Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt bekymret etter JM besøk i dag, er i uke 27+1 og har SF mål på 29cm.

Jeg er 3 gangs, har ligget på normalstreken de 2 forrige gangene.

Jeg har ikke stor vektoppgang, men har ikke hatt større startvekt en nå.

Jeg har ikke svangerskapsdiabetes.

Har født 2 små barn på ca 3000gr de 2 forrige gangene.

Hva var dine mål i uke 27, og er det noen som har hatt høye mål men likevel fått små/normalvektige barn?

Anonymkode: 20a64...e70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lå på gjennomsnittstreken med første barn, den flatet litt ut på slutten også. Da fikk jeg ul og fant ut at hun var bittelitt under snittet, men ikke mye.

I andre svangerskap lå jeg på gjennomsnittet i starten så hoppet jeg oppover og hadde høye mål på slutten, fikk ul og beskjed om at også dette barnet lå litt UNDER snittet, haha.

Første var 3400 og andre (med høye sf mål på slutten) var 3300.

Jeg ville ikke tenkt for mye på det. Evt be om en ul eller gå privat og få en vekstestimering.

Anonymkode: 7e7ab...2bf

Skrevet

Er lege/jordmor bekymret?

Anonymkode: 83089...a4a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er lege/jordmor bekymret?

Anonymkode: 83089...a4a

Nei hun er ikke det, siden jeg passer meg veldig med kosthold, ikke har svangerskapsdiabetes eller har født store barn før. Men hun ser jeg er bekymret😊

Skrevet

Hvis jordmor ikke er bekymret ville jeg prøvd å slappe av og ikke bekymre meg heller. Det er en grunn til at man tar vekstestimering ved UL hvis man tror barnet er lite eller stort for SF-mål er svært unøyaktig. SF-mål kan påvirkes av alt fra mors vekt til fosterets leie (seteleie gir høyere SF-mål). Selv hadde jeg mål som fulgte den røde streken hele veien, men fikk likevel barn som veide i øvre del av normalområdet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk min tredje nå for 5 mnd siden. Jeg har ikke målene foran meg akkurat nå, men jeg skal finne de (minste har fått 5mnd vaksine i dag og er litt klistremerke å sover på meg) - uansett (!), jeg lå høyt oppe hele veien, før jeg havnet over hele driten .. Med de to andre lå jeg helt normalt, men den siste her tok helt av 😅 Jeg lastet ned en sånn app og tok målinger, men ser jeg lastet den ned fra uke 30 .. Og jeg ser at da lå det helt øverst, og i uke 35 var jeg utenfor feltet 😅 Men så holdt det seg litt rolig ser jeg, og jeg var like innenfor de markerte feltet da jeg fødte. Jeg ble sendt på ekstra ultralyd hvor jeg fikk beskjed om mye fostervann og en litt «stor» baby, og at litt «store» babyer ofte har litt ekstra fostervann. Uansett - det kom en kul fyr på 3,9kg ut, og masse fostervann. Han er frisk og fin, stor og sterk kar på 8,5kg nå 💪🏼

Anonymkode: 7fc00...403

Skrevet

Jg hadde høyere mål denne gangen enn første fødsel og jeg fikk en større unge denne gang

Anonymkode: 8140d...35f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jg hadde høyere mål denne gangen enn første fødsel og jeg fikk en større unge denne gang

Anonymkode: 8140d...35f

Jeg hadde større SF mål med nr 2 og fikk et mindre barn en med nr 1, så jeg føler det er litt slik usikkert felt😅 

TS

Skrevet

Låg veldig høgt på SF mål. Og ble spådd en ganske å stor og tung unge. Ut kom en lang gutt på 3,7 kg.
Fødselslegen som tok UL på trivselskontroll sa at SF mål kun er brukbart i å måle om hver enkelt unge utvikler seg etter sin kurve. 

Anonymkode: 9ff5e...15d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...