Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke mange magasiner å kaste (vel, sambos tegneserier, men dem får ejg ikke kaste) og reklame teller vel ikke der. Så der kan ejg vel bidra med maks 2, kanskje...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Joda, jeg kaster også mat som er langt over dato. Men jeg har en før-Flylady-rutine som gjør at jeg rydder kjøkkenskap/dypfryser minst 1-2 ganger i året, og da sorterer jeg det nyeste nederst/bakerst. På den måten unngår jeg å kaste mat.

Det gjør jeg også. Og i samme slengen prøver jeg og planlegge mat der jeg får brukt noe av det jeg har liggende. Nå blir det for eksempel middag med røde linser en dag snart, for det impulskjøpte jeg en gang for lenge siden. Også blir det nok middag med noen litt spesielle nudler jeg kjøpte her en gang. De har ligget ganske lenge i matboden, og samler nok litt støv der de ligger tenker jeg...

Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

:ler: Nei du bør nok ligge unna tegneseriene!

Reklame-/kundekataloger og sånn regnes, det! Alt som du har samlet på som er "kjekt å se på - en annen gang". Jeg har kvittet meg med kataloger med broderi, sportsutstyr, postordreklær, div hobby. Skal ikke kjøpe så masse likevel (vil gjerne få de-cluttered her hjemme først, nå er det jo nærmest FlyLady som er hobbyen min.) I hvert fall noe jeg bruker fritiden min på.

Røde linser ja, Fakse! Skjønner ikke hvorfor jeg kjøpte det...legg inn oppskrift på "mat og drikke" hvis du har en god oppskrift, da! Impulskjøp fordi noe var på tilbud er i grunnen idiotisk. På den andre siden får man et svært så allsidig kosthold :ler:

Endret av Gjest med sko
Skrevet (endret)
Røde linser ja, Fakse! Skjønner ikke hvorfor jeg kjøpte det...legg inn oppskrift på "mat og drikke" hvis du har en god oppskrift, da! Impulskjøp fordi noe var på tilbud er i grunnen idiotisk. På den andre siden får man et svært så allsidig kosthold :ler:

Har ikke prøvd noen oppskrift enda, men tenkte å teste denne. Google er min venn når jeg trenger å bruke opp sære ingredienser ;).

Endret av Fakse
Skrevet

Jeg har til og med kastet interiør bladene mine!!!! For et år siden var de "hellige".. Men jeg fikk overtalt meg selv til å kaste de med at "moten skifter jo"... Ikke prøv å overbevise meg om at jeg tok feil!!! :overrasket:

Gjest Gjest med sko
Skrevet

Har ikke tenkt å motsi deg, Nivea. Jeg fant en tidsskriftsamler idag med interiørblader fra 1995, jeg! :ler:

Bladde fort gjennom det ene for å le litt, og så dumpet jeg dem. Interiørblader er spennende, men de er definitivt "ferskvare"!

Idag blir det grønnsakssuppe med grønne linser etter Fakses snakk om impulskjøp av linser. Det blir spennende å se om vegetarmat har blitt bedre på ti år...

Skrevet

Hum...kanskje jeg skulle kaste mine bunker med "Dine penger"? Økonomiblader må vel også regnes som ferskvare... Derimot tror jeg at "Gjør det selv" skal få bli. Hvordan man bygger en lettvegg endrer seg liksom ikke så mye...

Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

Er du i tvil, Fakse, så kan du vel kvitte deg med de eldste bladene først og la de nyeste fortsatt ligge litt?

Jeg har utrolig mye mat i fryseren samt tørrvarer i skapet, så nå er det på tide å sette det opp mot det faktum at jeg kommer til å ha dårlig råd i flere mnd fremover. Jeg skal bli flink til å lage ukemeny som bruker mat fra skap og fryser.

Endret av Gjest med sko
Skrevet

Lurer litt på en ting. Denne journalen man skal ha - er det mange her som bruker den? Eller klarer dere dere med e-postene? Kan ikke se for meg at jeg vil klare å bruke en sånn, men man vet jo aldri...

Gjest Gjest med sko
Skrevet

For min del greier jeg meg med e-mailene, men nå er jeg innom hver dag og leser, og så har jeg holdt på noen måneder og føler jeg har kommet igang med rutinene (på den måten at jeg ikke glemmer at jeg har rutiner!) :ler: .

Min versjon av kontrolljournal var tre A5 ark der jeg skrev opp

"Morning routine" (stå opp, sjekk kalender for avtaler, ta en Hot Spot, planlegg middag, sett på klesvask, har du spist frokost, declutter i 15 minutter, ha på sko?)

"Afternoon journal" (har du spist lunch, fått mosjon, tatt en 5 minutters Room Rescue..)

"Evening Routine" (legg fram morgendagens klær, sjekk å henge opp klesvask, shine the sink, sjekk morgendagens avtaler, legg deg i tide).

Disse kortene hang jeg på veggen og alternerte utover dagen. Etter hvert trenger jeg ikke kikke på dem. Det meste går ganske automatisk, og jeg leser dem på mail så jeg får påminnelser der.

Skrevet

Jeg har laget kontroll journal, og bruker den nesten hver dag. Morgen og kveldsrutinene har jeg klistret på veggen så de er lett tilgjengelige, men sonevasken og ukeplanen har jeg i journalen. Jeg har de inni plastmapper, og så har jeg kjøpt sånn whiteboard tusj så jeg kan hukke ut når jeg har gjort noe i en sone. Veldig greit! Jeg har også matplanen i kontrolljournalen, dvs hva vi skal ha til middag i kommende uke. Jeg sparer på de fra uke til uke, for når jeg har endel uker blir det lett å komme på middager!

Tror ikke det er nødvendig med kontroll journal, men jeg syns det gjør ting litt enklere. Litt enklere å holde oversikten.

Skrevet

JEg har også en sånn perm, med lister i plastlommer, som jeg kantegne på med markeringstusj, og vaske greit bort igjen.

Når jeg har vært flink en peroide, og er kommet inn i sonevask og det der, så bruker jeg den til det. Morgen og kveldsrutinene har jeg på kjøkkendøra.

Gjest Gjest med sko
Skrevet (endret)

Jeg har kontrolljournal da...

Min inneholder samme utskriftene som Nivea har, i tillegg til viktige telefonnumre og adressene til dem jeg sender julekort til (fikk ideen før jul, så til neste jul blir det IKKE noe pes for å sende avgårde julekortene, for adressene er samlet på et sted OG tilgjengelige!)

Og jeg er vel blitt såpass lite perfeksjonistisk at jeg ikke huker av når noe er gjort. Derimot er jeg blitt ganske mail-basert; dvs jeg bruker mailen som en slags kontrolljournal (jeg har en egen yahoo-mail til bare FlyLady).

Jeg har opprettet egen mappe for de Testemonials som jeg syns var bra slik at jeg gjerne leser dem flere ganger, ellers sletter jeg fra innboksen når noe er gjort. Jeg passer på å ikke samle opp dårlig samvittighet og missions jeg IKKE har fått gjort, jeg sletter alt minst annenhver dag, slik at jeg ikke skal føle at jeg henger etter.

Påminnelser som ikke gjelder meg, ting jeg har utført, ting jeg IKKE har tenkt å utføre, samt testemonials som ikke var noe spes., sletter jeg med en gang jeg har sett de.

Endret av Gjest med sko
Skrevet (endret)

Jeg har kontrolljuornal, og den inneholder mine rutiner for morgen, middag og kveld, den inneholder en liste over hvilke matvarer vi skal ha i huset til enhver tid, den inneholder en ukeplan (som jeg ikke følger...) og kontakt til alle våre nærmeste familiemedlemmer.

Jeg ser ikke på den ofte, men bruker matoversikten hver gang jeg skrive handleliste, og jeg ser på rutinene i ny og ne for å se at jeg ikke glemmer noe. Det meste av rutinene går av seg selv nå, så jeg trenger dem egentlig ikke skrevet ned. I tillegg har jeg en mappe på pc'en som heter "Flylady". Der lagere jeg menyen vi bruker hver uke, julelister av ymse slag, digital utgave av alt jeg har i kontrolljournalen, og en del andre dokumenter som er kjekke og ha.

Endret av Fakse
Gjest Gjest med sko
Skrevet

God morgen alle flybabies!

Jeg har snart eksamen, og er derfor superflink til alt annet enn forberedelser... :tristbla:

Hvordan går det med dere andre, og hvor ble det av de sist ankomne, Mysan, m.fl.? Shine vasken er et minimum, og greier man ikke mer enn det, så er det helt greit. Kellys missions og det andre vi snakker om er ekstrating som dere egentlig ikke skal gjøre noe med ennå, da dere kun skal konsentrere dere om å shine vasken og etablere en enkel morgen- og kveldsrutine.

Det er lett å ville gape over for mye når man endelig får motivasjonen til å begynne. Både Nivea og jeg har hatt en hyper start, og oppdaget at det stoppet seg selv når vi ville få til for mye, for fort.

Bare en liten anbefaling. Det ble ikke rotete på en dag, så ikke forvent at du skal rydde opp i alt på en dag heller! (Tålmodighet og jevnt arbeide fungerer bedre!)

Skrevet

Jeg tar dag 9 av babystepsene en gang til. For i går var jeg jobba jeg lenge, kom hjme etter klokka ni, laga mat og spiste mens jeg så frustrerte fruer, og hoppa rett til sengs (vel... leda rett til sengs av sambo, og ikke mye lysten på å stå opp igjen... ;) ) så derfor, så tar jeg dagen på nytt. Jeg skal altså legge til en 5 min room rescue i dag, til min kveldsrutine. Og faktsik gjennomføre rutinene i dag.

Ja... for det må være lov å bare ta dag 9 en gang til, når manrett og slett ikke fikk noen flydag nr 9 i går, sant? Babysteps i MITT tempo :)

Skrevet

Jeg har våknet fra 11 ukers koma (kvalmen begynner å gi seg bittelitt), så jeg er i gang igjen.

I går klarte jeg og mannen å støvsuge og vaske gulvet (vi gjør det sammen, da går det fortere og ingen behøver å kjefte på den andre). I høst (før jeg ble gravid), klarte vi å vaske hver mandag/tirsdag. Da blir det jo mye enklere. Går fortere. Så får vi se om vi klarer å opprettholde det.

Siden vi får familieforøkelse, er det virkelig på tide å rydde litt for å få mer plass. For oss er kottet og kontoret den største utfordringen. Så det jeg har tenkt er å ta 5-min-room-rescue nå utover, og se om jeg klarer å komme til bunns i det. Ellers blir det helt overwhelming tror jeg. Har funket før, så får vi se om det gjør det igjen.

Jeg har også noen lapper med morgenrutine, kveldsrutine osv. Det viktigste for meg er å faktisk ha tenkt gjennom det, ikke om det står skrevet ned. F.eks. har jeg blitt mye flinkere til å faktisk legge frem klær dagen før, og det gjør morgenen mye enklere (fordi jeg står opp før mannen, og skapet er på soverommet...).

Ellers leser jeg litt av mailene (men sletter mesteparten ulest må jeg innrømme). Det viktigste for meg er ikke alle detaljene i Flylady, men "essensen":

Du får ikke gjort alt på en dag.

Du får gjort sabla mye på 15 minutter (og du kan gjøre alt i 15 minutter!)

Begynn i det små, ikke bit over for mye

Del opp prosjekter, begynn i det ene hjørnet (så får resten vente)

Skrevet
Det er lett å ville gape over for mye når man endelig får motivasjonen til å begynne. Både Nivea og jeg har hatt en hyper start, og oppdaget at det stoppet seg selv når vi ville få til for mye, for fort.

:Nikke:

Idag er det anti-procrastination dagen, dvs dagen for å gjøre en ting man har utsatt. Planen min er å begynne å male en dør, første strøket. Så får vi se hva det blir til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...