Gå til innhold

Pengegave til nevø som står konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt innspill på hvilken sum som er vanlig å gi nevø som nå står konfirmasjon. Vi har god råd så trenger ikke være i nedre grense. 

Anonymkode: 3ca20...b30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3-5000?

Anonymkode: 42a99...aff

Skrevet

Jeg gir 500 kr til mine tantebarn. Har ikke råd til mer. 

Anonymkode: d2c91...e4c

Skrevet

1000

Anonymkode: 1583a...917

• Liker 2
Skrevet

Har dere god råd så kan dere gi 1000.

Er dere i det gavmilde hjørnet kan dere gi mer, om dere ønsker at han skal få en god sum. 

Anonymkode: d2c91...e4c

Skrevet

Vi ga 1000

Anonymkode: 65da0...af2

• Liker 3
Skrevet

Her ble det 500, trenger ikke å kaste penger etter de bare fordi man har god råd.

Anonymkode: b8dab...f2d

• Liker 6
Skrevet

Tjener selv rundt 3.4 millioner i året og ga konfirmanten 1000 kr. 500-1000 kr er helt vanlig. Med mindre du tar det utrolig seriøst. 

Anonymkode: 39016...c2e

• Liker 6
Skrevet

Står konfirmant.

Anonymkode: 10ca0...bef

Skrevet

Har dere flere nevøer/nieser som skal konfirmeres? Isåfall må dere ta hensyn til det slik at de får lik sum, og husk at selv om dere ha god råd trenger virkelig ikke å gi flere tusen! En tusenlapp holder, og det selv om dere har veldig god råd!

Anonymkode: 3bb55...067

Skrevet

1000 eller 1500 er ganske vanlig hos oss. 

Anonymkode: f7477...4e8

• Liker 2
Skrevet

Her fikk tantebarna 1000kr hver. Det samme fikk min eldste fra onkel da hun  ble konfirmert nå forje helg. 

Anonymkode: cf428...3ec

• Liker 2
Skrevet

Om det er første konfirmant i slekta kan det jo være greit å ta en liten diskusjon i familien. Om dere gir mye kan de andre føle seg presset til å gi like mye til dine.

Anonymkode: 92810...45f

Skrevet

Yngste sønn skal konfirmeres til helgen (eldste ble konfirmert for mer enn 10 år siden 😛 ) Yngstemann får det samme som eldstemann, bare indeksregulert.. Så han får 7000 kr + fullt turutstyr som han ønsker seg.  Altså ,dette er fra min bror og hans kone ❤️ 

Anonymkode: e0e4c...d2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Yngste sønn skal konfirmeres til helgen (eldste ble konfirmert for mer enn 10 år siden 😛 ) Yngstemann får det samme som eldstemann, bare indeksregulert.. Så han får 7000 kr + fullt turutstyr som han ønsker seg.  Altså ,dette er fra min bror og hans kone ❤️ 

Oj det var mye. Gir du like mye til dine nieser/nevøer? 😊

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg trenger litt innspill på hvilken sum som er vanlig å gi nevø som nå står konfirmasjon. Vi har god råd så trenger ikke være i nedre grense. 

Det kommer jo an på en hel rekke ting:

-hva er det normalt at foreldrene gir? Kan du forvente at foreldre gir feks 2000 kroner bør du legge deg under dette, eller klarere med dem at du "overgår" dem. Særlig om konfirmantens foreldre både har dårlig råd og dårlig selvtillit blir det fort drama av å ikke klarere. Har de dårlig råd og normalt god selvtillit er dette null problem.

-er dette en nær nevø eller en fjern nevø? Det er helt naturlig å gi mer til en du feks har bodd med eller passet deler av livet enn en du ser hvert skuddår. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her ble det 500, trenger ikke å kaste penger etter de bare fordi man har god råd.

Anonymkode: b8dab...f2d

Å gi en gave som sier "jeg bryr meg"  til ungdom er jo ikke å kaste penger etter noen. 500-1000 var normal sum fra ikke-velstående slekt da jeg konfirmerte meg. For 20 år siden. Legg i det minste på konsumprisindeks, for å ikke være helt åpenbart kjip. 

500 er ok fra søskenbarn til søskenbarn eller fra fattige slektninger man har lite kontakt med. Ts bør derfor behandle 1000 kr som en absolutt nedre grense. 4-5000 er en ok sum til en nevø man liker å tilbringe tid med.

Anonymkode: 59d34...d41

• Liker 1
Skrevet

2 000 kr

Anonymkode: dc6df...326

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo an på en hel rekke ting:

-hva er det normalt at foreldrene gir? Kan du forvente at foreldre gir feks 2000 kroner bør du legge deg under dette, eller klarere med dem at du "overgår" dem. Særlig om konfirmantens foreldre både har dårlig råd og dårlig selvtillit blir det fort drama av å ikke klarere. Har de dårlig råd og normalt god selvtillit er dette null problem.

-er dette en nær nevø eller en fjern nevø? Det er helt naturlig å gi mer til en du feks har bodd med eller passet deler av livet enn en du ser hvert skuddår. 

Å gi en gave som sier "jeg bryr meg"  til ungdom er jo ikke å kaste penger etter noen. 500-1000 var normal sum fra ikke-velstående slekt da jeg konfirmerte meg. For 20 år siden. Legg i det minste på konsumprisindeks, for å ikke være helt åpenbart kjip. 

500 er ok fra søskenbarn til søskenbarn eller fra fattige slektninger man har lite kontakt med. Ts bør derfor behandle 1000 kr som en absolutt nedre grense. 4-5000 er en ok sum til en nevø man liker å tilbringe tid med.

Anonymkode: 59d34...d41

Jeg klarer ikke annet enn å undre hva du gir dine nieser og nevøer i bryllupsgave, når du tenker 4-5000 er en ok konfirmasjonsgave?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oj det var mye. Gir du like mye til dine nieser/nevøer? 😊

Nix. Jeg er ufør på minstesats, min bror har mange millioner i årslønn ❤️ . Derfor han skjemmer bort mine barn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...