så det var veldig bra og få gjort det.

Skrevet

Jeg kjøpte som sagt en billig sak på ikea som kostet 20 korner og er helt enkel og gjør nytten som bare det.

Timer er genialt! (også så mye lettere å ikke glemme maten da! Jeg er egentlig avhengig av en til matlaging ettersom der ikke er noen klokke på ovnene som kan pipe når den er ferdig, men den vi hadde gikk i stykker da vi flytta... for 3,5 år siden... og først i helga fikk jeg ny....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...