Gå til innhold

Empty nest syndrome - når man er alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å kjenne på det at jeg snart er alene i huset. Eldste har flyttet ut, bor ganske nært så vi har jevnlig kontakt. Yngste drar nok neste høst og jeg gruer meg veldig. Samtidig som det er slik det skal være, ungene skal vokse opp, flytte ut og klare seg selv, frykter jeg at det blir veldig tomt. 

Da jeg fremdeles var gift med deres far snakket vi om alt vi skulle gjøre når ungene var flyttet. I den «verste» småbarnsperioden var det moro å drømme litt om utenlandsreiser, kanskje kjøpe leilighet i utlandet osv. Så viste det seg at han ikke ville bli gammel sammen med meg og vi har nå vært skilt i 8 år.

I disse årene har barna vært det viktigste for meg. Ikke sånn at alt har dreid seg om dem, jeg har både jobb, venner og fritidsinteresser. Men jeg har vært involvert i barna og deres interesser. Dette har vært helt bevisst og jeg mener vi har et godt forhold. 

Dere andre som er alene, hvordan taklet/takler dere det? Jeg har venner, men kun en som også er alene, alle andre er i forhold. Jeg ser at de som har hverandre gjør mye nå som de kun har seg selv å ta hensyn til som feks reiser, sammenkomster (sammen med andre par) etc.

Jeg frykter at jeg skal bli uvirksom hjemme. Jeg forsøker å komme meg ut, men det føles ofte ganske ensomt når SoMe flyter over av de som er i tosomhet.

Anonymkode: e5886...a46

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp deg en hund!

Anonymkode: 14897...d15

• Liker 1
Skrevet

Huff, dette var leit å lese. Kanskje dette er tiden for å få seg en helt ny hobby? Lære noe nytt? Komme seg litt ut av komfortsonen og fokusere på noe som bare handler om deg selv. Tenk etter om det er noe du kunne tenke deg å lære!

Anonymkode: 5afd6...1a6

Skrevet

Bli fosterhjem. 

Anonymkode: f596b...ce2

• Liker 1
Skrevet

Hva om du gjør dette til et slags prosjekt og lager en bucket list? Du må ikke være gift for å ha ting å glede deg til. Listen kan inneholde steder du vil besøke, mat du vil spise (enten lage selv eller på restaurant), drikke du vil smake, aktiviteter du vil prøve osv. Lag en lang liste med små og store ting du kan gjøre i årene fremover, så skal du se at du begynner å glede deg litt til datteren din flytter ut!

Anonymkode: b479d...510

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også alene og min sønn har flyttet ut, og det er forferdelig tungt og trist😐

Anonymkode: 16c22...1ac

• Hjerte 1
Skrevet

Begynn med et online rollespill! Nettdating. Bli med i en bokklubb. Eller enda bedre, søk på nett etter en gruppe som sender selvskrevne noveller til hverandre med varierende temaer hver uke? Eller begynn å skriv oppsummeringer med terningkast av filmer og serier du ser! Eller kanskje du skal fotografere litt? Start en ny instagram med et klart tema. Ta opp sying og lag freshe klær til deg selv og ditt nye liv som empty nester turned happy woman with adult children! Hør på musikk, dra på teater, spis på nye spisesteder! Dra på rafting, bli en fallskjermhopper, eller kanskje lær å bli skikkelig god på stylter? Les bøker, lær er språk, eller bli skikkelig god til å bake? Se youtubevideoer av andre i samme situasjon som deg selv, skriv et leserinnlegg eller førti, pugg alle statsrådene Norge noensinne har hatt. Bli med i et kor, driv med hor, bli bestemor! Verden er virkelig din østers!!!

Jeg skjønner godt at det er trist. Men det er et nytt kapittel nå med åpne muligheter for å skreddersy et godt liv! Ønsker deg alt godt ❤️

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...