Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja spørsmålet sier seg selv. Er dere for eller mot kontantstøtte? Jeg ser at det er hovedsaklig to partier som er for dette. KrF og SP er de ivrigste forkjemperne for kontantstøtte, mens de andre partiene på venstresiden er de sterkeste motstanderene. 

Noen argumenter for:

Mange mener så små barn som 1-åringer ikke er klare for barnehage, og at kontantstøtten gir familier mulighet til å ikke ha barn i barnehagen uten for store økonomiske konsekvenser. 

Kommunen sparer penger på å ikke ha barn i barnehage, da maksprisen ikke dekker kostnaden og kostnaden er større enn kontantstøtten. 

Mot:

Kronargumentet er hindring av integrering av barn som trenger å lære språk. 

Det går utover arbeidslinja og dermed mindre verdiskaping og skatteinntekter. 

Hva tenker dere? Er dere for eller mot kontantstøtten? Jeg er helt klart for, og har selv benyttet den til å utsette barnehagestart en for barna mine fram til de var to, da jeg mener det er viktig for små barn å være med trygge omsorgspersoner. Kontantstøtten gjorde at vi ikke fikk for stort økonomisk tap. Hadde vi ikke hatt kontantstøtten hadde vi nok gjort det samme, men det ville blir økonomisk trangt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har generelt vært imot, dvs helt til jeg fikk barn selv og ser hvor liten hun egentlig vil være når hun starter i barnehagen. Vi har ikke råd til å være hjemme uten kontantstøtte. Der ser du, man kan lissom ha så «sterke» meninger, men det er først når skoen trykker i egen fot at man virkelig forstår. 

• Liker 4
Skrevet

Enig med deg.

Dersom kontantstøtten fjernes fordi den er integreringshemmende får man finne en løsning på det problemet og ikke straffe alle andre fordi de har lyst til å ta vare på eget barn ut over et år.

Jeg vet at kontantstøtteordningen er et gode, men når integrering blir brukt som argument mot ordningen så blir det for dumt.

At ordningen er dyr forstår jeg og kan godta som argument. Men ikke skyld på innvandrerne. Sosialstønad er også intereringshemmende, skal den fjernes?

Mitt viktigste argument for kontantstøtten er at så lenge barnehagene er så sterkt underfinansierte som de er så må kontantstøtten beholdes.

Skrevet
Dusten skrev (5 minutter siden):

Ja spørsmålet sier seg selv. Er dere for eller mot kontantstøtte? Jeg ser at det er hovedsaklig to partier som er for dette. KrF og SP er de ivrigste forkjemperne for kontantstøtte, mens de andre partiene på venstresiden er de sterkeste motstanderene. 

Noen argumenter for:

Mange mener så små barn som 1-åringer ikke er klare for barnehage, og at kontantstøtten gir familier mulighet til å ikke ha barn i barnehagen uten for store økonomiske konsekvenser. 

Kommunen sparer penger på å ikke ha barn i barnehage, da maksprisen ikke dekker kostnaden og kostnaden er større enn kontantstøtten. 

Mot:

Kronargumentet er hindring av integrering av barn som trenger å lære språk. 

Det går utover arbeidslinja og dermed mindre verdiskaping og skatteinntekter. 

Hva tenker dere? Er dere for eller mot kontantstøtten? Jeg er helt klart for, og har selv benyttet den til å utsette barnehagestart en for barna mine fram til de var to, da jeg mener det er viktig for små barn å være med trygge omsorgspersoner. Kontantstøtten gjorde at vi ikke fikk for stort økonomisk tap. Hadde vi ikke hatt kontantstøtten hadde vi nok gjort det samme, men det ville blir økonomisk trangt. 

For.  Vi var hjemme til han var 1,5. jeg syns barn på ett år er for små for barnehage. Vi hadde hatt råd uansett uten kontantstøtten, men det er veldig trist om kun de med god økonomi har råd til å velge det som er best for barna sine

• Liker 7
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke kan finansiere det å få barn selv. Resten av verden klarer det, så hvorfor ikke oss norske?

Når det er sagt er det hekt OK med kontantstøtte, men ikke slik ordningen i flesteparten av sakene bruker støtten nå.

De fleste benytter seg ikke av ordningen, jeg kjenner bare til en familie. 

Vi trenger ikke denne ordningen, og det er mange flere løsninger og stønader som heller burde prioriteres, særlig når vi ser all den utilsiktede bruk. Særlig når vi ser at den står i veien for integrering av både barn og voksne når det gjelder nye landsmenn.

Ordningen fungerer i dag som ris for egen ræv

• Liker 5
Skrevet

Jeg er for kontantstøtte. 

Å kunne holde barnet hjemme litt lenger enn til 11-12 mnd, er gull verdt. Brukte kontantstøtte selv frem til barnet var 1 år og 8 mnd. Det føltes mye mer naturlig å sende henne i barnehage da enn når hun var 11 mnd. 

Vi hadde gjort det samme uten kontantstøtten, men det hadde blitt utrolig trangt økonomisk. 

Å kutte kontantstøtten tror jeg bare vil føre til at de med best råd kan fortsette å velge selv, mens de med middels eller lav inntekt får det veldig trangt, eller tvinges til å sende barna i barnehagen tidligere enn de ønsker.

Syns også det er veldig merkelig å skylde på kontantstøtten for dårlig integrering. Den gjelder jo bare for barnet når det er mellom 13 og 24 mnd.  Og er det riktig at barn med utenlandske foreldre skal tvinges i barnehage tidligst mulig for integreringen skyld? Er det best for barnet? 

• Liker 4
Skrevet
Madame Butterfly skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke kan finansiere det å få barn selv. Resten av verden klarer det, så hvorfor ikke oss norske?

Når det er sagt er det hekt OK med kontantstøtte, men ikke slik ordningen i flesteparten av sakene bruker støtten nå.

De fleste benytter seg ikke av ordningen, jeg kjenner bare til en familie. 

Vi trenger ikke denne ordningen, og det er mange flere løsninger og stønader som heller burde prioriteres, særlig når vi ser all den utilsiktede bruk. Særlig når vi ser at den står i veien for integrering av både barn og voksne når det gjelder nye landsmenn.

Ordningen fungerer i dag som ris for egen ræv

Det er jo helt klart et godt spørsmål, men da kan man jo si det samme om mye annet som velferdsstaten finansierer. 

Svaret må vel bli at produksjon av barn er noe som staten ønsker, og derfor ønsker de å stimulere til dette via økonomisk hjelp.

Man kan jo spørre hvorfor ikke folk kan finansiere helse, utdanning og eldreomsorg selv også. De klarer jo det i andre land. Men da blir det jo gjerne sånn at de som har mest fra før blir rikere, mens de som har minst blir fattigere/sykere. På samme måte med barn, kun de rikeste kan få barn. Eller folk for barn enda senere enn i dag, fordi det tar tid å spare opp nok penger til permisjon, utsatt barnehagestart osv..

• Liker 2
Skrevet
JaLo84 skrev (18 minutter siden):

Jeg har generelt vært imot, dvs helt til jeg fikk barn selv og ser hvor liten hun egentlig vil være når hun starter i barnehagen. Vi har ikke råd til å være hjemme uten kontantstøtte. Der ser du, man kan lissom ha så «sterke» meninger, men det er først når skoen trykker i egen fot at man virkelig forstår. 

Eventuelt er det først da man begynner å se egen vinning og tenke på seg selv fremfor andre?

Jeg er mot kontantstøtte fordi:

Det er et hinder for integrering både for mor og barn. 

Det går utover likestilling og gir færre kvinner i arbeidslivet, og mindre verdiskapning i landet.

Det er ikke alle barn som har bra vilkår hjemme og som har det bedre av å være hjemme. 

Og ikke alle mødre heller for den saks skyld...

• Liker 6
Skrevet

Jeg er både og. Men ender vel opp med å være mot da jeg mener det hindrer integrering siden mange kvinner med innvandrerbakgrunn bare blir gående hjemme med barna og ikke kommer i jobb og verken barn eller mor lærer språket.

Jeg benyttet meg og av kontantstøtten for jeg gikk hjemme med mitt barn til han var nesten 3, i kombinasjon med studier og slikt. Men hadde jo sparepenger som jeg og brukte i den perioden, så jeg hadde fått det til uansett men det hadde jo blitt mindre penger selvsagt.

Men bortsett fra meg og en venninne i den tiden så kjenner ikke til noen andre norske som har benyttet seg av kontantstøtten, de aller fleste norske foreldre sender barna i barnehagen etter permisjon så da blir det kanskje de som trenger å komme seg ut i samfunnet mest som benytter seg av ordningen og det er ikke greit.

Folk som kommer til landet må ut i jobb for at ting skal gå rundt sånn er det bare og jeg tror ordningen med kontantstøtte gjør det verre, de stopper opp hjemme rett og slett.

• Liker 3
Skrevet
JaLo84 skrev (37 minutter siden):

«Vi trengte den selv» er det dårligste argumentet jeg ser. Argumentér gjerne for kontantstøtte, men da skal det være fordi man mener det er bra for samfunnet som helhet, ikke for egen lommebok.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er for kontantstøtten. Har selv benyttet meg av den, og unner selvfølgelig andre det også.

• Liker 3
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden):

jeg mener det hindrer integrering siden mange kvinner med innvandrerbakgrunn bare blir gående hjemme med barna og ikke kommer i jobb og verken barn eller mor lærer språket.

Ts her

Dette er noe jeg også har tenkt mye på, og dette temaet har mange sider. Det kan være til hinder for å komme ut i arbeidslivet, men mange steder i landet er det ikke akkurat bare bare å skaffe seg en jobb som ukvalifisert noe mange i den gruppen er. 

Til dere som er for kontantstøtten; er dette så viktig at det påvirker hvilket politisk parti dere stemmer på? 

Skrevet
Dusten skrev (Akkurat nå):

Ts her

Dette er noe jeg også har tenkt mye på, og dette temaet har mange sider. Det kan være til hinder for å komme ut i arbeidslivet, men mange steder i landet er det ikke akkurat bare bare å skaffe seg en jobb som ukvalifisert noe mange i den gruppen er. 

Til dere som er for kontantstøtten; er dette så viktig at det påvirker hvilket politisk parti dere stemmer på? 

Det er iallfall ikke lett når man ikke kan språket en gang og om man går hjemme og labber i flere år så blir det ikke like interessant å lære språket heller for man har jo klart seg så lenge uten... Så jeg tenker barnehage er det beste for språk, integrering og jobb, eventuelt tiltak gjennom NAV for å få en fot innenfor.

Kjenner til flere kvinner jeg som har klart å komme seg i jobb på relativt kort tid, alt fra jordmor til kantinemedarbeider, får man litt drahjelp i tillegg så går det veldig bra. Og så blir jo damene så fornøyde med å få lov til å gå på jobb og, de aller fleste elsker det og er kjempeglad for muligheten for mange har jo ikke fått gått på verken skole eller jobb i hjemlandet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også for kontantstøtten til 23 mnd. Jeg selv benyttet dette da mitt barn født i februar, og jeg syntes det var for tidlig å begynne i barnehagen når hun var ett år. Jeg er sykepleier og hadde mulighet til å bare jobbe helger og kvelder slik at jeg kunne være hjemme på dagtid. Da hjalp kontantstøtten mye, trengte bare jobbe 60 prosent. 

• Liker 3
Gjest Gullhår1
Skrevet

Bare til de som ikke har fått barnehageplass 

Skrevet
Dusten skrev (32 minutter siden):

Ts her

Det påvirker litt, men er ikke den viktigste saken for meg. Jeg stemte på et parti som godtar kontantstøtten, men det var summen av de tingene jeg var enig i som avgjorde valget for min del. 

Skrevet (endret)

Når man får flere barn på så blir det en kontinuerlig strøm av kontantstøtte. Er sjelden de som ikke kommer seg ut i jobb bare har et barn og to.

Men uansett nå blir det forhåpentligvis et skifte så kan vi skrote ordningen slik den er nå. Så kan heller de som venter på barnehageplass få utbetalt noen kroner inntil de får plass. 

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet

Det fører til dårligere integrering og ofte dårligere sosialisering så i utgangspunktet er jeg mot, men er for dersom det er særskilte grunner som jordomseiling etc. 

Skrevet

Alle dere som sier at dere ikke kjenner folk som anvender kontantstøtte. De fleste med barn født fra desember til juni starter jo i barnehage først i august. En har rett på kontantstøtte fra 13 mnd. Antar det er ganske mange som søker om kontantstøtte for perioden frem til august. Noe annet ville jo vært dumt. 

problemet med en ventestøtte i stedet er at en da må søke barnehageplass fra barnet er ett år uansett. For å ha rett på noe. For at staten skal slippe unna å betale ventestøtte kan antagelig en få tilbud om en barnehageplass i andre enden av kommunen. (dette klarer ikke de partiene som vil fjerne kontantstøtten å svare på hvordan skal løses) og en må takke ja  eller sitte både uten ventestøtte og uten barnehageplass og vente på en nærmere barnehage  

dersom en av foreldrene (antageligvis mor) må gå Ned i stillingsprosent for å klare å levere og hente i barnehage på andre siden av byn (i fire år) så er jo ikke akkurat det så mye bedre enn at mor er borte et par ekstra måneder og mottar kontantstøtte ...

• Liker 4
Skrevet

Nei til kontantstøtte i sin nåværende form.

Ja til ventestøtte for de som har søkt barnehageplass og venter på kommunen å finne en ledig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...