Gå til innhold

Regler for støyende arbeid - men hva med søppelbilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble vekket av søppelbilen i dag. Kl 6.25 sto den utenfor og bråket noe hinsides. Det er mange søppeldunker som står på samme sted, så det tar litt tid. I tillegg må han rygge, og den alarmen er rimelig høy. Ble ganske irritert, kunne ha sovet en time til, men fikk ikke sove igjen etterpå. 

Så begynte jeg å tenke på at håndtverkere får ikke lov til å begynne å bråke før tidligst kl 7. Hvorfor kan søppelbilen det da? 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en gang hver uke eller annenhver uke. Du overlever!

Vil heller ha søppelbil enn stinkende søppel som ikke hentes.

Anonymkode: b8949...d6c

• Liker 39
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en gang hver uke eller annenhver uke. Du overlever!

Vil heller ha søppelbil enn stinkende søppel som ikke hentes.

Anonymkode: b8949...d6c

Du svarer ikke på det jeg spør om. De kommer forresten ukentlig. 

• Liker 3
Skrevet

Har lurt på det samme. Hvorfor kan de ikke starte litt senere? 

Anonymkode: 142c8...017

• Liker 4
Skrevet

Kommunale vedtekter regulerer dette. Er du sikker på at din kommune har klokken 07:00 ?

Hver kommune har egne vedtekter, og disse sier noe om ro eller støy. Noe variasjon er det mellom kommunene, men det er stort sett konsensus ang nattero. Det skal være nattero mellom kl. 23 og 06 de fleste plasser (men 07 enkelte steder).

• Liker 6
Skrevet
DrueSmoothie skrev (2 minutter siden):

Det samme gjelder brøytemannskap mv.

Det er noe annet. Det bør jo helst gjøres så veiene alltid er kjørbare. 

Baktusen skrev (2 minutter siden):

Kommunale vedtekter regulerer dette. Er du sikker på at din kommune har klokken 07:00 ?

Hver kommune har egne vedtekter, og disse sier noe om ro eller støy. Noe variasjon er det mellom kommunene, men det er stort sett konsensus ang nattero. Det skal være nattero mellom kl. 23 og 06 de fleste plasser (men 07 enkelte steder).

Ok, jeg trodde det alltid var kl 7 jeg. Ja, da kan det vel være at det er kl 6 her. Og isåfall så er det jo greit da. (Men synes likevel de kunne ventet litt)

• Liker 2
Skrevet

Gjelder den loven på ukedagene mon tro🤔 Tror ikke dèt

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden):

Det er noe annet. Det bør jo helst gjøres så veiene alltid er kjørbare. 

Ok, jeg trodde det alltid var kl 7 jeg. Ja, da kan det vel være at det er kl 6 her. Og isåfall så er det jo greit da. (Men synes likevel de kunne ventet litt)

Spørsmålet her er også hva som defineres som "Støyende arbeid". I mine øyne er ikke søppeltømming under den kategorien overhodet. 

• Liker 21
Skrevet

Søppeltømming er ikke støyende arbeid 😅 Det er en gang i uken eller hvert fjortende dag. Tar toppen 10 minutter. Kan garanterer deg at barna dine plager naboen mer enn søppelbilen. 

Siden du veit at de kommer og når. Kjøper du inn ørepropper og problemet er løst.

Håndtverkere kan begynne bråkete arbeid fra 06.00. Noen ganger før hvis de søker om det. Det kommer helt annpå kommunen. 

Hadde begynt støyende arbeid ved middagstidet hadde vel det hvert feil å 🤦‍♀️

Anonymkode: 025eb...454

• Liker 12
Skrevet

Ok, takk for svar. 😊 

Det er ikke slik at jeg ikke kan takle dette altså. Men det er vel ikke helt unormalt at man kjenner litt irritasjon når man blir vekket vel? Uansett om det er noe man bare må tåle. Det er ikke slik at jeg står i vinduet og skriker til dem liksom... 

Og jeg trodde at det ikke var lov til å bråke før kl 7. Men da tok jeg tydeligvis feil. (Og jeg synes dette bråket veldig.)

• Liker 2
Gjest TheCatLady
Skrevet

Søppel tømmes her en eller av og til to ganger i uka siden vi har spann med glass og metall her. Jeg tenker at man overlever eventuelt bråk da og jeg antar også at de som tømmer søppel skal tømme litt mer enn de dunkene i mitt nabolag. 

Jeg vet ikke helt hvordan arbeidsdagen deres er, men jeg antar at det er en grunn til at de begynner når de gjør det. Sikkert fordi de skal være minst mulig i veien og kanskje fordi de må være ferdig med runden innen et visst tidspunkt. Det virker logisk i hvert fall. 

Skrevet
TheCatLady skrev (1 minutt siden):

Søppel tømmes her en eller av og til to ganger i uka siden vi har spann med glass og metall her. Jeg tenker at man overlever eventuelt bråk da og jeg antar også at de som tømmer søppel skal tømme litt mer enn de dunkene i mitt nabolag. 

Jeg vet ikke helt hvordan arbeidsdagen deres er, men jeg antar at det er en grunn til at de begynner når de gjør det. Sikkert fordi de skal være minst mulig i veien og kanskje fordi de må være ferdig med runden innen et visst tidspunkt. Det virker logisk i hvert fall. 

Men hvis de begynner kl 6 så er jo arbeidsdagen ferdig kl 14. Kunne de ikke jobbet 8-16 (eller 7-15) som veldig mange andre gjør? 

• Liker 1
Skrevet

Søppeltømmerne har alltid startet veldig tidlig, og unngår dermed i stor grad rushtrafikk. Dette sikrer billigere søppeltømming og litt lavere utslipp av eksosgasser.

• Liker 28
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Søppeltømmerne har alltid startet veldig tidlig, og unngår dermed i stor grad rushtrafikk. Dette sikrer billigere søppeltømming og litt lavere utslipp av eksosgasser.

Ok. Jaja sånn er det vel 😊

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg godt!

Men jeg lar meg irritere mer av måkebilene på vinteren som setter igang rett etter at man har sovnet og som fører til totalt søvnløse netter.

Eller når de begynner kl.03 på natten og man har fått 3 timer søvn...

Bare av den enkle grunn så gleder jeg meg til den globale oppvarmingen har ført til at det regner mer på vinteren enn det snør. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. 🤪

Skrevet
29 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Ble vekket av søppelbilen i dag. Kl 6.25 sto den utenfor og bråket noe hinsides. Det er mange søppeldunker som står på samme sted, så det tar litt tid. I tillegg må han rygge, og den alarmen er rimelig høy. Ble ganske irritert, kunne ha sovet en time til, men fikk ikke sove igjen etterpå. 

Så begynte jeg å tenke på at håndtverkere får ikke lov til å begynne å bråke før tidligst kl 7. Hvorfor kan søppelbilen det da? 

Mindre trafikk. Det er kun på de tidspunktene det er praktisk mulig å gjøre jobben visse tettbebygde steder. 

Anonymkode: 1237d...3c3

• Liker 11
Skrevet

Men hvis de begynner kl 6 så er jo arbeidsdagen ferdig kl 14. Kunne de ikke jobbet 8-16 (eller 7-15) som veldig mange andre gjør? 

Tror det handler om trafikken, men ja, fra 07-15 hadde vært sykt mye bedre.

Gjest TheCatLady
Skrevet

Er de nå det da? Det er kanskje andre ting de gjør enn å bare kjøre rundt og tømme søppelet. 

Jeg vet ikke, men tenker at det er en grunn til at de begynner når de gjør. 

Skrevet
loveli skrev (1 minutt siden):

Skjønner deg godt!

Men jeg lar meg irritere mer av måkebilene på vinteren som setter igang rett etter at man har sovnet og som fører til totalt søvnløse netter.

Eller når de begynner kl.03 på natten og man har fått 3 timer søvn...

Bare av den enkle grunn så gleder jeg meg til den globale oppvarmingen har ført til at det regner mer på vinteren enn det snør. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. 🤪

Ja det er irriterende! Men mye mer forståelig at de må gjøre det, så veien er klar til enhver tid (og spesielt morgenrushet). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...