Tvist Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Jeg har to katter og vurderer å kjøpe meg den borettslagsleilighet. I vedtektene står det at dyr er tillatt og eier er ansvarlig for at de ikke gjør fra seg på andres eiendom. Hvordan gjør jeg det med katt? Det er skog like ved, så jeg antar at de vil bruke den en del, og jeg har tenkt å anlegge en liten jordflekk like ved hagen min, der jeg tenker de kan gå på do. Men det er jo langt fra sikkert at de er enige med meg i det. Er det et stort problem? Skjønner jo at det kommer an på naboene, er det noen som har erfaring?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Det er fullstendig umulig å si. Spørs helt hvor og hvordan kattene vil gjøre fra seg, og i hvilken grad naboene aksepterer det. Hos mange går det helt greit, hos andre blir det bråk og krav om salg eller avliving. Vi hadde nylig en sak her i Arendal hvor eier måtte kvitte seg med katten. Anonymkode: aca97...169
Tvist Skrevet 13. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fullstendig umulig å si. Spørs helt hvor og hvordan kattene vil gjøre fra seg, og i hvilken grad naboene aksepterer det. Hos mange går det helt greit, hos andre blir det bråk og krav om salg eller avliving. Vi hadde nylig en sak her i Arendal hvor eier måtte kvitte seg med katten. Anonymkode: aca97...169 Vanskelig. Så hvis jeg kjøper det, må jeg være forberedt på å måtte selge igjen om det blir problemer.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 3 hours ago, Tvist said: Vanskelig. Så hvis jeg kjøper det, må jeg være forberedt på å måtte selge igjen om det blir problemer. Det kan dessverre bli slik, hvis kattene er til sjenanse for naboene. Det beste er å la de være inne🙂 Anonymkode: 3cd63...b8a 1
pia mater Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Jeg bor i borettslag og katter er en av grunnene til at jeg ønsker å bo lengre unna folk. Kattebæsj på plen og blomsterbed, de ligger i utemøblene mine, finner døde mus i møblene osv. Utrivelig. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan dessverre bli slik, hvis kattene er til sjenanse for naboene. Det beste er å la de være inne🙂 Anonymkode: 3cd63...b8a Hvis det er en første etasje med hage, kan man sette opp gjerde (100%) så de får gå ute/inne som de vil, men at de aldri sjenerer naboene. Dette må som regel søkes om til et styre i forkant. Kan ikke bare flytte inn med dyr og anta at det går bra. Anonymkode: 8b446...fe5 1
Tvist Skrevet 13. september 2021 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvis det er en første etasje med hage, kan man sette opp gjerde (100%) så de får gå ute/inne som de vil, men at de aldri sjenerer naboene. Dette må som regel søkes om til et styre i forkant. Kan ikke bare flytte inn med dyr og anta at det går bra. Anonymkode: 8b446...fe5 Mine katter kan ikke sperres inne, det hadde de ikke kunnet levd med. Så da må jeg bare lete etter et annet sted å bo. Tror ikke mine katter er et problem for mine nåværende naboer, men vet at de går på do i hagene til noen.
Cambria Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Du kan aldri garantere at de ikke gjør fra seg hos andre. Synes den vedtekten virker noe teit, men ser for meg at det er lagt til noe om det fordi det for noen naboer har vært problemer med at det er mye kattebæsj hos dem. Jeg ville nok styrt unna dette borettslaget desverre.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 2 hours ago, Cambria said: Du kan aldri garantere at de ikke gjør fra seg hos andre. Synes den vedtekten virker noe teit, men ser for meg at det er lagt til noe om det fordi det for noen naboer har vært problemer med at det er mye kattebæsj hos dem. Jeg ville nok styrt unna dette borettslaget desverre. Er helt vanlig at det står i vedtektene til et borettslag at det er tillatt med kjæledyr så det ikke er til sjenanse og ikke luftes på borettslagets arealer Anonymkode: 3cd63...b8a 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 Hvis du finner ut hvordan du får kattene til å bare drite kun i skogen og på den tildelte jordflekken blir du rik. Anonymkode: 803a2...a2c 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #11 Skrevet 14. september 2021 Og av denne grunnen valgte jeg selveie istedenfor borettslag. Anonymkode: 20822...a41 2
Tvist Skrevet 14. september 2021 Forfatter #12 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og av denne grunnen valgte jeg selveie istedenfor borettslag. Anonymkode: 20822...a41 Jepp, ser den. Men budsjettet begrenser. Kattene har uansett første pri.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #13 Skrevet 14. september 2021 Kanskje en kattedo er tingen? Anonymkode: 49f61...704
Tvist Skrevet 14. september 2021 Forfatter #14 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kanskje en kattedo er tingen? Anonymkode: 49f61...704 De har kattedo, de bare foretrekker å gå ut.
MorTil2 Skrevet 20. september 2021 #15 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 11.05): Og av denne grunnen valgte jeg selveie istedenfor borettslag. Anonymkode: 20822...a41 Er vedtekter og husordensregler i sameier og. Er ikke fritt frem bare fordi det heter "selveier". Man må ta hensyn til de andre selveierne og. 4
MorTil2 Skrevet 20. september 2021 #16 Skrevet 20. september 2021 Her jeg bor, er det 2 - 3 katter som vandrer rundt i sameiene. Eierne bor i første etasje. Aldri opplevd dette som et problem. Mye verre med alle hundene som eierne ikke plukker opp avføringen etter. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #17 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 11.05): Og av denne grunnen valgte jeg selveie istedenfor borettslag. Anonymkode: 20822...a41 Hæ? Det er jo ingen forskjell på sameie og borettslag når det gjelder husdyr? Anonymkode: a93a6...033 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #18 Skrevet 20. september 2021 Helt umulig å holde helt styr på utekatt. Bor i borettslag selv med to men vi har heldigvis ingen privat hage eller andre fristende steder annet enn en sandkasse som dekkes over mellom bruk. Har hørt kaffegrutt, appelsinskall og generell sitrusskall i blomsterbedd ol kan hjelpe mot katter, men har aldri prøvd selv. Anonymkode: a860e...78f
Realverdien Skrevet 20. september 2021 #19 Skrevet 20. september 2021 Cambria skrev (På 13.9.2021 den 17.34): Du kan aldri garantere at de ikke gjør fra seg hos andre. Synes den vedtekten virker noe teit, men ser for meg at det er lagt til noe om det fordi det for noen naboer har vært problemer med at det er mye kattebæsj hos dem. Jeg ville nok styrt unna dette borettslaget desverre. Er nok en del sameier og borettslag som har brent seg på psykisk syke og andre gærninger med 40+ katter på en leilighet osv. Uten noe i vedtektene så sliter man med å få gjort noe. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #20 Skrevet 7. oktober 2021 Vesentlig hva slags borettslag. Blokk, rekkehus, enebolig i kjede eller 2/4/6- mannsbolig? Godt og trygt utemiljø for dyr? Anonymkode: 3ec51...f60
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå