Gå til innhold

Nå er det ikke lov å ha herreklipp eller dameklipp lenger. Må være kjønnsnøytralt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå forsvinner kjønnet helt? Hva gjør man ved fødsel i fremtiden? Skriver NN/ukjent kjønn? "Barnet velger selv i voksen alder hva de skal være".

Du er det kjønnet som du fødes som, finnes ingen andre muligheter. Du skal defineres ut fra dette.

Om du ønsker å spille et annet kjønn psykologisk skal du få lov til det, men du kan fortsatt ikke rømme fra ditt virkelige kjønn. 

https://www.nrk.no/vestland/ikkje-binaere-jeanett-vil-ikkje-betale-for-_dameklipp_-1.15639884

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Å slutte med prissetting på hårklipp basert på kjønn betyr da ikke at definisjonen på kjønn blir borte. Du trekker saken litt langt.

Det er mer logisk å betale utifra hvor lang tid frisørtimen tar, enn utifra hva man har i trusa.

Var jo den den handlet, "Hun" ville ikke betale for en dameklipp.

"Sjølv om Jeanett ikkje identifiserer seg som ei kvinne, og har ein kort klipp, må ho ofte betale for ein såkalla «kvinneklipp»."

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Er det bare meg, eller har dette hysteriet gått for langt?

Skrevet

Hun kunne like ha gått til en "barber" som fokuserer seg på kun menn.  Men nei, hun måte lage bråk og gå til media og det er denne sutringen som til slutt kommer til å ødelegge hele movement deres. 

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Fru Solsikke skrev (1 minutt siden):

Det som er sært er å betale ekstra FORDI du er kvinne. Ikke for jobben, tiden eller hva slags hår du har, men pga kjønnet ditt. 

Kjønnsnøytrale klipper burde vært her for lenge siden. 

Derfor er dameklipp dyrere https://www.tv2.no/a/11284514/ 

Skrevet
Linebekk skrev (38 minutter siden):

Var jo den den handlet, "Hun" ville ikke betale for en dameklipp.

"Sjølv om Jeanett ikkje identifiserer seg som ei kvinne, og har ein kort klipp, må ho ofte betale for ein såkalla «kvinneklipp»."

Ja, nettopp. Når hun velger en sveis det er flest menn som har, er det tåpelig at hun skal betale mer FORDI hun er født kvinne. Som i andre bransjer bør man betale for jobben som gjøres, og det bestemmes ikke av kjønnet, men av frisyren. 

• Liker 32
Skrevet
Athena79 skrev (8 minutter siden):

Det har gått for langt.

• Liker 3
Skrevet
Athena79 skrev (3 minutter siden):

Derfor er dameklipp dyrere https://www.tv2.no/a/11284514/ 

Hæ? Har du lest artikkelen du henviser til? Den argumenterer jo MOT ditt synspunkt!

• Liker 9
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Guppy88 skrev (1 minutt siden):

Hæ? Har du lest artikkelen du henviser til? Den argumenterer jo MOT ditt synspunkt!

Ikke mitt synspunkt, bare en forklaring på hvorfor det er dyrere. Lengre nede sier jo frisørene grunnen – Basert på vår erfaring bruker vi lengre tid på kvinner. Vi setter av mer tid til dameklipp enn det vi gjør for menn

Skrevet
Athena79 skrev (Akkurat nå):

Ikke mitt synspunkt, bare en forklaring på hvorfor det er dyrere. Lengre nede sier jo frisørene grunnen – Basert på vår erfaring bruker vi lengre tid på kvinner. Vi setter av mer tid til dameklipp enn det vi gjør for menn

Men hele hoveddelen av artikkelen går jo på at det er ulogisk og lovstridig!

• Liker 8
Skrevet
Athena79 skrev (1 minutt siden):

De bruker "lengre" tid på samme klippen på damer ja. For den tror vi på. 🙄 Det er jo bare bullshit kun for å tjene  penger

• Liker 21
Skrevet

Tenk alle problemer vi hadde unngått, hvis ungdommen ikke bare hang så mye på tik-tok.

• Liker 8
Skrevet

Kjønnsnøytral hårklipp er bra! 

Det er ikke kjønnet ditt som definerer hvor tidkrevende hårsveisen din er å ordne hos frisør. 
Menn kan ha langt hår, damer han ha samme sveis som menn. 

Hårklipp bør koste noe etter hvor kompleks den er, og hvor lang tid det tar å ordne den. 
Blir for dumt at jeg med langt hår som bruker 10min i stolen skal betale like mye som en som skal ha klippet en avansert sveis. 

• Liker 18
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg mener det kun finnes to kjønn, men er likevel enig i dette. Man burde betale for klipp etter hvor (tid)krevende frisyren er å klippe, ikke etter kjønn. 

Skrevet

Saken handler om at frisører må følge likestillingsloven. At man tar betalt for den klippen man gjør. At ulike kjønn ikke skal betale ulik pris for den samme varen.

Var det virkelig så skummelt for deg å se noen i avisen som kalte seg ikke-binær? Huff da.

Skrevet

Man man kan vel fortsatt ha egne priser for feminin og maskulin klipp? 

Må da være litt løsningsorientert.... 

• Liker 2
Skrevet
Tiuren skrev (Akkurat nå):

Man man kan vel fortsatt ha egne priser for feminin og maskulin klipp? 

Må da være litt løsningsorientert.... 

Blir jo det samme som dame og herreklipp det. Man bør ta betalt etter tiden det tar. 

• Liker 7
Skrevet
Athena79 skrev (31 minutter siden):

Nja, det er jo ugreit at en helt identisk klipp skal koste flere hundre kroner mer fordi den ene personen har pupper mens den andre har baller liksom - satt på spissen, siden arbeidet for frisøren er akkurat den samme.. Resultatet her blir vel at herreklippen forsvinner og klipp for kort hår, klipp halvlangt osv er det som står igjen - noe som for så vidt er helt greit slik jeg ser det.. og veldig lite hysteri egentlig - men for den som trodde det skulle føre til at frisør generelt ble billigere er det nok litt hysteri etter at det de oppnådde sansynligvis var at vi generelt sett fikk dyrere frisørbesøk for menn kanskje.. ... 😎

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...