AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Min mann og jeg venter barn nr.2. Han fortalte nylig dette til en kompis i tlf, og like etter måtte kompisen avslutte samtalen men skulle ringe opp igjen. Dette gjorde han ikke. Han ringte imidlertid noen uker etterpå, og innrømmet da at han ikke hadde hatt lyst å ringe tilbake forrige gang. Grunnen var at han og samboeren gjennomgår behandling pga ufrivillig barnløshet, og nylig hadde de sitt andre mislykkede forsøk. Vi synes begge dette var leit å høre, og lurer på hvordan vi skal snakke om dette om de tar det opp når vi møtes. De har vært veldig åpne om at de skulle begynne i behandling. Jeg tenker det er vanskelig å vite hva man skal si for å ikke si noe «feil». Jeg kjenner jo til noen fallgruver (f.eks de som sier «Dere kan jo alltids adoptere..»). Men hvilke andre ting bør man unngå å si? Og hva bør man si? Anonymkode: 63166...05d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Ikke start samtalen. Om de ønsker å prate om det så starter de samtalen. Ikke kom med råd. Bare vær tilstede og vis forståelse. Ikke si «hva med å prøve ditten og datten» osv. Ikke snakk om graviditeten din eller ungene dine om de ikke åpner opp for det. Det kan dere gjøre med noen andre. Ikke si setninger som «men dere slipper ihvertfall…..». Eller klag over det å ha barn eller være gravid etc. Nei rett å slett vær tilstede og vis forståelse, men ikke kom med tips og råd. Anonymkode: d1af3...f91 17
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Hva med å si rett ut at dere skjønner at dette er vanskelig, og at dere har forståelse for at det er vanskelig å oppleve at folk rundt dem blir gravide. Jeg tror jeg ville tatt hull på byllen slik, og utvist forståelse for at de eventuelt vil trekke seg unna en stund. Anonymkode: e6e9e...394 12
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Om det er hans kompis, så kan din mann prate med han på tomannshånd en gang det passer. Si at han er der for han/de og kanskje spørre hvordan de vil bli møtt. Ellers ikke si noe. De deler hvis de vil. De tenker nok mye på dette på hjemmebane, så det er sikkert deilig å prate om og tenke på noe annet når de treffer folk. Anonymkode: 07bef...1a2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Ikke si noe om ikke de tar opp tema. Anonymkode: 4d819...724 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #6 Skrevet 14. september 2021 Snakk om andre ting. Anonymkode: f16e7...c16 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #7 Skrevet 14. september 2021 Takk for tips, som jeg skrev i hovedinnlegget kommer vi ikke til å bringe det på banen før de evt selv tar det opp. ts Anonymkode: 63166...05d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå