AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Hei, sønnen min er nå litt over 10 mnd og jeg ammer han fortsatt. Men det blir mindre og mindre, og i utgangspunktet syns jeg det er greit. Han er ikke like interessert lengre. Har tidligere ammet 1 gang på morgenen (rundt kl 06/06.30), før middag kl 14-14.30, til kveld kl 18.00 og en gang på natten. Nå er vi nede i en gang på nattmårran, han våkner ikke før kl 04-05 og da er han uinteressert kl 06. Så det betyr maks 3 amminger for dag, og jeg merker at det er lite melk igjen. Har fått treigere utdrivningsrefleks, så det går en stund før jeg hører at han svelger og noen ganger blir han lei før det i det hele tatt kommer ordentlig i gang. Jeg har lest at man skal amme eller gi MME til de er 12 mnd, men ungen nekter erstatning. Og det gjelder alle typer, med alle typer flaske eller kopp. Han spytter det rett ut. Og vi har prøvd i månedsvis. Ikke vil han drikke mye vann heller. Han tisser sjeldent syns jeg, og det lukter litt tiss og er noen ganger gult. Så det er tydelig at han bør få mer væske i seg.. men vi sliter. Har prøvd det meste, både saft, vann med litt juice i, velling, sukkervann ja you name it. Uante typer flasker, glass og tutekopper og sugerør og imsdalflasker. Men han spiser veldig godt med vanlig mat, både grøt og glass går ned på høykant. Han liker det meste av pålegg, og både frukt og grønnsaker. Smoothie er han også glad i. Noen som kan betrygge meg her, eller komme med tips? 🙈 Anonymkode: 2d2f2...8c1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Syns 3 amminger pr dag høres bra ut jeg. Tenker hvis han spiser godt med annen mat så er det helt fint. Var ca samme for min del på den alder. Morgen, ettermiddag og før natta Eller kanskje blande ut litt MME i grøten? Ville hørt med helsestasjonen også hvis du er urolig. Anonymkode: 306ea...34a 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei, sønnen min er nå litt over 10 mnd og jeg ammer han fortsatt. Men det blir mindre og mindre, og i utgangspunktet syns jeg det er greit. Han er ikke like interessert lengre. Har tidligere ammet 1 gang på morgenen (rundt kl 06/06.30), før middag kl 14-14.30, til kveld kl 18.00 og en gang på natten. Nå er vi nede i en gang på nattmårran, han våkner ikke før kl 04-05 og da er han uinteressert kl 06. Så det betyr maks 3 amminger for dag, og jeg merker at det er lite melk igjen. Har fått treigere utdrivningsrefleks, så det går en stund før jeg hører at han svelger og noen ganger blir han lei før det i det hele tatt kommer ordentlig i gang. Jeg har lest at man skal amme eller gi MME til de er 12 mnd, men ungen nekter erstatning. Og det gjelder alle typer, med alle typer flaske eller kopp. Han spytter det rett ut. Og vi har prøvd i månedsvis. Ikke vil han drikke mye vann heller. Han tisser sjeldent syns jeg, og det lukter litt tiss og er noen ganger gult. Så det er tydelig at han bør få mer væske i seg.. men vi sliter. Har prøvd det meste, både saft, vann med litt juice i, velling, sukkervann ja you name it. Uante typer flasker, glass og tutekopper og sugerør og imsdalflasker. Men han spiser veldig godt med vanlig mat, både grøt og glass går ned på høykant. Han liker det meste av pålegg, og både frukt og grønnsaker. Smoothie er han også glad i. Noen som kan betrygge meg her, eller komme med tips? 🙈 Anonymkode: 2d2f2...8c1 For det første må du KUN gi vann og ikke masse annet drit. Man må ikke gi MME frem til 12 måneder. Anonymkode: 641a2...07b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Vi sluttet helt å amme ved 10 mnd med førstemann, da var hun ikke lenger interessert. Vi sluttet med nattamming da jeg begynte å jobbe ved 7 mnd, og fra da ammet vi ca 3 ganger om dagen. Vi ga aldri noe morsmelkerstatning, men begynte med smaksprøver ved 4 mnd og måltider med fast føde ved 6 mnd. Vi fikk beskjed av helsesøster at det ikke var noe behov å gi morsmelkerstatning så lenge barnet spise babygrøt, da babygrøtene inneholder de samme næringsstoffene i morsmelkerstatning. Vår spiste en porsjon grøt morgen og kveld. Anonymkode: 063f4...316
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Har du mulighet til å pumpe deg eller håndmelke for å opprettholde produksjonen? Anonymkode: 0577e...c95
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): For det første må du KUN gi vann og ikke masse annet drit. Man må ikke gi MME frem til 12 måneder. Anonymkode: 641a2...07b Du trenger ikke svare hvis du ikke skal komme med noe nyttig i forhold til set jeg spør om Anonymkode: 2d2f2...8c1 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi sluttet helt å amme ved 10 mnd med førstemann, da var hun ikke lenger interessert. Vi sluttet med nattamming da jeg begynte å jobbe ved 7 mnd, og fra da ammet vi ca 3 ganger om dagen. Vi ga aldri noe morsmelkerstatning, men begynte med smaksprøver ved 4 mnd og måltider med fast føde ved 6 mnd. Vi fikk beskjed av helsesøster at det ikke var noe behov å gi morsmelkerstatning så lenge barnet spise babygrøt, da babygrøtene inneholder de samme næringsstoffene i morsmelkerstatning. Vår spiste en porsjon grøt morgen og kveld. Anonymkode: 063f4...316 Problemet er også at han drikker så lite.. og bæsjen blir jo knallhard fordi han får for lite veske i seg… men greit å vite det med grøt da! Det har aldri vår HS sagt. Har bare fått beskjed om at det er helt nødvendig å fortsette ammingen eller gi erstatning til han er over året.. og det skaper jo mye bekymring hos oss når det ikke fungerer så bra Anonymkode: 2d2f2...8c1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du trenger ikke svare hvis du ikke skal komme med noe nyttig i forhold til set jeg spør om Anonymkode: 2d2f2...8c1 Det er ganske nyttig å be dere droppe sukkervann (!), juice, saft og alt mulig drøye saker. Og det er en feiloppfatning at barn må ha MME til 12 måneder, noe du tydeligvis ikke visste. Anonymkode: 641a2...07b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Problemet er også at han drikker så lite.. og bæsjen blir jo knallhard fordi han får for lite veske i seg… men greit å vite det med grøt da! Det har aldri vår HS sagt. Har bare fått beskjed om at det er helt nødvendig å fortsette ammingen eller gi erstatning til han er over året.. og det skaper jo mye bekymring hos oss når det ikke fungerer så bra Anonymkode: 2d2f2...8c1 Væske i mat vil jo hjelpe på, og du sier at han drikker smoothie - det er jo væske det Pass også på å gi mye fiber, så vil nok magen ordne seg Ellers tror jeg også dette vil gå seg til. Fortsett å tilby vann (ikke juice eller saft!) så drikker baby når han blir tørst. Husk ikke gi kaldt vann fra kjøleskapet slik som vi voksne ofte liker, det liker sjeldent barn som er vant til kroppstemperert melk, la vannet stå i romtemperatur. Anonymkode: 063f4...316
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #10 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ganske nyttig å be dere droppe sukkervann (!), juice, saft og alt mulig drøye saker. Og det er en feiloppfatning at barn må ha MME til 12 måneder, noe du tydeligvis ikke visste. Anonymkode: 641a2...07b Vel.. Du trenger virkelig ikke kommentere her mer. Jeg klarer meg fint uten dine tips Anonymkode: 2d2f2...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #11 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Væske i mat vil jo hjelpe på, og du sier at han drikker smoothie - det er jo væske det Pass også på å gi mye fiber, så vil nok magen ordne seg Ellers tror jeg også dette vil gå seg til. Fortsett å tilby vann (ikke juice eller saft!) så drikker baby når han blir tørst. Husk ikke gi kaldt vann fra kjøleskapet slik som vi voksne ofte liker, det liker sjeldent barn som er vant til kroppstemperert melk, la vannet stå i romtemperatur. Anonymkode: 063f4...316 Vi tilbyr alltid vann før noe som helst annet, men når klokka bikker 12/13 og han ikke har drukket mer enn en teskje så tilbyr vi vann med smak. Kan verken kalle det saft eller juice, fordi det er så utvannet at det bare er for å få litt smak slik at han drikker noe. Romtemperert vann spytter han bare ut. Kaldt vann drikker han litt av noen ganger men ja, det er jo væske i både grøt og smoothie. Men tydelig ikke nok iom at han er så hard i magen.. men vi må jo bare fortsette å prøve da Anonymkode: 2d2f2...8c1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #12 Skrevet 14. september 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Vi tilbyr alltid vann før noe som helst annet, men når klokka bikker 12/13 og han ikke har drukket mer enn en teskje så tilbyr vi vann med smak. Kan verken kalle det saft eller juice, fordi det er så utvannet at det bare er for å få litt smak slik at han drikker noe. Romtemperert vann spytter han bare ut. Kaldt vann drikker han litt av noen ganger men ja, det er jo væske i både grøt og smoothie. Men tydelig ikke nok iom at han er så hard i magen.. men vi må jo bare fortsette å prøve da Anonymkode: 2d2f2...8c1 Men per nå ammer du vel fortsatt? Da får han jo væske derfra. Når du slutter helt å amme blir det sikkert lettere å få i vann Sånne ting går seg til etterhvert, ikke noe å uroe seg mye for Anonymkode: 063f4...316
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå