Gå til innhold

FlyLady

Malama

Anbefalte innlegg

Jepp, jeg tilpasser. Og i mitt hjem bor jakker og sko i gangen. Så da rydder jeg dem heller pent på plass der, enn å flytte dem inn på soveroimmet der hun visstnok sier skoene skal bo??

Uansett, jeg erpå dag 4 i mitt helt nyopptartede babystepp-prosjekt, og dagens oppgave var å skrive ned de tingene jeg gjør, altså shine vasken, lese (og slette) eposter og kle meg om morgenen. Vips, nå står dette på en rosa postit-lapp som jeg skal henge på kjøkkenet, ikke over vasken slik hun sier, men på kjøkkendøra, der fungerer det best for meg.

Wee, jeg er så flink så. Babysteps. Jeg får i det minste orden på kjøkkenvasken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Helt nybegynner med start i ettermiddag.

Det jeg har gjort er å shine kjøkkenvasken, og da tok jeg resten av kjøkkenet også eller ble det jo ikke noe fint.

Det var så sent på dagen at joggedressen og tøflene fikk sitte, jeg kommer neppe til å innføre sko til å gå inne med. Jeg skjønner tanken bak, men for meg blir det bare ekstra pes for da må jeg skifte sko hvis jeg skal ut, og det gidder jeg ikke.

Jeg har startet med de enkleste kveldsrutinene, ryddet kjøkkenet, tømt oppvaskmaskinen, ryddet vekk og satt inn etter at jeg spiste kveldsmat. Har ryddet på soverommet, stua og kjøkkenet så det ser greit ut når jeg står opp i morgen. Da skal jeg støvsuge.

Jeg er en latsabb, og det er lettere å få ting unna når jeg har noen som forteller meg hva jeg skal gjøre. Kjøkkenvasken har aldri vært så blank som den er nå ;)

Forresten har jeg vasket en dyne som nå går i trommelen, og jeg har satt vaskemaskinen til å starte en vask klokken åtte i morgen tidlig.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kjempestart!

Jeg er på dag 5 av min nybegynnerstart nå, skal shine vasken, lese (og slette) mail, kle meg om morgenen (vel, egentlig helt til sko...) og nytt fra i dag: Merke meg de negative tankene mine, og endre dem til positive. Vel.. jeg visste ikke at jeg hadde så mange negative tanker, men jeg skal tenke godt etter om jeg merker noen, og i så fall endre dem...

Jeg var flink i går, jeg klistra opp post-it-lappen min på kjøkkendøra, og gjorde det som sto på den også. Jeg brukte til og med sko inne, hvilket i hovedsak var lurt fordi det er tore hull i sålene på tøflene mine (farmor strikker tøfler til meg, men pga elendig lagt flisgulv på kjøkkenet sliter jeg fort hull i dem. De er varme og gode, men med store hull er de kalde, så jeg tok et par sommersko (som knytes på) og det var egentlig lurt. OG, jeg bytta ikke da jeg skulle ut, jeg gikk ut i dem også jeg. Det var iskaldt og frosset på bakken uansett, og gulvene må vaskes likevel, så det gjorde ikke noe at jeg gikk ut med søpla med dem.

Dessuten vaska jeg ei maskin med klær da. Det står ikke på listene enda, men jeg bare trengte rent undertøy :)

Om ikke noe annet, så får jeg en skinnende ren kjøkkenvask hver kveld, og sakte, men sikkert planlegger jeg kontroll over husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Idag redde jeg sengen i samme øyeblikk som jeg gikk ut av den, og jeg kledde på meg mens kaffen traktet og brødskivene mine ristet.

Klesvasken var da ferdig, (fordi jeg sover så altfor lenge...) så jeg kunne fjerne dynen som var tørr kvelden før, legge over den nye vasken i trommelen og tørke den. Nå er den også tørket og ryddet bort, og enda en vask er vasket og går i trommelen nå. Ny maskin er gjort istand til programmering for vask i morgen tidlig.

Kjøkkenvasken skinner fremdeles, og jeg har ryddet i min verste hotspot i dag, som er et hav av fordringer fra kreditorer som jeg må få hjelp til å få unna.

Jeg har sortert dem og sendt mailer til hver eneste en, om at de må vente til de hører fra mitt rådgivningsselskap som da skal fungere som mellomstasjon mellom dem og meg.

Videre har jeg fått resten av julepynten ned i kjelleren, og båret ut to søppelposer. Nå skal jeg støvsuge - det står ikke noe om det i dagens gjøremål, men jeg har tid så hvorfor ikke bare gjøre det når jeg allikevel er på en god gli?

Begge soverommene ryddet jeg som kveldsrutine i går kveld, så nå kan jeg støvsuge dem også og rydde vekk støvsugeren som har stått fremme og ventet i flere dager.

Dette blir bra!

Og du verden hvor mye hyggeligere det er å møte seg selv i speilet når man er påkledd og stelt! Det gjør noe med energien!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

Duverden så flink du er, Mysan! :klem:

Jeg er helt enig med deg; det er mye lettere å gjøre noe når man konkret får beskjed om hva man skal gjøre. Jeg elsker påminnelsene på mail, og jeg merker at jeg endrer adferd gradvis fordi jeg får stadig fornuftig og sympatisk input.

En hotspot med regninger er et stort lass/løft å ta. Men å gå i gang med det er tøft, og kjempenyttig! (Det eneste som nytter, faktisk!). Håper det ordner seg økonomisk etter hvert, nå har du foretatt veldig fornuftige steg for å ordne opp i hvert fall!

Jeg er litt on/off for tiden, men føler meg jevnt over glad over å få hjelp av FlyLadys system til å forstå hvorfor jeg reagerer som jeg gjør (og dermed kunne endre situasjonen).

Leste dere testemonialen nylig om hun som innrømmet at hun ikke skrubbet kjøkkenvasken HVER dag? Jeg beit meg merke i det hun sa: Hun visste hun var alt for perfeksjonistisk, så hun trener seg til å bli litt mindre perfeksjonistisk ved å akseptere at ikke kjøkkenvasken blir tatt absolutt hver dag...

Syns det var fint sagt jeg.

Vi må passe på å ikke bli så perfeksjonistiske at en dag eller to uten rutinene gjør at vi føler at vi "er håpløse" og ikke fortjener annet enn å overveldes av dårlig samvittighet, bli rullet i tjære og fjær, og marsje skamfulle tilbake til start (31 beginners steps...)

Det hender jeg samler noen dager på Kellys missions (og gjør dem i steden for den egentlige hovedoppgaven, nemlig 15 minutter "gjøre noe" i et rom.) Det hender jeg glemmer hvilket rom jeg skal konsentrere meg om denne uken, men nå er jeg blitt flinkere til å gjøre litt smått her og der, når jeg ser noe som irriterer meg mer enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du store for en tråd! Kan Donnie få lov til å henge seg på dere kanskje? ;)

Flinke er dere altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er viktig å ikke bli for perfeksjonistisk i våre rutiner.

Når jeg ruslet tilbake, ikke skamfull, men optimistisk, til mine 31 beginnersteps er det rett og slett fordi det ikke var en dag elelr to uten å gjøre mine rutiner, men en måned eller to uten å gjøre dem, og jeg var rett og slett falt helt av, og mistet kontrollen, og kom til at å begynne fra bunnen antakelig var dn eneste måten jeg kunne klare dette, for jeg klarte ikke bgynne med mine lange rutiner igjen sånn brått. Så jeg tar det rolig, og føler grei kontroll, og er egentlig fornlyd med meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg måtte le litt i dag da jeg fikk mail med beskjed om at grunnen til at det flyter over hjemme hos meg, er at jeg i utgangspunktet er en perfeksjonist.

So far from it! Jeg er en latsabb, det er det som er problemet :ler:

Og det er utrolig godt for usystematiske, uorganiserte, late meg å ha en "sjef" som sender meg en mail hver dag og forteller meg hva jeg skal gjøre.

Og så liker jeg utformingen: Har du shinet kjøkkenvasken din og tatt på deg sko? Ikke? Gå og gjør det med en gang da, jeg venter her så lenge...

:ler: Da MÅ jeg jo gå å gjøre det med en gang. Hun sitter jo der i innboksen min og følger med for pokker ...

Nå må jeg forte meg å gjøre noen kveldsrutiner så jeg kan få lagt meg.

rense ansiktet, og da tørker jeg over vasken i samme slengen, så holder den seg ren og delikat også.

Tannpuss, og programmering av vaskemaskin til i morgen tidlig.

Og så litt smårydding rundt her så jeg våkner til strøken stue.

Good night, FlyLadies! (Don't let the bed bugs bite)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hallo Ladies? Har dere falt av??

Jeg redde sengen med det samme jeg gikk ut av den, brettet sammen tøyet som lå i tørketrommelen og puttet inn det som var ferdig vasket da jeg våknet.

Jeg kledde på meg, da jeg stod opp og sminket meg til og med. Jeg som er svoren tilhenger av joggedress og håret rett opp og ut. :ler:

I dag har jeg funnet dokumentet over alle sonene i hjemmet, for jeg fikk en mail om å ta femten minutter i en av sonene, så nå skal jeg hive meg rundt i entreen i noen minutter. Der har jeg nemlig to stabler med bøker som jeg ikke har hyller til, og de skal jeg bære ned i kjelleren. I kjelleren skal jeg også putte diverse jakker og ting som bare tar opp plass i garderoben. Da tenker jeg de femten minuttene er gått.

Så får jeg ta femten nye minutter i den sonen i morgen.

Jeg har vært flink og laget middag til meg selv, det er ikke hver dag jeg gidder det heller, og nå sitter jeg her med en kaffekopp. Når den er tom skal det virkes.

Ja, så må det sies at jeg vasket opp kasserollene og stekepannen med en gang jeg hadde spist og dro over kjøkkenvasken med kost og oppvaskmiddel så den fremdeles skinner. Ah - jeg utvikler meg til å bli en racer i dyktig husholderi!

Kom igjen damer, hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se det er noen som har overtatt etter meg som hyper :ler: Bra Mysan, stå på!! Bare pass på så du ikke plutselig får heelt nok da.. Jeg fikk litt nok, men redda meg ved å klamre meg til morgen- og kveldsrutinene.

Idag har jeg skrevet morgen- og kveldsrutinene opp på lapper og hengt på kjøkkenet så det er lett å sjekke de. Forhåpentlig blir jeg enda flinkere til å gjøre de!! Jeg skal også kjøre på med oppdragene for de ulike dagene (Mandag home blessing, tirsdag vanne blomster etc). Målet er ikke å gjøre alt på listene mine, men hvertfall noe! Og Kellys missions skal jeg klare.

Må jo også si jeg har kjøpt meg nye tøfler da, av merket FLY Flot!! Måtte jo bare ha de :ler:

Endret av Nivea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest med sko

Hei Mysan!

Ikke riktig så flink som deg, men nå jobber jeg natta og sover til langt på dag og har problemer med å tilpasse meg "feil" døgnrytme.

Idag har jeg sjekket vaskemaskina, men har ikke nok tøy til å sette på en vask. Hotspots er vanskeligst for meg å gå løs på, men har allerede tatt oppvasken og gått over vasken. Jeg pleier bare bruke en sprut oppvaskmiddel og oppvaskbørsten når jeg shiner vasken.

Har fjernet masse skrot som ligger på vent i gangen. En pose med panteflasker og returglass, tømt og ryddet flere vesker og bager, gått ut med returpapir, flyttet sommerskoene ut i boden i en pose, og fjernet noe yttertøy. (NÅja, da har jeg jo fått gjort litt når jeg ser etter!)

Jeg må ta en utsortering av ytterjakker og kåper. Har vært veldig flink med å gjennomgå og gi bort annet tøy, men yttertøy har jeg hengt igjen på, rett og slett fordi jeg synes det er vanskelig å komme over tanken på at mye av det har vært dyrt da jeg kjøpte det, og selv om jeg stort sett bruker en allværsjakke og en penjakke, kunne det jo tenkes at jeg kom opp i en situasjon der det kunne vært nyttig å ta på meg en av fire kåper jeg har...

Ahrrg - jeg ser hvor dustete det er når jeg leser argumentasjonen min!

Ellers er vel det største problemet mitt nå "procrastination" (hva er en god oversettelse av ordet???) av studiene mine. Gi meg gjerne et spark bak både for kåper og studier, takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest med sko

Ja, det var det! Har hatt det på tunga, har hatt forståelsen av hva det var, men ikke funnet ordet. Takk! Fler enn meg som leser mye engelsk litteratur og "glemmer" norske ord? :ler:

Jeg står for tiden på hodet i gangen og kikker på kåper. Har bestemt meg for at jeg skal kvitte meg med to av fire. Det er en start i hvert fall. Når jeg tenker meg om, er jeg ikke noe "kåpemenneske", så jeg trenger egentlig ikke kåper! Jeg har ikke hatt noen "gallakjole-og-kåpe"-anledninger på ett år, så jeg bør vel være ennå strengere og gi bort alle. "Kjekt å ha"-mentaliteten sitter dypt forankret i meg :sur:

Og Malama; det jeg sa, var i grunnen utifra meg selv. Jeg aner jo ingenting om dere... Det var ikke meningen å tillegge noen reaksjoner de ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Malama, hvor finner du de der 31 beginners steps? Jeg finner dem ikke på den norske siden i hvert fall.

Og ukeplanen fikk jeg ikke åpnet, den ville ikke.

Hjelp hvordan skal dette gå?

Jeg er kjempeivrig nå som dette er helt nytt for meg, jeg er jo bare på dag 3 :ler: , men jeg håper at jeg skal klare å innarbeide noen gode rutiner før de to yngste ungene kommer flyttende hjem igjen, for det er når de er her at alt hoper seg opp for meg. Hvis jeg innen den tid har innarbeidet meg noen perfeksjonistiske rutiner så kanskje jeg blir litt flinkere til å passe på at de rydder opp etter seg selv også. DET er liksom håpet og målet med min deltakelse i FlyLady.

Jeg har pakket vekk bøkene som stod i fire stabler i entreen, de gikk i fire bæreposer og ned i kjelleren, så nå er gulvet fritt der ute. Det så jamen mye bedre ut! :ler: Og jeg føler meg så sinnsykt dyktig!

Jeg må ta noen jakker også, men da jeg tittet inn i garderoben nå, så visste jeg ikke helt hva jeg skulle ta, og hva jeg ikke skulle ta, så da ble det ikke gjort noe mer. Men vasken på kjøkkenet skinner - det skal jeg ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

beginners steps finner du i hovedmenyen på den opprinnelige siden.

http://www.flylady.net/pages/begin_babysteps.asp

Jeg er kommet til dag 7, og skal inkludere to minutter på hotspot i dag. Det skal ikke være så vanskeigå få til, må bare velge en plass å begynne, her er mer enn nok.

Jeg var flink, sto opp og tok faktsik på sko (ettersom tøflene mine er så kalde, med hull under) JEg har vasket tre maskined med klær, inkludert sambos ytterjakke som trengte en vask, og de vanlige kjøkkengardinene, som jeg skal henge opp i morgen (planen var i dag, helt til jeg oppdaga at jeg hadde glemt å vaske dem) Ned med julegardinene da ja. Vasken er egentlig bra den, men jeg må vel shine litt over den før jeg krabber til sengs. Jeg leser noen av mailene, og titter på lappene mine. Der må jeg nok føye til Hot Spot da i dag.

JEG er pålangt nør så aktiv som mysan, men ahdde jeg vært det hade jeg ikke holdt ut, jeg begynner SAKTE, slett ikke FORT for jeg vil ikke brenne meg ut. Dette skal være en livsstilsendring, steg for steg. Jeg har klart det før, men falt litt av, så jeg tar det fra begynnelsen igjen. Fordi dette er måten for meg å klare det på.

Jeg synes det går bra, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Tusen takk Malama. Nå har jeg lagret siden i min mappe "FlyLady" på skrivebordet. Greit å ha det lett tilgjengelig. En dag skal jeg nok printe det ut og ha det i papirversjon i en perm, men da må jeg først ha det over på hovedmaskinen som er koblet til printeren, og det gidder jeg ikke akkurat nå.

Foreløpig er de daglige rutinene også så få at jeg ikke føler behov for å klistre lapper på kjøkkenskapet og badespeilet, men etterhvert som lista blir lenger så bør jeg nok kanskje det. Må bare kjøpe meg en blokk med litt større ark, nå har jeg bare bitte små postitlapper til å ha i organizeren min, og det er litt knøttete og prøve å skrive noe som helst på.

Jeg har gjort litt til mens jeg allikevel bare sitter her og får vondt i ryggen, og det er å bære ned jakker som ikke brukes i kjelleren, og dermed fikk jeg utrolig mye bedre plass i garderoben også. Jeg fant en sekk til med bøker der også, men den bærer jeg ned i morgen, tre turer i boden på en dag får holde. Som sagt så er jeg lat.

Og jeg har fjernet siste rest av jula. Men gulvene som jeg har lovet meg selv å vaske siden i går, har jeg ikke tatt. Nå gidder jeg ikke heller. Nå vil jeg heller se på Toby McGuire på TV3 og la det være lørdagskveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått rydda ut jula idag, med unntak av julegardinene. Jeg må fikse de vanlige gardinene, skal endre opphenget på de, så har julegardinene oppe som et pressmiddel for meg selv til å få fiksa de vanlige!!

Ellers har jeg fått orden på huset, TVstua er så godt som klar nå - mangler fortsatt litt møbler, men ryddig ihvertfall!!

Ellers slo bare tanken meg, tenk hvis jeg ikke hadde kommet over Flylady.. Alt er jo så mye enklere nå!! Med fare for å høres ut som alle testimonialene de sender ut, har det virkelig vært til stor hjelp for meg.. Jeg var til tider ganske fortvila, jeg følte "alle andre" greide å holde styr på et hus, bare ikke meg.. Men det var før Flylady!! Foreslo til og med for typen at vi måtte selge huset og kjøpe leilighet, men da begynte han å støvsuge :ler: (Hører med til historien at hagen er et mareritt og et overgrodd prosjekt av en annen verden... Men nå: I can do anything på 15 min!! ---det vil vise seg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også kastet ut jula i går. Vi gjorde en stor felles innsats i huset, så nå er all jul borte (bortsett fra to stjerner og et lysende tre i vinduet, vil la lysene være til etter soldagen for det er så fint med lys når det er mørkt ute). Gulv over hele huset er vasket, og det er velsignet ryddig. Deilig!

I dag sov vi lenge, men jeg var flink og skrubbet den ene veggen i dusjen da vi omsider kom oss opp. Har faktisk skrubbet dusjvegger syv dager på rad nå, så da er hele dusjen ren. To av veggene er todelte, så jeg tar en sånn halvdel på dager der jeg har dårlig tid. Gulvet tar jeg også en av dagene, så da får jeg tatt hele dusjen på en uke. I dag tok jeg den veggen som tar lengst tid. Den tar lang tid fordi det henger kurver med shampo og sånn der, så alt må flyttes (og det er mye når vi er fire som bruker dusjen daglig) før man kan vaske. Veldig fornøyd med å ha kommet i gang med dusj-rutinen igjen, siden jeg hadde fallt litt av den her en stund før jul.

Den andre planen for dagen er og få litt oversikt over økonomi. Regninger og sånn har vi kontroll på, men vi har lagt ut en del penger i noen sammenhenger, og nå skal vi finne ut hvor mye hver enkelt skylder sånn at vi kan få pengen tilbake.

Stå på jenter, dere er flinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...