I Grosny Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 (endret) Jeg var inne på TV 2 sin partikabal, og der kom dette spørsmålet opp. TV2 antyder altså at det finnes partier som er imot at man skal kunne tjene penger på barnehager. Hallo? Er det virkelig noen som er imot det? Når man driver privat virksomhet så har man plikt til å drive forsvarlig, og tjener man ikke penger så er det neppe forsvarlig. Dersom det ikke tjenes penger så blir penger i stedet lurt ut bakveien, f.eks. via fakturaer til bedrifter der barnehageeierne får hentet ut penger ad omveier. Barnehagen kan også være delt inn i drifts og eiendomsselskap og pengene kan hentes ut i eiendomsselskapet. Slik bakmålpengetapping er en uting som tvinger seg fram dersom det ikke tillates å ta ut utbytte. Jeg håper alle partier forstår at når man først skal ha privat drift så bør det være et forsvarlig og sunt overskudd. Det er greit at noen partier sier at alt skal være kommunalt, men hvis man først har en liten andel med private barnehager så bør de drives forsvarlig, det vil si: Med et fornuftig lite overskudd. Endret 13. september 2021 av I Grosny 2
SoftKitty Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 For en rar holdning, om man ikke får ta ut overskudd så vil man bli kriminell? 2
Gjest DislayName Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Jeg er imot at man skal tjene penger på det som burde være offentlige omsorgsoppgaver; barnevern, eldreomsorg, krimomsorg, helse/sykehus o.lign, og barnhager. Og ja, Rødt og SV er imot velferdsprofitører.
SoftKitty Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Jeg er forresten en som er imot at private bhg (eller andre velferdstilbud, som barneverns-institusjoner) skal ta ut masse overskudd. Grunnen til at jeg og mange mener det er vel at vi synes det er problematisk at de samtidig skal få statstøtte (+ flere grunner men for å forenkle litt). Om de får mye overskudd så bør statstøtten til dem kuttes. (Jeg mener at alt bør være statlig, men om man skal ha private så mener jeg man ikke blindt skal gi statsstøtte til dem. Om de ønsker å drifte som en bedrift med masse profitt så får de droppe statsstøtten og drive som vanlige bedrifter gjør) 3
splstud Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Så å si alle partiene på venstresiden er imot å tjene penger på barnehager og sykehjem. Jeg har selv jobbet på ett sykehjem som var privat, har aldri hatt bedre lønn, og ledelsen har aldri vært så delaktig som der. Helt annerledes i kommunen, jeg foretrekker faktisk det private, bedre turnusordninger og mer stabilitet iforhold til omorganisering som skjer i kommunen HELE tiden. 8
I Grosny Skrevet 13. september 2021 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2021 SoftKitty skrev (Akkurat nå): For en rar holdning, om man ikke får ta ut overskudd så vil man bli kriminell? Den skjønte jeg ikke. Men det går jo ikke an å drive næringsvirksomhet uten å tjene penger, og er det ikke lov rett fram, så vil jo tjenestyterselskapene bruke sine advokater til å finne smutthull og omveier får å få ut penger. Min kritikk er at pengetjeningsforbud fremtvinger en smutthullsbasert bransje og at det er mye sunnere med enkel real næringsvirksomhet der man tjener penger på en ryddig måte. 1
I Grosny Skrevet 13. september 2021 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2021 (endret) DislayName skrev (13 minutter siden): Jeg er imot at man skal tjene penger på det som burde være offentlige omsorgsoppgaver; barnevern, eldreomsorg, krimomsorg, helse/sykehus o.lign, og barnhager. Og ja, Rødt og SV er imot velferdsprofitører. Men tjener man ikke penger så er det uforsvarlig drift og helt på kanten til å drive for kreditors regning. Skal ting driftes privat så MÅ det være littegrann inntjening. Jeg er glad i offentlig drift og eierskap, men forstår at det er sunt å ha littegrann privat drift også slik at offentlig drift har en referanse. Men skal man først ha noe privat så bør det foregå i ryddige former. En barnehage der det f.eks er et overskudd på 1%. De er jo velferdsprofitører, men det er profitt som sikrer videre drift, økonomisk buffer og utvikling. Alle næringsdrivende MÅ være profitører, og er de ikke det så får de slutte med det å få seg en jobb i (f.eks. i kommunen) alle sammen, eller begynne å nave. Barnehager kan aldri bli kjempeprofittmaskiner fordi de får betaling som er regulert, og de får mindre enn offentlige barnehager. Det stilles også bemanningskrav som er like med de som er i kommunen. Endret 13. september 2021 av I Grosny 1
SoftKitty Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 8 minutter siden, I Grosny said: Den skjønte jeg ikke. Men det går jo ikke an å drive næringsvirksomhet uten å tjene penger, og er det ikke lov rett fram, så vil jo tjenestyterselskapene bruke sine advokater til å finne smutthull og omveier får å få ut penger. Min kritikk er at pengetjeningsforbud fremtvinger en smutthullsbasert bransje og at det er mye sunnere med enkel real næringsvirksomhet der man tjener penger på en ryddig måte. Poenget er at noen partier er grunnleggende uenig i at velferdsgoder skal være næringsvirksomhet. Forsvarlig drift av disse betyr at penger tjent skal gå til de som bruker tjenestene, feks barna. Det man ser er jo at når de heller tar ut masse overskudd så må det kuttes andre steder, enten i tilbudet til sluttbrukerene eller i lønn til de som jobber der. Og jeg synes det er en rar holdning at man vil finne smutthull og omveier (som jeg anser som kriminellt, vil tro noen av de du beskrev ikke er lovlige smutthull/omveier) med en gang man ikke tjener nok på lovlig vis. Da får man begynne annen næring mener jeg. Og igjen, denne "næringsvirksomheten" burde iallfall ikke få statsstøtte om de insisterer på å drive som næring uten retningslinjer. 1
SoftKitty Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 (endret) Det er jo bekreftet at noen barnehagekjeder og driftere av barnevernsinstitusjoner nettopp ER kjempeprofittmaskiner. At leder / eier skal kunne ta ut en normalt god lønn er helt ok. Men det sitter folk og tjener millioner i året på drift av private veldferdstilbud. Det er det jeg ikke synes er ok! Å tro at dette ikke skjer fordi de må følge regler om bemanning er naivt. Du sier jo selv at de som driver vil gjøre alt for å tjene penger, og det gjør de. De kutter der de kan for å tjene mer, og det går ut over noen. Endret 13. september 2021 av SoftKitty 5
Elysion Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 I Grosny skrev (20 minutter siden): Jeg var inne på TV 2 sin partikabal, og der kom dette spørsmålet opp. TV2 antyder altså at det finnes partier som er imot at man skal kunne tjene penger på barnehager. Hallo? Er det virkelig noen som er imot det? Hei! Ja, er det virkelig så utenkelig? 4
I Grosny Skrevet 13. september 2021 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2021 SoftKitty skrev (1 minutt siden): Poenget er at noen partier er grunnleggende uenig i at velferdsgoder skal være næringsvirksomhet. Forsvarlig drift av disse betyr at penger tjent skal gå til de som bruker tjenestene, feks barna. Det man ser er jo at når de heller tar ut masse overskudd så må det kuttes andre steder, enten i tilbudet til sluttbrukerene eller i lønn til de som jobber der. Og jeg synes det er en rar holdning at man vil finne smutthull og omveier (som jeg anser som kriminellt, vil tro noen av de du beskrev ikke er lovlige smutthull/omveier) med en gang man ikke tjener nok på lovlig vis. Da får man begynne annen næring mener jeg. Og igjen, denne "næringsvirksomheten" burde iallfall ikke få statsstøtte om de insisterer på å drive som næring uten retningslinjer. Når man har inntjeningsforbud så vil de ryddige seriøse aktørene måtte gi opp (eller eventuelt aldri starte opp), mens smutthulls-surfere overlever. Dette synes jeg er usunt. Når man først har privat drift så bør det være seriøst. Jeg liker ikke tanken på å ha barn i smutthullsbarnehager med en smutthullskultur. 1
Loff77 Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 DislayName skrev (21 minutter siden): Jeg er imot at man skal tjene penger på det som burde være offentlige omsorgsoppgaver; barnevern, eldreomsorg, krimomsorg, helse/sykehus o.lign, og barnhager. Og ja, Rødt og SV er imot velferdsprofitører. Bare synd det offentlige er så himla ueffektivt og har dobbelt sykefravær da, ikke rart når det ikke stilles krav:) 1
Sunshade83 Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Vår private barnehage tjener penger, men de legger pengene tilbake igjen til vedlikehold, oppgradering, leker og personell. Eierne tar ikke utbytte slik enkelte barnehager gjør. Jeg er for private alternativer innenfor barnehage, helse, rus m.m da det gir et bedre tilbud til brukerne. Det som derimot ikke er greit er å presse ansatte med dårlige betingelser for å få best mulig overskudd til eierne eller gi et dårlig tilbud til brukerne. 5
I Grosny Skrevet 13. september 2021 Forfatter #14 Skrevet 13. september 2021 Jeg mener at det er greit at partier mener at velferdstilbud skal være offentlig drevet. Men allikevel bør jo det som finnes av privat drift driftes på en seriøs og ryddig måte. 1
I Grosny Skrevet 13. september 2021 Forfatter #15 Skrevet 13. september 2021 Sunshade83 skrev (3 minutter siden): Vår private barnehage tjener penger, men de legger pengene tilbake igjen til vedlikehold, oppgradering, leker og personell. Eierne tar ikke utbytte slik enkelte barnehager gjør. Jeg er for private alternativer innenfor barnehage, helse, rus m.m da det gir et bedre tilbud til brukerne. Det som derimot ikke er greit er å presse ansatte med dårlige betingelser for å få best mulig overskudd til eierne eller gi et dårlig tilbud til brukerne. All ære til deres eiere, og de som driver slik. Men dette er jo idealister (må ikke undervurderes, vi trenger idealistenes innsats). Nå har det seg imidlertid slik at en del andre firmaer henter ut penger bakveien (via f.eks eiendomsselskap eller underleverandører). Det er denne bakveipengekulturen jeg vil ha bort til fordel for å kunne ta ut et forsvarlig utbytte via "hovedinngangen". 5
Gjest Kastanjefrø Skrevet 13. september 2021 #16 Skrevet 13. september 2021 (endret) I Grosny skrev (32 minutter siden): Jeg var inne på TV 2 sin partikabal, og der kom dette spørsmålet opp. TV2 antyder altså at det finnes partier som er imot at man skal kunne tjene penger på barnehager. Hallo? Er det virkelig noen som er imot det? Når man driver privat virksomhet så har man plikt til å drive forsvarlig, og tjener man ikke penger så er det neppe forsvarlig. Dersom det ikke tjenes penger så blir penger i stedet lurt ut bakveien, f.eks. via fakturaer til bedrifter der barnehageeierne får hentet ut penger ad omveier. Barnehagen kan også være delt inn i drifts og eiendomsselskap og pengene kan hentes ut i eiendomsselskapet. Slik bakmålpengetapping er en uting som tvinger seg fram dersom det ikke tillates å ta ut utbytte. Jeg håper alle partier forstår at når man først skal ha privat drift så bør det være et forsvarlig og sunt overskudd. Det er greit at noen partier sier at alt skal være kommunalt, men hvis man først har en liten andel med private barnehager så bør de drives forsvarlig, det vil si: Med et fornuftig lite overskudd. Om man ikke får ta ut penger så vil penger bli i bedriften, du ser eks. stiftelser som forvalter penger hvor overskuddet havner tilbake hos medlemmene. Hos barnehager vil det da si at skattebetalernes penger brukes på å eksempelvis pusse opp, ansette flere, bedre mat framfor å bli tatt ut som overskudd. Da er det ingen måte å hente ut penger på uten å bryte loven. Endret 13. september 2021 av Kastanjefrø
I Grosny Skrevet 13. september 2021 Forfatter #17 Skrevet 13. september 2021 Barnehager kan organiseres som private eller offentlige bedrifter, og jeg mener at uansett hvilken modell man velger så bør det gjøres riktig. Rare regler som stikker kjepper i hjulene kan være mer til skade en nytte. Gode regler som stiller krav til personale og lokaler liker jeg. 3
MAGEROST Skrevet 13. september 2021 #18 Skrevet 13. september 2021 DislayName skrev (2 timer siden): Jeg er imot at man skal tjene penger på det som burde være offentlige omsorgsoppgaver; barnevern, eldreomsorg, krimomsorg, helse/sykehus o.lign, og barnhager. Og ja, Rødt og SV er imot velferdsprofitører. Det offentlige klarer ikke dekke behovet, Da må private aktører på banen. Det var jo slik man sikret barnehagedekning i utgangspunktet. Samtidig så er private barnehager overlegent best. https://www.barnehage.no/epsi-foreldretilfredshet/ny-undersokelse-fremdeles-foreldre-i-private-barnehager-som-er-mest-fornoyd/137777 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/her-er-landets-beste-barnehager/s/12-95-3423429948 https://www.utdanningsnytt.no/bemanning-bemanningsnorm-kommune/her-er-100-kommuner-hvor-de-private-barnehagene-har-best-bemanning/254164 4
cafele Skrevet 13. september 2021 #19 Skrevet 13. september 2021 Litt usikker, da jeg har opplevd barnehage der alt ble spart på, dårlig lønn osv. ettehrvert ikke lønn, mens eier levde i sus og dus. Fant jo ut at det var svindel etterhvert. Derfor skeptisk…. Med gode regler som blir fulgt opp, vil det sikkert gå bra! vet mange er fornøyde med private. Men der spares det ikke på hver krone, til egen lomme. God ledelse, bemanning og opplegg🙌 1
I Grosny Skrevet 13. september 2021 Forfatter #20 Skrevet 13. september 2021 (endret) MAGEROST skrev (10 timer siden): Det offentlige klarer ikke dekke behovet, Da må private aktører på banen. Det var jo slik man sikret barnehagedekning i utgangspunktet. Samtidig så er private barnehager overlegent best. https://www.barnehage.no/epsi-foreldretilfredshet/ny-undersokelse-fremdeles-foreldre-i-private-barnehager-som-er-mest-fornoyd/137777 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/her-er-landets-beste-barnehager/s/12-95-3423429948 https://www.utdanningsnytt.no/bemanning-bemanningsnorm-kommune/her-er-100-kommuner-hvor-de-private-barnehagene-har-best-bemanning/254164 Tja, mitt inntrykk er at de offentlige kan dekke behovet hvis de vil. Er det ikke sånn at de private barnehagene er nesten offentlige, altså at kommunen betaler mesteparten? Jeg tror det offentlige leier inn en del privat barnehagekapasitet for å legge littegrann konkurransepress på de offentlige, og følge med på om det utvikles fornuftige løsninger i disse private barnehagene, hvorav noen løsninger som etter hvert kan implementeres i offentlige barnehager. At private er overlegent best tror jeg ikke så mye på. Opplegget er såpass likt at kvaliteten sannsynligvis koker ned til det pesonlige plan, at den beste barnehagen er den som har den beste kombinasjonen av personell og barn. Endret 13. september 2021 av I Grosny 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå