Hårek den hårete Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Hei! Har ikke snøring på dette, da jeg trodde ikke det skulle bli en problemstilling. Her er greia: Jeg har en salgsjobb i det private som innebærer som regel en del reisevirksomhet, men mye gjøres også fra hjemmekontor. Kona er på termin nå, og jeg får inntrykk av at sjefen min er utålmodig. I og med at fødsel kan skje når som helst - velger jeg nå å ha hjemmekontor. Sjefen min mener at jeg er for lite produktiv på grunn av dette, og hinter sterkt til at jeg må ta ut perm nå - før barnet vårt er født. Hint og hint, hun har vel sagt at jeg burde gjøre det - men sånn sett ikke pålagt i klare ordlag. Hva sier reglene om dette…? Har eventuelt andre stått i en lignende problemstilling?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Da ville jeg ha sagt til sjefen at om de vil gi deg betalt velferdsperm før fødsel, så ja takk. Anonymkode: 00fe9...4ee 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Jeg har ikke noe problem å skjønne at du vil være hjemme når fødselen nærmer seg. Men jeg har heller ikke noe problem med å skjønne sjefen din og at vedkommende ønsker at du jobber for lønnen din. For få er interessert i å betale full lønn for halv jobb. Så kan du eller vil du ikke utføre reising som jo er en viktig del av jobben din kan du jo søke om ulønnet permisjon eller om å starte tidlig på de 14 dager med perm mange får etter fødselen. Anonymkode: 9e881...39e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Du har ikke krav på permisjon før fødsel, de dagene må tas rett etter fødsel. Sjekk arbeidsmiljøloven (tror det er der den rettigheten er beskrevet). Men når det er sagt, så skjønner jeg at sjefen er frustrert, og ferie eller permisjon uten lønn er vel alternativet dersom det ikke er mulig å komme til enighet (enten at du jobber som vanlig, eller at du har hjemmekontor). Anonymkode: ef84e...d94
Hårek den hårete Skrevet 13. september 2021 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2021 Takk for gode innspill! Det hjelper, kan være vanskelig å se saken helhetlig når man står i det selv…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har ikke krav på permisjon før fødsel, de dagene må tas rett etter fødsel. Sjekk arbeidsmiljøloven (tror det er der den rettigheten er beskrevet). Men når det er sagt, så skjønner jeg at sjefen er frustrert, og ferie eller permisjon uten lønn er vel alternativet dersom det ikke er mulig å komme til enighet (enten at du jobber som vanlig, eller at du har hjemmekontor). Anonymkode: ef84e...d94 Arbeidsmiljøloven sier at man har rett på omsorgspermisjon ifb fødsel. Når den tas ut er opp til arbeidstaker. On det er før fødsel, for å være tilgjengelig, eller etter, når det er mest logisk, er likevel opp til arbeidstaker. Arbeidsgiver har liten, om noen, styringsrett over dette. TS - bor du veldig langt unna jobben? Å være hjemme og tilgjengelig hvert øyeblikk er strengt tatt ikke nødvendig, selv med reisevei på 1 time går det stort sett bra. Unntaket er hvis kona di tidligere har hatt styrtfødsler, men da bør man kunne forklare situasjonen - og forvente forståelse - av arbeidsgiver. Anonymkode: 89729...f13 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå