AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #1 Del Skrevet 13. september 2021 Når man mottar mottar lønnen fra utenlandsk oppdragsgiver hvor mye kan man da tjene skattefritt som frilanser? Betalingene på lønnslippen står oppført som euro, men i banken står dette oppført som valutaoverføringer. Må dette skattes av og isåfall hvor mye? Totalt er beløpene under 5000 NOK til nå, så det er ikke så store beløp akkurat. Hvordan skal jeg føre opp dette i skattemeldingen hvis jeg må skatte av dette. Mye spørsmål her, men jeg forstår ikke hvordan dette skal gjøres så om noen kan hjelpe hadde det vært veldig fint. Anonymkode: e2c01...a28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. september 2021 #2 Del Skrevet 13. september 2021 (endret) Hvilken skatteprosent akkurat du får, er det vel ingen som kan si her. Du skatter jo ifht årsinntekten din, ikke hva du får pr måned eller pr arbeidsgiver. Årstotalen teller, og det spiller heller ingen rolle at det kommer fra utlandet. Jeg har selv en liten inntekt fra utlandet, som jeg får skattefritt inn på konto direkte overført fra utlandets bankforbindelse hver måned. Dette må jeg selv legge sammen og passe på å føre opp totalsummen på skattemeldingen min hvert år, og så skatter jeg av det. Det legges sammen med totalen jeg har i inntekt hvert år. Har jeg da skattet litt for mye av den vanlige inntekten min, går det kanskje opp i opp med årsskatten at jeg ikke har skattet hver mnd av utenlandsinnbetalingen. Jeg har ikke fått noen baksmell å snakke om. Kanskje det står noe her som gjør deg klokere? https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/ Endret 13. september 2021 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #3 Del Skrevet 14. september 2021 Million skrev (20 timer siden): Hvilken skatteprosent akkurat du får, er det vel ingen som kan si her. Du skatter jo ifht årsinntekten din, ikke hva du får pr måned eller pr arbeidsgiver. Årstotalen teller, og det spiller heller ingen rolle at det kommer fra utlandet. Jeg har selv en liten inntekt fra utlandet, som jeg får skattefritt inn på konto direkte overført fra utlandets bankforbindelse hver måned. Dette må jeg selv legge sammen og passe på å føre opp totalsummen på skattemeldingen min hvert år, og så skatter jeg av det. Det legges sammen med totalen jeg har i inntekt hvert år. Har jeg da skattet litt for mye av den vanlige inntekten min, går det kanskje opp i opp med årsskatten at jeg ikke har skattet hver mnd av utenlandsinnbetalingen. Jeg har ikke fått noen baksmell å snakke om. Kanskje det står noe her som gjør deg klokere? https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/ Legger du sammen beløpene i norske kroner eller utenlandske? Og under hvilken post føres dette inn? Min Oppdragsgiver sier at de ikke har noe med norsk skatt å gjøre så det må man ordne selv og heller ikke frikort. Anonymkode: e2c01...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. september 2021 #4 Del Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legger du sammen beløpene i norske kroner eller utenlandske? Og under hvilken post føres dette inn? Min Oppdragsgiver sier at de ikke har noe med norsk skatt å gjøre så det må man ordne selv og heller ikke frikort. Anonymkode: e2c01...a28 Jeg får det inn på konto i norsk valuta, ja, så det er de beløpene jeg summerer og førte opp totalsummen av i skattemeldingen. Jeg husker ikke i farten hvilket postnummer i skattemeldingen det er, men det er jo naturligvis under inntekter. Bare å trykke på plusstegnet (tror jeg det var) for å legge til en ny inntektskilde-linje som skal oppgis. Nå som jeg har ført opp dette noen år, har det etter hvert blitt sånn at skatteetaten beholder den posten fra foregående år sånn at den står allerede oppført i min skattemelding nå når jeg mottar den, sammen med de andre inntektskildene. Da er det bare å justere litt for beløp, for jeg må finregne hvert år pga valutakursene svinger litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #5 Del Skrevet 14. september 2021 Million skrev (23 minutter siden): Jeg får det inn på konto i norsk valuta, ja, så det er de beløpene jeg summerer og førte opp totalsummen av i skattemeldingen. Jeg husker ikke i farten hvilket postnummer i skattemeldingen det er, men det er jo naturligvis under inntekter. Bare å trykke på plusstegnet (tror jeg det var) for å legge til en ny inntektskilde-linje som skal oppgis. Nå som jeg har ført opp dette noen år, har det etter hvert blitt sånn at skatteetaten beholder den posten fra foregående år sånn at den står allerede oppført i min skattemelding nå når jeg mottar den, sammen med de andre inntektskildene. Da er det bare å justere litt for beløp, for jeg må finregne hvert år pga valutakursene svinger litt. Ok. Det høres jo greit ut, men må du skrive inn valutakursene også? Det husker jo ikke jeg for hver gang Anonymkode: e2c01...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. september 2021 #6 Del Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Det høres jo greit ut, men må du skrive inn valutakursene også? Det husker jo ikke jeg for hver gang Anonymkode: e2c01...a28 Nei. Dersom du får det som jeg, så settes pengene inn på din konto i norske kroner. Jeg ser aldri valutakursene, men jeg ser at beløpet som er satt inn på min konto hver mnd kan forandre seg fra måned til måned, fordi valutakursen har svingt litt. Noen ganger litt mer, noen ganger litt mindre. Det er egentlig ikke store forskjellene, men man skal jo oppgi det korrekte beløpet på skattemeldingen, så da må man summere og småkorrigere det beløpet som allerede (i mitt tilfelle) står oppført på skattemeldingen. Det første året du legger inn dette, må du føre opp linjen selv under inntekter, men etter ett år eller to, står linjen der fra tidligere, så det er bare for deg å småkorrigere det pga valutasvingningene som har vært. Pluss at skatteetaten pleier å legge på litt fordi de "regner med" at folk går opp i inntekt. Det stemmer jo ofte med lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #7 Del Skrevet 14. september 2021 Ok. Takk. Jeg vet ikke helt om jeg forsto alt egentlig. Men Hvis dette er opptjent i år , så kan jeg vel ikke fylle det inn før neste år? Det er jo bare skattemelding for 2020 som står oppført på skattetaten nå ikke sant? Anonymkode: e2c01...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. september 2021 #8 Del Skrevet 14. september 2021 (endret) Ja, det stemmer. Det du får i år, får du ikke ført opp og skattet av før neste års ligning. Eller skattemelding som det heter nå Den kommer på våren. Siden dette er inntekt fra utlandet og ikke skattet av før, vil du bli skyldig ALL skatt, ikke bare noe. Penger/inntekt tjent fra et norsk firma i Norge skatter man jo av underveis i året man får pengene. Men i ditt tilfelle, og i mitt med utenlandsinntekten, så må vi skatte i etterkant, året etter. Med slik utenlandsinntekt får vi altså utbetalt alt uten skatt på konto hver måned i løpet av året, og må derfor betale skatten i ettertid i sin helhet året etter. Du vil altså bli skyldig skatt, helt sikkert. Nå prater jeg fælt. Håper det ble forståelig. Spør hvis jeg skriver uklart. Jeg ser nå at du spør i ditt første innlegg hvor mye du kan tjene som frilanser. Hvis dette er hele ditt inntektsgrunnlag og du ikke har andre inntekter i løpet av året, kan du tjene inntil 60 000 kr skattefritt dersom du skaffer deg frikort. Les her på skatteetaten. Merk at det gjelder årsinntekten totalt, alle inntektskilder. Du kan altså ikke tjene 60 000 på frikort først, og så gå over til å betale vanlig skatt på resten av årets inntekter (hvis det er mer). Det går ikke. Da blir jo årstotalen over 60 000, og du må skatte av ALT. Så tror du at inntekten din blir 60 000 eller lavere, søk om frikort på skatteetaten.no Endret 14. september 2021 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #9 Del Skrevet 14. september 2021 Million skrev (6 minutter siden): Ja, det stemmer. Det du får i år, får du ikke ført opp og skattet av før neste års ligning. Eller skattemelding som det heter nå Den kommer på våren. Siden dette er inntekt fra utlandet og ikke skattet av før, vil du bli skyldig ALL skatt, ikke bare noe. Penger/inntekt tjent fra et norsk firma i Norge skatter man jo av underveis i året man får pengene. Men i ditt tilfelle, og i mitt med utenlandsinntekten, så må vi skatte i etterkant, året etter. Med slik utenlandsinntekt får vi altså utbetalt alt uten skatt på konto hver måned i løpet av året, og må derfor betale skatten i ettertid i sin helhet året etter. Du vil altså bli skyldig skatt, helt sikkert. Nå prater jeg fælt. Håper det ble forståelig. Spør hvis jeg skriver uklart. Jeg ser nå at du spør i ditt første innlegg hvor mye du kan tjene som frilanser. Hvis dette er hele ditt inntektsgrunnlag og du ikke har andre inntekter i løpet av året, kan du tjene inntil 60 000 kr skattefritt dersom du skaffer deg frikort. Les her på skatteetaten. Merk at det gjelder årsinntekten totalt, alle inntektskilder. Du kan altså ikke tjene 60 000 på frikort først, og så gå over til å betale vanlig skatt på resten av årets inntekter (hvis det er mer). Det går ikke. Da blir jo årstotalen over 60 000, og du må skatte av ALT. Så tror du at inntekten din blir 60 000 eller lavere, søk om frikort på skatteetaten.no Ringte nettopp skattetaten hvor de sa at så lenge jeg tjente under 60 000 i året var dette under frikort, så da måtte jeg bare føre opp arbeidsgiver selv siden det er fra utlandet og de ikke skal føre opp noe for meg som jeg ble fortalt. Måtte også føre opp valutaen jeg har fått i lønn. Så da virket det som at jeg ikke trenger å betale skatt så lenge jeg holder med under frikortgrensen? Men si at jeg får en annen jobb da og tjener over frikortgrensen da må jeg jo betale skatt uansett, så hva mener du med at jeg må betale skatt av alt? Sorry hvis jeg stiller dumme spørsmål nå. Jeg er ny på dette. Anonymkode: e2c01...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. september 2021 #10 Del Skrevet 14. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ringte nettopp skattetaten hvor de sa at så lenge jeg tjente under 60 000 i året var dette under frikort, så da måtte jeg bare føre opp arbeidsgiver selv siden det er fra utlandet og de ikke skal føre opp noe for meg som jeg ble fortalt. Måtte også føre opp valutaen jeg har fått i lønn. Så da virket det som at jeg ikke trenger å betale skatt så lenge jeg holder med under frikortgrensen? Men si at jeg får en annen jobb da og tjener over frikortgrensen da må jeg jo betale skatt uansett, så hva mener du med at jeg må betale skatt av alt? Sorry hvis jeg stiller dumme spørsmål nå. Jeg er ny på dette. Anonymkode: e2c01...a28 Hvis du tjener mer enn 60 000 på ett år, må du skatte av alt, ja. Da gjelder ikke frikortet lenger. Så man må egentlig ha tunga litt rett i munnen når man beregner hva man forventer å tjene på ett kalenderår. For tjener du 61 000 på ett år, eller 60 002 kr, faller frikortet bort, og du må skatte av alle 61 000 kronene. Det gjelder fra første krone over 60 000, at man må skatte av alt sammen. Søk om frikort hvis du tror du vil holde deg innenfor. Er du usikker, kan du fremdeles søke om frikortet, men da være forberedt på å skatte massivt på slutten av året etter at du har passert 60 000. For da må du jo "ta igjen" for det du ikke skattet av tidligere på året, hvis du skjønner hva jeg mener. Du mister retten til frikort om du passerer grensen på 60 000 med bare en krone. Endret 14. september 2021 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #11 Del Skrevet 14. september 2021 Million skrev (9 minutter siden): Hvis du tjener mer enn 60 000 på ett år, må du skatte av alt, ja. Da gjelder ikke frikortet lenger. Så man må egentlig ha tunga litt rett i munnen når man beregner hva man forventer å tjene på ett kalenderår. For tjener du 61 000 på ett år, eller 60 002 kr, faller frikortet bort, og du må skatte av alle 61 000 kronene. Det gjelder fra første krone over 60 000, at man må skatte av alt sammen. Søk om frikort hvis du tror du vil holde deg innenfor. Er du usikker, kan du fremdeles søke om frikortet, men da være forberedt på å skatte massivt på slutten av året etter at du har passert 60 000. For da må du jo "ta igjen" for det du ikke skattet av tidligere på året, hvis du skjønner hva jeg mener. Du mister retten til frikort om du passerer grensen på 60 000 med bare en krone. Sånn ja, ja da skjønner jeg at jeg må skatte av alt eller beløp over 60 000. Men om jeg skaffer meg skattekort i god tid før jeg når grensen? Jeg tenkte jo å gjøre det for å være sikker mtp å betale skatt. Vil jo ikke være skyldig å måtte etterbetale masse skatt heller. Anonymkode: e2c01...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. september 2021 #12 Del Skrevet 14. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sånn ja, ja da skjønner jeg at jeg må skatte av alt eller beløp over 60 000. Men om jeg skaffer meg skattekort i god tid før jeg når grensen? Jeg tenkte jo å gjøre det for å være sikker mtp å betale skatt. Vil jo ikke være skyldig å måtte etterbetale masse skatt heller. Anonymkode: e2c01...a28 Nei, ikke "eller beløp over 60 000". Du må skatte av alt, alle 60 002 kronene, dersom inntekten din overstiger eksakt 60 000 og du bare har frikort. Da faller frikortet bort, og staten skal ha skattepenger av alle de 60 002 kronene. Vet du noe om hvilken årssum du kan forvente å tjene? Eller vet du ikke i det hele tatt? Vi er jo i september nå, så ikke så mye igjen av året. Hvor mye har du tjent hittil i år, totalt? (inkl alle inntekter, ikke bare utenlandsinntekten altså) Endret 14. september 2021 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. september 2021 #13 Del Skrevet 14. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ringte nettopp skattetaten hvor de sa at så lenge jeg tjente under 60 000 i året var dette under frikort, så da måtte jeg bare føre opp arbeidsgiver selv siden det er fra utlandet og de ikke skal føre opp noe for meg som jeg ble fortalt. Måtte også føre opp valutaen jeg har fått i lønn. Så da virket det som at jeg ikke trenger å betale skatt så lenge jeg holder med under frikortgrensen? Men si at jeg får en annen jobb da og tjener over frikortgrensen da må jeg jo betale skatt uansett, så hva mener du med at jeg må betale skatt av alt? Sorry hvis jeg stiller dumme spørsmål nå. Jeg er ny på dette. Anonymkode: e2c01...a28 Får du pengene inn på konto som annen valuta enn norske kroner, på din norske bankkonto? Pussig. Jeg får det alltid i norske kroner. De som betaler meg fra utlandet, har en forretningsforbindelse med Danske Bank, og betaler til meg via dem. Jeg er ikke kunde hos Danske Bank, har lønnskonto i Dnb. Endret 14. september 2021 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #14 Del Skrevet 14. september 2021 Million skrev (16 minutter siden): Nei, ikke "eller beløp over 60 000". Du må skatte av alt, alle 60 002 kronene, dersom inntekten din overstiger eksakt 60 000 og du bare har frikort. Da faller frikortet bort, og staten skal ha skattepenger av alle de 60 002 kronene. Vet du noe om hvilken årssum du kan forvente å tjene? Eller vet du ikke i det hele tatt? Vi er jo i september nå, så ikke så mye igjen av året. Hvor mye har du tjent hittil i år, totalt? (inkl alle inntekter, ikke bare utenlandsinntekten altså) Skrev litt feil der, mente alt beløp over 60 000 såklart. Har fått stipend fra januar til juni i år også, skal dette regnes med som inntekt? Er uten fast jobb for tiden, men det kan hende jeg får mer inntekt utover høsten hvis jeg får ny jobb. Jeg får inn på konto som norske kroner, står bare at det er valutaoverføring også, sikkert fordi jeg har en annen utenlandsk konto som jeg har overført i fra først. Anonymkode: e2c01...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå