Gjest Sabia Skrevet 12. januar 2006 #301 Skrevet 12. januar 2006 Her er min liste for matvarer. Jeg brukte Fly lady lista som utgangspunkt, og har supplert fra mitt eget skap. MATVARELAGER: Bakevarer: Bakepulver, havsalt, bakekakao, raps- el solsikkeolje, olivenolje, balsamicoeddik, mel: hvete fin – hvete sammalt – kruskakli, havregryn, tørrgjær, sukker, rosiner, vaniljesukker, melis, potetmel, flytende margarin, melange, mariekjeks, semulegryn, sirup, perlesukker, brunt sukker Brød: Brød, knekkebrød, tortilla, bagels, rundstykker, baguetter, pitabrød Hermetikk: Tomatpure, hakkede tomater, ananas, mais, champignon, vikingmelk, tunfisk, bønner, salsa, asparges, fiskeboller, bogskinke, babymais Smaksettere: Soyasaus, sweet chili saus, ketchup, sennep, honning Krydder: hel sort pepper, peppermix, hvitløkspulver (helst hakket), rosmarin, seltin, basilikum, tandoori, karri, oregano, paprika, ingefær, kardemomme, vaniljestang, grillkrydder, sitronpepper, kanel, estragon, løkpulver, chilipulver Frokostblanding: Hjemmelaget, Bran Flakes, Fitness, Corn Flakes Pasta/ris: Macaroni, fullkornspasta, fullkornsspaghetti, spaghetti, naturris, jasminris, grøtris, eggenudler Grønnsaker: Poteter, løk, hvitløk, rødløk, squash, broccoli, blomkål, agurk, paprika, salat, gulrot Kjøleskap: Melk, juice, saft, bordmargarin, egg, ost, revet ost, yoghurt, majones, kjøttpålegg, leverpostei, sylteagurk, rødbeter, syltetøy, rømme, cottage cheese, kesam mager, kesam vanilje, smøreoster Fryser: Kylling, biff, frosne grønnsaker, brød, frossen frukt/bær
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. januar 2006 #302 Skrevet 12. januar 2006 OJJ! Med en sånn liste hadde jeg trengt STOR trillevogn i butikken hver gang! Jeg lever etter motsatte prinsippet her, skjønner jeg. "Det jeg ikke har skrevet opp på handlelista og som jeg ikke husker når jeg er i butikken, kan jeg greie meg uten til neste gang"... Det synes som om du har fått blod på tann, Hu i Svingen! (Eller har du også eksamen, hehe?) Får du med deg Donnie da? Mitt mest originale bidrag til refrigerator boogie ble imorges å donere et kålhode, noe spirt løk, gummigulrøtter og div grønnsaksrester til rådyrene i skogen (jepp, var ute imorges). Jeg som ikke kaster mat får heller dele med dyrene i Hakkebakkeskogen. (veldig fornøyd med den, jeg har nemlig funnet et rådyrtråkk). Sonevasken som jeg glatt hoppet over på mandag i et anfall av "Jeg har ikke tid, det er eksamen", tok jeg også i morges. Lå lenge i går og tenkte over min elendige måte å studere på, og begynner nå å samle argumenter nok til en flywash (hjernevask). FlyLady har hatt så god effekt på meg mht hjemmet mitt, så hvorfor skal jeg ikke greie å overføre/utvide prinsippene til studier?
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. januar 2006 #303 Skrevet 12. januar 2006 (endret) Du ga deg smilefjes i går da, Malama? Du hørtes så sliten ut etter å ha vært på jobb hele dagen, at hadde det vært meg hadde jeg shina vasken på 30 sekunder max og stupt rett i seng. (Helt off topic, Nivea; Vi har medlemsnummer rett etter hverandre!) Endret 12. januar 2006 av Gjest med sko
Malama Skrevet 12. januar 2006 Forfatter #304 Skrevet 12. januar 2006 JEg glemte helt å tenge smilefjes. Jeg tenkte faktsik på det, men så fant jeg ingen rød penn (mine smilefjes røde, hans blå) sånn rent umiddelbart, og glemte hele greia. Jeg ER nemlig stuptrøtt, og da er det grenser for hva jeg husker når jeg kommer hjem... Jeg er kommet til dag 10, og skal rydde i 15 minutter. Men nå støter jeg på et problem, det viser seg at alt mulig av nye oppgaver legges til MORGENrutinen. Jeg skal ta en 5 min room rescue på morgenen, og fra nå av også rydde i 15 minutter på morgenen. GLEM DET! Jeg gjør dette på kvelden, det samme gjelder dette med å lese 2 minutter med reminders fra mailene. Jeg slår ikke på pc'n før jeg går på jobb. Og jeg begynner ikke å rydde i 15 minutter pluss 5 minutter pluss hotsopt FØR jeg går på jobb! Ja, jeg ser til at min hot spot er pen og ryddig før jeg går (det går enn så lenge greit, ettersom jeg bare har en, og uansett rydder den før jeg legger meg) men 20 minutter med rydding før jobb? Get real, jeg er ikke hjemmeværende! Her tilpasser jeg til min egen verden, og skjønner at dette hører hjemme på min etter-jobben rutine (som vi ikke har kommet til enda i disse babystepsene, enn så lenge operer vi med morgen og kveld, så da blir det kveld) Jeg sliter mer enn nok med å komme meg ut av senga tidsnok til å stelle meg, spise frokost og rekke jobb, å begynne med 20 minutters rydding i hjemmet virker ganske så malplassert... Jeg tar av bordet og ser til min hot-spot, men jeg begynner ikke med decluttering altså! Jeg er jo uansett ikke våken før lenge etter at jeg har kommet på jobb, det får være måte på!
Hu i Svingen Skrevet 12. januar 2006 #305 Skrevet 12. januar 2006 Her er min liste for matvarer. Jeg brukte Fly lady lista som utgangspunkt, og har supplert fra mitt eget skap. MATVARELAGER: Bakevarer: Bakepulver, havsalt, bakekakao, raps- el solsikkeolje, olivenolje, balsamicoeddik, mel: hvete fin – hvete sammalt – kruskakli, havregryn, tørrgjær, sukker, rosiner, vaniljesukker, melis, potetmel, flytende margarin, melange, mariekjeks, semulegryn, sirup, perlesukker, brunt sukker Brød: Brød, knekkebrød, tortilla, bagels, rundstykker, baguetter, pitabrød Hermetikk: Tomatpure, hakkede tomater, ananas, mais, champignon, vikingmelk, tunfisk, bønner, salsa, asparges, fiskeboller, bogskinke, babymais Smaksettere: Soyasaus, sweet chili saus, ketchup, sennep, honning Krydder: hel sort pepper, peppermix, hvitløkspulver (helst hakket), rosmarin, seltin, basilikum, tandoori, karri, oregano, paprika, ingefær, kardemomme, vaniljestang, grillkrydder, sitronpepper, kanel, estragon, løkpulver, chilipulver Frokostblanding: Hjemmelaget, Bran Flakes, Fitness, Corn Flakes Pasta/ris: Macaroni, fullkornspasta, fullkornsspaghetti, spaghetti, naturris, jasminris, grøtris, eggenudler Grønnsaker: Poteter, løk, hvitløk, rødløk, squash, broccoli, blomkål, agurk, paprika, salat, gulrot Kjøleskap: Melk, juice, saft, bordmargarin, egg, ost, revet ost, yoghurt, majones, kjøttpålegg, leverpostei, sylteagurk, rødbeter, syltetøy, rømme, cottage cheese, kesam mager, kesam vanilje, smøreoster Fryser: Kylling, biff, frosne grønnsaker, brød, frossen frukt/bær ← OI! Du hadde masse jeg ikke har fått med enda. Legger ved et utkast: Grønnsaker og urter □ Hvitløk □ Soltørkede tomater □ Asparges □ Brokkoli □ Tomater □ Løk □ Sjalottløk □ Salat □ Rødløk □ Artisjokk □ Mais □ Kålhode □ Champignon □ Squash □ Gulrøtter □ Grønne Bønner □ Vårløk □ Paprika □ Agurk □ Sitron □ Spinat /Bok Choi □ Persille □ Reddik □ Chili □ Poteter □ Hermetiske Tomater □ Ingefær □ Dill □ Basilikum □ Rosmarin □ Sukkererter □ Oliven Frukt □ Moreller □ Fersken □ Papaya □ Plommer □ Jordbær □ Epler □ Grapefrukt □ Aprikos □ Druer □ Bananer □ Appelsiner □ Pærer □ Klementiner □ Kiwi □ Mango □ Svisker □ Ananas □ Avocado □ Blåbær Kjøtt og fugl □ Kjøttdeig □ Bacon □ Kalkun □ Svin indrefilet □ Koteletter □ Skinke □ Kylling □ Biff □ Pølser □ Lam □ Kraft □ Kjøttpudding Fisk og skalldyr □ Sjøtunge □ Fiskepinner/panetter □ Makrell □ Hummer □ Fiskegrateng □ Blåskjell □ Røkt kolje □ Laks □ Tunfisk □ Torsk □ Reker □ Krabbe □ Fiskepudding Meieriprodukter □ Melk □ Yoghurt /Biola □ Smør □ Egg □ Rømme Pålegg □ Gulost □ Brunost □ Kremost □ Salami □ Skinke □ Kalkunpålegg □ Makrell i tomat □ Magerost □ Leverpostei □ Syltetøy □ Peppermakrell □ Rekesalat □ Kaviar Drikke □ Brus □ Eplejuice □ Appelsinjuice □ Saft □ Øl □ Multivitaminsaft □ Lettøl Brød / Tørrvarer □ Bagels /rundstykker □ Mel □ Grovbrød □ Kneippbrød □ Loff □ Knekkebrød □ Kakao □ Sukker □ Tørrgjær □ Havregryn □ Semulegryn □ Lomper /pølsebrød □ Linfrø □ Nøtter /Mandler □ Bakepulver Snacks / Desserter □ Ritz □ Potetgull □ Iskrem □ Dessertoster □ Digg □ Popcorn □ Søte kjeks Hygieneprodukter □ Håndsåpe □ Dusjsåpe □ Barberskum □ Hårspray /skum □ Sjampo/Balsam □ Deodorant □ Tannpasta □ Tannstikkere □ Toalettpapir □ Barberblader Rengjøringsmidler □ Oppvaskmiddel □ Jif blå /gul □ Vaskemiddel □ Tøymykner □ Klorin □ Salmiakk □ Nylonvask □ Stålull Diverse □ Dressing □ Sennep /ketchup □ Krydder □ Stekt løk □ Pesto □ Buljong □ Oliven-/Solsikkeolje □ Eddik □ Pai □ Pizza □ Te □ Kaffe □ Spaghetti /pasta □ Nudler □ Woksaus □ Posesaus □ Lyspærer □ Stearinlys □ Sigaretter Annet □ _______________ □ _______________ □ _______________ □ _______________ Hvis noen har enda noe mer å tilføye så skrik ut. *redigerer liste*
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. januar 2006 #306 Skrevet 12. januar 2006 (endret) Poenget er vel hele tiden å kunne tilpasse seg sin egen situasjon, Malama. Mye er nok i utgangspunktet lagt opp etter amerikanske hjemmeværende husmødre, men jeg fikk med meg at en yrkesaktiv fikk rådet om å dele inn mandagsrengjøringen i timinuttersbolker og ta en til to om dagen gjennom uka. Så poenget er vel at du må vri og vrenge litt på det til du finner noe som passer deg. Har du en ekstra slitsom periode på jobb er det vel ikke værre enn at du "fryser" og holder deg på "dag 9" en stund heller (så du ikke tar på deg for mye og dermed risikerer å falle av fordi du ikke orker)? Husk: individuelle BABYSTEPS! Endret 12. januar 2006 av Gjest med sko
Hu i Svingen Skrevet 12. januar 2006 #307 Skrevet 12. januar 2006 Det synes som om du har fått blod på tann, Hu i Svingen! (Eller har du også eksamen, hehe?) Får du med deg Donnie da? ← Blod på tann ja... Har kanskje litt god tid om dagen, vi får se etter hvert. Donnie har greid å ikke rote de siste dagene, så det lover godt så langt.
Gjest Sabia Skrevet 12. januar 2006 #308 Skrevet 12. januar 2006 Jeg driver for all del ikke å handler alt dette hver gang!! Og det er heller ikke alt jeg har i skapet til en hver tid. Men etter at jeg har har skrevet handleliste på basis av hva vi skal ha til middag og pålegg vi trenger, så hender det jeg ser over lista for å se om det er mere jeg trenger. Ikke noe jeg bruker hver uke.
Malama Skrevet 12. januar 2006 Forfatter #309 Skrevet 12. januar 2006 Ja, jeg tilpasser. Jeg fryser den ikke på dag 9, men det er ikke helt til å se bort fra at jeg fryser den på et tidspunkt. De neste dagene (frem tom dag 12) legger ikke til nye ting til rutinen min som jeg ikke takler, så jeg tar den så langt, men mulig jeg "pauser" den der til overtiden er over. Tilpasse eget liv. Akkurat den home blessing hour, den tar vi faktsik på en dag, sambo og jeg, på tirsdags ettermiddagen (men det er en stund siden sist) Ettersom vi er to, så får vi det unna på en halvtimes tid om vi begge deltar, og tirsdag passer fint for oss og vårt liv, bedre enn mandag. (i sommerhalvåret er det nemlig ofte fotballkamper på mandager... Vi går fast på Stadion) Jeg ser at disse listene deres er omfattende.... og inneholder mange ting jeg aldri bruker, så min må selvsagt justeres en god del, men jeg setter stor pris på utgangspunktet, der er jo mye jeg hadde kommet til å glemme...
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. januar 2006 #310 Skrevet 12. januar 2006 Jeg ser nå at etter gjentatte forsøk (der jeg aldri helt har kommet i mål), tar det kortere og kortere tid å komme innenfor et akseptabelt nivå i leiligheten. "Nytt" rot som har kommet til er lettere å kvitte seg med enn det som har fått "hevd" på en spes spot på gulvet. Jeg har blitt mer bevisst på hva jeg gjør inne også, så jeg endrer vaner sakte men sikkert (og det er vel hele poenget?) Jeg er flinkere til å legge på plass det jeg har brukt, flinere til å rydde bort rent tøy, rett og slett flinkere til å unngå å bygge på hotspotsene (som jeg fortsatt har mange av, men nå er jeg kvitt to små på kjøkkenet også.) Enten må man la være å rote, eller være sinnsykt flink til å rydde. Høres ut som om Donnie gjør det rett på sin måte!
Gjest Sabia Skrevet 12. januar 2006 #311 Skrevet 12. januar 2006 (Helt off topic, Nivea; Vi har medlemsnummer rett etter hverandre!) ← Jeg har sett det **Oppdaterer lista mi etter Hu i svingen sin** Ha en fin dag alle sammen
Potetoline Skrevet 12. januar 2006 #312 Skrevet 12. januar 2006 Er det varmt der du bor? ← Veeeel, egentlig et bikkjekaldt sted, men igår var det tre plussgrader her og bare meg hjemme!!!
Hu i Svingen Skrevet 12. januar 2006 #313 Skrevet 12. januar 2006 Nå bruker jeg gresselig mye spalteplass her, men nå kommer jeg ikke på en ting til: Grønnsaker □ Asparges □ Blomkål □ Brokkoli □ Tomater □ Gul Løk □ Sjalottløk □ Rødløk □ Vårløk □ Salat □ Mais □ Kålhode □ Champignon □ Kantareller □ Squash □ Gulrøtter □ Grønne Bønner □ Kålrot □ Paprika □ Agurk □ Sitron □ Spinat □ Bok Choi □ Reddik □ Purre □ Poteter □ Sukkererter □ Avocado □ Ferdig salat Urter □ Hvitløk □ Ingefær □ Dill □ Basilikum □ Rosmarin □ Sitronmelisse □ Persille □ Chili □ Gressløk □ Salvie □ Mynte □ Koriander Frukt □ Moreller □ Fersken □ Papaya □ Plommer □ Jordbær □ Epler □ Grapefrukt □ Druer □ Bananer □ Appelsiner □ Pærer □ Klementiner □ Kiwi □ Mango □ Ananas □ Blåbær Kjøtt og fugl □ Kjøttdeig □ Lammedeig □ Bacon □ Kalkun □ Svin indrefilet □ Koteletter □ Skinke □ Kyllingfilet □ Biff □ Pølser □ Hamburgere □ Lam □ Kraft □ Kjøttpudding □ Kyllingvinger □ Høne □ Grillet kylling □ Suppebein Fisk og skalldyr □ Sjøtunge □ Makrell □ Hummer □ Fiskegrateng □ Blåskjell □ Røkt kolje □ Laks □ Tunfisk □ Torsk □ Reker □ Krabbe □ Fiskepudding □ Kreps □ Scampi □ Kamskjell □ Fiskekraft □ Fiskepinner Meieriprodukter □ Melk □ Biola naturell □ Yoghurt □ Bremykt □ Margarin □ Egg □ Rømme □ Cottage cheese □ Fetaost □ Fløte □ Hvitløkssmør Pålegg □ Gulost □ Brunost □ Kremost □ Blåmuggost □ Salami □ Skinke □ Kalkunpålegg □ Makrell i tomat □ Magerost □ Leverpostei □ Peppermakrell □ Rekesalat □ Kaviar □ Lodderogn □ Gravlaks Drikke □ Brus □ Tonic □ Mineralvann □ Eplejuice □ Appelsinjuice □ Saft □ Øl □ Multivitaminsaft □ Lettøl □ Te □ Kaffe Brød □ Bagels □ Rundstykker □ Grovbrød □ Kneippbrød □ Loff □ Knekkebrød □ Tortilla □ Baguetter □ Ciabatta □ Pitabrød □ Lomper □ Pølsebrød □ Hamburgerbrød Tørrvarer □ Hvetemel □ Sammalt mel □ Speltmel □ Kakao □ Sukker □ Tørrgjær □ Havregryn □ Semulegryn □ Linfrø □ Nøtter □ Mandler □ Pinjekjerner □ Bakepulver □ Natron □ Vaniljesukker □ Melis □ Maisenna □ Brunt sukker □ Sirup □ Stekt løk □ Taco Kit □ Posesuppe □ Posesaus div. □ Suketter Pasta / ris □ Spaghetti □ Speltspaghetti □ Nudler tørre □ Nudler ferske □ Fusilli □ Penne □ Jasminris □ Basmatiris □ Naturris □ Grøtris Snacks / Desserter □ Ritz □ Potetgull □ Saltstenger □ Iskrem □ Dessertoster □ Digg □ Popcorn □ Søte kjeks □ Havrekjeks □ Gele Krydder □ Hel sort pepper □ Aromat □ Peppermix □ Hvitløkspulver □ Rosmarin □ Seltin □ Karri □ Oregano □ Paprika □ Kardemomme □ Grillkrydder □ Vaniljestang □ Sitronpepper □ Kanel □ Estragon □ Chilipulver □ Havsalt □ Meldonsalt □ Timian □ Gurkemeie □ Laurbærblader □ Muskat □ Kryddernellik □ Korianderfrø □ Fennikelfrø □ Spisskummenfrø □ Karve Smakssettere og hermetikk □ Dressing □ Majones □ Sennep Grov □ Sennep Dijon □ Parmesan □ Ketchup □ Bodsennep □ Pesto □ Buljong □ Olivenolje □ Solsikkeolje □ Eddik □ Balsamico □ Hvitvinseddik □ Soyasaus □ Sweet Chilisaus □ Honning □ Østerssaus □ Hoi Sin saus □ Woksaus □ Sitrondråper □ Rose’s Lime □ Mørk sjokolade □ Ansjos □ Svisker □ Soltørkede tomater □ Ananas □ Flådde Tomater □ Hakkede tomater □ Oliven □ Artisjokk □ Maiskorn □ Maiskolber □ Champignon □ Sylteagurk □ Rødbeter □ Syltetøy □ Blåbærsyltetøy □ Tytterbærsyltetøy □ Tomatpure □ Tunfisk □ Bønner □ Salsa □ Asparges herm. □ Bogskinke □ Babymais □ Hakket hvitløk □ Hakket ingefær □ Syltet ingefær □ Jalapeños □ Tørket sopp □ Kokosmelk Hygieneprodukter □ Håndsåpe □ Lactacyd □ Dusjsåpe □ Barberskum □ Hårspray □ Hårskum □ Sjampo □ Balsam □ Deodorant □ Tannpasta □ Tannstikkere □ Toalettpapir □ Barberblader □ Q-Tips □ Bomull □ Papirservietter □ Talkum Rengjøringsmidler □ Oppvaskmiddel □ Zalo □ Jif blå /gul □ Vaskemiddel □ Milo □ Tøymykner □ Klorin □ Salmiakk □ Nylonvask □ Stålull □ Tørkepapir Frossent □ Pai □ Pizza □ Pasta □ Pytt i panne □ Panetter Diverse □ Lyspærer □ Batterier □ Stearinlys □ Aluminiumsfolie □ Bakepapir □ Brødposer □ Blomstergjødsel □ Floradix Formula □ Ibux □ Sigaretter Annet □ ______________ □ ______________ □ ______________
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. januar 2006 #315 Skrevet 12. januar 2006 Jeg har ikke vært her så lenge, men det må da vel være KGs lengste innlegg? :grine2:
Hu i Svingen Skrevet 12. januar 2006 #316 Skrevet 12. januar 2006 Jeg har ikke vært her så lenge, men det må da vel være KGs lengste innlegg? :grine2: ← Men nå orker jeg ikke mer altså, tar en veldig tidlig kveld tror jeg... Men har ren sink, ren vask på badet, ren do, ren kjeller, full kontroll på klesvasken og har gått tur med hunden. Så da er det vel greit, da.
Gjest Gjest med sko Skrevet 12. januar 2006 #317 Skrevet 12. januar 2006 Å få nok søvn er også et poeng! Syns du har vært flink, jeg! Jeg skal også tidlig i seng ikveld. Eksamen imorgen
Hu i Svingen Skrevet 12. januar 2006 #318 Skrevet 12. januar 2006 Å få nok søvn er også et poeng! Syns du har vært flink, jeg! Jeg skal også tidlig i seng ikveld. Eksamen imorgen ← Oi! Lykke til!
Gjest Gjest med sko Skrevet 13. januar 2006 #319 Skrevet 13. januar 2006 (endret) Oi. Takk, Hu i Svingen! Nå kan endelig tilværelsen begynne igjen, etter å ha vært "manisk-før-eksamen-depressiv" siden før jul. Nå er det på tide å virkelig ta lærdom og praktisere "hårda bud" fra FlyLady om babysteps og no whining. *sukker dypt, og kravler opp i lenestolen med kaffe og pledd og et stort, lykkelig og fjollete smil* Jeg kommer lengre med babysteps (nesten) hver dag, enn å utsette alt til et skippertak som 1) alltid kommer for sent i forhold til deadline, uansett om man tar ibruk nettene også 2) Utmatter deg fullstendig fordi det viser seg at effektiv studietid er max 3 timer om dagen, ikke 16...og du har kalkulert med 16-timers dag for å komme rundt... til alle andre flybabies. Ikke gi slipp på å shine vasken, selv om alt annet går i stå av og til! Endret 13. januar 2006 av Gjest med sko
Gjest Gjest med sko Skrevet 13. januar 2006 #320 Skrevet 13. januar 2006 Hvordan går det med deg da, Lizzie?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå