Drizzt Skrevet 13. september 2021 #21 Del Skrevet 13. september 2021 I Grosny skrev (13 timer siden): Jeg var inne på TV 2 sin partikabal, og der kom dette spørsmålet opp. TV2 antyder altså at det finnes partier som er imot at man skal kunne tjene penger på barnehager. Hallo? Er det virkelig noen som er imot det? Ja. Blant annet Rødt, men også flere på venstresiden som mener at å ha en lønnsom bedrift er kriminelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 14. september 2021 Forfatter #22 Del Skrevet 14. september 2021 (endret) Drizzt skrev (6 timer siden): Ja. Blant annet Rødt, men også flere på venstresiden som mener at å ha en lønnsom bedrift er kriminelt. Disse trenger nok et par uker på skolebenken. Kapitalismen bygger på lønnsomhet og ulønnsomme bedrifter er usunne, syke og dør. Uansett system så bør virksomheter være sunne og friske, og lager man hindringer så går det ut over levedyktighet og kvalitet. Dette gjelder både kapitalistiske og kommunale virksomheter. I denne tråden diskuterer jeg ikke hva som er best, kapitalistisk eller kommunalt, men jeg understreker at de må få lov til å gjøre jobben sin uten unødvendige forstyrrelser og hindringer. (Nå kom jeg på hva som er min jobbideologi, nemlig bruker/kunde/oppgaveorientert kvalitet med god flyt uansett om arbeidsgiver er offentlig eller privat). Rødt må ta til seg at vi har blandingsøkonomi med både kapitalisme og kommunal drift. Å motarbeide kapitalismen med dumme regler fører bare til kostnader og mistrivsel. Skal man liksom bekjempe utvikling av kapitalistiske barnehager så må det gjøres motsatt vei, nemlig ved å løfte kvaliteten og konkurransedyktigheten kommunalt. Men når vi først har kapitalistiske barnehager (mest kommunalt finansiert og sånn sett egentlig mer enn halvkommunale) så skylder vi barna, skattebetalerne og samfunnet at disse barnehagene har best mulig betingelser og følgelig kan gi barna våre enn best mulig hverdag. Vi skal ikke stikke kjepper i barnehagehjulene. Altså: Kapitalismens natur handler om å drive med overskudd. Kjære kommunister, ta dette inn over dere og la de private jobbe så godt de kan uten dumme hindringer. Dumme hindringer er det arbeidere som betaler skatt som må betale regninga for når det kommer til stykket. Det er skattebetalernes og barnehagebarnas problem. Jeg ønsker ikke å betale for problemer, og er sterkt i mot å lage problemer vi ikke trenger. Endret 14. september 2021 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 14. september 2021 #23 Del Skrevet 14. september 2021 I Grosny skrev (59 minutter siden): Disse trenger nok et par uker på skolebenken. Kapitalismen bygger på lønnsomhet og ulønnsomme bedrifter er usunne, syke og dør. Uansett system så bør virksomheter være sunne og friske, og lager man hindringer så går det ut over levedyktighet og kvalitet. Dette gjelder både kapitalistiske og kommunale virksomheter. I denne tråden diskuterer jeg ikke hva som er best, kapitalistisk eller kommunalt, men jeg understreker at de må få lov til å gjøre jobben sin uten unødvendige forstyrrelser og hindringer. (Nå kom jeg på hva som er min jobbideologi, nemlig bruker/kunde/oppgaveorientert kvalitet med god flyt uansett om arbeidsgiver er offentlig eller privat). Rødt må ta til seg at vi har blandingsøkonomi med både kapitalisme og kommunal drift. Å motarbeide kapitalismen med dumme regler fører bare til kostnader og mistrivsel. Skal man liksom bekjempe utvikling av kapitalistiske barnehager så må det gjøres motsatt vei, nemlig ved å løfte kvaliteten og konkurransedyktigheten kommunalt. Men når vi først har kapitalistiske barnehager (mest kommunalt finansiert og sånn sett egentlig mer enn halvkommunale) så skylder vi barna, skattebetalerne og samfunnet at disse barnehagene har best mulig betingelser og følgelig kan gi barna våre enn best mulig hverdag. Vi skal ikke stikke kjepper i barnehagehjulene. Altså: Kapitalismens natur handler om å drive med overskudd. Kjære kommunister, ta dette inn over dere og la de private jobbe så godt de kan uten dumme hindringer. Dumme hindringer er det arbeidere som betaler skatt som må betale regninga for når det kommer til stykket. Det er skattebetalernes og barnehagebarnas problem. Jeg ønsker ikke å betale for problemer, og er sterkt i mot å lage problemer vi ikke trenger. En av de sjeldne gangene jeg er 100% enig med deg. Private barnehager scorer jevnt mye høyere enn kommunale når det gjelder foreldrenes tilfredsstillhet med tilbudet. Det samme gjelder private eldrehjem som scorer jevnt mye høyere enn kommunale når det gjelder trivsel blant beboerne og tilfredsstillhet med tilbudet blant deres pårørende. Dette BØR være stimulerende for det offentlige å lære av hvordan andre gjør det og forbedre seg selv. Veien oppover for det offentlige er ikke gjennom å tråkke ned på de private som gjør det bra og vet hvordan det gjøres. Jeg bryr meg ikke at en privat barnehage går med overskudd så lenge de gir et godt tilbud for barna eller at et privat sykehjem går med overskudd så lenge de gir et godt tilbud til eldre i siste fase av livet. Egentlig er overskudd et sunnhetstegn og viser at bedriften driver lønnsomt. Her har Rødt og resten på venstresiden veldig mye å lære. Heldigvis ser det ut som at Rødt ikke kommer til å ha noe særlig innflytelse, men uheldigvis er SV mest sannsynlig med i regjering og da er det kort vei til at det blir mye verre for alle private bedrifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå