AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Holder på med en søknad til NAV, om dagpenger. Søker pga redusert arbeidstid. I søknaden så spør de om jeg fikk tilbud om å jobbe videre hos forrige arbeidsgiver da oppdraget jeg jobbet der tok slutt. Da jeg sluttet i det oppdraget fikk jeg mulighet til å jobbe videre som ringevikar i en liten stilling, men den stillingen ble for liten til at jeg kunne ta imot den, når jeg fikk jobbet mer hos neste arbeidsgiver. Har nevnt i søknaden om tilbudet om ringevikar. Spørsmålet er, kan NAV ringe til forrige arbeidsgiver for å få vite mer om dette tilbudet? Er dette noe NAV gjør? Spør fordi jeg syntes det er litt ubehagelig, føles som jeg skal bli straffet for å si nei til et svakere jobbtilbudd enn det jeg har nå. Anonymkode: c13f2...87f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Nei, de ringer ikke rundt. Anonymkode: 4f692...0a7 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nei, de ringer ikke rundt. Anonymkode: 4f692...0a7 Du vet dette eller antar du? Anonymkode: c13f2...87f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 De kan dersom de må og det er relevant for utfallet av saken din. Slik du fremstiller det er det ikke relevant. Så du trenger ikke å bekymre deg. NAV har heller ikke lov til å si til din tidligere arbeidsgiver hvorfor de ringer. De spør kun om det konkrete forholdet. Arbeidsgiveren din vil ikke få vite hva det gjelder (selv om mange sikkert klarer å gjette seg til det) Anonymkode: 72929...350 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Du ville jo uansett fått redusert arbeidstiden din om du hadde fortsatt som ringevikar. Ikke bekymre deg for dette, er nok av andre ting å bekymre seg for aom arbeidsledig. Anonymkode: 50530...3fd 2
Baktusen Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Kan innhente informasjon av arbeidsgiver dersom det er relevant for utfallet av saken. Men, det er ganske sjeldent det blir gjort..
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 De kan, men det er stort sett meningsløst, da arbeidsgiver som regel bekrefter søkers historie. I tillegg er NAV-ansatte under et stort arbeidspress og kan ikke bruke et minutt mer enn nødvendig på hver bruker, så å henge i telefonen blir ikke prioritert. Anonymkode: 97a3e...9ed 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Holder på med en søknad til NAV, om dagpenger. Søker pga redusert arbeidstid. I søknaden så spør de om jeg fikk tilbud om å jobbe videre hos forrige arbeidsgiver da oppdraget jeg jobbet der tok slutt. Da jeg sluttet i det oppdraget fikk jeg mulighet til å jobbe videre som ringevikar i en liten stilling, men den stillingen ble for liten til at jeg kunne ta imot den, når jeg fikk jobbet mer hos neste arbeidsgiver. Har nevnt i søknaden om tilbudet om ringevikar. Spørsmålet er, kan NAV ringe til forrige arbeidsgiver for å få vite mer om dette tilbudet? Er dette noe NAV gjør? Spør fordi jeg syntes det er litt ubehagelig, føles som jeg skal bli straffet for å si nei til et svakere jobbtilbudd enn det jeg har nå. Anonymkode: c13f2...87f Dersom nav er usikker, vil de kunne be deg om dokumentasjon i form av en bekreftelse fra arbeidsgiver. Men det går altså via deg. Anonymkode: 7fdad...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 ringte ikke når jeg søkte om dagpenger. jeg hadde vikariat som gikk ut før sommeren (bhg). fikk nytt tilbud om nytt vikariat med oppstart etter sommeren (ville ikke betale lønn for sommeren) , samtidig fikk jeg et annet jobbtilbud fra 14 august som gjorde at jeg takket nei til vikariatet fra tidligere arbeidsgiver. søkte om dagpenger og sa ikke ifra at jeg hadde jobb fra 14 august. fikk innvilget dagpenger fram til da. deretter hadde nav sommerferie og fikk ikke innkalling til samtale før i august. da sa jeg bare at jeg hadde takket ja til ny jobb. Anonymkode: 63bf6...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 nav må også be om samtykke for å kontakte og være i dialog med arbeidsgivere. Anonymkode: 63bf6...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): nav må også be om samtykke for å kontakte og være i dialog med arbeidsgivere. Anonymkode: 63bf6...dd1 Nei det må de ikke. NAV har helt syke fullmakter. De kan til og med hente inn legeopplysninger uten ditt samtykke dersom det er sakelig grunn for det. I Norge er det faktisk bare politiet som har flere fullmakter enn NAV. Anonymkode: bc1dd...265 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 Selvfølgelig tar de stikkprøver og sjekker at folk ikke lyver. Man skal ta i mot tilbud om jobbing, det er er krav hos Nav. Anonymkode: 9cceb...8dd
Baktusen Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Så ufattelig mange som mener utrolig mye uten å vite. Jeg jobber i nav og kan si helt sikkert, at vi har lov å ringe å få relevante opplysninger. Helt klart! Det skjer, absolutt. Men, det er meget sjeldent. Og i disse tider er vi så overarbeidet at for å være helt ærlig så prøver vi bare å få ting til å gå rundt. Ting som er avgjørende for en sak så kan jeg velge å ta en telefon for å finne noe kjapt, for å få det fullført og løst tidligst mulig. For at vedtak skal være fattet etter så korrekt informasjon som mulig osv. Men, vi har det så vanvittig travelt om dagen at vi har ikke kapasitet til å innhente opplysninger som ikke er avgjørende. Så hvis jeg er usikker på at arbeidsforhold f.eks er det kjappere for meg ofte å sjekke aa-reg eller a-inntekt for å få dokumentert opplysninger. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå