Gå til innhold

Helt ærlig, er det andre som har for mye skjermtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn på 2 år. Veldig aktiv, sitter aldri i ro og må gjøre noe hele tiden. Forsøker å leke mye med klosser, leker, bøker, være ute, sykle, lekeplasser osv osv, men må innrømme at det fort blir noen timer TV hver dag. I helgen gjerne 1-2 timer på morgenen, så litt etter lur og gjerne litt mer på ettermiddag. På hverdag mindre med bhg på dagen, men litt TV både morgen og ettermiddag blir det. Har veldig dårlig samvittighet for at barnet ser for mye, men klarer bare ikke aktivisere hele tiden..Andre som har samme situasjon? Eller tips til hvordan jeg kan unngå å ty til skjerm. Vil bare det beste for barnet, men har begrensinger med energi og fantasi merker vi.. Og barnet er så happy når det får se favorittene på TV

Anonymkode: 45fa3...821

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at det er behagelig men det vil ikke hjelpe barnet videre. Så hvis dere ønsker at han skal begynne å leke litt selvstendig og utvikle fantasi så må han ha litt dødtid så han får sjansen til å sette i gang med noe selv. Dere skal ikke aktivisere hele tiden, de kan leke litt selv også. Det vil jo bli slitsomt for dere på sikt hvis dere må aktivisere hele tiden så dere må øve på å leke litt selvstendig. 

Anonymkode: 332ec...809

• Liker 7
Skrevet

Nei, er på ingen måte i samme situasjon. Er veldig bevisst på skjermbruk. 1-2 timer om morgenen er jo hinsides mye. 

Anonymkode: 2596c...ec4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner at det er behagelig men det vil ikke hjelpe barnet videre. Så hvis dere ønsker at han skal begynne å leke litt selvstendig og utvikle fantasi så må han ha litt dødtid så han får sjansen til å sette i gang med noe selv. Dere skal ikke aktivisere hele tiden, de kan leke litt selv også. Det vil jo bli slitsomt for dere på sikt hvis dere må aktivisere hele tiden så dere må øve på å leke litt selvstendig. 

Takk for konstruktivt svar🙏 Ser at jeg skriver vel mye der med 1-2 timer om morgenen😅 Er mer sånn 30-40 min, men poenget er jo uansett det samme at det er for mye. Forsøke uten og la barnet kjede seg mer vil testes. Du har såklart helt rett i det du sier om at det ikke vil hjelpe barnet og gi etter med TV. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, ser ikke noe galt i det. Gutten min slutter å se tv av seg selv etter en stund, og er flink til å aktivisere seg selv. 

Jeg er alene med ham, og tv er noe som gjør dagene overkommelige. 

Anonymkode: 9e0e0...0a7

• Liker 4
Skrevet

Skjermtid (altså tv) på mine to jenter på 3 og 5 år på hverdagen:

Morgen: 10-15 minutt så jeg får fletta håret på de

Kveld: En halvtime til en time.

Helg:

Morgen: En time med slumring på sofaen

Ettermiddag/kveld: De får velge seg en film. Denne tar mellom 1-2 timer

Om sommeren blir det mer utetid på kveldene, så da er det minimalt med skjermtid.

Anonymkode: 702ba...c45

• Liker 2
Skrevet

Unger er forskjellig. Ungen min blir hyper og aggressiv av så mye skjermtid. Så her er det 30-45minutter etter middag. Og selv det er strengt tatt for mye

Anonymkode: 04ec1...4fd

• Liker 1
Skrevet

Min har ubegrenset skjermtid. Det vil si han får se på iPad/TV når han spør (med mindre vi skal noe annet). Som regel har han ikke tålmodighet til å se mer enn en halvtime i slengen. I hverdagen når han er i barnehage, vil jeg derfor si han kanskje ser 1 time per dag. I helgene 1,5-2 timer spredt utover hele dagen.

Anonymkode: cbb39...3e7

• Liker 1
Skrevet

Vi har en veldig selvstendig 3 åring som er flink til å være aktiv, leke rollelek alene og med andre, finner på ting på egenhånd, tegner osv. Vi foreldre er ofte med og leker og vi går mye på tur etter barnehagen og i helgene. Allikevel blir det fort et par timer tv i helgene når vi alle er slitne, spesielt tidlig om morgenen og når vi er syke eller det er dårlig vær. Vi har en baby også som krever mye. Skal vi langt i bil blir det også mer skjermtid. 

Vi ser på tv på den store TVen i stua alle sammen og prøver å se på ting som vi voksne også syntes er kjekt eller noenlunde pedagogisk ("klart eg kan" er favoritten nå). iPad brukes kun i bilen og ikke til spill. Vår unge er i rute både motorisk og språklig så vi har ingen betenkeligheter med at det noen ganger blir ekstra skjermtid.

Dommer absolutt ingen som har lengre skjermtid enn anbefalt, alle har sitt å stri med.

Anonymkode: ed179...857

• Liker 7
Skrevet

Mine unger har ikke ro i ræven til å se på tv 🙈 kun eldste som spiller litt, da er det 30 min - 1 time hver dag.

Skrevet
Strange Doll skrev (14 minutter siden):

Mine unger har ikke ro i ræven til å se på tv 🙈 kun eldste som spiller litt, da er det 30 min - 1 time hver dag.

Ja, ikke sant. Hadde ungen min sittet som en zombie foran tv-en så hadde jeg begrenset det jeg og. Men han bryr seg liksom ikke så mye, og finner på ting selv om tv-en står på, så det regulerer seg selv. 

Anonymkode: 9e0e0...0a7

• Liker 1
Skrevet

Min ser alt for mye på tv. Varierer hvor mye, men blir fort et par timer til dagen i gjennomsnitt. Min leker utrolig godt, og vi er mye ute både sammen og når han er i barnehagen. Han har god fantasi og klarer å aktivisere seg selv godt. Så har i grunn ikke så dårlig samvittighet når jeg sier ja når han spør. Selvfølgelig etter boka og anbefalinger så ser han for mye på tv, men jeg tror han kommer til å vokse opp til en helt normalt oppegående person allikevel. 

Anonymkode: 94e43...1b6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min ser alt for mye på tv. Varierer hvor mye, men blir fort et par timer til dagen i gjennomsnitt. Min leker utrolig godt, og vi er mye ute både sammen og når han er i barnehagen. Han har god fantasi og klarer å aktivisere seg selv godt. Så har i grunn ikke så dårlig samvittighet når jeg sier ja når han spør. Selvfølgelig etter boka og anbefalinger så ser han for mye på tv, men jeg tror han kommer til å vokse opp til en helt normalt oppegående person allikevel. 

Anonymkode: 94e43...1b6

Samme her!

Anonymkode: fd957...c44

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Signerer!

«Tving» barnet til å kjede seg uten at dere aktiviserer. De vil ha igjen mye for det ved 3-4-årsalderen!

Vår leker for seg selv endel nå. 3,5 år

Anonymkode: c2a1b...d19

Skrevet

Jeg skulle til å svare, finnes det lenger noen som ikke har for mye skjermtid? 

Men så så jeg at det var snakk om en 2-åring. Før de er 2-3 burde det faktisk være overkommelig å holde sukkerinntak og skjermtid på et absolutt minimum.

Anonymkode: 4c312...3e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle til å svare, finnes det lenger noen som ikke har for mye skjermtid? 

Men så så jeg at det var snakk om en 2-åring. Før de er 2-3 burde det faktisk være overkommelig å holde sukkerinntak og skjermtid på et absolutt minimum.

Anonymkode: 4c312...3e4

Ja, med barn nr.1 er det det. Barn nummer to hos oss har sett mye, fordi hun oppholder seg i samme stue som nr.1, så når han ser, ser hun også. 

Anonymkode: 7162a...f3d

• Liker 2
Skrevet

Vi har for mye skjermtid. Corona og lockdown og stengt bhg bidro til veldig dårlig vaner for at vi voksne skulle få jobbet noe på hjemmekontor. Men vi ser ikke på det som noe problem. Vi varierer mellom TV og leking og utelek gjennom dagen. Barnet vårt trenger å slappe av litt i løpet av dagen og da gjør vi gjerne det på fanget i sofaen med noe på TVen (men ikke alltid). iPad og spill og sånt brukes ikke da. Så TV er eneste skjerm. 

Anonymkode: a8764...32e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har barn på 2 år. Veldig aktiv, sitter aldri i ro og må gjøre noe hele tiden. Forsøker å leke mye med klosser, leker, bøker, være ute, sykle, lekeplasser osv osv, men må innrømme at det fort blir noen timer TV hver dag. I helgen gjerne 1-2 timer på morgenen, så litt etter lur og gjerne litt mer på ettermiddag. På hverdag mindre med bhg på dagen, men litt TV både morgen og ettermiddag blir det. Har veldig dårlig samvittighet for at barnet ser for mye, men klarer bare ikke aktivisere hele tiden..Andre som har samme situasjon? Eller tips til hvordan jeg kan unngå å ty til skjerm. Vil bare det beste for barnet, men har begrensinger med energi og fantasi merker vi.. Og barnet er så happy når det får se favorittene på TV

Etter barnehagen står tv på til leggetid 2t senere. Om morgenen rekker de å se 30 min mens jeg ordner alt annet. I helgene er vi stort sett ute, da er det 1t barnetv på morgen og 30 min på kvelden. Det er ikke bestandig de sitter å ser på heller. Ofte så leker de rundt i stuen med tv på I bakrunn. 

Anonymkode: 14b2d...496

Skrevet

Jeg synes sønnen min på 9 har for mye skjermtid. Det er daglig kamp med at han foretrekker alt annet fremfor skjerm, den avhengigheten kom gradvis etter lockdown. Så begynte flere og flere av kompisene hans å heller spille over nett istedenfor være ute og leke sammen. Har gått på idrett to ganger i uken i en time. Og lekser gjøres alltid først. Men det virker som han blir helt tiltakløs og nedstemt når han ikke spiller. Han spiller ca 3 timer hver dag. Vi jobber for å snu trenden, jobbe med nettverket hans og mer aktiviteter som man bruker fantasien. Det er så vanskelig å begrense de når de er større, så pass godt på 2 åringen mens dere fremdeles kan begrense det med foreldrestyrte aktiviteter.  

Anonymkode: 2cb62...1bc

• Liker 1
Skrevet

Ja. Noen dager kan det bli mye. Men min erfaring fra eldre søsken er at det dabber av. Har ikke dårlig samvittighet visst minstemann på 8 ser 3 timer på iPad en dag vertfall. 

Anonymkode: 6e942...33e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...