AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Vi har to tette barn, og lite familie. Nesten alle i min familie er enten døde, eller så bor de i USA. Familien til samboer bor i Oslo så vi har litt lite nettverk i Bergen samt vi jobber fulltid. Vi har kjøpt oss nytt hus som har veldig god plass og vi har god økonomi. Tenkte tanken å sjekke ut hvordan det hadde vært med aupair, men føler det er litt skummelt. Vi ønsker noen som kan bli en del av familien og være en ressurs for oss, men føler det er så mye tabu rundt dette eller er det bare meg? Hvordan velger man aupair og hva om personen ikke er egnet? Jeg ønsker å gå ned til 80% stilling da jeg ønsker mer tid med barna. Har diskutert med samboer om aupair kan være en god løsning. Hva tenker dere, og hva er deres erfaringer? Anonymkode: 73039...8ff
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 *Vurderer skulle det stå😂 Ts Anonymkode: 73039...8ff
AprilLudgate Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): *Vurderer skulle det stå😂 Ts Anonymkode: 73039...8ff Det dere må vurdere er: - Har dere forventninger utover det som de faktisk skal gjøre ihht reglementet? - Får vedkommende fokus på kulturutvekslingsdelen- kan dere følge dette opp? - Er dere villige til å følge opp en ekstra person hjemme og inkludere? (Det krever jo endel med tilvenningen/oppfølging) - Er dere komfortable med å ha en ekstra person som en del av familien/en voksen person som er i deres hjem? De skal jo gjerne være med på eventuelle familieferier osv også. Hvis ja, så tenker jeg man kan være et godt hjem for aupair og få et positivt utbytte begge veier. 13
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Fløff skrev (4 minutter siden): Det dere må vurdere er: - Har dere forventninger utover det som de faktisk skal gjøre ihht reglementet? - Får vedkommende fokus på kulturutvekslingsdelen- kan dere følge dette opp? - Er dere villige til å følge opp en ekstra person hjemme og inkludere? (Det krever jo endel med tilvenningen/oppfølging) - Er dere komfortable med å ha en ekstra person som en del av familien/en voksen person som er i deres hjem? De skal jo gjerne være med på eventuelle familieferier osv også. Hvis ja, så tenker jeg man kan være et godt hjem for aupair og få et positivt utbytte begge veier. Dette. Husk også at det er endel kostnader knyttet til au pair, månedslønn, feriepenger og norskkurs. Det er også greit å tenke over hvor mye du tenker au pairen skal være med barna, mtp at de ikke vil ha et felles språk. For å være ærlig er min formening at at au pair-ordningen er sosial dumping. Men det er forskjell på å få inn en «eventyrlysten» ungdom fra Tyskland, og noen fra Asia som lever av dette. Anonymkode: 67564...9ba 15
AprilLudgate Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette. Husk også at det er endel kostnader knyttet til au pair, månedslønn, feriepenger og norskkurs. Det er også greit å tenke over hvor mye du tenker au pairen skal være med barna, mtp at de ikke vil ha et felles språk. For å være ærlig er min formening at at au pair-ordningen er sosial dumping. Men det er forskjell på å få inn en «eventyrlysten» ungdom fra Tyskland, og noen fra Asia som lever av dette. Anonymkode: 67564...9ba Ja, jeg tenker det samme. Slik dagens ordning er i dag er det ofte sosial dumping om man følger minstesatsene og that’ s it. Men, jeg kunne nok vurdert en asiatisk au pair som jeg visste hadde nettverk her og ikke ville være helt alene. Da kan hun nok trives ganske godt hos en bra familie. Høres jo ut som TS er på rett vei der, hun ønsker et tilskudd til familien (ikke «tjener»). Jeg vil tro det er mulig for en aupair å få OK nettverk i Bergen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Ta for eksempel den her: https://energyaupair.no Quote Formidlingsgebyr til "Energy Au Pair" - 4.500 NOK (hvis den betales senest 14 dager etter fakturaen er mottatt av familien). En del av UDI- / politi-gebyret (som koster 8.400 NOK nå) – 5.200 NOK (au pairen dekker resten af gebyret) Lommepenger – 5.900 NOK per måned (inkl. skatt). Kost og losji (dvs. utgifter til mat og drikke, varmt vann, varme på au pairens rom mm.). Norskkurs - 8.850 NOK per år (dvs. ca. 740 NOK per måned) samt reiseutgiftene til og fra norskkurset. Au pair-forsikring - 1.850 NOK for 1 år eller 2.900 NOK for 2 år. Feriepenger for au pair – 10,2% av au pairens lønn samt 10.2% av verdien av kost. Verdien av kost i 2021 er fastsatt til 94 NOK per dag. Au pairens hjemreise (reise til asiatiske land, for eksempel, koster ca. mellom 3.500 NOK og 6.000 NOK). Hvis dere inviterer en filippinsk au pair (i tillegg til ovenstående): Verifisering av dokumentene hos Den Filippinske Ambassade samt forsendelse med kurerpost. Dette er aktuelt kun hvis au pairen skal reise fra Filippinene til Norge for å starte kontrakten. Au pairens reise til Norge for å starte kontrakt. Anonymkode: 8c12e...682
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 Ikke velg en asiatisk au- pair men heller en engelsk språklig eller svensk. Anonymkode: b8936...b94 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Jeg hadde en fillipinsk aupair for noen år siden. Synes ikke det egentlig var så mye hjelp i henne. Min minste var da 2 år og pga språk ble hele settingen vanskelig for mitt minste barn. Hun var en ung og veldig søt jente. Ikke noe tull eller bråk. Alltid vennlig og hjelpsom. Men hennes umodenhet (20 år), språkbarriere og alt annet gjorde at det egentlig ikke ble den hjelpen jeg hadde trodd det ville bli. Mye dyrere enn beregnet også. Busskort, norskkurs, mat, strøm osv osv ble jo sammenlagt ganske mye i tillegg til lønnen. Anonymkode: 4d365...e7c 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 Da er det vel bedre å jobbe mindre en periode mens barna er små. Også ha noen som kan være barnepike i blant i stedet? Anonymkode: 158c8...1bf 8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 Men om vi skal snakke erfaring, så har jeg ingen personlige. Jeg kjenner imidlertid en del som har eller har hatt. De har alle hatt asiatisk au pair, og ingen av dem har opplevd at vedkommende ønsket å «være en del av familien». Jeg bor nær Bergen, og au pairene brukte det meste av fritiden sin med andre au pairer, eller på telefon/skype med familie i hjemlandet. Mye på rommet, selv der vertsfamilien har forsøkt å lage et fellesskap. Jeg har en mistanke om at flere av au pairene måtte jobbe mer enn det som er reglene. I alle fall en familie har brukt au pair til oppgaver jeg helt klart mener er foreldres ansvar. Anonymkode: 67564...9ba 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har to tette barn, og lite familie. Nesten alle i min familie er enten døde, eller så bor de i USA. Familien til samboer bor i Oslo så vi har litt lite nettverk i Bergen samt vi jobber fulltid. Vi har kjøpt oss nytt hus som har veldig god plass og vi har god økonomi. Tenkte tanken å sjekke ut hvordan det hadde vært med aupair, men føler det er litt skummelt. Vi ønsker noen som kan bli en del av familien og være en ressurs for oss, men føler det er så mye tabu rundt dette eller er det bare meg? Hvordan velger man aupair og hva om personen ikke er egnet? Jeg ønsker å gå ned til 80% stilling da jeg ønsker mer tid med barna. Har diskutert med samboer om aupair kan være en god løsning. Hva tenker dere, og hva er deres erfaringer? Anonymkode: 73039...8ff Kanskje tenke litt mer på at det å være en ressurs skal være gjensidig og ikke at bare au pairen skal være det for dere? Allerede her kan man lese at dere egentlig kun vil ha en billig tjenestepike. Anonymkode: 16b92...a59 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 Vi har hatt 3 forskjellige au pairer til barna i oppveksten, alle fra Filippinene. Det første dere må tenke på er at det nok er dyrere enn dere ser for dere. Dere skal betale lønn (evt sykelønn/lege), forsikringer (pålagt), feriepenger, busskort, ekstra mat/strøm/vann, førstehjelpskurs, norskkurs, flyreiser til og fra, søknads-/oppholdsgebyr og avgifter. I tillegg kommer evt kostnader som blir ekstra på ferie/reiser. Man bør regne minst 15-20.000,- i snitt pr mnd. Man må også regne med endel opplæring da de ikke er vant til så mange av de elektrisk husholdningsprodukter vi benytter. Oppvask og vaskemaskin kan være et mysterium for mange.. Dere må også regne med at endel ting kan bli ødelagt (klær krympet osv).. ellers er det ofte en god hjelp når de kommer inn i rutinene. De vi har hatt har også vært gode i engelsk slik at dette har bare vært en fordel for barna. Jeg har alltid jobbet deltid når vi har hatt au pair og svært sjelden overlatt barna til de. De har noen ganger hentet barna på skolen. Ellers har jeg ikke følt meg trygg nok på at de forstår hva de skal gjøre i en akutt farlig situasjon (f eks barnet setter noe i halsen, brann osv) til at jeg har vært komfortabel med det. Anonymkode: 49032...cdf 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Håper ordningen blir avskaffet da det fører til sosial dumping og utnytting av disse stakkars jentene som kommer fra fattige levekår. Jeg kjenner til flere som blir utnyttet av rike norske par, som er altfor trette til å ta seg av barna, bikkja, middag og husvasken. Har også hørt om ei som ble spurt om hun ville ha trekant med host mom & dad. De ble anmeldt. Anonymkode: c6770...5bb 13
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #14 Skrevet 13. september 2021 Anbefaler dere å heller finne en norsk, fast barnevakt. Det er tryggest å ha en person som kjenner språket, kulturen og samfunnet ordentlig. En venninne av meg hadde en au pair for noen år siden, og i en nødsituasjon viste det seg at au pairen ikke visste hvordan hun skulle ringe brannvesenet. Det endte heldigvis bra, takket være en nabo, men slikt kan være fatalt. Moren min jobbet i mange år i barnehage, men sluttet fordi hun syntes det ble for mye papirarbeid og møter utenfor huset. Nå jobber hun som fast barnevakt for tre familier i nabolaget. Den ene familien hjelper hun noen morgener i uken, der hun smører matpakker og ordner frokost mens familien er på badet, og så følger hun barna til barnehagen. Den andre familien hjelper hun fast hver ettermiddag, da henter hun i barnehagen og på skolen og tar dem med hjem til deres eget hus og spiser ettermiddagsmat, leker litt eller går en tur, og begynner på middagen. Den siste familien hjelper hun ikke på faste dager. Der har begge foreldrene litt ustabile arbeidstider der de plutselig tilkalles eller de må jobbe betydelig lenger enn planlagt, og da stiller mamma opp når det trengs. Hun sover over i huset deres hvis foreldrene jobber natt. Alle disse tre familien bor innen gåavstand fra moren min, så hun har derfor mulighet til å stille opp på få minutter. Akkurat dette var noe av det viktigste for alle familiene da de lette etter barnevakt. Mamma har noen ganger tatt med seg noen av disse barna i familiebursdager og søndagsmiddager i vår familie, så forholdet hun har til barna er organisk og mer ekte enn det jeg har opplevd at andre barn får til en au pair. Jeg har ingen tvil om at mamma kommer til å fortsette å ha kontakt med alle disse barna også etter at de blir for store til å trenge barnevakt. Kjenner jeg henne rett så planlegger hun allerede både konfirmasjonsgaver og bryllupsgaver til disse barna. Hehe Hun har mye omsorg og kjærlighet å gi. Så anbefaler dere virkelig å prøve å finne en som henne der dere bor, fremfor å satse på en utlending uten kvalifikasjoner eller erfaring med barn. Anonymkode: 5b69a...e47 10
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #15 Skrevet 14. september 2021 Synes dette høres ut som en skikkelig fin ordning😃 Anonymkode: 73039...8ff
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #16 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har hatt 3 forskjellige au pairer til barna i oppveksten, alle fra Filippinene. Det første dere må tenke på er at det nok er dyrere enn dere ser for dere. Dere skal betale lønn (evt sykelønn/lege), forsikringer (pålagt), feriepenger, busskort, ekstra mat/strøm/vann, førstehjelpskurs, norskkurs, flyreiser til og fra, søknads-/oppholdsgebyr og avgifter. I tillegg kommer evt kostnader som blir ekstra på ferie/reiser. Man bør regne minst 15-20.000,- i snitt pr mnd. Man må også regne med endel opplæring da de ikke er vant til så mange av de elektrisk husholdningsprodukter vi benytter. Oppvask og vaskemaskin kan være et mysterium for mange.. Dere må også regne med at endel ting kan bli ødelagt (klær krympet osv).. ellers er det ofte en god hjelp når de kommer inn i rutinene. De vi har hatt har også vært gode i engelsk slik at dette har bare vært en fordel for barna. Jeg har alltid jobbet deltid når vi har hatt au pair og svært sjelden overlatt barna til de. De har noen ganger hentet barna på skolen. Ellers har jeg ikke følt meg trygg nok på at de forstår hva de skal gjøre i en akutt farlig situasjon (f eks barnet setter noe i halsen, brann osv) til at jeg har vært komfortabel med det. Anonymkode: 49032...cdf Hvis dere sjeldent overlot barna til au pairen, hva var poenget med å ha en? Anonymkode: a40cd...8e8 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #17 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 9.19): Vi har to tette barn, og lite familie. Nesten alle i min familie er enten døde, eller så bor de i USA. Familien til samboer bor i Oslo så vi har litt lite nettverk i Bergen samt vi jobber fulltid. Vi har kjøpt oss nytt hus som har veldig god plass og vi har god økonomi. Tenkte tanken å sjekke ut hvordan det hadde vært med aupair, men føler det er litt skummelt. Vi ønsker noen som kan bli en del av familien og være en ressurs for oss, men føler det er så mye tabu rundt dette eller er det bare meg? Hvordan velger man aupair og hva om personen ikke er egnet? Jeg ønsker å gå ned til 80% stilling da jeg ønsker mer tid med barna. Har diskutert med samboer om aupair kan være en god løsning. Hva tenker dere, og hva er deres erfaringer? Anonymkode: 73039...8ff Finn i så fall en stygg au-pair. Mannen min holdt på med den vi hadde i hus. Anonymkode: 8220f...435 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #18 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis dere sjeldent overlot barna til au pairen, hva var poenget med å ha en? Anonymkode: a40cd...8e8 De jeg kjenner har brukt au-pair for å få mer tid med barna. De ble kun brukt som barnevakt i to situasjoner: Om det var overlapp på jobb på ettermiddagen så tok au-pairen henting og 1-2 timer. På kveldstid, da barna sov. Og ellers til ting som er en "tidstyv" i en travel hverdag, som å slippe inn handverkere, handle mat, hente pakker på posten, med mer. Det er til stor hjelp når det er to personer med høy arbeidsbelastning. Anonymkode: 20abd...d67
Brunello Skrevet 14. september 2021 #19 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 10.37): Jeg hadde en fillipinsk aupair for noen år siden. Synes ikke det egentlig var så mye hjelp i henne. Min minste var da 2 år og pga språk ble hele settingen vanskelig for mitt minste barn. Hun var en ung og veldig søt jente. Ikke noe tull eller bråk. Alltid vennlig og hjelpsom. Men hennes umodenhet (20 år), språkbarriere og alt annet gjorde at det egentlig ikke ble den hjelpen jeg hadde trodd det ville bli. Mye dyrere enn beregnet også. Busskort, norskkurs, mat, strøm osv osv ble jo sammenlagt ganske mye i tillegg til lønnen. Anonymkode: 4d365...e7c Mange glemmer nok meningen med ordningen. Det er kulturutveksling. Ikke billig barnepike. Husker at ganske mange av de jentene jeg gikk på videregående med ble aupair i Tyskland, Frankrike og England. Tror de hadde kommet raskt hjem om de hadde fått samme arbeidsmengde som de asiatiske får i Norge. 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2021 #20 Skrevet 14. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Finn i så fall en stygg au-pair. Mannen min holdt på med den vi hadde i hus. Anonymkode: 8220f...435 Om mannen er utro ved første og beste anledning er han det før eller senere uansett. Så hadde det ikke vært au-pairen hadde det vært den neste kvinnelige medarbeideren, eller naboen.... Om du er gift med en drittsekk kan du ikke styre dette ved å holde pene kvinner unna han. Anonymkode: 20abd...d67 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå