Gå til innhold

Kjæresten spurte om et pengelån og fikk nei. Nå sier hun at det er uaktuelt med å prøve å få barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor sammen men har separat økonomi. Fordi hun har hjulpet familie med utgifter så har hun betalt noen egne regninger på kreditt og får ikke betalt alt tilbake innen planlagt tid. Så hun spurte meg om jeg kunne låne henne 20.000. Jeg kan det men jeg synes ikke det er nødvendig. Så hun fikk nei. Vi har pratet om å gifte oss og prøve på barn. Det har hun villet lenge. Men nå sier hun at alt det er satt på vent og at hun skal betale ned kredittkort og spare opp en stor buffer og sier at hun har satt planene våre på vent i to år...

Er det rettferdig? Greit nok at hun vil bli gjeldfri men det tar ikke to år. Det tar kanskje 3 mnder! 

Anonymkode: 56263...8af

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bor sammen men har separat økonomi. Fordi hun har hjulpet familie med utgifter så har hun betalt noen egne regninger på kreditt og får ikke betalt alt tilbake innen planlagt tid. Så hun spurte meg om jeg kunne låne henne 20.000. Jeg kan det men jeg synes ikke det er nødvendig. Så hun fikk nei. Vi har pratet om å gifte oss og prøve på barn. Det har hun villet lenge. Men nå sier hun at alt det er satt på vent og at hun skal betale ned kredittkort og spare opp en stor buffer og sier at hun har satt planene våre på vent i to år...

Er det rettferdig? Greit nok at hun vil bli gjeldfri men det tar ikke to år. Det tar kanskje 3 mnder! 

Dette er et rødt flagg. At partneren din er dårlig med penger og har svak økonomi. Høres ut som du må se for deg og dra brorparten av lasset her om du ønsker giftemål med henne. 

Anonymkode: 36564...e78

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor ikke hjelpe personen du vil tilbringe livet sammen med? Skjønner virkelig ikke greia. 

Anonymkode: cb17a...50d

Hun må på et tidspunkt lære å hjelpe seg selv. Mannen er ikke bare en minibank. 

• Liker 27
Skrevet

Rettferdig? Det må jo være bra at hun vil betale ned gjeld og spare seg opp en buffer. 

Anonymkode: 402e2...79b

• Liker 39
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er et rødt flagg. At partneren din er dårlig med penger og har svak økonomi. Høres ut som du må se for deg og dra brorparten av lasset her om du ønsker giftemål med henne. 

Enig. Ikke planlegg noen framtid med hun her ts! Det oser dårlig pengehåndtering 

• Liker 10
Skrevet

Du må nesten vurdere hvordan hun er med penger ellers. At man må hjelpe familien med noe akutt, selvfølgelig hjelper man til. Er dette noe som skjer ofte, så bør du ikke låne til henne. I mine øyne virker det veldig fornuftig at hun vil betale kredittlån og spare opp en buffer istedenfor brullup. Pga dette, tror jeg at hun er fornuftig og du smålig.

• Liker 48
Skrevet

Det er aldeles rettferdig, hun kan jo ikke finne på å få barn hvis hun ikke klarer en ekstrautgift på 20 000,-, og dere ikke har noen planer om mer felles økonomi. Da må hun jo planlegge slik at det går rundt for henne også, særlig på lang sikt. Og det er jo veldig rettferdig for deg, ellers ville jo du måtte ta alle utgiftene som dukker opp.  Ett barn i barnehage koster jo 35 000 i året, uten at noen andre utgifter er betalt. Hver av dere må jo kunne betale halvparten av det det koster, og det kan ikke hun nå. 

Anonymkode: 29902...cb6

• Liker 16
Skrevet

Kommer litt an på hvor godt du selv sitter i det. Hvis 20k er småpenger for deg så synes jeg du er gjerrig og kjipt, men hvis det er slik at du ikke har noe å gå på synes jeg det er innafor å si nei.

Anonymkode: cdce2...f3c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Rettferdig? Det må jo være bra at hun vil betale ned gjeld og spare seg opp en buffer. 

Anonymkode: 402e2...79b

Se på tidsperspektivet. Dette virker mer som et forsøk på straff, og da bør man isåfall droppe planene om å få barn. 

• Liker 8
Skrevet

varsellampene blinker hos meg. hun har ikke kontroll på egen økonomi, burde ikke lånt til familie for så å betale kreditt, for så å få hjelp av deg. det tyder på at hun tenker lite langsiktig. 

hun har nå også vist at hun kan presse deg for penger og bruker barn som unnskyldning. det var kanskje første gang nå, men sannsynlighet er at betaler du henne det nå er det vanskeligere for deg å si nei neste gang, og lettere for henne. 

det kan jo raskt bli noe annet hun bruker som press. dette er jo bare en måte for at hun skal overtale deg og presse deg til dette. ikke fall for "jeg må betale ellers vil hun ikke ha barn", tror ikke et slikt forhold er Sundt i et lengre løp. 

så når hun har vist at hun ikke har styr på økonomien tenker jeg faktisk at det bør være et must for deg - du kan ikke få barn med henne, hvis ikke hun har kontroll over økonomi. andre folk er ikke hennes ansvar. se på luksusfellen, gang på gang sier de "aldri lån penger til venner og familie". 

Anonymkode: 0155b...968

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hun har vært uselvisk og hjulpet familie, og så vil du ikke bistå henne når hun får problemer? Jeg forstår SÅ godt at hun ikke vil ha barn med deg, for dette er skikkelig lite empatisk og utrolig dårlig gjort. 

Anonymkode: 8b6d1...c07

Man setter seg ikke i økonomiske vanskeligheter med mindre det er fare for liv/helse, og det virker som at det er mye penger.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hun har vært uselvisk og hjulpet familie, og så vil du ikke bistå henne når hun får problemer? Jeg forstår SÅ godt at hun ikke vil ha barn med deg, for dette er skikkelig lite empatisk og utrolig dårlig gjort. 

Havner man selv i økonomiske vanskeligheter fordi man «uselvisk»hjelper andre med penger, er man litt dum. 

Hvis ts gifter seg med denne personen, blir jo han økonomisk medansvarlig for denne dumsnillheten om hun fortsetter med slike lite gjennomtenkte valg. Det burde han styre unna.

Anonymkode: 8e96a...3e2

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Enig i dette!

Jeg hadde hjulpet min mann dersom han trengte penger etter at han hjalp noen andre! Selvfølgelig! Regner med dette var penger hun måtte hjelpe til med og som ikke ble brukt på horer og dop av mottaker.

Hadde revurdert hele forholdet med deg hvis jeg var henne, ikke bare satt forholdet på vent 2 år. Du kommer aldri til å forandre deg og jeg ønsker meg en mann som sier "vårt" og ikke "ditt og mitt".

Endret av loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei, det er skikkelig urettferdig at du ikke kan bestemme at samboeren din skal bli gravid. For en kjærring som ønsker å bestemme over egen kropp og ordne opp i egen økonomi. 

Anonymkode: c47c9...219

• Liker 16
Skrevet

Så bra at hun vil sette barn på vent til hun har fått ryddet opp i økonomien. Jeg er helt enig med henne i at hun bør ha en solid buffer siden du ikke ønsker å hjelpe henne. 

Anonymkode: 884c9...a3e

• Liker 28
Skrevet

Det at hun vil vente til hun har økonomien på stell er vel forståelig? Var det småtterier hun hjalp familien med? Noe unødvendig? Stusser litt på at du ikke ønsker å hjelpe din fremtidige kone og barnemor, når du egentlig har muligheten til det.. 

• Liker 23
Skrevet

Hun hjelper jo over evner. Og praktisk talt er det ikke hun som hjelper, men regner med å bruke dine penger til å hjelpe andre. Ikke akkurat så snill og uselvisk som flere her skal ha det til.

Anonymkode: 53b54...354

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...